Podsumowanie konferencji "Program modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej"
16.11.2017
6 listopada br. we Wrocławiu odbyła się konferencja Program modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej. Nowe szanse i wyzwania dla samorządów terytorialnych. Po raz pierwszy na mapach zaprezentowano potencjalne miejsca nowych piętrzeń na Odrze swobodnie płynącej na odcinku do ujścia Nysy Łużyckiej. Wydarzenie to jest kamieniem milowym na drodze opracowania Programu rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Na konferencji zaprezentowano wyniki modelowania Odrzańskiej Drogi Wodnej ze wskazaniem potencjalnych miejsc nowych inwestycji. Przedmiotem analiz był odcinek Odry od Kędzierzyna-Koźla do ujścia Nysy Łużyckiej. Wskazanie potencjalnych, nowych miejsc piętrzeń na Odrze swobodnie płynącej otwiera nowy etap w dyskusji pomiędzy przedstawicielami gmin, miast, przedsiębiorcami, a także sektorem rządowym odpowiedzialnym za przygotowanie procesu inwestycji. Dialog ten będzie kontynuowany w kolejnych miesiącach.
Wyniki Modelowania
Wyniki modelowania dla odcinka Odry granicznej do Widuchowej zostaną zaprezentowane na drugiej konferencji samorządowej w Szczecinie.
Panele dotyczące wyników modelowania prowadzili dr inż. Jacek Cichocki, wiceprezes ds. Rozwoju Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. i dr inż. Dorota Dybkowska-Stefek, szefowa Biura Odrzańskiej Drogi Wodnej w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Wyniki modelowania od Koźla do Brzegu
Prezentacja nr 2a Wyniki modelowania od Brzegu do Nysy Łużyckiej
Mapy - Odra skanalizowana
Mapy - Odra swobodnie płynąca
Uwagi do zaprezentowanych treści oraz sugestie odnośnie proponowanych inwestycji można przekazać elektronicznie na adres odw@port.szczecin.pl za pośrednictwem znajdującego się formularza do 24 listopada 2017 r.
Panele społeczno – gospodarcze
W panelach sesji B (społeczno-gospodarczej) wzięło udział szerokie grono interesariuszy inwestycji na śródlądowych drogach wodnych. Wśród nich znaleźli się przedstawiciele władz nadodrzańskich gmin sektora biznesu, nauki i organizacji pozarządowych, a także sektora rządowego.
Wnioski z dyskusji panelowych będą wykorzystane w przygotowaniu kompleksowej analizy kosztów i korzyści planowanych inwestycji związanych z modernizacją Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Tematy poszczególnych paneli nawiązywały do strategii gospodarczego wykorzystania drogi wodnej tj. stworzenia warunków dla rozwoju społeczno-gospodarczego w oparciu o wykorzystanie potencjału rzeki. Podkreślano, iż włączenie dróg wodnych do systemu transportowego kraju wychodzi naprzeciw wzmocnieniu nie tylko funkcji transportowych rzek dla rozwijającego się przemysłu, lecz także wzmocnieniu funkcji turystycznej. Funkcje turystyczna i transportowa nie wykluczają się, co więcej, są obszarem synergii. Inwestycje w drogę wodną, przy zachowaniu walorów środowiskowych mogą wydłużyć sezon turystyczny, a także przyczynić się do rozwoju oferty turystycznej oraz turystyki biznesowej.
Poruszano zostały także kwestie zagospodarowania przestrzennego oraz rewitalizacji terenów nadrzecznych. W dyskusji wskazywano na wartość zorganizowanej przestrzeni nad rzeką, a także problemach związanych z zagospodarowaniem tej przestrzeni zarówno przez przedsiębiorców, jak i władz samorządowych. Podkreślono również, iż bez społecznej akceptacji trudno będzie o realizację jakichkolwiek inwestycji zarówno na rzece, jak i wokół niej.
Moderatorzy i paneliści sesji B:
Moderatorzy i paneliści - opisy(pdf)
prezentacja_klaster_turystyczny
prezentacja_potencjał_transportowy
Biuro Prasowe MGMiŻŚ
Materiały
prezentacja_droga-rowerowa-2017-11.pdf 0.91MB
prezentacja_cupt-2017-11.pdf 0.79MB
prezentacja_potencjal_transportowy-2017-11.pdf 0.27MB
prezentacja_port_kozle-2017-11.pdf 0.50MB
prezentacja_ot_logistic-2017-11.pdf 0.59MB
prezentacja_malczyce-2017-11.pdf 5.64MB
prezentacja_klaster_turystyczny-tryb-zgodnosci-2017-11.pdf 7.02MB
prezentacja_glogow-2017-11.pdf 0.68MB
prezentacja_fronty_wodne-2017-11.pdf 2.07MB
moderatory-i-panelisci-opisy-2017-11.pdf 0.28MB
odcinek_c_ark_5-2017-11.pdf 7.18MB
odcinek_c_ark_4-2017-11.pdf 8.01MB
odcinek_c_ark_3-2017-11.pdf 8.62MB
odcinek_c_ark_2-2017-11.pdf 8.77MB
odcinek_c_ark_1-2017-11.pdf 9.84MB
odcinek_b_ark_5-2017-11.pdf 7.43MB
odcinek_b_ark_4-2017-11.pdf 8.52MB
odcinek_b_ark_3-2017-11.pdf 8.12MB
odcinek_b_ark_2-2017-11.pdf 8.93MB
odcinek_b_ark_1-2017-11.pdf 7.34MB
prezentacja-2-2017-11.pdf 1.45MB
prezentacja3a-2017-11.pdf 4.47MB
prezentacja_10-2017-11.pdf 2.61MB
prezentacja_7-2017-11.pdf 5.63MB
prezentacja-1-2017-11.pdf 1.14MB
prezentacja_13-2017-11.pdf 0.50MB
prezentacja_12-2017-11.pdf 0.68MB
prezentacja_11-2017-11.pdf 2.08MB
prezentacja_10-2017-11.ppt 8.17MB
prezentacja_9-2017-11.pdf 0.80MB
prezentacja_8-2017-11.pdf 0.28MB
prezentacja_6-2017-11.pdf 0.59MB
prezentacja_2-2017-11.pdf 1.45MB Program modernizacji ODW
- Ostatnia modyfikacja:
- 16.02.2018 08:45 Alicja Sagan
- Pierwsza publikacja:
- 16.02.2018 08:45 Alicja Sagan