Specyfika trudności psychologiczno-pedagogicznych uczniów szkół artystycznych
Charakterystyczną cechą uczniów szkół artystycznych są uzdolnienia kierunkowe w zakresie muzyki, plastyki i tańca. Wiąże się to ze specyficzną percepcją rzeczywistości i funkcjonowania psychofizycznego uczniów. Jednocześnie młodzi adepci sztuki nie są wolni od przeżywania szeregu niespecyficznych doświadczeń, typowych ze względu na dynamikę rozwoju ogólnego dzieci i młodzieży, oraz różnorodnych sytuacji trudnych wynikających z wydarzeń losowych. Doświadczać mogą nie tylko kryzysów związanych ze specyfiką kształcenia artystycznego, ale także przechodzą przez trudności wynikające z relacji rówieśniczych, rodzinnych, z powodu kłopotów natury zdrowotnej czy też podejmowania zachowań ryzykownych.
Młodzież szkół artystycznych jest tak samo, jak wszyscy młodzi ludzie, narażona na wiele niebezpieczeństw wynikających ze specyfiki funkcjonowania we współczesnym świecie i licznych zagrożeń z tym związanych.
Wśród najczęściej powtarzających się problemów, z którymi do psychologów i pedagogów CEA zgłaszają się uczniowie, ich rodzice lub nauczyciele znajdują się:
- problemy związane ze specyfiką rozwoju artystycznego, w tym problemy z zakresu tremy, perfekcjonizmu, braku motywacji, relacji mistrz-uczeń, korekty artystycznej, przeciążeń fizycznych i psychicznych oraz innych trudności wynikających z charakterystyki kształcenia muzycznego, plastycznego lub baletowego,
- trudności w funkcjonowaniu uczniów wynikające z zaburzeń emocjonalnych i osobowościowych, zaburzeń zachowania, zaburzeń odżywiania, zachowań ryzykownych, uzależnień, nieharmonijnego rozwoju zdolności ogólnych i kierunkowych, niepowodzeń szkolnych i artystycznych,
- problemy związane z nieprawidłowościami w kontaktach interpersonalnych: relacje uczeń-nauczyciel-rodzic; relacji nauczyciel przedmiotu artystycznego (mistrz, mentor)-uczeń,
- trudności realizacji dostosowań edukacyjnych w zakresie przedmiotów artystycznych do indywidualnych możliwości uczniów, związanych z zaleceniami zawartymi w orzeczeniach lub opiniach psychologiczno-pedagogicznych, w sytuacji doświadczania przez ucznia trudności problemów rozwojowych,
- inne, indywidualnie zróżnicowane trudności wynikające z sytuacji życiowej ucznia, wymagające profesjonalnego wsparcia, doradztwa lub regularnej pomocy terapeutycznej.