Projekt — AI DC - sztuczna inteligencja wspierająca dostępność cyfrową
Celem głównym projektu jest wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) do skutecznego wdrażania dostępności cyfrowej w Polsce.
Zbudujemy narzędzie przeznaczone dla twórców rozwiązań cyfrowych, które będzie działać na zasadzie zaawansowanego chatbota (wirtualnego asystenta) i m.in. pomagać rozwiązywać zagadnienia z obszaru dostępności cyfrowej.
Projekt realizujemy od 1 grudnia 2024 r. do 30 czerwca 2028 r.
Zadania w projekcie
-
Analiza możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w obszarze badania dostępności cyfrowej i jej zapewniania
Celem analizy będzie identyfikacja technologii o optymalnym potencjale do wykorzystania w planowanym narzędziu.
Przeanalizujemy modele językowe dostępne na szeroko rozumianym rynku rozwiązań AI. Modele językowe będą jądrem planowanego systemu. Chcemy wybrać takie, które zagwarantują najlepsze współdziałanie z planowanym narzędziem. Konieczne też jest określenie innych programów, które będą mogły być wykorzystane w tym narzędziu. Szczególnie zależy nam na zidentyfikowanie najlepszych rozwiązań open source.
-
Budowa narzędzia
Projektowanym narzędziem będzie strona internetowa, za pomocą której użytkownik będzie mógł uzyskać szczegółowe informacje na temat wszystkich aspektów DC (dostępności cyfrowej) zarówno w kontekście ogólnym, jak i w kontekście wskazanego adresu internetowego, czyli innej strony internetowej poddawanej badaniu DC.
Podstawą działania tworzonego narzędzia będą:
- już istniejące ogólnodostępne programy wykrywające niektóre błędy DC,
- ogólnodostępne biblioteki procedur związanych z DC (open source),
- program będący w dyspozycji MC utworzony w projekcie DCSN,
- wyłonione w zadaniu 1 modele językowe.
-
Wdrożenie i utrzymanie narzędzia, o którym mowa w zadaniu 2
Wdrożenie narzędzia składa się z 2 etapów: pilotażu i pełnego wdrożenia produkcyjnego.
Celem pilotażu będzie m.in. identyfikacja błędów i barier, zebranie opinii na temat użyteczności i wydajności od wybranej, stosunkowo niewielkiej grupy odpowiednio przygotowanych i poinstruowanych użytkowników. Wszystkie wyniki testów i opinie użytkowników będą dokumentowane, co pozwoli na ocenę, czy narzędzie spełnia założone cele.
Wdrożenie produkcyjne będzie polegać na zainstalowaniu narzędzia na serwerach produkcyjnych (już nie na serwerach wykonawcy). Od tego momentu użytkownicy zaczną z niego korzystać.
Planujemy w pełni udostępnić narzędzia użytkownikom w styczniu 2028 roku.
Planujemy, że narzędzie będzie dostępne na rządowym portalu gov.pl.
Utrzymanie narzędzia należy rozumieć jako zapewnienie poprawności jego działania w rozumieniu operacyjnym i funkcjonalnym. Zostanie zapewniony monitoring działania narzędzia, w tym, w zależności od potrzeb, dostrajania oraz dotrenowania modeli sztucznej inteligencji i analizę informacji zwrotnych od użytkowników. Utrzymanie narzędzia po zakończeniu projektu będzie polegało na zapewnieniu ciągłości jego działania.
Rezultaty
Narzędzie, które działa na zasadzie zaawansowanego chatbota (wirtualny asystent), przeznaczone dla twórców rozwiązań cyfrowych.
Grupy docelowe
Twórcy rozwiązań cyfrowych, podmioty odpowiedzialne za monitoring dostępności cyfrowej w Polsce, np.:
- podmioty, które wdrażają dostępność cyfrową,
- podmioty, które przygotowują rozwiązania cyfrowe,
- projektanci,
- webmasterzy,
- programiści,
- osoby odpowiedzialne za monitoring dostępności cyfrowej w związku z zapewnianiem dostępności cyfrowej.
Finansowanie projektu
Projekt realizujemy w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus:
wartość Projektu — 10 479 700,00 zł
wysokość finansowania Projektu z Funduszy Europejskich — 8 647 848,44 zł
#FunduszeEuropejskie
Szczegółowe informacje o realizowanych przez nas projektach