Sekcja kontrolno-rozpoznawcza
Informacje
Dane kontaktowe do kierownika sekcji kontrolno-rozpoznawczej.
Stopień, imię i nazwisko: st. kpt. Rafał Binięda
Telefon: 47-851-75-55;
Fax: 47-851-75-69 ;
Dane kontaktowe do starszego inspektora sztabowego.
Telefon: 47-851-75-56;
Fax: 47-851-75-69;
Sekcja kontrolno-rozpoznawcza urzęduje od godziny 7:30 do 15:30.
Zadania sekcji kontrolno-rozpoznawczej
Zakres zadań kontrolno-rozpoznawczych
Do zadań sekcji kontrolno–rozpoznawczej w zakresie kontrolno-rozpoznawczym należy w szczególności:
- Rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń w obiektach oraz kontrola spełniania wymogów bezpieczeństwa w zakładach zwiększonego i dużego ryzyka wystąpienia poważnej awarii przemysłowej poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych;
- Dokonywanie oceny zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym oraz z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej;
- Współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy, Inspekcji Ochrony Środowiska oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
- Inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu;
- Uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą lub obiektem wskazanym przez komendanta;
- Opracowywanie i aktualizacja katalogu zagrożeń;
- Opracowywanie i aktualizacja analizy zagrożeń na obszarze powiatu;
- Sporządzanie rocznego planu czynności kontrolno – rozpoznawczych;
- Gromadzenie i przekazywanie do komórki realizującej sprawy operacyjne oraz JRG danych, z ustaleń dokonywanych podczas czynności kontrolno – rozpoznawczych, niezbędnych do prowadzenia działań ratowniczych;
- Sporządzanie w ustalonych przepisami terminach, zestawień wyników przestrzegania przepisów przeciwpożarowych i działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym oraz katalogu i analizy zagrożeń;
- Opracowywanie projektów decyzji oraz innych dokumentów, mających na celu likwidację zagrożenia życia, przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych i prawa ochrony środowiska, poprawę stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz likwidację innych miejscowych zagrożeń;
- Analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie działania komendy, w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzeniania się;
- Opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz o bezpieczeństwie imprez masowych;
- Organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
- Rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;
- Przygotowywanie projektu stanowiska komendanta w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych;
- Przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów;
- Wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska;
- Wdrażanie w działalności kontrolno - rozpoznawczej nowych wymagań zawartych w znowelizowanych przepisach techniczno - budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego;
- Kontrolowanie i weryfikowanie realizacji wymagań określonych w regulacjach z zakresu ochrony przeciwpożarowej na terenie działania komendy;
- Prowadzenie spraw z zakresu postępowania administracyjnego i egzekucyjnego, dotyczących nieprzestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
- Kontrola postępowania z substancjami kontrolowanymi, nowymi substancjami i fluorowanymi gazami cieplarnianymi, w rozumieniu ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (Dz. U. poz. 881), wykorzystywanymi w ochronie przeciwpożarowej, a także systemami ochrony przeciwpożarowej oraz gaśnicami zawierającymi substancje kontrolowane, nowe substancje lub fluorowane gazy cieplarniane lub od nich uzależnionymi.
Zakres zadań bezpieczeństwa i higieny pracy
Do zadań sekcji kontrolno–rozpoznawczej w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy należy w szczególności:
- Prowadzenie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- Sporządzanie i przedstawianie komendantowi, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganiezagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawęwarunków pracy;
- Prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentówdotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
- Przedstawianie komendantowi wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowiaw środowisku pracy;
- Udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywania wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
- Współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionychpracowników;
- Uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobiegania chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy;
- Bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
- Udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą;
- Doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny prac.
Zakres zadań informatyki
Do zadań sekcji kontrolno–rozpoznawczej w zakresie zakresie zadań informatyki:
- Analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy;
- Zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy, nadzór oraz analizowanie wdrażanych komputerowych systemów wspomagania, dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego wykorzystywanych w działalności komendy;
- Współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik informatycznych;
- Planowanie i wdrażanie w podmiotach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego i innych jednostek ochrony przeciwpożarowej nowoczesnych technik informatycznych;
- Sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki;
- Wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych;
- Systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej komendy;
- Realizacja zadań administratora sieci oraz administrowanie i zarządzanie w zakresie technicznej sprawności informatycznymi systemami dziedzinowymi wspomagającymi pracę bieżącą komendy, w tym stanowiska kierowania;
- Prowadzenie zagadnień związanych z podpisem elektronicznym w strukturze klucza publicznego dla komendy;
- Utrzymanie w sprawności istniejących w komendzie systemów teleinformatycznych;
- Realizacja zadań związanych z cyberbezpieczeństwem teleinformatycznym;
- Obsługa i nadzór techniczny nad stroną internetową, w tym biuletynem informacji publicznej oraz administrowanie kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną.
Zakres zadań polityki informacyjnej
Do zadań sekcji kontrolno–rozpoznawczej w zakresie zadań polityki informacyjnej Oficera Prasowego:
- Realizacja założeń komendanta w zakresie polityki informacyjnej, organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej komendy;
- Współpraca ze środkami masowego przekazu – mediami lokalnymi, regionalnymi i ogólnopolskimi;
- Kreowanie w środkach masowego przekazu pozytywnego wizerunku strażaka-ratownika;
- Opracowywanie materiałów dla mediów;
- Organizowanie konferencji prasowych;
- Prowadzenie obsługi mediów podczas działań ratowniczych;
- Koordynowanie i realizowanie zadań z zakresu prewencji społecznej;
- Obsługa strony internetowej i Biuletynu Informacji Publicznej komendy.
Zakres zadań polityki do spraw dostepności
Do zadań sekcji kontrolno–rozpoznawczej w zakresie zadań koordynatora do spraw dostępności:
- Wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej w Świętochłowicach;
- Monitorowanie działań w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Świętochłowicach w zakresie zapewnienia dostępności osobom z szczególnymi potrzebami;
- Podejmowanie działań zmierzających do poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Zakres zadań prewencji społecznej
Do zadań sekcji kontrolno–rozpoznawczej w zakresie zadań prewencji społecznej:
- Organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
- Promowanie odpowiednich zachowań związanych z bezpieczeństwem obywateli.
Zadania wspólne
Komórki organizacyjne mają obowiązek współdziałania i współpracy między sobą, a także współpracują z jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej oraz innymi jednostkami administracji publicznej i organizacjami wykonującymi zadania na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa, a także realizują inne zadania z zakresu ochrony ludności. W realizacji zadań obejmujących czynności kilku komórek organizacyjnych ich prowadzenie należy do komórki organizacyjnej, której zakres zadań obejmuje najwięcej zadań lub właściwy przełożony służbowy wydał w tym zakresie stosowną dyspozycję.
Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych komendy, przy uwzględnieniu ich zakresów merytorycznych, należy w szczególności:
- Planowanie i realizacja budżetu komendy.
- Podejmowanie działań związanych z wdrażaniem postępu w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa.
- Sporządzanie programów działań oraz planów pracy komórki organizacyjnej, analiz, prognoz, ocen, informacji i sprawozdań z zakresu realizowanych zadań.
- Opracowywanie materiałów do informacji komendanta o stanie bezpieczeństwa miasta w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz materiałów niezbędnych do przedkładania na posiedzeniach i naradach zespołów oraz komisji, w których uczestniczy komendant.
- Współdziałanie z ogniwami Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, stowarzyszeniami, związkami zawodowymi działającymi w Komendzie Miejskiej oraz innymi organami i jednostkami organizacyjnymi.
- Współdziałanie z komórkami organizacyjnymi jednostek oraz terenowej administracji rządowej samorządu terytorialnego oraz innymi służbami, inspekcjami i strażami, a także z podmiotami krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
- Współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego.
- Załatwianie skarg i wniosków oraz odwołań wnoszonych przez obywateli, instytuji i organy władzy.
- Realizowanie zaleceń pokontrolnych.
- Realizowanie zadań z zakresu zadań obronnych, przestrzegania zasad ochrony tajemnicy prawem chronionej;
- Współpraca z właściwym podmiotom zewnętrznym obsługi prawnej komendy;
- Realizowanie zadań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- Opracowywanie materiałów do udostępniania jako informacja publiczna;
- Przestrzeganie ustalonych procedur obiegu dokumentów, przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej wraz z jednolitym rzeczowym wykazem akt i realizowanie prac archiwalnych w zakresie przekazywania wytworzonych akt archiwalnych i dokumentów do archiwum i ich brakowania;
- Przekazywanie elektroniczne dokumentów między komórkami organizacyjnymi za pomocą Elektronicznego Systemu Obiegu Dokumentów;
- Współudział w organizacji i realizacji szkoleń oraz doskonalenia zawodowego;
- Realizacja przedsięwzięć dotyczących organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na terenie działania komendy;
- Realizowanie zadań związanych z pełnieniem przez komendanta funkcji w miejskim zespole zarządzania kryzysowego;
- Terminowe i zgodne z przepisami realizowanie powierzonych zadań;
- Przestrzeganie przepisów prawa, w tym o ochronie informacji niejawnych, ochronnie danych osobowych i Bezpieczeństwa i Higieny Pracy;
- Inicjowanie i wdrażanie przedsięwzięć na rzecz doskonalenia organizacji, metod i form pracy na zajmowanym stanowisku pracy;
- Realizowanie zadań związanych z kontrolą zarządczą;
- Współudział w realizowaniu zadań w zakresie prowadzonych procedur zamówień publicznych;
- Współpraca w realizacji zadań wynikających ze współpracy międzynarodowej realizowanej przez Państwową Straż Pożarną
- Wprowadzanie i aktualizacja danych w systemach teleinformatycznych używanych w Państwowej Straży Pożarnej na podstawie przepisów odrębnych (w tym w "Systemie Wspomagania Decyzji-ST".
Zadania kierowników komórek organizacyjnych
Do zadań kierowników komórek organizacyjnych należy w szczególności:
- Nadzór nad terminowym oraz prawidłowym pod względem merytorycznym i formalnym realizowaniem zadań w podległej komórce organizacyjnej.
- Planowanie oraz bieżące organizowanie pracy podległej komórki organizacyjnej.
- Dokonywanie okresowych opinii służbowych i ocen okresowych podległych pracowników.
- Przygotowywanie projektów oraz inicjowanie zmian zakresów czynności dla podległych pracowników.
- Realizowanie obowiązków nałożonych na osoby kierujące pracownikami zawarte w Ustawie - Kodeks pracy
- Nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny służby i pracy podległej komórki organizacyjnej.
- Inicjowanie i wdrażanie przedsięwzięć na rzecz doskonalenia organizacji, metod i form pracy w podległej komórce organizacyjnej.
- Nadzór i realizacja zadań związanych z przestrzeganiem zasad ochrony gromadzonych danych osobowych oraz pracy ze zbiorami danych osobowych w podległej komórce organizacyjnej.
- Nadzór i realizacja zadań związanych z kontrolą zarządczą w podległej komórce organizacyjnej.
- Pierwsza publikacja:
- 08.12.2020 11:57 kpt. Rafał Binięda
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- kpt. Rafał Binięda
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Sekcja kontrolno-rozpoznawcza | 9.0 | 17.07.2024 13:27 st. kpt. Rafał Binięda |
Sekcja kontrolno-rozpoznawcza | 8.0 | 17.07.2024 12:33 st. kpt. Rafał Binięda |
Sekcja kontrolno-rozpoznawcza | 7.0 | 30.11.2023 20:10 st. kpt. Rafał Binięda |
Sekcja kontrolno-rozpoznawcza | 6.0 | 07.12.2022 10:48 mł. bryg. Paweł Giendek |
Sekcja kontrolno-rozpoznawcza | 5.0 | 12.02.2021 12:25 kpt. Rafał Binięda |
Sekcja kontrolno-rozpoznawcza | 4.0 | 12.02.2021 12:07 kpt. Rafał Binięda |
Sekcja kontrolno-rozpoznawcza | 3.0 | 12.02.2021 11:46 kpt. Rafał Binięda |
Sekcja kontrolno-rozpoznawcza | 2.0 | 09.12.2020 13:38 kpt. Rafał Binięda |
Sekcja kontrolno-rozpoznawcza | 1.0 | 08.12.2020 11:57 kpt. Rafał Binięda |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP