W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej”

Status Status: Rozstrzygnięty

Niedostateczna lub zbyt duża ilość wody, a także jej bardzo zła jakość – to główne problemy polskiej gospodarki wodnej. Program Hydrostrateg powstał w odpowiedzi na potrzebę poprawy efektywności zarządzania zasobami wodnymi w Polsce.

Program obejmuje trzy obszary badawcze:

  • woda w środowisku – bioróżnorodność/bioproduktywność,
  • woda w mieście,
  • żegluga śródlądowa.

Celem głównym Programu jest wdrożenie nowych rozwiązań poprawiających efektywność użytkowania i zarządzania zasobami wody w Polsce.

Cele szczegółowe to:

  1. Wzrost retencji i poprawa jakości wody (z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju i zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej).
  2. Wdrożenie nowych metod badania, obserwacji i narzędzi wspomagających monitoring i ocenę stanu ekosystemów wodnych i ekosystemów zależnych od wód.
  3. Zwiększenie stopnia wykorzystania dróg wodnych dla żeglugi śródlądowej, przy istniejących zasobach.
  • Do konkursu mogą przystąpić:

    • przedsiębiorstwa,
    • jednostki naukowe,
    • inne podmioty (podmioty niebędące jednostką naukową ani przedsiębiorcą), posiadające zdolność do wdrożenia rozwiązania będącego wynikiem realizacji Projektu rozumianej dla tych podmiotów jako zastosowanie w praktyce rozwiązania będącego wynikiem realizacji projektu, jak również posiadający zdolność prawną lub zdolność do czynności prawnych, mogący występować w konkursie i działać w ramach konsorcjum,
    • w skład konsorcjum wchodzi co najmniej jedno przedsiębiorstwo oraz co najmniej jedna jednostka naukowa.

    Liderem konsorcjum musi być przedsiębiorstwo albo jednostka naukowa. Udział kosztów kwalifikowanych przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstw w całkowitych kosztach kwalifikowanych projektu wynosi minimum 40%. W skład konsorcjum może wchodzić maksymalnie pięć podmiotów.

  • Dofinansowanie można przeznaczyć na realizację projektów, które mogą obejmować:

    • badania podstawowe,
    • badania przemysłowe,
    • eksperymentalne prace rozwojowe,
    • prace przedwdrożeniowe (działania obejmujące przygotowanie wyników do zastosowania w praktyce).

    Projekt, w którym nie przewidziano eksperymentalnych prac rozwojowych, nie uzyska dofinansowania.

  • 1. Obszar tematyczny: Woda w środowisku: bioróżnorodność/ bioproduktywność

    Temat: T.1.1 Opracowanie i wdrożenie systemów ograniczających ilość zanieczyszczeń w wodach powierzchniowych wraz z systemem monitorowania parametrów jakości środowiska wodnego wywołanych wzrostem retencji.

     

    2. Obszar tematyczny: Woda w mieście

    Temat: T.1.2 Retencja w systemach kanalizacji ogólnospławnej.

    Temat: T.1.3 Retencja w sieciach kanalizacji deszczowej.

     

    3. Obszar tematyczny: Żegluga śródlądowa

    Temat: T.1.5. Projekt w postaci demonstratora zagospodarowania obszarów wodnych i przywodnych.

  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

  • Całkowity budżet I konkursu to 200 mln zł.

  • Finansowanie realizacji projektu będzie miało formę dofinansowania udzielanego przez NCBR.

    Minimalna wysokość dofinansowania projektu wynosi 3 mln zł.

    Maksymalna wysokość dofinansowania projektu wynosi 25 mln zł. 

    • Data ogłoszenia: 15 czerwca 2022 r.
    • Rozpoczęcie naboru wniosków: 18 lipca 2022 r.
    • Zakończenie naboru wniosków: 14 listopada 2022 r., godz. 16:00
    • Wyniki konkursu:
      NCBR przesyła do wnioskodawców decyzje w terminie do 6 miesięcy od dnia zamknięcia naboru wniosków.
  • Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI. (link do systemu – aktywny od dnia 18 lipca 2022 r.).

  • Ocena projektów składa się z dwóch etapów: oceny wstępnej i merytorycznej.

    Ocena wstępna przeprowadzana jest przez pracowników NCBR, na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę. W ramach oceny wstępnej weryfikowane jest czy wniosek spełnia wszystkie kryteria oceny wstępnej. W przypadku wniosków spełniających wszystkie kryteria oceny wstępnej przeprowadzana jest ocena merytoryczna.

    Ocena merytoryczna przeprowadzana jest przez ekspertów zewnętrznych (wśród nich mogą być również członkowie Komitetu Sterującego), na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę na spotkaniu panelowym.

    1. Dzień dobry, czy mogłaby Pani powtórzyć: w ramach I konkursu prowadzony jest nabór  jedynie w I obszarze tematycznym, czy we wszystkich obszarach?

    Odp: Nabór wniosków w I konkursie prowadzony jest w trzech obszarach tematycznych:

    1. Woda w środowisku: bioróżnorodność/ bioproduktywność
    2. Woda w mieście
    3. Żegluga śródlądowa
    1. Czy demonstrator zagospodarowania obszarów wodnych i przywodnych musi uwzględniać wszystkie elementy wskazane w regulaminie tj. lokalizacja..., infrastruktury..., sposobu gospodarczego ..., sposobu przepuszczania..., zagospodarowania...?

    Odp: Demonstrator obszarów wodnych i przywodnych zgodnie z założeniami programu powinien uwzględniać zaprojektowanie:

    • lokalizacji dwóch sąsiadujących stopni wodnych gromadzących wodę i stabilizujących warunki nawigacyjne;
    • infrastruktury niezbędnej dla uprawiania transportu rzecznego w krajowym systemie transportowym;
    • sposobu  gospodarczego i społecznego wykorzystania wody (np. przez: hydroenergetykę, rybactwo śródlądowe, do zaopatrywania w wodę przemysłu, rolnictwa, zaspakajania potrzeb komunalnych (zaplanowanie ujęć wody i zrzutów ścieków) i turystyki wodnej, wędkarstwa, kąpieliska;
    • sposobu przepuszczania wód powodziowych, pojemność terenów zalewowych (wielkość polderów oraz wysokości wałów przeciwpowodziowych) przeprowadzone na podstawie znanych przepływów ekstremalnych (maksymalny i minimalnych) w celu zoptymalizowania wielkości pojemności międzywala i bezpiecznego przepuszczenia wysokich wód;
    • zagospodarowania polderów zalewowych przez dobranie odpowiedniej roślinności lub wzmocnienia istniejącej w celu tworzenie bioróżnorodności i wielofunkcyjności środowiska naturalnego w tym m.in. zaprojektowanie terenów podmokłych, oczek wodnych, odpowiedniej roślinności.

    Zaprojektowanie wszystkich elementów nie jest obligatoryjne, jednak to czy dane rozwiązanie jest wystarczająco zaawansowane, aby przyczynić się do osiągnięcia celów i wskaźników programu będzie podlegało ocenie przez ekspertów, na etapie oceny merytorycznej wniosku o dofinansowanie. 

    1. Czy w pierwszym obszarze tematycznym sformułowanie "(...) wraz z systemem monitorowania jakości wód..." oznacza, że a) system monitorowania musi być częścią projektu? b) system monitorowania może stanowić samodzielny temat projektu, bez systemu oczyszczania?

    Odp: W obszarze tematycznym „Woda w środowisku – bioróżnorodność/bioproduktywność” zakres tematyczny obejmuje opracowanie i wdrożenie systemów ograniczających ilość zanieczyszczeń w wodach powierzchniowych wraz z systemem monitorowania parametrów jakości środowiska wodnego wywołanych wzrostem retencji. System monitorowania nie musi być częścią projektu i może stanowić samodzielny temat.

    W konkursie Hydrostrateg zaleca się łączenie zagadnień w danym temacie, a nie dzielenie ich na mniejsze problemy badawcze, jednak to w jakim zakresie zaplanowano realizację projektu, a także jakie elementy z danego tematu będzie obejmował projekt zostanie poddane ocenie przez ekspertów, na etapie oceny merytorycznej. Projekt oceniany jest całościowo i na tym etapie nie można jednoznacznie stwierdzić w jaki sposób zakres zaplanowanych w projekcie prac przełoży się na ocenę wniosku o dofinansowanie.

    1. W jaki sposób należy spełnić kryterium merytoryczne 3: „uprawdopodobniono, że brak jest dostępnych i objętych ochroną, rozwiązań / technologii/ wyników prac, których istnienie uniemożliwiałoby albo czyniło niezasadnym wdrożenie proponowanego rozwiązania” 

    Odp: Wnioskodawca przed rozpoczęciem realizacji prac w projekcie powinien sprawdzić czy planowane wdrożenie rezultatów projektu nie naruszy praw własności intelektualnej innego podmiotu oraz czy ochrona obecnie stosowana przez inne podmioty nie stoi na przeszkodzie wdrożeniu rezultatów jego projektu. Działanie te można zrealizować np. poprzez przeprowadzenie badania czystości patentowej.

    1. Czy analiza opłacalności wdrożenia ma zostać przeprowadzona dla każdego z konsorcjantów osobno czy dla konsorcjum jako całości?

    Odp: Analizę opłacalności wdrożenia należy przeprowadzić dla całego konsorcjum.

    1. Czy audytora wyłania każdy z konsorcjantów oddzielnie na swoje potrzeby, czy dokonuje tego lider konsorcjum i ponosi koszty audytu dla całego projektu?

    Odp: Lider konsorcjum i ponosi koszty. Sprawozdanie z audytu Lider konsorcjum przekazuje Centrum wraz z Raportem końcowym. Lider konsorcjum zobowiązany jest dostosować się do zaleceń wynikających z audytu i uwzględnić je w Raporcie końcowym. Audyt jest kosztem kwalifikowalnym, jeżeli rozpoczął się po zrealizowaniu co najmniej 50% planowanych wydatków związanych z realizacją Projektu i jest przeprowadzony zgodnie z opracowanymi przez Centrum „Wytycznymi dla podmiotów audytujących projekty badawczo-rozwojowe”, zamieszczonymi na stronie internetowej Centrum www.gov.pl/web/ncbr

    1. Nawiązując do punktu 11h wzoru minimalnego zakresu umowy konsorcjum: jeśli wdrożenie wyników projektu przyjmuje formę sprzedaży praw do wyników projektu lub udzielenia licencji na korzystanie z praw do wyników projektu, zobowiązanie do przeniesienia tych praw za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw” – czy konsorcjanci sami określają wartość rynkową tych praw czy powinno to zostać zlecone zewnętrznej jednostce?

    Odp: Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie Konsorcjanci mogą sami określić wartość rynkową praw majątkowych bądź zlecić ją zewnętrznej jednostce.

    Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie, aby uznać cenę za rynkową można:

    a)   jej wysokość określić w drodze otwartej, przejrzystej i niedyskryminacyjnej konkurencyjnej       procedurze sprzedaży; lub

    b)   przeprowadzić wycenę przez niezależnego eksperta potwierdzającą, że cena jest co najmniej równa wartości rynkowej; lub

    c)   wykazać, że sprzedający przeprowadził negocjacje w sprawie ceny w warunkach pełnej konkurencji, aby uzyskać maksymalną korzyść gospodarczą w momencie zawierania umowy, z uwzględnieniem swoich celów statutowych; lub

    d)   zgodnie z umową konsorcjum przyjąć, że przedsiębiorstwo ma prawo pierwokupu w odniesieniu do praw własności intelektualnej powstałych w wyniku współpracy z jednostką naukową, a współpracujące podmioty mają wzajemne prawo do zabiegania o korzystniejsze pod względem gospodarczym oferty od stron trzecich, przedsiębiorstwa wchodzące w skład Konsorcjum muszą odpowiednio dostosować swoją ofertę.

    1. Czy jest możliwość złożenia przez jednego Wnioskodawcę kilku wniosków o dofinansowanie dla projektów o różnych rozwiązaniach problemów w jednym temacie? Czy też dany Wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek o dofinansowanie w ramach danego tematu?

    Odp: Wnioskodawca może złożyć kilka wniosków na różne projekty w różnych tematach lub w różnych obszarach tematycznych.

    1. Jeśli dany podmiot jest członkiem dwóch różnych konsorcjów to czy takie oba konsorcja mogą składać wnioski o dofinansowanie w jednym temacie?

    Odp: Tak, mogą, jeżeli są to różne konsorcja są one traktowane jako różni wnioskodawcy. 

    1. Czy lider konsorcjum jest zobligowany do posiadania podpisu elektronicznego aby podpisać wniosek i mieć możliwość jego wysłania?

    Odp: Lider konsorcjum, a dokładnie osoba/y upoważniona do reprezentacji Wnioskodawcy zgodnie z dokumentem rejestrowym muszą posiadać podpis elektroniczny, w celu podpisu wniosku oraz jego przekazania do NCBR.

    1. Kiedy można planować rozpoczęcie projektu? Czy np. od stycznia 2023 r., czy dopiero w 2024?

    Odp: Wnioskodawca może rozpocząć realizację projektu już przed rozstrzygnięciem konkursu z zastrzeżeniem, że wniosek o dofinansowanie zostanie złożony przed dniem rozpoczęcia prac nad projektem. Jeżeli wnioskodawca chciałby poczekać do momentu rozstrzygnięcia konkursu należy wówczas uwzględnić datę zakończenia naboru oraz termin do 6 miesięcy liczony od dnia zamknięcia naboru, w którym NCBR przesyła do wnioskodawców decyzje w sprawie przyznania bądź nieprzyznania środków finansowych oraz ewentualny czas na podpisanie umowy o dofinansowanie

    1. Czy dla kluczowego personelu B+R przedsiębiorstwa należy uzupełnić dorobek publikacyjny?

    Odp: Tak, należy.

    1. Czy doświadczenie Lidera/Członków konsorcjum w zakresie realizacji projektów B+R oraz komercjalizacji ich wyników musi być oficjalnie potwierdzone np. w formie audytów?

    Odp: Nie jest wymagane oficjalne potwierdzenie w formie audytów.

    1. Czy w projekcie można łączyć działania dotyczące optymalizacji skuteczności oczyszczania ścieków i monitoringu funkcjonowania oczyszczalni?

    Odp: Tak, wskazane jest, aby projekt obejmował różne obszary i zagadnienia badawcze.

    1. Czy projekt można przedłużyć tylko podczas jego realizacji czy już na poziomie pisania wniosku o dofinansowanie?

     Odp: Na etapie pisania wniosku należy określić początkową i końcową datę realizacji projektu, którego maksymalny okres realizacji może wynosić 36 miesięcy. Jeżeli zostanie zawarta umowa o dofinansowanie to na etapie realizacji projektu, w uzasadnionych przypadkach, których nie można było przewidzieć na etapie aplikowania o środki, okres realizacji projektu można wydłużyć maksymalnie o 24 miesiące. Wymaga to uzyskania zgody NCBR.

    1. Czy dobrze rozumiem, że kluczowy personel musi być związany umową o prace lub umową warunkową na moment składania wniosku, a pozostały personel można zrekrutować już w trakcie trwania projektu? czy obowiązują jakieś specjalne procedury w przypadku umowy o pracę?

    Odp: Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku zarówno kluczowy personel B+R jak i pozostały personel B+R powinien być związany umową o pracę lub umową warunkową na dzień składania wniosku o dofinansowanie. Nie obowiązują specjalne procedury dotyczące zawierania umów o pracę poza procedurami wynikającymi z Kodeksu pracy. 

    1. Czy gmina może być partnerem w projekcie?

    Odp: Tak, gmina może być jednym z konsorcjantów, jeżeli posiada zdolność do zastosowania w praktyce rozwiązania będącego wynikiem realizacji projektu.

    1. Czy projekt można realizować na istniejącym obiekcie, który został np. wybudowany w 2020 r. m.in z funduszy unijnych, a planowane prace B+R przyczynią się do optymalizacji działania tego obiektu oraz na zastosowanie opracowanych rozwiązań w nowo projektowanych systemach.

    Odp: Jeżeli projekt wpisuje się w zakres tematyczny I konkursu Hydrostrateg to nie ma merytorycznych przeciwskazań do wykorzystania wskazanego obiektu do realizacji prac B+R.

    1. Przy wskaźnikach w tabeli ogółem dla projektu sumują się wskaźniki poszczególnych konsorcjantów, niejako ulegają zwielokrotnieniu jeśli każdy z nich wskaże że osiągnie dany wskaźnik, czy to oznacza, że każdy ze wskaźników może zostać osiągnięty tylko przez jednego konsorcjanta?

    Odp: Każdy z konsorcjantów indywidualnie określa wartość docelową dla każdego wskaźnika, następnie po ich uzupełnieniu system automatycznie wygeneruje wskaźniki zbiorcze. Wyjątek stanowią wskaźniki, których jednostką miary są procenty. Wartości docelowe tych wskaźników najlepiej podać w odniesieniu do jednego konsorcjanta. 

    1. Czy ze względu na inflację jest przewidywana korekta kosztów podczas realizacji projektu?

     Odp:      Nie, takie korekty i zwiększenie wartości projektu nie są możliwe.

    1. Czy wkład własny jest wymagany? Czy wkładem własnym do projektu może być oprogramowanie, które wnioskodawca już posiada, a które stanowiłoby wsparcie w realizacji projektu?

     Odp: Tak, wkład własny jest wymagany. Lider konsorcjum lub konsorcjant jest zobowiązany do zapewnienia sfinansowania kosztów stanowiących wymagany wkład własny oraz kosztów niekwalifikowalnych niezbędnych do realizacji Projektu we własnym zakresie.

    Jako wkład własny w formie rzeczowej może być oprogramowanie, nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych.

    1. Czy koszt zatrudnienie/wynagrodzenia kierownika zarządzającego projektem jest kosztem kwalifikowanym?

     Odp: Wynagrodzenie kierownika zarządzającego projektem jest kosztem kwalifikowanym i powinno zostać rozliczone w kosztach pośrednich.

    1. Czy wynagrodzenie Kierownika Projektu jest kwalifikowanym kosztem bezpośrednim?

    Odp: Wynagrodzenie Kierownika Projektu B+R  jest kwalifikowanym kosztem bezpośrednim, rozliczanym w kat. W. Należy odróżnić tutaj wynagrodzenie kierownika zarządzającego projektem, które też jest kosztem kwalifikowanym, ale powinno zostać rozliczone w kosztach pośrednich.

    1. Czy kierownik B+R może być również zaangażowany w realizacji jakiegoś zadania?

    Odp: Tak o ile jest to zgodne z regulaminem jednostki w jakiej pracuje kierownik B+R oraz pod warunkiem rozdzielności obu funkcji.  We wniosku o dofinansowanie należy uwzględnić informację kto będzie odpowiedzialny za odbiór prac realizowanych przez kierownika B+R.

    1. Jak beneficjent może rozliczać koszty projektowe?

    Odp: Katalog kosztów kwalifikowalnych oraz zasady ich klasyfikacji i późniejszego rozliczania określa Przewodnik kwalifikowalności kosztów stanowiący załącznik do dokumentacji konkursowej. NCBR może aktualizować Przewodnik kwalifikowalności kosztów, przy czym do oceny kwalifikowalności poniesionych wydatków stosuje się wersję Przewodnika kwalifikowalności kosztów obowiązującą w dniu poniesienia wydatku. W trakcie realizacji projektu Wykonawcy celem rozliczenia kosztów przedkładają wnioski o płatność. Końcowe rozliczenie projektu następuje na podstawie złożonego raportu końcowego. Czy na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów czy też istnieje możliwość zaimplementowania do budżetu stawek roboczogodzin uwzględniających inne składowe pracownika produkcyjnego (m.in. administracje, logistykę, marketing)?

    Są to dwie różne kwestie. Rozliczenie kosztów powinno być na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów zgodnie z wewnętrzną polityką jednostki. Sporządzając budżet (kalkulacja) na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie, jednostka może opierać się na stawka obowiązujących w danej jednostce w danej grupie pracowników.

    1. Czy na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów czy też istnieje możliwość zaimplementowania do budżetu stawek roboczogodzin uwzględniających inne składowe pracownika produkcyjnego (m.in. administracje, logistykę, marketing)?

     Odp: Są to dwie różne kwestie. Rozliczenie kosztów powinno być na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów zgodnie z wewnętrzną polityką jednostki. Sporządzając budżet (kalkulacja) na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie, jednostka może opierać się na stawka obowiązujących w danej jednostce w danej grupie pracowników.

    1. Kosztorys dzisiaj a koszty realizacji projektu w okresie 2-3 lat, w międzyczasie jest niewiadoma stopa inflacji (????? może nawet 20%), kto pokryje różnicę w budżecie projektu. REALIZACJA PROJEKTU STAJE SIĘ SAMOBÓJCZA DLA PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH bo w myśl regulaminu nie będzie waloryzacji wydatków o współczynnik inflacji. CHWAŁA ODWAŻNYM!!!

      Odp: W trakcie realizacji projektu nie ma możliwości zwiększenia dofinansowania, natomiast jest możliwość dokonania przesunięć pomiędzy zadaniami czy kategoriami zgodnie z zapisami umowy. Wydatki wykraczające poza całkowitą kwotę kosztów kwalifikowalnych, określoną w ust. 2, w tym wydatki wynikające ze wzrostu całkowitego kosztu realizacji Projektu po zawarciu Umowy, są ponoszone przez Lidera konsorcjum lub konsorcjanta i są kosztami niekwalifikowalnymi.

    1. Czy wynagrodzenie z tytułu przeniesienia praw WiP będzie stanowiło dochód i może obniżyć wartość przyznanej pomocy publicznej/de minimis?

     

    1. Czy z projektu może być finansowane stypendium doktorskie i na jakich zasadach?

     Odp: Nie może być  (nie dotyczy kosztu merytorycznego związanego z realizacją projektu).

    1. Czy podmiot – np. uczelnia – nie prowadząca działalności gospodarczej w zakresie projektu też będzie beneficjentem pomocy publicznej?

    Odp: Poziom dofinansowania dla jednostek naukowych bądź innych podmiotów (niebędących jednostką naukową ani przedsiębiorcą) posiadających zdolność do wdrożenia (rozumianą jako zastosowanie w praktyce) rozwiązania będącego wynikiem realizacji projektu oraz realizujących projekt w ramach swojej działalności niegospodarczej wynosi 100% kosztów kwalifikowalnych w zależności od rodzaju prac i nie stanowi pomocy publicznej.

    1. Czy przychód związany z przekazaniem praw do wyników liderowi w przypadku uczelni wpłynie na wysokość dofinansowania w 100% kosztów w projekcie realizowanych w ramach części niegospodarczej?

    Odp: Zgodnie z regulaminem konkursu poziom dofinansowania dla jednostek naukowych, niebędących przedsiębiorstwami i realizującymi projekt w ramach swojej działalności niegospodarczej, na wykonanie badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych wynosi 100% kosztów kwalifikowalnych. Na wysokość dofinansowania nie wpływa przychód związany z przekazaniem praw do wyników liderowi.

    1. Cała aparatura, która chcemy zakupic w ramach projektu nie moze przekroczyc kwoty 500 tyś zł?

    Odp: Nie doprecyzowano pytania czy mowa o kat. A /aparatura/ czy jako pojedyncze urządzenie/sprzęt. Jeśli zakup danego urządzania przekroczy 500 tys. zł to wówczas koszt wykorzystania rozliczany może być tylko w projekcie za pomocą odpisów amortyzacyjnych.

    1. Czy odkupienie praw majątkowych od konsorcjalna wg wartości rynkowej może być kosztem kwalifikowanym u drugiego konsorcjanta?

    Odp: Nie może być kosztem kwalifikowanym.

    1. Czy możliwe jest odpłatne skorzystanie z aparatury należącej do podmiotu trzeciego (wysoki poziom specyficzności aparatury, ograniczona ilość podmiotów w skali rynku międzynarodowego dysponujących aparaturą) w formie usług obcych?

     Odp: Odpłatne korzystanie z aparatury należy rozliczyć w ramach kat. pozostałe koszty bezpośrednie (kat. Op.). Jednak obowiązuje Państwa konkurencyjny tryb wyboru dostawców.

    1. Co się dzieje z aparaturą po zakończeniu projektu? Czy przechodzi na stan lidera projektu (np. Uczelni), czy może być nadal wykorzystywana w istniejącym obiekcie badawczym przez partnera projektu (np. gminę, firmę)?

    Odp: Po zakończeniu projektu aparatura przechodzi na stan jednostki, która ją zakupiła. Zwracamy uwagę, że jeżeli aparatura nie będzie wykorzystywana tylko do realizacji projektu, kosztem kwalifikowanych powinny być odpisy amortyzacyjny w części jej wykorzystania w projekcie.

    1. Czy koszty wykorzystania budynków i gruntów do realizacji projektu mogą stanowić wkład własny?

    Odp: Tak. Koszt własny rzeczowy może stanowić nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń/obiektów od osoby trzeciej, spoza konsorcjum.

    1. Czy w przypadki jednostki naukowej przy realizacji prac badawczych wymagany udział własny, czy obowiązuje on tylko firmy?

    Odp: Wkład własny wnosi przedsiębiorca/firma.

    1. Czy podwykonawca może być dysponentem praw autorskich do tworzonego w ramach projektu produktu?

    Odp: Zgodnie z § 4 ust. 4 wzoru umowy o dofinansowanie „Do własności majątkowych praw autorskich powstałych w wyniku realizacji Projektu stosuje się przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych”, zgodnie zaś z tą ustawą tj. art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1062 z późn. zm.) „Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej”. Również ustawa o NCBR wskazuje, iż do własności majątkowych praw autorskich powstałych w wyniku realizacji zadań finansowanych przez Centrum stosuje się przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Umowa o dofinansowanie nie przewiduje wprost innych obostrzeń i wymagań w tym zakresie. Zatem majątkowe prawa autorskie do utworu mogą przysługiwać podwykonawcy w projekcie, jednakże z uwzględnieniem, iż Wykonawca musi posiadać prawa własności intelektualnej pozwalające na zrealizowanie projektu oraz jego wdrożenie.

    1. Czy projekt musi uwzględniać wszystkie zagadnienia określone w ramach obszaru tematycznego? Np. w opisie obszaru T.1.1 (Temat: Woda w środowisku – bioróżnorodność/bioproduktywność; T.1.1 Opracowanie i wdrożenie systemów ograniczających ilość zanieczyszczeń w wodach powierzchniowych wraz z systemem monitorowania parametrów jakości środowiska wodnego wywołanych wzrostem retencji) jest mowa zarówno o obszarach produkcji rolnej jak i aglomeracjach miejskich – czy projekt może ograniczać się tylko do obszarów produkcji rolnej lub tylko do aglomeracji miejskich? Jak to przekłada się na ocenę merytoryczną wniosku w ramach kryterium dostępu Zgodność celu projektu z zakresem tematycznym konkursu?

    Odp: Nie, projekt nie musi uwzględniać wszystkich zagadnień z wybranego obszaru tematycznego. Może się on ograniczać wyłącznie do produkcji rolnej lub tylko do aglomeracji miejskich. W programie Hydrostrateg zaleca się łączenie zagadnień w danym temacie, a nie dzielenie ich na mniejsze problemy badawcze, jednak to w jakim zakresie zaplanowano realizację projektu, a także jakie elementy z danego tematu będzie obejmował projekt zostanie poddane ocenie przez ekspertów, na etapie oceny merytorycznej. Projekt oceniany jest całościowo i na tym etapie nie można jednoznacznie stwierdzić w jaki sposób zakres zaplanowanych w projekcie prac przełoży się na ocenę wniosku o dofinansowanie.

    1. Czy wskaźniki produktu, rezultatu i wpływu należy określać wszystkie, czy tylko te, które można zastosować do projektu?

    Odp: Wnioskodawca powinien określić wartości docelowe tylko tych wskaźników, które są przez niego realne do osiągnięcia na dzień zakończenia realizacji projektu oraz po 3 latach od dnia zakończenia realizacji projektu w zależności od tego czy są to wskaźniki produktu, rezultatu czy wpływu.

    1. Jakie przesłanki umożliwiają przedłużenie terminu realizacji projektu o kolejne 2 lata? Mając na względzie czas procedowania spraw przez różne organy 36 miesiące wydaje się być krótkim okresem.

    Odp: Wyłącznie takie, których nie można było przewidzieć na etapie składania wniosku o dofinansowanie. Każdy wniosek o wydłużenie realizacji projektu jest oceniany indywidualnie przez ekspertów w oparciu o uzasadnienie przedstawione przez wykonawcę projektu, a także dotychczasowy postęp realizacji prac w projekcie.

    1. Czy wytworzone w ramach projektu produkty (aplikacje) mogą zostać opracowane na danych potencjalnego klienta końcowego produktu, który nie będzie w konsorcjum?

    Odp: Zgodnie z § 4 ust. 4 wzoru umowy o dofinansowanie „Do własności majątkowych praw autorskich powstałych w wyniku realizacji Projektu stosuje się przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych”, zgodnie zaś z tą ustawą tj. art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1062 z późn. zm.) „Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej”. Również ustawa o NCBR wskazuje, iż do własności majątkowych praw autorskich powstałych w wyniku realizacji zadań finansowanych przez Centrum stosuje się przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Umowa o dofinansowanie nie przewiduje wprost innych obostrzeń i wymagań w tym zakresie. Wykonawca chcąc realizować prace w projekcie na danych należących do innego podmiotu musi dysponować wszelkimi prawami pozwalającymi na prawidłowe zrealizowanie projektu oraz jego wdrożenie.

    1. Czy budżetowane stawki wynagrodzenia lub koszty podwykonawstwa mogą zawierać korektę o jakiś wskaźnik inflacji na kolejne lata trwania projektu, co wydaje się racjonalne w obecnej sytuacji? Jeśli tak, prośba o podanie wytycznych w zakresie akceptowalnego źródła takiego wskaźnika

     Odp: Nie ma takiego rozwiązania. Odpowiedź w pkt. 25.

    1. Czy konieczne jest zbudowanie konsorcjum? Czy przedsiębiorca może sam złożyć wniosek o dofinansowanie?

    Odp: Do konkursu mogą przystąpić wyłącznie konsorcja. Pojedyncze podmioty nie mogą aplikować w I konkursie.

    1. Jaki kurs przeliczania walut należy stosować przy zakupach dewizowych?

     Odp: Zgodnie z wewnętrzną polityką rachunkowości  jednostki i Ustawą o rachunkowości.

    W przypadku różnic kursowych za koszt kwalifikowany uznawana jest kwota zapłaty.

    1. Na podstawie jakiej opinii, zarządzenia NCBiR w umowie o finansowanie informuje, że nie należy stosować ustawy PZP, w przypadku udzielania zamówienia zamówień, których przedmiotem są usługi świadczone w zakresie prac B+R prowadzonych w projekcie przez osoby fizyczne wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu, posiadające wymagane kwalifikacje, pozwalające na przeprowadzenie prac B+R zgodnie z tym wnioskiem. Zapisy z umowy o finansowanie są sprzeczne z zapisy ustawy PZP

    Odp: Wzór umowy o dofinansowanie nie informuje, iż nie należy stosować ustawy Prawo zamówień publicznych (ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 z późn. zm., dalej „PZP”)). Wręcz przeciwnie, tworzy dodatkowe procedury udzielania zamówień w przypadku gdy PZP nie ma zastosowania mając na celu zapewnienie zachowania zasady przejrzystości, racjonalności, efektywności, bezstronności oraz obiektywizmu, zaś tryb uproszczony ma na celu potwierdzenie, że dana usługa, dostawa lub robota budowlana została wykonana po cenie rynkowej i to tych „dodatkowych” procedur (trybu uproszczonego) dotyczy jedno z wyłączeń dot. zamówień, których przedmiotem są usługi świadczone w zakresie prac B+R prowadzonych w projekcie przez osoby fizyczne wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu.

    1. Które wskaźniki projektu są obowiązkowe? Czy brak określenia pozostałych wskaźników nieobowiązkowych, ma wpływ na wynik oceny? np niższą ilość punktów?

    Odp: Wnioskodawca powinien określić wartości docelowe tylko tych wskaźników, które są przez niego realne do osiągnięcia na dzień zakończenia realizacji projektu oraz po 3 latach od dnia zakończenia realizacji projektu w zależności od tego czy są to wskaźniki produktu, rezultatu czy wpływu.

    Żaden ze wskaźników nie jest obowiązkowy, jednak na etapie oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie eksperci biorą pod uwagę zadeklarowane przez wnioskodawcę wartości wskaźników. W ramach kryteriów merytorycznych punktowanych „Potencjał wdrożenia rezultatów projektu oraz przewidywane korzyści” ocenie podlega czy poprawnie założono wartości wskaźników rezultatu i wpływu oraz w ramach kryterium „Zakres, adekwatność i wykonalność prac zaplanowanych w projekcie w stosunku do oczekiwanych wyników” czy m.in.  zaplanowany zakres prac i metodologia badawcza są adekwatne (tzn. niezbędne, wystarczające i uzasadnione) do osiągnięcia wyników projektu i wskaźników produktu.

    1. Czy projekt obejmujący stworzenie produktu (wodomierza z rejestratorem z modułem przesyłającym dane poprzez GSM) umożliwiającego monitorowanie sieci wodociągowej w celu dostarczania danych mających duży wpływ na zmniejszenie strat wody oraz wydobycia wody wpisuje się w któryś z obszarów konkursu?

    Odp: Wnioskodawca sam powinien ocenić czy jego projekt wpisuje się w zakres tematyczny konkursu i przyczynia się do osiągnięcia celów i wskaźników programu, ponieważ to podlega bezpośrednio ocenie ekspertów na etapie oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie. Na tym etapie nie można jednoznacznie stwierdzić czy dane zagadnienie wpisuje się w zakres tematyczny czy też nie.

    1. Czy można poprosić o podanie przykładowego przedsięwzięcia, które mogło by zostać zgłoszone do konkursu na dofinansowanie.

    Odp: Każdy wnioskodawca, który spełnia wymagania formalne określone w regulaminie konkursu oraz, którego projekt wpisuje się w zakres tematyczny I konkursu oraz przyczyni się do osiągnięcia celów i wskaźników programu może aplikować o środki w konkursie.

    1. Czy można składać wnioski o dofinansowanie na budowę zbiorników retencyjnych w celu pozyskiwania wód opadowych, a następnie oczyszczanie tych wód i ich wykorzystanie?

    Odp: Wnioskodawca sam powinien ocenić czy jego projekt wpisuje się w zakres tematyczny konkursu i przyczynia się do osiągnięcia celów i wskaźników programu, ponieważ to podlega bezpośredni ocenie ekspertów na etapie oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie. Na tym etapie nie można jednoznacznie stwierdzić czy dane zagadnienie wpisuje się w zakres tematyczny czy też nie.

    1. Jest 36 mcy, a można poprosić o 60mcy. Kiedy?

    Odp: Na etapie pisania wniosku należy określić początkową i końcową datę realizacji projektu, którego maksymalny okres realizacji może wynosić 36 miesięcy. Jeżeli zostanie zawarta umowa o dofinansowanie to na etapie realizacji projektu, w uzasadnionych przypadkach, których nie można było przewidzieć na etapie aplikowania o środki, okres realizacji projektu można wydłużyć maksymalnie o 24 miesiące. Wymaga to uzyskania zgody NCBR.

    1. Czy planowane jest zorganizowanie spotkania matchmakingowego?

     Odp: Nie, nie jest planowane tego typu spotkanie.

    1. Czy wniosek podpisują osoby reprezentujące Lidera? Czy każdy konsorcjant musi podpisać wniosek (osoby go reprezentujące)

     Odp: Tak, wniosek podpisuje osoba reprezentująca Lidera.

    1. Proszę o przybliżenie jak wygląda podpisywanie wniosku w systemie LSI2, wniosek będzie składany z konta Kierownika Projektu, w jaki sposób wniosek ma zostać udostępniony Rektorowi uczelni, który jest uprawniony do reprezentowania jednostki?

    Odp:  Należy wejść w ustawienia konta, następnie w zakładce uprawnienia należy wybrać projekt, po wybraniu projektu należy kliknąć przycisk “Dodaj użytkownika”, który to umożliwi wskazanie adresu e-mail osoby, która ma dokonać podpisu wniosku. Szczegółowe informacje są zawarte w Instrukcji użytkownika od strony 14.

    1. Co do wyjaśnienia dotyczącego momentu konieczności zawarcia umowy konsorcjum to zgodnie z regulaminem jest ona wymagana na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie?

    Odp: Umowa konsorcjum musi zostać zawarta na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie, co Wnioskodawca oświadcza we wniosku o dofinansowanie. Na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie wymagane jest przedłożenie tego dokumentu do weryfikacji.

    1. Zgodnie z odpowiedzi p. Agnieszki rozumiem, że Kierownik B+R może być kosztem bezpośrednim. Kierownik Projektu natomiast jest kosztem pośrednim. Z kolei w załączniku nr 6 w kategorii W istnieje informacja "W ramach kategorii kwalifikowalne są koszty wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, osób zatrudnionych przy realizacji projektu – kierownik prac B+R, !! kierownik zarządzający projektem !!, pracownicy badawczy, personel techniczny i pomocniczy, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z realizacją projektu objętego dofinansowaniem." Proszę o wyjaśnienie, która informacja jest prawidłowa?

    Odp: Wynagrodzenie Kierownika Projektu B+R  jest kwalifikowanym kosztem bezpośrednim, rozliczanym w kat. W. Należy odróżnić tutaj wynagrodzenie kierownika zarządzającego projektem, które też jest kosztem kwalifikowanym, ale powinien zostać rozliczone w kosztach pośrednich. Załącznik nr 6 zostanie skorygowany przez odpowiednią komórkę.

    1. Czy Wody Polskie mogą występować w roli przedsiębiorcy?

    Odp: Jeżeli Wody Polskie spełniają definicję przedsiębiorstwa zgodnie z Regulaminem konkursu czyli zgodnie z art. 1 załącznika I do rozporządzenia 651/2014 (Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. U. UE. L. z 2014 r. Nr 187, str. 1 z późn. zm.)) tj. „Za przedsiębiorstwo uważa się podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną. Zalicza się tu w szczególności osoby prowadzące działalność na własny rachunek oraz firmy rodzinne zajmujące się rzemiosłem lub inną działalnością, a także spółki lub stowarzyszenia prowadzące regularną działalność gospodarczą.” to mogą występować w konkursie jako przedsiębiorca.

    1. Lider oświadcza we wniosku, że umowa konsorcjum została skutecznie zawarta

    Odp: Tak, jednym z oświadczeń we wniosku o dofinansowanie jest oświadczenie o skutecznie zawartej umowie konsorcjum.

    1. Czy istnieje możliwość, po przeprowadzeniu prawidłowego szacowania kosztów zwiększenie ich wartości w budżecie projektu o np. 10%? Miałoby to na celu uniknięcie wzrostu kosztów realizacji projektu, które to koszty musiałby zostać pokryte przez wnioskodawcę ze środków własnych?

    Odp: Jest możliwość dokonania przesunięć pomiędzy zadaniami czy kategoriami zgodnie z zapisami umowy bez możliwości zwiększenia ogólnej kwoty dofinansowania projektu.

    1. Czy jest limit kosztów na elementy służące do budowy i na stałe zainstalowane w prototypie, instalacji demonstracyjnej?

    Odp: Elementy służące do budowy i na stałe zainstalowane w prototypie, instalacji pilotażowej lub demonstracyjnej wpisują się w kat. Inne koszty operacyjne [Op.], nie ma limitów kosztów.

    1. Dookreślenie do pytania. czy odkupienie praw majątkowych od konsorcjalna <do produktów wytworzonych w ramach projektu Hydrostrateg> wg wartości rynkowej może być kosztem kwalifikowanym u drugiego konsorcjanta?

     Odp: Nie może być kosztem kwalifikowanym.

    1. Wracając do kursu przeliczania walut. Zaplata dokonana jest np. w USD a w projekcie musi być rozliczona w PLN. Czy kursem przeliczania USD na PLN jest kurs sprzedaży walut banku realizującego przelew w dniu dokonania zapłaty?

    Odp: W przypadku faktur zagranicznych  za koszt kwalifikowany uznawany jest kwota zapłaty.

    1. W jaki sposób rozliczyć współpracę z osobą prowadzącą JDG która nie jest członkiem konsorcjum, a która rozlicza się ze konsorcjantem na podstawie miesięcznej faktury? Jest to kategoria W czy E?

     Odp: Kat. E lub ew. kat. Op. w zależności od charakteru i zakresu usługi, zgodnie z definicją usługi wskazaną w Przewodniku kwalifikowalności koszów.

    1. W systemie LSI aktywne są konkursy INFOSTRATEG, NEON I i NTE II. Nie ma HYDROSTRATEG? Czy możecie Państwo pokazać aktywna zakładkę HYDROSTRATEG?

    Odp: Wymienione konkursy są w systemie LSI1.0, natomiast konkurs Hydrostrateg jest w systemie LSI2.0. W związku z powyższym w celu odnalezienia konkursu, należy zalogować się poprzez niniejszy link https://lsi2.ncbr.gov.pl/logowanie.

    1. Czy wkład własny liczony jest całkowicie na konsorcjanta czy na poszczególne kategorie? Np. jeśli konsorcjant potrzebuje do wkładu własnego 100 tys. w kategorii W oraz Op, a daje wkład własny w postaci aparatury za 200 tys. to czy bilansuje to zapotrzebowanie na wkład własny w kategorii W i Op?

    Odp: Zgodnie z konstrukcją budżetu projektu stanowiącego załącznik do umowy, wkład własny uwzględniany jest na poszczególne kategorie dla danego podmiotu realizującego zadanie.

    1. Jakie % projektu mogą stanowić koszty pośrednie?

     Odp: W fazie badawczej: koszt pośrednie [O] (max 25%) liczone są od kosztów bezpośrednich [kat. W i Op.] za wyjątkiem podwykonawstwa [kat. E], dodatkowo w przypadku pracach przedwdrożeniowych (w ramach pomocy de minimis) musi być spełniony jeszcze jeden warunek nie mogą stanowić więcej niż 15% całkowitych kosztów kwalifikowalnych prac przedwdrożeniowych [ kat. W, E, Op. i O].

    1. Czy w ramach projektu mogą być organizowane wydarzenia edukacyjne w których podstawowym tematem są te ujęte w hydrostrategu, ale będą też elementy powiązane/uzupełniające, np. dotyczące zarządzania środowisko.

    Odp: Tak, jednak wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie musi uzasadnić celowość takiego wydarzenia oraz związek wydarzenia z realizowanymi w projekcie pracami, co będzie podlegało ocenie Ekspertów. Ponadto ocenie będzie podlegała zasadność i kwalifikowalność zaplanowanych na to wydarzenie kosztów.

Dokumenty

  • Kontakt w NCBR

    Punkt informacyjny

    Tel. +48 22 39 07 170

    Tel. +48 22 39 07 191

    E-mail: info@ncbr.gov.pl

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
15.06.2022 16:04 Paweł Kęska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Martyna Jachimek
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 41.0 25.10.2024 11:02 Maciej Buźniak
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 40.0 25.10.2024 10:01 Maciej Buźniak
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 39.0 30.09.2024 12:19 Maciej Buźniak
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 38.0 15.07.2024 13:53 Maciej Buźniak
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 37.0 15.07.2024 13:02 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 36.0 01.07.2024 12:10 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 35.0 01.07.2024 09:49 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 34.0 21.06.2024 09:39 Maciej Buźniak
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 33.0 27.05.2024 13:58 Maciej Buźniak
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 32.0 20.12.2023 16:14 Maciej Buźniak
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 31.0 06.11.2023 11:13 Maciej Buźniak
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 30.0 20.10.2023 20:18 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 29.0 09.10.2023 11:42 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 28.0 31.08.2023 14:05 Maciej Buźniak
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 27.0 06.06.2023 14:38 Maciej Buźniak
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 26.0 12.05.2023 14:50 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 25.0 10.05.2023 13:06 Maciej Buźniak
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 24.0 10.03.2023 11:07 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 23.0 14.11.2022 16:00 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 22.0 10.11.2022 10:32 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 21.0 17.10.2022 12:12 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 20.0 17.10.2022 12:08 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 19.0 14.10.2022 12:29 Maciej Buźniak
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 18.0 22.09.2022 15:05 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 17.0 21.09.2022 14:41 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 16.0 13.09.2022 09:11 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 15.0 26.08.2022 11:47 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 14.0 22.07.2022 15:38 Anna Malinowska
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 13.0 22.07.2022 14:50 Anna Malinowska
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 12.0 19.07.2022 00:00 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 11.0 18.07.2022 14:38 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 10.0 15.07.2022 13:35 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 9.0 15.07.2022 13:33 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 8.0 28.06.2022 15:40 Paweł Kęska
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 7.0 23.06.2022 13:49 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 6.0 23.06.2022 13:43 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 5.0 22.06.2022 11:54 Szymon Iwańczuk
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 4.0 20.06.2022 14:12 Paweł Kęska
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 3.0 15.06.2022 16:42 Paweł Kęska
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 2.0 15.06.2022 16:38 Paweł Kęska
I konkurs Rządowego Programu Strategicznego Hydrostrateg „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” 1.0 15.06.2022 16:04 Paweł Kęska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}