Sygnaliści
Zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów Kujawsko-Pomorski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej wykonuje kompetencje organu publicznego, dotyczące przyjmowania "zgłoszeń zewnętrznych" – ustnych lub pisemnych informacji o naruszeniu prawa.
Procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych w Komendzie Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Toruniu została wdrożona od 25 grudnia 2024 r. zarządzeniem nr 16/2024 Kujawsko-Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z 24 grudnia 2024 r.
- Sposoby dokonywania zgłoszeń zewnętrznych – ustalone kanały komunikacji
W celu ułatwienia sygnaliście dokonania zgłoszenia zewnętrznego udostępnia się wzór formularza tego zgłoszenia, który zawiera minimalne informacje niezbędne do sporządzenia zgłoszenia, w szczególności dotyczące zgłaszanego naruszenia prawa i podmiotu, którego to naruszenie dotyczy, a także identyfikujące sygnalistę i umożliwiające przekazanie informacji zwrotnej (dane sygnalisty podlegają ochronie).
Formularz zgłoszenia zewnętrznego (wzór)
Administratorem danych osobowych podanych w zgłoszeniu zewnętrznym jest Kujawsko-Pomorski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej.
Kujawsko-Pomorski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej przyjmuje zgłoszenia zewnętrzne za pomocą następujących kanałów komunikacji:
- pisemnie:
- za pomocą poczty elektronicznej na adres: sygnal@kujawy.straz.gov.pl
- listownie na adres korespondencyjny Komendy Wojewódzkiej PSP: 87-100 Toruń, ul. Olsztyńska 6, z dopiskiem na kopercie „Zgłoszenie sygnalne – nie otwierać”
- ustnie:
- telefonicznie w dni robocze od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7:30 do 15:30, pod numerami telefonów: 47 75 12 070 Naczelnika Wydziału Kadr lub 47 75 12 050 Naczelnika Wydziału Organizacji i Nadzoru, a jeżeli zgłoszenie dotyczy wymienionych osób 47 75 12 012 Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego PSP w Toruniu
(rozmowy telefoniczne nie są nagrywane)
- podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego w Komendzie Wojewódzkiej PSP w Toruniu (ul. Olsztyńska 6, 87-100 Toruń) w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku sygnalisty o takie spotkanie.
Zgłoszenia zewnętrzne otrzymane ustnie (telefonicznie lub przekazane osobiście) są dokumentowane w protokole według wzoru formularza zgłoszenia zewnętrznego. Dodatkowo ten protokół zawiera podpis z datą osoby przyjmującej zgłoszenie.
Ważne!
Zgłoszenia zewnętrzne anonimowe będą pozostawiane bez rozpoznania.
Przed dokonaniem zgłoszenia zewnętrznego należy zapoznać się z Procedurą przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych w Komendzie Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Toruniu oraz wzorem Formularza zgłoszenia zewnętrznego, które można pobrać na górze artykułu
- Tryb postępowania ze zgłoszeniami – podejmowanie działań następczych
Kujawsko-Pomorski Komendant Wojewódzki PSP upoważnił do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych Naczelnika Wydziału Kadr lub Naczelnika Wydziału Organizacji i Nadzoru Komendy Wojewódzkiej PSP w Toruniu (wg wyboru sygnalisty), a jeżeli zgłoszenie dotyczy tych osób – swojego Zastępcę st. bryg. Artura Przylskiego. Kujawsko-Pomorski Komendant Wojewódzki PSP podejmuje działania następcze i przekazuje informację zwrotną sygnaliście.
Procedura postępowania ze zgłoszeniami:
- przyjęcie imiennego zgłoszenia naruszenia prawa,
- wstępna weryfikacja formalna,
- rejestracja zgłoszenia,
- potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia – niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania (chyba, że sygnalista wystąpił wyraźnie z odmiennym wnioskiem w tym zakresie lub Kujawsko-Pomorski Komendant Wojewódzki PSP ma uzasadnione podstawy sądzić, że potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia zagroziłoby ochronie poufności tożsamości sygnalisty),
- przekazanie zgłoszenia do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych w przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie nienależącej do zakresu działania Kujawsko-Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP – niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach – nie później niż w terminie 30 dni po poinformowaniu o tym sygnalisty,
- postępowanie wyjaśniające – w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, Kujawsko-Pomorski Komendant Wojewódzki PSP podejmuje działania, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie działań w ramach niniejszej procedury,
- informacja zwrotna – 3 miesiące od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego. W uzasadnionych przypadkach Kujawsko-Pomorski Komendant Wojewódzki PSP przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.
- Ochrona sygnalisty
- sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia i że stanowi informację o naruszeniu prawa,
- dostęp do danych osobowych sygnalisty uzyskują tylko osoby upoważnione,
- ochrona tożsamości sygnalisty (dane osobowe) nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba, że za wyraźną zgodą sygnalisty,
- wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań,
- na żądanie sygnalisty Kujawsko-Pomorski Komendant Wojewódzki PSP wydaje, nie później niż w terminie miesiąca od dnia otrzymania żądania zaświadczenie, w którym potwierdza, że sygnalista podlega ochronie określonej w przepisach rozdziału 2. ustawy z o ochronie sygnalistów,
- sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania lub prawo do zadośćuczynienia na zasadach przewidzianych w ustawie o ochronie sygnalistów,
- odpowiedzialności karnej na zasadach przewidzianych w ustawie o ochronie sygnalistów podlega każda osoba, która:
- uniemożliwia lub istotnie utrudnia dokonanie zgłoszenia,
- podejmuje działania odwetowe wobec sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą,
- wbrew przepisom ustawy ujawnia tożsamość sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą.
Odpowiedzialność sygnalisty
Dokonanie zgłoszenia może stanowić podstawę odpowiedzialności sygnalisty wyłącznie wówczas, gdy sygnalista:
- nie miał uzasadnionych podstaw do przyjęcia, że zgłoszenie jest niezbędne do ujawniania naruszenia będącego naruszeniem prawa określonym w ustawie,
- uzyskał poprzez czyn zabroniony informacje będącą przedmiotem zgłoszenia albo dostęp do takiej informacji.
- Inicjowanie zgłoszeń
W przypadku, gdy sygnalista uzna, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych, a naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej organu, którego zgłoszenie dotyczy, Kujawsko-Pomorski Komendant Wojewódzki PSP rekomenduje korzystanie z procedury zgłoszeń wewnętrznych tego organu.
- Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
al. Solidarności 77
00-090 Warszawa
ePUAP (Elektroniczna Skrzynka Podawcza: /RPO/SkrytkaESP)
Materiały
Procedura zgłoszeń zewnętrznych w KW PSP w ToruniuProcedura_zgłoszeń_zewnętrznych_KW_PSP_w_Toruniu.pdf 0.11MB Formularz zgłoszenia zewnętrznego - wzór
Formularz_zgłoszenia_zewnętrznego_(wzór).docx 0.02MB
- Pierwsza publikacja:
- 27.12.2024 14:51 Małgorzata Jarocka-Krzemkowska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- MJK/ bryg. Artur Kiestrzyn
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Sygnaliści | 2.0 | 27.12.2024 14:55 Małgorzata Jarocka-Krzemkowska |
Sygnaliści | 1.0 | 27.12.2024 14:51 Małgorzata Jarocka-Krzemkowska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP