W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

"Polonijne Debaty Młodych" - koncepcja wspierająca zadania ustawowe Instytutu

24.07.2024

Ogłoszenie koncepcji wspierającej zadania ustawowe IRJP z art. 3.2, a także realizującej wybrane cele z „12 Celów Instytutu – 12 Celów dla Polonii” pod nazwą: „Polonijne Debaty Młodych”

Białe figury szachowe na szachownicy.

Cel programu

Celem programu jest włączenie młodzieży polonijnej i polskiej za granicą do aktywnej dyskusji w formie DEBATY OKSFORDZKIEJ, z językiem polskim jako wiodącym językiem prowadzonej debaty. To także zachęta dla młodzieży do odważnego wyrażania opinii oraz dzielenia się własną perspektywą i doświadczeniami, rozwijanie ich zdolności oratorskich, nauka i praktyka retoryki i erystyki.

Program debat prowadzonych za granicą ma aktywizować młodzież do włączania się w życie polonijne i jego aktywne kształtowanie. Ma budować sieć wzajemnych powiązań, znajomości i przyjaźni między przedstawicielami Młodej Polonii oraz wzmacniać ich więzi z Polską. Ma wyłonić młodzieżowych liderów polonijnych.

Miejsca, w których organizowane będą debaty, mają im nadać odpowiedniego prestiżu, nobilitować młodych przedstawicieli Polonii i na długo pozostać w ich pamięci, inspirować do działania.

Debaty mają także promować Polskę jako kraj atrakcyjny dla młodych ludzi, gdzie warto uczyć się, studiować, a w przyszłości także prowadzić karierę zawodową, inwestować. Promować Polskę jako kraj, który uważnie wsłuchuje się w potrzeby Młodej Polonii.

W debatach, jako obserwatorzy, mogą brać udział przedstawiciele Instytutu Rozwoju Języka Polskiego.

Zebrane wnioski z przeprowadzonych debat będą stanowiły materiał roboczy i podstawę do planowania oraz realizowania zadań IRJP.

Tematyka i formuła debat

Tematyka debaty powinna obejmować zagadnienia związane z dwujęzycznością, które są istotne z punktu widzenia młodzieży, uczestników debaty. Dlatego ważne będą odpowiedzi na pytania: jak wychowanie w dwujęzyczności wpływa na życie młodych ludzi, ich kontakty z rówieśnikami, poczucie tożsamości, zalety i wady takiej formy edukacji.

Może to być także dla młodzieży okazja do wypowiedzenia się na temat trudu, z jakim związana jest taka forma wychowania. Czy młodzi widzą ją jako szansę, czy też stracony czas, który mogliby przeznaczyć na inne formy aktywności? Czy dwujęzyczność jest dobrze widziana w ich towarzystwie? Co tracą a co zyskują podążając drogą dwujęzyczności? Co to dla nich znaczy być wychowywanym w dwóch językach i dwóch kulturach?

Opracowanie konkretnego tematu debaty Instytut pozostawia organizatorom poszczególnych spotkań.

Spotkania mają odbywać się w formule debat oksfordzkich. Debata zakłada udział 14 uczestników, po 7 w każdej grupie.

Grupa docelowa

Koncepcja programu zakłada udział w debatach przedstawicieli młodzieży polonijnej w wieku 15-19 lat – uczniów szkół polonijnych oraz studentów mieszkających na stałe poza granicami Polski.

Program musi zakładać rekrutację, szkolenie lub warsztat z debaty oksfordzkiej (w formule online lub stacjonarnej) i organizację samego wydarzenia.

Wyboru uczestników dokonuje organizator konkretnego spotkania na podstawie zgłoszeń konkursowych. Zgłoszeniem konkursowym powinien być materiał wideo z wypowiedzią uczestnika na konkretny temat zadany przez organizatora, a zbliżony do tematyki samej debaty.

Materiał wideo, będący zgłoszeniem, powinien trwać nie dłużej niż 90 sec., a organizator debaty ma obowiązek pozyskać odpowiednie prawa od autora lub jego opiekunów prawnych do wykorzystania dzieła i wizerunku autora przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego na dowolnych polach eksploatacji, w szczególności w serwisach Facebook, Youtube, strona internetowa Instytutu. Podobne zgody organizator winien pozyskać od wszystkich uczestników debaty.

Uczestnicy powinni posługiwać się językiem polskim w stopniu pozwalającym na skuteczne komunikowanie się i efektywny udział w dyskusji. Językiem debat będzie język polski.

Ponadto do debaty mogą być zaproszeni przedstawiciele lokalnej Polonii, w tym dyrektorzy szkół polonijnych, nauczyciele, działacze oraz dziennikarze polonijni. 

Budowanie kompetencji i umiejętności:

  • zdobywanie i podwyższanie kompetencji retorycznych i erystycznych, przydatnych w dalszej karierze edukacyjnej i zawodowej
  • rozwijanie zainteresowań młodych ludzi w zakresie działalności społecznej, podejmowanie tematów ważnych z punktu widzenia Polski i Polonii
  • rozbudowywanie kompetencji liderskich, odwagi w aktywnym życiu społecznym
  • rozwijanie poczucia przynależności do grupy i sprawczości w ramach misji młodego ambasadora polskich spraw
  • zintegrowanie współpracy młodzieży polonijnej, a także kształtowanie umiejętności budowania i utrzymywania lokalnych wspólnot polonijnych
  • promocja Polski i języka polskiego wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą

12 Celów Instytutu – 12 Celów dla Polonii

Program wpisuje się w zadania ustawowe Instytutu, zgodnie z Ustawą z dnia 7 października 2022 r. o Instytucie Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, art. 3.2.

Program realizuje również określone obszary wsparcia działalności Polonii i Polaków za granicą, będące podstawowymi celami Instytutu w 2024 roku pod nazwą „12 Celów Instytutu – 12 Celów dla Polonii”: https://gov.pl/irjp/12-celow

W szczególności projekt realizuje cele: nr 3 – Promocja Dwujęzyczności, nr 5 - Młodzi Liderzy Polonijni, nr 7 - Integracja Polonijna.

Zadania i oczekiwane efekty

  • Rekrutacja, organizacja i przeprowadzenie debaty z udziałem młodzieży polonijnej w formie spotkania stacjonarnego, w lokalizacji, która swoją rangą nada wydarzeniu dodatkowego prestiżu i powagi (np. budynki parlamentów, instytucji kultury), w tym rekrutacja młodzieży, zaproszenie przedstawicieli Polonii, lokalnych działaczy, polityków,VIP, itp.
  • Nagłośnienie i obsługa techniczna wydarzenia, pozyskanie odpowiednich zgód władz lokalnych związanych z przeprowadzeniem i rejestracją wydarzenia, w tym zgód na wykorzystanie wizerunku uczestników na potrzeby realizacji projektu
  • Wideo rejestracja wydarzenia lub transmisja live (opcjonalne) z wykorzystaniem co najmniej 2-3 kamer, montaż i upublicznienie materiału w mediach społecznościowych
  • Pozyskanie odpowiednich zgód związanych z wykorzystaniem wizerunku uczestników i widzów debaty, w związku z rejestracją wideo
  • Przygotowanie relacji w formie tekstowej z wydarzenia wraz z dokumentacją fotograficzną
  • Zaproszenie i obsługa dziennikarzy polonijnych celem publikacji artykułów w mediach polonijnych i mediach społecznościowych
  • Wypracowanie rekomendacji programowych dla Instytutu – w odpowiedzi na potrzeby zidentyfikowane w trakcie debat
  • Integracja lokalnych środowisk polonijnych, podtrzymanie rozpoczętych znajomości

Przykładowa relacja z debaty przeprowadzonej w 2023 roku w Parlamencie Brytyjskim: https://irjp.gov.pl/bycpolakiemwuk/

Instytut Rozwoju Języka Polskiego zachęca do składania wniosków realizujących opisaną koncepcję w całości lub w częściach w ramach naboru ciągłego.

{"register":{"columns":[]}}