Sekcja finansów
Informacje
Dane kontaktowe do kierownika sekcji finansów.
Stopień, imię i nazwisko: st. ogn. Grażyna Gajda
Telefon: 47-851-75-57;
Fax: 47-851-75-69 ;
Dane kontaktowe do starszego kasjera w sekcji finansów.
Telefon: 47-851-75-58;
Fax: 47-851-75-69 ;
Sekcja finansów urzęduje od godziny 7:30 do 15:30.
Zadania sekcji finansów
Zakres zadań ogólnych
Do zadań sekcji finansów należy w szczególności:
- Sprawowanie kontroli nad gospodarką finansową;
- Prowadzenie rachunkowości komendy;
- Prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającej zwłaszcza na:
- Wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji komendy;
- Zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez komendę;
- Przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych;
- Zapewnieniu terminowego ściągania należności;
- Dokonywanie kontroli dokumentów stanowiących podstawę wydatkowania środków finansowych;
- Wydatkowanie środków w wysokości i terminach wynikających z zaciągniętych zobowiązań;
- Realizowanie zadań związanych z wykorzystaniem środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji komendy zgodnie z planem finansowym;
- Prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych);
- Prowadzenie kasy dla środków budżetowych i pozabudżetowych;
- Opracowywanie i bieżąca aktualizacja uregulowań wewnętrznych komendy dotyczących prowadzenia zagadnień finansowych;
- Opracowywanie budżetu komendy w zakresie wydatków i dochodów;
- Sporządzanie rocznych i okresowych planów finansowych;
- Przygotowanie wniosków do starosty/prezydenta miasta w sprawie przesunięć środków między paragrafami wydatków;
- Sporządzanie sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie;
- Naliczanie i rozliczanie uposażeń, wynagrodzeń oraz pozostałych należności pracowników oraz prowadzenie dokumentacji płacowej;
- Realizowanie rozliczeń z Urzędem Skarbowym oraz z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych wynikających z funkcji płatnika, sporządzanie dokumentacji rozliczeniowej i zgłoszeniowej wymaganej przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych;
- Sprawowanie ogólnego nadzoru nad całokształtem prac inwentaryzacyjnych;
- Udział w procesie rozliczania dotacji przekazywanej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracyji dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych oraz dotacji celowej z budżetu państwa przeznaczone
- Na zapewnienie gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej i włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;
- Opiniowanie rejestrów ryzyka w zakresie finansów w komendzie z obszaru kontroli zarządczej;
- Organizowanie przyjmowania, obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentacji finansowej;
- Kontrolowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne;
Zakres zadań archiwizacyjnych
Do zadań sekcji finansów należy w zakresie zadań archiwizacyjnych:
- Realizowanie zadań koordynatora czynności kancelaryjnych;
- Organizowanie procesu gromadzenia zasobu archiwalnego;
- Prowadzenie archiwum komendy i spraw związanych z archiwizacją dokumentów, to jest: przyjmowania dokumentów do archiwum, udostępniania i brakowania dokumentów;
- Współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w zakresie przyjmowania akt do archiwum oraz ich brakowania;
- Udostępnianie akt oraz udzielanie informacji na podstawie posiadanych akt.
Zadania wspólne komórek organizacyjnych
Komórki organizacyjne mają obowiązek współdziałania i współpracy między sobą, a także współpracują z jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej oraz innymi jednostkami administracji publicznej i organizacjami wykonującymi zadania na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa, a także realizują inne zadania z zakresu ochrony ludności. W realizacji zadań obejmujących czynności kilku komórek organizacyjnych ich prowadzenie należy do komórki organizacyjnej, której zakres zadań obejmuje najwięcej zadań lub właściwy przełożony służbowy wydał w tym zakresie stosowną dyspozycję.
Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych komendy, przy uwzględnieniu ich zakresów merytorycznych, należy w szczególności:
- Planowanie i realizacja budżetu komendy.
- Podejmowanie działań związanych z wdrażaniem postępu w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa.
- Sporządzanie programów działań oraz planów pracy komórki organizacyjnej, analiz, prognoz, ocen, informacji i sprawozdań z zakresu realizowanych zadań.
- Opracowywanie materiałów do informacji komendanta o stanie bezpieczeństwa miasta w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz materiałów niezbędnych do przedkładania na posiedzeniach i naradach zespołów oraz komisji, w których uczestniczy komendant.
- Współdziałanie z ogniwami Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, stowarzyszeniami, związkami zawodowymi działającymi w Komendzie Miejskiej oraz innymi organami i jednostkami organizacyjnymi.
- Współdziałanie z komórkami organizacyjnymi jednostek oraz terenowej administracji rządowej samorządu terytorialnego oraz innymi służbami, inspekcjami i strażami, a także z podmiotami krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
- Współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego.
- Załatwianie skarg i wniosków oraz odwołań wnoszonych przez obywateli, instytuji i organy władzy.
- Realizowanie zaleceń pokontrolnych.
- Realizowanie zadań z zakresu zadań obronnych, przestrzegania zasad ochrony tajemnicy prawem chronionej;
- Współpraca z właściwym podmiotom zewnętrznym obsługi prawnej komendy;
- Realizowanie zadań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- Opracowywanie materiałów do udostępniania jako informacja publiczna;
- Przestrzeganie ustalonych procedur obiegu dokumentów, przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej wraz z jednolitym rzeczowym wykazem akt i realizowanie prac archiwalnych w zakresie przekazywania wytworzonych akt archiwalnych i dokumentów do archiwum i ich brakowania;
- Przekazywanie elektroniczne dokumentów między komórkami organizacyjnymi za pomocą Elektronicznego Systemu Obiegu Dokumentów;
- Współudział w organizacji i realizacji szkoleń oraz doskonalenia zawodowego;
- Realizacja przedsięwzięć dotyczących organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na terenie działania komendy;
- Realizowanie zadań związanych z pełnieniem przez komendanta funkcji w miejskim zespole zarządzania kryzysowego;
- Terminowe i zgodne z przepisami realizowanie powierzonych zadań;
- Przestrzeganie przepisów prawa, w tym o ochronie informacji niejawnych, ochronnie danych osobowych i Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;
- Inicjowanie i wdrażanie przedsięwzięć na rzecz doskonalenia organizacji, metod i form pracy na zajmowanym stanowisku pracy;
- Realizowanie zadań związanych z kontrolą zarządczą;
- Współudział w realizowaniu zadań w zakresie prowadzonych procedur zamówień publicznych;
- Współpraca w realizacji zadań wynikających ze współpracy międzynarodowej realizowanej przez Państwową Straż Pożarną
- Wprowadzanie i aktualizacja danych w systemach teleinformatycznych używanych w Państwowej Straży Pożarnej na podstawie przepisów odrębnych (w tym w "Systemie Wspomagania Decyji-ST".
Zadania kierowników komórek organizacyjnych
Do zadań kierowników komórek organizacyjnych należy w szczególności:
- Nadzór nad terminowym oraz prawidłowym pod względem merytorycznym i formalnym realizowaniem zadań w podległej komórce organizacyjnej.
- Planowanie oraz bieżące organizowanie pracy podległej komórki organizacyjnej.
- Dokonywanie okresowych opinii służbowych i ocen okresowych podległych pracowników.
- Przygotowywanie projektów oraz inicjowanie zmian zakresów czynności dla podległych pracowników.
- Realizowanie obowiązków nałożonych na osoby kierujące pracownikami zawarte w Ustawie - Kodeks pracy
- Nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny służby i pracy podległej komórki organizacyjnej.
- Inicjowanie i wdrażanie przedsięwzięć na rzecz doskonalenia organizacji, metod i form pracy w podległej komórce organizacyjnej.
- Nadzór i realizacja zadań związanych z przestrzeganiem zasad ochrony gromadzonych danych osobowych oraz pracy ze zbiorami danych osobowych w podległej komórce organizacyjnej.
- Nadzór i realizacja zadań związanych z kontrolą zarządczą w podległej komórce organizacyjnej.
- Pierwsza publikacja:
- 08.12.2020 11:57 kpt. Rafał Binięda
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- kpt. Rafał Binięda
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Sekcja finansów | 7.0 | 17.07.2024 12:57 st. kpt. Rafał Binięda |
Sekcja finansów | 6.0 | 07.12.2022 11:05 mł. bryg. Paweł Giendek |
Sekcja finansów | 5.0 | 07.12.2022 11:04 mł. bryg. Paweł Giendek |
Sekcja finansów | 4.0 | 12.02.2021 12:24 kpt. Rafał Binięda |
Sekcja finansów | 3.0 | 12.02.2021 11:48 kpt. Rafał Binięda |
Sekcja finansów | 2.0 | 09.12.2020 13:35 kpt. Rafał Binięda |
Sekcja finansów | 1.0 | 08.12.2020 11:57 kpt. Rafał Binięda |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP