W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Charakterystyka postępowań kwalifikacyjnych - informacje ogólne

Osoba zainteresowana składa wniosek o nadanie uprawnień zawodowych w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii. Główny Geodeta Kraju sprawdza wniosek o nadanie uprawnień zawodowych pod względem formalno-prawnym, a w razie konieczności wzywa osobę zainteresowaną do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania. Wniosek nieuzupełniony w terminie pozostawia się bez rozpoznania.

Wniosek spełniający wymagania formalno-prawne przekazywany jest przez Głównego Geodetę Kraju komisji kwalifikacyjnej do spraw uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii. Z dniem przekazania tego wniosku wszczyna się postępowanie kwalifikacyjne, prowadzone przez komisję kwalifikacyjną.

W przypadku uprawnień zawodowych w zakresie 1, 2, 4, 5* postępowanie kwalifikacyjne obejmuje część wstępną i część sprawdzającą (egzamin).
Część wstępna odbywa się na posiedzeniu zespołu kwalifikacyjnego i polega na weryfikacji dokumentów dołączonych do wniosku o nadanie uprawnień zawodowych.

Część sprawdzającą postępowania kwalifikacyjnego przeprowadza się w formie egzaminu pisemnego i ustnego. Egzamin pisemny obejmuje część ogólną składającą się z 60 pytań testowych sprawdzających znajomość aktów prawnych oraz standardów technicznych w zakresie geodezji i kartografii oraz część szczegółową składającą się z 3 pytań opisowych wymagających udzielenia odpowiedzi dotyczących wykonywania prac geodezyjnych oraz prac kartograficznych. W czasie trwania części szczegółowej egzaminu pisemnego można  korzystać z pomocy tekstów aktów prawnych w postaci papierowej. Każda z części egzaminu pisemnego trwa 1 godzinę. Egzamin pisemny jest przeprowadzany z zastosowaniem techniki komputerowej.

Części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego nie prowadzi się wobec osób posiadających tytuł naukowy profesora albo I lub II stopień specjalizacji zawodowej.

Postępowanie kwalifikacyjne w sprawie nadania uprawnień zawodowych trwa nie dłużej niż 4 miesiące od dnia jego wszczęcia, a w przypadku postępowania obejmującego tylko część wstępną – nie dłużej niż 2 miesiące.
 

*dotyczy również zakresów 3,6,7 w przypadku osób posiadających średnie lub średnie branżowe wykształcenie geodezyjne.

 

Terminy egzaminów

Terminy egzaminów ustalane są po złożeniu przez osobę zainteresowaną wniosku o nadanie uprawnień zawodowych. Wniosek sprawdzony pod względem formalno-prawnym przekazywany jest komisji kwalifikacyjnej (z dniem przekazania wniosku wszczyna się postępowanie kwalifikacyjne). Przewodniczący komisji kwalifikacyjnej wyznacza termin i miejsce przeprowadzenia części sprawdzającej postępowania kwalifikacyjnego (egzaminu) w terminie do 30 dni od dnia wszczęcia tego postępowania. Termin egzaminu ustala się na dzień przypadający nie wcześniej niż 6 tygodni od daty jego wyznaczenia przez komisję kwalifikacyjną.

Termin egzaminu dla konkretnych osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień zawodowych ustalany jest wg kolejności wpływu wniosków o nadanie uprawnień zawodowych

W przypadku, gdy osobie zainteresowanej nie odpowiada wyznaczony przez komisję kwalifikacyjną termin egzaminu, może ona wycofać wniosek o nadanie uprawnień nie później niż w terminie 14 dni przed wyznaczoną datą przeprowadzenia części wstępnej postępowania kwalifikacyjnego, co wiąże się z umorzeniem tego postępowania.

 

Dokumentowanie przebiegu praktyki zawodowej

Przebieg praktyki zawodowej dokumentuje się w dzienniku praktyki zawodowej, w którym dokonywane są wpisy dotyczące prac geodezyjnych lub kartograficznych wykonywanych wyłącznie w ramach jednego z zakresów uprawnień zawodowych. W dzienniku można również dokumentować praktykę zawodową odbywaną przed dniem jego wydania.

Rodzaj i liczba prac oraz opracowań geodezyjnych lub kartograficznych niezbędnych do uznania praktyki zawodowej powinna być zgodna z wymaganiami określonymi w załączniku  nr 2 do rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii.

Potwierdzenie wykonywanych w ramach praktyki zawodowej prac geodezyjnych lub prac kartograficznych następuje przez złożenie przy każdym wpisie podpisu osoby posiadającej uprawnienia zawodowe w odpowiednim zakresie, pod kierunkiem której były prowadzone prace geodezyjne lub prace kartograficzne, z podaniem imienia i nazwiska, numeru uprawnień zawodowych oraz daty dokonania wpisu.

W przypadku braku możliwości potwierdzenia wpisu przez osobę posiadającą uprawnienia zawodowe w odpowiednim zakresie, pod której kierunkiem osoba zainteresowana wykonywała prace geodezyjne lub prace kartograficzne, w miejsce potwierdzenia osoba zainteresowana może złożyć oświadczenie, w którym przedstawi okoliczności braku możliwości potwierdzenia wpisu oraz wskaże osobę, pod której kierunkiem wykonywała prace geodezyjne lub prace kartograficzne.

Warunkiem uznania praktyki zawodowej jest osobiste wykonywanie przez osobę zainteresowaną czynności w ramach prac geodezyjnych oraz prac kartograficznych, w tym opracowań geodezyjnych lub kartograficznych. Badanie treści dziennika praktyki zawodowej może obejmować sprawdzenie, czy osoba zainteresowana osobiście wykonywała czynności opisane w dzienniku praktyki zawodowej. Sprawdzenie odbywa się na podstawie informacji pozyskanych z ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, w którym jest przechowywana dokumentacja geodezyjna i kartograficzna prac wykazanych w dzienniku praktyki zawodowej.

Oprócz dziennika praktyki zawodowej wymagany jest dokument potwierdzający okres praktyki zawodowej wystawiony przez wykonawcę prac geodezyjnych wykazanego w dzienniku praktyki zawodowej np. oryginał lub poświadczona notarialnie kopia zaświadczenia o praktyce zawodowej/świadectwa pracy; wydruk z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej.

Wniosek o uznanie posiadania innego pokrewnego wykształcenia i długoletniej geodezyjnej lub kartograficznej praktyki zawodowej

W przypadku gdy osoba zainteresowana uzyskaniem uprawnień zawodowych nie posiada wykształcenia wymaganego przepisami ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (art. 44 ust. 1 pkt 3 lub 44a ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 3), może wystąpić do Głównego Geodety Kraju z wnioskiem o uznanie posiadania innego, pokrewnego wykształcenia i długoletniej geodezyjnej praktyki zawodowej, na podstawie art. 44 ust. 4 lub 44a ust. 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, wskazując zakres uprawnień zawodowych, o nadanie których będzie się ubiegać.

Wraz z wnioskiem o uznanie posiadania innego pokrewnego wykształcenia, należy złożyć (oryginały lub uwierzytelnione notarialnie kserokopie):

  • dokumenty wymagane do wniosku o nadanie uprawnień zawodowych,
  • dokumenty przedstawiające szczegółowy program studiów.

Niezbędne jest, aby wniosek o uznanie posiadania innego pokrewnego wykształcenia był poparty długoletnią praktyką zawodową i dokumentami umożliwiającymi stwierdzenie, że posiadane przez osobę zainteresowaną wykształcenie jest pokrewne wykształceniu geodezyjnemu w stopniu umożliwiającym wykonywanie samodzielnych funkcji w dziedzinie geodezji i kartografii.

Każdy wniosek podlega indywidualnej ocenie, na podstawie przedłożonych przez wnioskodawcę dokumentów dotyczących posiadanego wykształcenia oraz dokumentu wskazującego długoletnią praktykę zawodową, która powinna obejmować asortyment prac oraz opracowań geodezyjnych i kartograficznych, odpowiedni dla zakresu uprawnień zawodowych, o który ubiega się osoba zainteresowana.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
19.08.2024 15:49 Jolanta Plieth-Cholewińska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Jolanta Plieth-Cholewińska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Charakterystyka postępowań kwalifikacyjnych - informacje ogólne 1.0 19.08.2024 15:49 Jolanta Plieth-Cholewińska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}