W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Q&A

Sesja pytań i odpowiedzi dla naboru projektów do dofinansowania w ramach działania 2.1 Dystrybucja energii.

04.08.2023

Pytanie Wnioskodawcy: Zwracamy się również z pytaniem dotyczącym kryterium wyboru projektów nr 18 tj. Przygotowanie projektu do realizacji. Energa Operator S.A. składając wniosek o dofinansowanie nie będzie jeszcze w stanie wykazać ogłoszenia postępowania przetargowego w ramach projektu, natomiast ww. gotowość będziemy w stanie udokumentować po złożeniu wniosku o dofinansowanie tj. w trakcie trwania oceny wniosku.  W związku z tym nasze pytanie brzmi, czy wykazując gotowość projektu w zakresie ogłoszonych postępowań w trakcie oceny wniosku zostanie zwiększona punktacja o 1/2 punkty w zależności czy ogłosimy przetargi dla jednego zadania lub wszystkich zgodnie z kryteriami wyboru? Jeśli taka możliwość istnieje to, kiedy Wnioskodawca najpóźniej ww. gotowość jest zobowiązany wykazać, aby punkty zostały zwiększone.

Odpowiedź IP: Kryterium 18. Przygotowanie projektu do realizacji oceniane jest zgodnie z jego definicją, wg stanu na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie.
 

31.07.2023

Pytanie Wnioskodawcy: Prosimy o interpretację zapisu dokumentu pn. Kryteria wyboru projektów Działanie 2.1 Dystrybucja energii Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021 – 2027 dotyczącego Kryterium nr 20.
Zgodnie z Kryterium 20: "Ocenie podlega, czy projekt przyczynia się do rozwoju elektromobilności. Wnioskodawca powinien wykazać, czy realizacja projektu służy rozwojowi infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych transportu zbiorowego (lokalizacja: miasta – beneficjenci działania 3.1. Zrównoważona mobilność, FEPW, lub ich MOF) (...)"
I dalej, mowa jest o możliwej punktacji dla Kryterium 20: "2 pkt. – projekt przyczynia się do rozwoju elektromobilności transportu zbiorowego w mieście średnim;"
Zgodnie z Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 Beneficjentami projektów (w ramach działania 3.1) będą miasta powyżej 50 tys. mieszkańców (ustawowo zobligowani organizatorzy transportu miejskiego):
a) wojewódzkie PW,
b) średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze
c) subregionalne z podregionów z najwyższą kumulacją gmin zmarginalizowanych.
Biorąc pod uwagę wskazane zapisy Kryteriów wyboru i SZOP prosimy o wyjaśnienie czy ocenę 2 pkt w ramach Kryterium 20:
  1. otrzymuje projekt realizowany wyłącznie w miastach posiadających powyżej 50 tys. mieszkańców (Lublin, Chełm, Zamość, Biała Podlaska, Białystok, Łomża, Suwałki, Rzeszów, Przemyśl, Stalowa Wola, Mielec, Kielce, Ostrowiec Świętokrzyski, Olsztyn, Elbląg, Ełk, Radom, Siedlce, Ostrołęka)?
  2. może otrzymać projekt, który przyczynia się do rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych transportu zbiorowego w mieście średnim na terytorium makroregionu Polski Wschodniej (tj. z Imiennej listy 139 miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze) posiadającym poniżej 50 tys. mieszkańców?
W przypadku odpowiedzi twierdzącej w pkt 2 prosimy o informację w jaki sposób należy udokumentować fakt, iż projekt przyczynia się do rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych transportu zbiorowego.
 
Odpowiedz IP: W ramach Kryterium 20 punkty przyznawane są projektom komplementarnym do celów  działania 3.1 FEPW Zrównoważona mobilność miejska, które jest skierowane do 19 miast z terenu Polski Wschodniej: 14 miast z grupy miast średnich tracących funkcje społeczno- gospodarcze oraz miast subregionalnych z podregionów z najwyższą kumulacją gmin zmarginalizowanych (lista miast dostępna w SZOP FEPW, w opisie działania 3.1.)  i 5 miast wojewódzkich PW.
 
2 punkty uzyska projekt, który będzie służył rozwojowi infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych transportu zbiorowego, w miastach o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys. mieszkańców, do których skierowano wsparcie w ramach działania 3.1 Zrównoważona mobilność miejska FEPW, tj.:
  1. średniech tracących funkcje społeczno-gospodarcze;
  2. subregionalnych z podregionów z najwyższą kumulacją gmin zmarginalizowanych. 
4 punkty otrzyma projekt, który będzie służył rozwojowi infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych transportu zbiorowego w miastach wojewódzkich Polski Wschodniej, tj. Lublinie, Olsztynie, Rzeszowie, Białymstoku i Kielcach.
 
Odpowiednie uzasadnienie należy zawrzeć we wniosku o dofinansowanie, w Sekcji I Dodatkowe informacje, w polu „Czy projekt przyczynia się do rozwoju elektromobilności?” Jednocześnie należy zamieścić na mapie lokalizacji projektu (załącznik nr 2 do wniosku o dofinansowanie) odpowiednią informację o:
  1. lokalizacji sieci, lub innych elementów projektu oraz
  2. lokalizacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych transportu zbiorowego, do którego będzie służył projekt.

25.07.2023

Pytanie Wnioskodawcy: Prosimy o wytyczne w kwestii oświadczenia o zakresie posiadanych praw do dysponowania gruntami pod inwestycję. W przypadku projektów liniowych, które przebiegają przez setki działek, wnioskodawca nie zawsze dysponuje kompletem nr ksiąg wieczystych, a perspektywa ich pozyskania jawi się jako wyjątkowo czasochłonna. Czy w takim przypadku, wnioskodawca może dostarczyć jedyne nr działek i nr obrębów (ewentualnie z podaniem typu prawa które do nich posiada) – rozwiązanie stosowane przez NFOŚiGW w naborze w Funduszu Modernizacyjnym. Niewątpliwie uprościłoby to cały proces.

Odpowiedz IP: Beneficjent zobowiązany jest złożyć oświadczenie – załącznik nr 10 do wniosku o dofinansowanie – Oświadczenie o zakresie posiadanych praw do dysponowania gruntami pod inwestycję, w którym deklaruje posiadanie prawa do dysponowania określonym procentem powierzchni gruntów pod inwestycję. W oświadczeniu ponadto należy wskazać numer ewidencyjny/ Obręb/ Gmina; Tytuł własności oraz numer księgi wieczystej. Są to informacje obligatoryjne: wymagane  jest ich wskazanie w oświadczeniu.
Wymagane  w oświadczeniu informacje są niezbędne do oceny projektu w ramach kryterium nr 18 „Przygotowanie projektu do realizacji”. Projekt może uzyskać odpowiednio 1 pkt, gdy – inwestor posiada prawo do dysponowania co najmniej 50% powierzchni, a kolejny 1 pkt, gdy inwestor posiada prawo do dysponowania 100% pow. gruntów pod inwestycję.

 

Pytanie Wnioskodawcy: Proszę o informację, czy w ramach kosztów pośrednich w naborze nr FEPW.02.01-IP.03-001/23 można rozliczyć koszty informacji i promocji i uznać je za koszt kwalifikowany.

Odpowiedz IP: Koszty związane z działaniami informacyjno-promocyjnymi można ująć w kategorii kosztów pośrednich.

 

Pytanie Wnioskodawcy: W SzOP nie został wskazany wskaźnik dotyczący budowy/przebudowy/modernizacji stacji elektroenergetycznych. W przypadku projektów, które np. obejmują przebudowę GPZtów, nie będzie możliwości ich wykazania we wskaźnikach produktu. Czy mając powyższe na uwadze, GPZty wpisują się w definicję wskaźnika pn. „WLWK-RCO023 - Cyfrowe systemy zarzadzania inteligentnymi systemami energetycznymi” i to właśnie w ramach tego wskaźnika powinny być wykazywane?

Odpowiedz IP: Tak, na potrzeby niniejszego naboru GPZty można wykazać w ramach wskaźnika WLWK-RCO023 - Cyfrowe systemy zarządzania inteligentnymi systemami energetycznymi.

 

Pytanie Wnioskodawcy: Definicje wskaźników: „WLWK-RCR002 - Inwestycje prywatne uzupełniające wsparcie publiczne (w tym: dotacje, instrumenty finansowe)” oraz „WLWK-PLRR002 - Wartość inwestycji prywatnych uzupełniających wsparcie publiczne – dotacje” są zbieżne. Różnią się jednostkami miary. Czy w przypadku zmiany szacunkowych kosztów przedsięwzięcia, wynikającej z zawartych umów z wykonawcami, wskaźnik ten może być aktualizowany?

Odpowiedz IP: W naborze FEPW.02.01-IP.03-001/23 możliwy jest wybór jedynie wskaźnika rezultatu WLWK-PLRR002 - Wartość inwestycji prywatnych uzupełniających wsparcie publiczne – dotacje. Ewentualna zmiana wskaźników na etapie realizacji projektu będzie rozpatrywana przez IP FEPW pod kątem zgodności z zapisami Umowy o dofinansowanie.

 

Pytanie Wnioskodawcy: Wskaźnik pn. „WLWK-RCR034 - Realizacja projektów systemów energetycznych”. Jak należy rozumieć „projekt systemu energetycznego”? Jakie typy inwestycji powinny być wliczane w ten wskaźnik?

Odpowiedz IP: Na potrzeby naboru FEPW.02.01-IP.03-001/23 należy przyjąć, że każdy projekt stanowi 1 system energetyczny.

 

Pytanie Wnioskodawcy: Czy wymagane jest składanie wraz z wnioskiem o dofinansowanie oświadczenie ws. posiadania dokumentacji projektowej jak również złożenia samej dokumentacji projektowej. Z uwagi na to, że bardzo często dokumentacja ta jest bardzo opasła czy jest możliwość złożenia wyciągu z tej dokumentacji.

Odpowiedz IP: Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów oraz instrukcją przygotowania wniosku o dofinansowanie nie jest możliwe złożenie wyciągu z dokumentacji projektowej tylko całość dokumentacji. Regulamin wyboru projektów par. 5 wskazuje: „W przypadku jeżeli waga pliku załącznika do wniosku uniemożliwia jego techniczne załączenie w WOD2021, wnioskodawca powinien przesłać załącznik przy użyciu chmury internetowej, obsługiwanej przez sekretarza KOP: link do chmury.
 

13.07.2023 r.

Pytanie Wnioskodawcy: Podpisanie wniosku w Generatorze WOD. Zgodnie z informacją od administratora WOD, w generatorze nie ma możliwości podpisania wniosku. Wniosek można w generatorze zatwierdzić i wysłać, dzięki temu otrzymuje on unikalny numer. W jaki sposób należy poprawnie złożyć i dostarczyć wniosek?
 
Odpowiedź IP: Przesyłanie wniosku do instytucji jest możliwe tylko w sytuacji, gdy wniosek ten został pozytywnie sprawdzony pod względem poprawności (Instrukcja WOD2021 część ogólna rozdział VI.6.2.). Wtedy uprawniony użytkownik powinien wejść na listę wniosków o dofinansowanie oraz na menu odpowiedniego wniosku wybrać opcję Prześlij:
Następnie wyświetla się komunikat proszący użytkownika o potwierdzenie decyzji przesłania wniosku.
Po potwierdzeniu wniosek o dofinansowanie zmienia status na Przesłany. Pojawia się także informacja o numerze wniosku i sumie kontrolnej, które są nadawane automatycznie w momencie przesyłania do odpowiedniej instytucji, a także data złożenia wniosku oraz data złożenia wersji wniosku. Zostaje także utworzona nowa oficjalna wersja wniosku.

 

Pytanie Wnioskodawcy: Lista indykatywna stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu. Czy termin realizacji projektu podany w ww. liście jest wiążący i musi być tożsamy w składanym wniosku o dofinansowanie? 
 
Odpowiedź IP: Do udziału w naborze zostaną dopuszczone wyłącznie inwestycje z listy indykatywnej projektów FEPW, wg stanu na dzień ogłoszenia naboru, która stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu. Z uwagi na dynamiczną sytuację związaną z prowadzeniem prac budowlanych i możliwe zmiany terminów zakończenia projektów termin realizacji projektu podany w ww. liście nie musi być tożsamy z terminem wskazanym w składanym wniosku o dofinansowanie.
Lista indykatywna projektów FEPW podlega aktualizacji po zakończeniu każdego kwartału – możliwość aktualizacji terminów realizacji projektów.

 

Pytanie Wnioskodawcy: Dotyczy Załącznika 14 - Kopie wydanych warunków przyłączenia / odmów wydania warunków przyłączenia - czy konieczne jest przekazywanie wraz z wnioskiem o dofinansowanie kopii warunków przyłączenia / odmów wydania warunków, czy za wystarczające będzie przekazanie oświadczenia z wykazem wydanych warunków / odmów zawierającego m.in. datę wydania, moc i rodzaj zgłaszanej instalacji, powód odmowy? Takie podejście motywowane jest faktem, iż warunki przyłączenia / odmowy zawierają dane wrażliwe klientów.
 
Odpowiedź IP: Tak, załącznik 14 - Kopie wydanych warunków przyłączenia / odmów wydania warunków przyłączenia jest załącznikiem obowiązkowym, obligatoryjne jest jego złożenie. Dane wrażliwe klientów mogą jednak podlegać anonimizacji.

 

Pytanie Wnioskodawcy: Czy trwałość finansowa inwestycji, o której mowa w pkt 9.6 dokumentu pn. "Zakres studium wykonalności dla projektów aplikujących o dofinansowanie w ramach działania 2.1 Dystrybucja energii Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (dalej: FEPW)” musi uwzględniać prognozowane przepływy finansowe całego podmiotu wnioskującego o dofinansowanie? Czy w ramach studium wykonalności wymagane będzie zaprezentowanie prognozy sprawozdań finansowych podmiotu realizującego projekt zgłaszany do dofinansowania?
 
Odpowiedź IP: Trwałość finansową inwestycji należy wykazać i opisać, na podstawie analizy przepływów finansowych, zdolności wnioskodawcy do utrzymania rezultatów inwestycji. Musi uwzględniać ona prognozowane przepływy finansowe całego podmiotu wnioskującego o dofinansowanie. Nie ma jednak obowiązku załączania do studium wykonalności prognozy sprawozdań finansowych podmiotu realizującego projekt zgłaszany do dofinansowania.

 

Pytanie Wnioskodawcy: Dokumenty potwierdzające dostępność środków na sfinansowanie i utrzymanie projektu – prosimy o informację czy jest stworzony katalog dokumentów potwierdzających ww. dostępność środków?
 
Odpowiedź IP: W ramach naboru nie został opracowany katalogu dokumentów potwierdzających dostępność środków na sfinansowanie i utrzymanie projektu.
Zgodnie z pkt. 7.2 Zakresu studium wykonalności dla projektów aplikujących o dofinansowanie w ramach działania 2.1 Dystrybucja energii FEPW plan finansowania projektu przedstawiany jest w formie tabelarycznej i powinien uwzględniać zarówno podział finansowania przedsięwzięcia w poszczególnych latach, jak też proponowaną strukturę finansowania (tj. wkład własny, dofinansowanie z UE oraz inne źródła).
Pod tabelą należy wskazać źródła, które zostały już zapewnione (np. przyznany kredyt) i wskazać przewidywany termin pozyskania źródeł, które nie zostały jeszcze zapewnione (w rozbiciu na poszczególne źródła).
Jeżeli źródłem finansowania projektu będą środki pochodzące z nadwyżki operacyjnej działalności przedsiębiorstwa, należy szczegółowo opisać prognozę ich pozyskania (na podstawie analizy finansowej – przepływów pieniężnych w okresie realizacji projektu) oraz w jaki sposób zostaną one przeznaczone na realizację projektu – formalne decyzje o przeznaczeniu części/całości zysku na cele inwestycyjne (decyzje zarządu spółki, walnego zgromadzenia, itp.).
 

07.07.2023 r.

Pytanie Wnioskodawcy: Jednym z załączników wniosku o dofinansowanie jest Deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000. Czy może ona zostać przygotowana na formularzu stosowanym przez odpowiedni RDOŚ czy powinna zostać przedstawiona na wzorze załącznika 2.1. do wniosku o dofinansowanie? Analogicznie – czy deklaracja właściwego organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną powinna zostać sporządzona na formularzu będącym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie?
 

Odpowiedź IP: Dopuszczalne jest przedstawienie załączników na formularzu innym niż przedstawiony we wzorze załącznika do wniosku o dofinansowanie, o ile zawiera on wszelkie niezbędne informacje wymagane wzorem. W szczególności ma to zastosowanie w przypadku kiedy dokumenty zostały wydane przed datą ogłoszenia naboru w działaniu 2.1. w Programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027.

 
Pytanie Wnioskodawcy: Jeśli wniosek o dofinansowanie obejmuje projekt wielozadaniowy (np. budowę trzech stacji elektroenergetycznych w różnej lokalizacji), czy jest możliwość załączenia do wniosku trzech odrębnych deklaracji 3.1. i 3.2 (wydanych przez RDOŚ/PGW Wody Polskie) dla każdego pojedynczego zadania inwestycyjnego?
 
Odpowiedź IP: W przypadku inwestycji wielozadaniowych możliwe jest przedstawienie deklaracji dla poszczególnych zadań.
 
 

Pytanie Wnioskodawcy: Dotyczy zakresu składanych oświadczeń - załączniki do WOD nr 9,11 i 12. Jeżeli beneficjent składa oświadczenia o zakresie posiadanych praw i dokumentów, czy konieczne jest w takim razie udowadnianie na moment składania wniosku, że takowe posiada?

Odpowiedź IP: Zgodnie z Instrukcją użytkownika Aplikacji WOD2021 - Wnioski o dofinansowanie - Wnioskodawca (Załącznik 4 do Regulaminu wyboru projektów), w przypadku wskazanych załączników nr 9, 11, 12 Wnioskodawca składa zarówno Oświadczenie jak i załącza dokumentację dla wskazanego w oświadczeniu zakresu przedsięwzięcia. Zgodnie z Instrukcją (str. 60) załączniki nr 9, 11, 12 są załącznikami obowiązkowymi.

 

{"register":{"columns":[]}}