IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne
Program INFOSTRATEG został przygotowany, by wspierać rozwój polskiego potencjału sztucznej inteligencji (SI) poprzez opracowanie rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję i blockchain, mających bezpośrednie zastosowanie w praktyce. Czwarty konkurs ma na celu wybór wykonawców w ramach czterech tematów z zakresu tematycznego programu
-
Rozwiń tekst
Dla kogo
Do konkursu mogą przystąpić wyłącznie zarejestrowane i prowadzące działalność na terytorium Polski:
- jednostki naukowe – samodzielnie realizujące projekt i wdrażające wyniki projektu albo
- przedsiębiorstwa – samodzielnie realizujące projekt i wdrażające wyniki projektu
albo - konsorcja – składające się z maksimum 3 podmiotów:
- samych jednostek naukowych;
- samych przedsiębiorstw;
- przedsiębiorstw i jednostek naukowych
Liderem konsorcjum jest podmiot realizujący wdrożenie wyników projektu.
-
Rozwiń tekst
Na co
Dofinansowanie można przeznaczyć na realizację badań podstawowych, badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych oraz prac przedwdrożeniowych. Projekt musi obejmować realizację eksperymentalnych prac rozwojowych i prac przedwdrożeniowych (realizacja badań podstawowych lub badań przemysłowych nie jest obligatoryjna do uzyskania dofinansowania).
Projekt musi być realizowany w podziale na 3 fazy, obejmujące:
- Faza I: zadania o charakterze badań podstawowych lub badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych,
- Faza II: zadania o charakterze badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych,
- Faza III: zadania o charakterze badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych lub prac przedwdrożeniowych.
-
Rozwiń tekst
Zakres tematyczny
Konkurs obejmuje cztery tematy z zakresu tematycznego programu:
- TEMAT 1. Inteligentny system przetwarzania mowy dla lekarzy,
- TEMAT 5. Inteligentna maszyna do zbierania jabłek,
- TEMAT 7. Inteligentny dyspozytor korespondencji,
- TEMAT 8. Asystent petenta w instytucjach użyteczności publicznej ( konkursem objęte są kontakty z min. jednym z wymienionych urzędów: Urzędem Gminy, Urzędem Stanu Cywilnego lub Urzędem Skarbowym.
-
Rozwiń tekst
Organizator konkursu
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
-
Rozwiń tekst
Budżet konkursu
Całkowity budżet konkursu to 190 mln zł
Kwota ta została podzielona na tematy wskazane w zakresie tematycznym konkursu:
- TEMAT 1- 30 mln zł,
- TEMAT 5- 100 mln zł,
- TEMAT 7 - 30 mln zł,
- TEMAT 8- 30 mln zł.
-
Rozwiń tekst
Dofinansowanie
Maksymalna wysokość dofinansowania w poszczególnych fazach projektu wynosi:
Numer tematu
Faza I (Proof of Concept)
Faza II
Faza III
Temat nr 1
3 mln zł
4 mln zł
3 mln zł
Temat nr 5
10 mln zł
20 mln zł
10 mln zł
Temat nr 7
3 mln zł
4 mln zł
3 mln zł
Temat nr 8
3 mln zł
4 mln zł
3 mln zł
Poziom dofinansowania dla przedsiębiorstw na realizację poszczególnych kategorii prac w ramach projektu (intensywność pomocy publicznej) to:
- w przypadku badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych – procent kosztów kwalifikowalnych określony w rozporządzeniu MNiSW ws. pomocy publicznej
- w przypadku prac przedwdrożeniowych finansowanych w ramach pomocy de minimis – 90% kosztów kwalifikowalnych tych prac.
Poziom dofinansowania dla jednostek naukowych wynosi 100% kosztów kwalifikowalnych. Jednostki naukowe mogą realizować projekt wyłącznie w ramach działalności niegospodarczej.
-
Rozwiń tekst
Harmonogram konkursu
- Data ogłoszenia: 27 kwietnia 2022 r.
- Rozpoczęcie naboru wniosków: 27 maja 2022 r.
- Zakończenie naboru wniosków: 18 sierpnia 2022 r., godz. 16:00
- Wyniki konkursu:
NCBR przesyła do wnioskodawców decyzje w terminie do 6 miesięcy od dnia zamknięcia naboru wniosków.
-
Rozwiń tekst
Sposób składania wniosków
Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI. (link do systemu – aktywny od dnia 27 maja 2022 r.).
-
Rozwiń tekst
Sposób oceny wniosków
Ocena projektów składa się z dwóch etapów: oceny wstępnej i merytorycznej.
Ocena wstępna przeprowadzana jest przez pracowników NCBR, na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę. W ramach oceny wstępnej weryfikowane jest spełnienie przez wniosek kryteriów oceny wstępnej. W przypadku wniosków spełniających wszystkie kryteria oceny wstępnej przeprowadzana jest ocena merytoryczna.
Ocena merytoryczna przeprowadzana jest przez ekspertów zewnętrznych (wśród nich mogą być również członkowie Komitetu Sterującego), na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę na spotkaniu panelowym. Ocena merytoryczna obejmuje kryteria dostępu oraz kryteria punktowane.
-
Rozwiń tekst
Pytania i odpowiedzi
- Które z wymienionych wskaźników produktu, rezultatu i wpływu są obowiązkowe? czy im więcej wskaźników tym większa ilość punktów?
Nie określono obowiązkowych wskaźników. Zaplanowane wartość wskaźników podlegają ocenie na etapie oceny merytorycznej i obrazują oczekiwane przez Wnioskodawcę rezultaty projektu. Deklarowane wartości wskaźników powinny być realne do osiągniecia, ponieważ podlegają ocenie w trakcie obowiązywania umowy.
- Czy istnieje limit projektów zgłoszonych z jednej jednostki naukowej?
Nie istnieje taki limit.
- Jeden Temat jest powtórzony z naboru nr INFOSTRATEG III który został "odwołany" czy projekty które wówczas otrzymały pozytywną ocenę będą premiowane/ będą podlegały ponownej ocenie?
Zgodnie z zapowiedziami, w obecnym konkursie powtarzają się 2 tematy z II konkursu INFOSTRATEG. Z uwagi na zmianę warunków realizacji projektów, wnioski muszą zostać przygotowane od nowa z uwzględnieniem nowych warunków realizacji projektu.
- TEMAT 7. Inteligentny dyspozytor korespondencji udoskonalanie bazy danych – czym dokładnie jest baza danych i na czym polega jej udoskonalenie?
Baza danych powinna być udoskonalana m.in. poprzez jej powiększanie, dodawanie nowych rekordów. Innym przykładem udoskonalenia jest optymalizacja indeksacji, czy też przeszukiwania. Baza danych w programie Infostrateg to zbiór danych testowych wykorzystywanych do trenowania algorytmu.
- Zbiór danych testowych i stworzenie na ich bazie standardów wyboru najlepszych rozwiązań – proszę o doprecyzowanie pojęcia „standardy wybory najlepszych rozwiązań”
Zebrane dane powinny być najlepiej dostosowane do opracowywanego rozwiązania. W standardach wyboru najlepszych rozwiązań, chodzi o rozwiązania rozważające jak najszerszą pule scenariuszy użycia.
- Regulamin konkursu: par.14.1.1 oraz 14.1.2 – ile zadań może realizować samodzielnie składający wnioskodawca: „od dwóch do czterech zadań, z zastrzeżeniem pkt 2” – czy to jest dyskryminacja samodzielnie startujących (bo konsorcjum może 9 miesięcy)
Każdy projekt, niezależnie czy realizowany przez pojedynczy podmiot czy w konsorcjum, może obejmować realizację od 2 do 4 zadań w okresie wykonania fazy I i II oraz od 1 do 4 zadań w fazie III.
- Kryteria przejścia: „reprezentatywność zebranych przez wykonawcę w okresie przejściowym i fazie II danych dla obszaru, którego dotyczy projekt” – jak będzie oceniana reprezentatywność?
Reprezentatywność oceniania będzie poprzez dopasowanie danych do tematu badawczego i pokrywanie przez nie szerokiego spektrum scenariuszy użycia algorytmów.
- Kryteria: „elastyczność rozwiązania, w tym możliwość uruchomienia rozwiązania na danych dostarczonych przez pozostałych wykonawców” – jak będzie oceniana elastyczność?
Elastyczność rozwiązania oceniania będzie poprzez dopasowanie danych do tematu badawczego i pokrywanie przez nie szerokiego spektrum scenariuszy użycia algorytmów.
- Kryteria: innowacyjność rozwiązania (w tym liczba i aplikacyjność zaproponowanych funkcjonalności) – jak to będzie oceniane? Czy liczba funkcjonalności jest twardym kryterium?
Każda dodatkowa funkcjonalność poza podstawowymi będzie oceniana poprzez odpowiednią gradację skali punktowej. Co do zasady podstawowe funkcjonalności zagwarantować powinny osiągnięcie minimalnego progu spełnienia kryterium.
- Czy można ująć w kosztach amortyzację jednorazową (2 przypadki: środki do 10tyś i przywilej małego podatnika)?
Tak istnieje taka możliwość.
- Czy amortyzacja komputerów osobistych dla pracowników jest kosztem kwalifikowanym?
Tak, pod warunkiem, ze komputer osobisty będzie zakupiony wyłącznie do realizacji prac badawczych w projekcie.
- Wskaźniki: Liczba opracowanych rozwiązań opartych na technologii blockchain – czy wszystkie wskaźniki są obowiązkowe w każdym temacie?
Nie ma wskaźników obowiązkowych w konkursie. Jeżeli nie jest przewidywane użycie technologii blockchain w projekcie, należy wpisać wartość 0.
- Cel nr 2 (drugi) Cel szczegółowy nr 2: Rozwijanie polskiego potencjału badawczego w sztucznej inteligencji Wzrost liczby osób ze stopniem doktora zatrudnionych w przedsiębiorstwach uczestniczących w Programie – co z trwałością projektu – czy też trzeba utrzymać?
Wskaźniki rezultatu powinny zostać osiągnięte w terminie do 3 lat od zakończenia realizacji projektu.
- Cel szczegółowy nr 3: Znaczące zwiększenie aktywności rynkowej polskich zespołów informatycznych Liczba utworzonych przez badaczy nowych podmiotów gospodarczych oferujących na rynku konkurencyjne rozwiązania opracowane w ramach Programu – jak to się ma w przypadku wnioskodawcy będącego przedsiębiorcą, w jego interesie nie jest tworzenie nowych podmiotów?
Nie ma wskaźników obowiązkowych w konkursie. Jeżeli wskaźnik nie dotyczy projektu należy wpisać wartość 0.
- Wnioskodawca komercyjny - czy kierownik projektu to koszt wynagrodzeń czy koszt pośredni?
Koszt wynagrodzenia kierownik prac B+R można planować w kat. W.
- Czy wdrożenie przez lidera jest wystarczające jeśli przekaże wyniki do dzielności konsorcjanta, czy Lider musi także w swojej działalności korzystać z wdrożenia
Wdrożenie wyników projektu musi być realizowane przez Lidera konsorcjum. Zgodnie z warunkami Umowy jedną z form wdrożenia jest wprowadzenie wyników prac B+R do własnej działalności gospodarczej Lidera konsorcjum lub konsorcjanta będącego przedsiębiorcą
- Czy usługi prawne w kontekście danych wrażliwych - mogą być kosztem bezpośrednim?
Pytanie wymaga szerszego opisu zagadnienia. Co do zasady kosztem bezpośrednim mogą być usługi doradcze w zakresie zagadnień merytorycznych projektu.
- Czy kierownik projektu musi być zatrudniony u lidera?
Kierownik projektu może być zatrudniony u dowolnego konsorcjanta.
- Asystent petenta w instytucjach użyteczności publicznej
czy jest możliwy dostęp do bazy rozmów telefonicznych lub podobnej z petentami?
Centrum nie udostępnia żadnej bazy w ramach konkursu.
- Czy istnieje limit zaangażowania 276 godzin dla personelu projektowego?
Dokumentacja programowa nie wskazuje takiego limitu. Natomiast zaangażowanie w projekcie krajowym powinno być uwzględnione do wskazanego limitu 276 godzin w programach funduszowych.
- Jaki jest poziom dofinansowania dla sp. z o.o.?
Poziom dofinansowania dla przedsiębiorstw na realizację poszczególnych kategorii prac w ramach projektu (intensywność pomocy publicznej) jest opisany w Regulaminie konkursu (punkt 41, strona 13).
- Jakie konkretnie "dane" miałyby być dostarczone np. w przypadku konkursu o segregacji poczty/informacji urzędu?
W tym przypadku danymi będzie zbiór dokumentów wykorzystywany do trenowania algorytmów. W przypadku danych wrażliwych powinny być one anonimizowane przez przekazaniem.
- Ile projektów może maksymalnie dostać finansowanie (temat 5)?
W regulaminie nie wprowadzono ograniczenia liczby projektów możliwych do dofinansowania. Naturalne ograniczenie stanowi jednak alokacja przeznaczana na dany temat. W przypadku wyczerpania alokacji, kolejny projekt z listy rankingowej wniosków pozytywnie ocenionych nie może zostać dofinansowany.
- Asystent petenta w instytucjach użyteczności publicznej. Czy asystent ma być typowym chatbotem czy także przewidziana jest obsługa telefoniczna?
Komercyjne rozwiązania chatbotów mogą nie być wystarczające. Rozwiązanie musi posiadać odpowiednie cechy nowości.
- W przypadku udostepnienia danych (dla NCBIR, Cretive) co z RODO w przypadku segregacji poczty?
Przekazywane dane powinny być zanonimizowane.
- Jakie wymagania musi spełnić kierownik B+R
Wskazówki dotyczące wymagań opisane są w kryteriach oceny merytorycznej oraz w instrukcji wypełniania wniosku.
- Gdzie można uzyskać informacje o alokacji (budżet) ?
Informacje o alokacji są dostępne w regulaminie konkursu.
- Czy adresatem projektu jest dowolna specjalizacja lekarza i rodzaj placówki (POZ, AOS Szpital)?
Nie ograniczamy konkursu do konkretnej specjalizacji ani typu placówki.
- Temat 7. W jaki sposób produkty projektu będą porównywane. Rozwiązanie będzie testowane na danych innych uczestników bez względu na rodzaj instytucji/korporacji? Jeżeli tak, to czy w związku z tym możemy założyć, że danymi wejściowymi do modeli będą dokumenty i odpowiadające im klasy, a rozwiązanie będzie przetrenowywane?
W szczególnych przypadkach, gdy otrzymamy szereg niespójnych zbiorów od wykonawców, można przyjąć takie założenie.
- W zadaniu pojawia się sformułowanie "skieruje ją do właściwego urzędnika lub pracownika korporacji" - i tu w ramach uściślenia - czy wystarczy stanowisko danego działu (np. referent ds. sprzedaży), czy też konkretnego pracownika X?
W tym wypadku chodzi w pierwszej kolejności o stanowisko odpowiadające danemu zakresowi merytorycznemu. Jednak w przypadku pism imiennych powinno być ono kierowane do konkretnego pracownika. Algorytm powinien rozróżniać pisma ogólne od tych zaadresowanych konkretnej osoby/grupy osób.
- Czy mogę prosić o rozwinięcie sformułowania "wywnioskuje numer sprawy i dane interesanta, jeżeli dane te nie są podane wprost" - co jeżeli instytucja nie stosuje tego typu zapisów, lub korespondencja nie posiada identyfikatorów, czy to oznacza, że rozwiązanie powinno tworzyć je automatycznie?
Rozwiązanie powinno być jak najbardziej uniwersalne i mieć możliwość wywnioskowania numeru sprawy i danych interesanta na podstawie danych zawartych w korespondencji. Powinien posiadać możliwość nadania numerów spraw z katalogu o ile taki istnieje bądź stworzyć automatycznie własną kategorię dla sprawy.
- TEMAT 5: inteligenta maszyna do zbierania jabłek. Baza pojazdu. Sterowanie - Czy musi być autonomiczna (to nie jest nic nowego, a chcielibyśmy się skupić na zbieraniu jabłek a nie poruszaniu się po sadzie). Czy maszyna może być prowadzona lub sterowana przez operatora (na potrzeby wniosku)
Co najmniej proces zbioru jabłek powinien być autonomiczny. Aby spełnić minimalne wymagania, platforma robocza nie musi przemieszczać się autonomicznie. Jednak ocena przy przejściu między fazami będzie podlegała gradacji w zależności od stopnia autonomiczności całego systemu. Ideą tematu jest wyeliminowanie operatora z procesu zbioru jabłek.
- Czy można kupić gotową bazę? (Jest dużo firm, które zajmują się robotami AGV, gorzej z terenowymi ,finalna wersja powinna być dostosowana do wymagań projektu).
W konkursie dopuszczalny jest zakup części gotowych rozwiązań, z założeniem że algorytmy SI wykorzystywane do realizacji celu projektu będą autorskie.
- Czy wystarczy rozpoznawanie jabłek do zebrania (na drzewie nie ma możliwości oceny ich jakości – widzimy jabłko z jednej strony).Czy również kontrola jakości (do tego powinno być inne stanowisko).Baza danych będzie różna dla różnych rozwiązań (system wizyjny, skaner, lidar)– wymagane jest przedstawienie jedynie bazy danych dla finalnie wybranego rozwiązania? Czy premiowane będzie przekazanie również innych baz wytworzonych w czasie testów?
Przekazane muszą być wszystkie bazy danych wykorzystane do trenowania finalnego algorytmy. Wstępna ocena owoców powinna odbywać się podczas zbioru.
- Sposób udostępnienia bazy danych (jeśli inna premia za szerokie rozpowszechnianie)– czy baza może nie zostać udostępniona dla innych podmiotów niż NCBR.
Założeniem programu INFSOTRATEG jest utworzenie otwartych zbiorów danych. Udostępnienie bazy zgodnie z Umową jest obowiązkowe.
- Bazę danych można tworzyć jedynie w czasie zbiorów, w pozostałej części roku jest to problematyczne. Jak z połączeniem tej kwestii z wymogiem stałego rozwoju bazy danych?
W okresie poza wegetacyjnym dopuszczamy tworzenie baz w warunkach laboratoryjnych.
- Wyznaczenie opłacalności: Czy można uwzględnić inne owoce, czy można uwzględnić inne zadania dla robota?
Dopuszczamy możliwość uwzględnienia dodatkowych funkcjonalności w rachunku opłacalności.
- Czy sugestia dotycząca zastosowania ramienia robotycznego jest mocna, czy można dokonać zbioru w zupełnie inny sposób?
Ramie robotyczne jest tylko jednym z przykładów. Ostateczne rozwiązanie należy do Wnioskodawcy.
- Czy założyć że sad jest zamknięty? czy musi to być cobot (robot wykonany tak żeby mógł pracować z człowiekiem)?
Wszelkie założenia czynione przez Wnioskodawcę musza mieć odzwierciedlenie i uzasadnienie we wniosku.
- Są jakieś priorytety: wydajność a jakość (zupełnie innym poziomem skomplikowania jest robot chwytający za jabłko a inny ucinający ogonek)?
Celem jest podniesienie jakości zbierania jabłek i wyręczenie człowieka. W związku z powyższym rozwiązanie powinno być kompromisem między jakością a wydajnością.
- Czy premiowana jest uniwersalność? Na ile można o niej pisać w opisach (np. innowacyjność)?
Premiowane jest szerokie spektrum scenariuszy użycia.
- Czy w finalnym rozwiązaniu musi być wykorzystana sztuczna inteligencja
Finalne rozwiązanie musi wykorzystywać sztuczną inteligencję.
- Czy kierownik B+R na część etatu będzie źle widziany?
Wymiar zaangażowania powinien być adekwatny do zakresu prac i obowiązków. Część etatu nie stanowi problemu.
- Podwykonawstwo i zakup części – w obecnych czasach ze względu znaczne zmiany cen. Czy jest możliwa jakieś indeksowanie cen (Podwykonawca nie podpiszę umowy na realizację za 3 lata ze stałymi cenami)?
Zmiany podczas realizacji projektu są możliwe. W tym celu Beneficjent składa wniosek o zmiany, który podlega ocenie.
- Planowane jest wykonanie prototypu w trakcie trwania projektu na ile trzeba mieć dokładnie opisane wydatki we wniosku (w przykładzie są podane bardzo szczegółowo). Natomiast przy założeniu powstania prototypu i na jego podstawie podjęcia dalszych prac nie jestem w stanie dokładnie określić na co będą wydane pieniądze (rząd wielkości tak ale nie konkretne wydatki)?
Opisu powinny być na tyle precyzyjne by możliwa była ocena adekwatności i niezbędności kosztu do realizacji projektu
- Jeśli projekty będą porównywane to jeśli nasze fazy będą trwały krócej to będziemy musieli czekać na porównanie żeby rozpocząć kolejną fazę?
Raporty z okresu wykonania fazy nie są oceniane równolegle z innymi. Ocena jest prowadzona na podstawie kryteriów przejścia z fazy do fazy. Fazy są realizowane przez Wykonawcę w trybie ciągłym – bez przerw.
- W dokumencie udostępnionym na stronie https://www.gov.pl/web/ncbr/iv-konkurs-infostrateg-na-projekty-tematyczne w Załączniku 5 Kryteria oceny merytorycznej w tabeli Kryteria punktowane w kolumnie zasady oceny występują zapisy warunków, które nie do końca są jasno sformułowane: Kryterium nie może uzyskać pozytywnej oceny jeżeli nie jest spełniony którykolwiek z poniższych warunków: 1) przedstawiona koncepcja wdrożenia wyników projektu opiera się o nierealistyczne i nieuzasadnione założenia, 2) niepoprawnie założono wartości wskaźników rezultatu i wpływu Z powyższego niejako wynika, że warunkiem spełnienia są nierealistyczne i nieuzasadnione założenia oraz niepoprawnie założone wartości składników rezultatu i wpływu, chociaż oczywiście wiadomym jest, że jest odwrotnie. W związku z tym niejasne jest również czy muszą być spełnione wszystkie, czy tylko jeden z warunków, aby kryterium zostało negatywnie ocenione. Ten sposób formułowania występuje w całej w/w tabeli Kryteria Punktowane. To jest oczywiście tylko spostrzeżenie, będziemy wdzięczni, jeżeli zostanie to uwzględnione i wyjaśnione?
Dziękujemy za tą uwagę. Oczywiście intencją zapisu jest negatywna ocena danego kryterium jeśli pojawią się wylistowane warunki. Kryterium zostanie ocenione pozytywnie jeśli oba warunki są spełnione czyli koncepcja wdrożenia jest realistyczna i uzasadniona oraz wartości wskaźników rezultatu i wpływu są mają poprawne założenia.
- Co obejmują poszczególne fazy projektu?
Faza I realizacji projektu stanowi część projektu obejmującą stworzenie wstępnej wersji systemu, która może zostać poddana ocenie, oraz zgromadzenie niezbędnych dla realizacji projektu danych w postaci stosownych baz danych.
W fazie II Wykonawca powinien skoncentrować się wokół stworzenia generycznego systemu, umiejącego obsłużyć wszystkie scenariusze użycia.
Faza III to część projektu mająca na celu ulepszanie powstałego systemu oraz przygotowanie do wdrożenia wyników osiągniętych w fazach I i II. Dokumentacja wykonana w ramach fazy III powinna pozwolić na wdrożenie wyników projektu w praktyce.
Rezultaty poszczególnych faz projektu powinny być zgodne z oczekiwanymi produktami dla każdej z faz wymienionymi w załączniku nr 13 do Regulaminu konkursu.
- Czy każdy projekt musi obejmować wszystkie 3 fazy?
Tak, każdy projekt, który otrzyma dofinansowanie w ramach konkursu, musi obejmować realizację wszystkich trzech faz.
- Czy każdy projekt wyłoniony do dofinansowania w konkursie otrzyma dofinansowanie na wszystkie 3 fazy?
Wniosek wyłoniony do dofinansowania w konkursie otrzyma decyzję o przyznaniu środków na całość realizacji projektu, jednak warunkiem przekazania przez NCBR finansowania na realizację fazy II lub fazy III projektu jest uzyskanie pozytywnego wyniku oceny raportu po zakończeniu fazy I lub II. W przypadku negatywnej oceny ww. raportu, zostaje wydana decyzja stwierdzająca wygaśnięcie decyzji w części dotyczącej dofinansowania fazy II i III lub wyłącznie fazy III
- Kiedy powinien rozpocząć się projekt złożony w konkursie?
Wnioskodawca sam podejmuje decyzję o terminie rozpoczęcia realizacji projektu. Termin ten powinien jednak uwzględniać czas trwania procedury konkursowej i podpisywania umowy (planowany termin zakończenia do luty 2023 r.)
- Jaki jest czas realizacji projektu?
Projekt nie może trwać dłużej niż 36 miesięcy. Projekt musi zostać podzielony na 3 fazy trwające nie dłużej niż 12 miesięcy, przy czym faza I i faza II muszą obejmować okres wykonania fazy (trwający maksymalnie 9 miesięcy) i okres przejściowy (trwający 3 miesiące).
- Czy można wydłużyć czas realizacji projektu?
NCBR nie przewiduje możliwości wydłużenia realizacji żadnej z faz (I, II, III) projektu, a zatem i realizacji całego projektu poza okresu wskazane w pkt 11 Regulaminu konkursu. Jeżeli na etapie konkursowym zaplanujesz realizację projektu w terminie krótszym niż maksymalne okresy wskazane w Regulaminie konkursu, w trakcie trwania projektu, w uzasadnionych przypadkach, będziesz mógł wydłużyć projekt do wyżej wspomnianych limitów.
- Kiedy możliwe jest ponoszenie kosztów realizacji projektu?
Wykonawca może ponosić koszty w ramach projektu tylko w okresach realizowania poszczególnych faz, z uwzględnieniem podziału na okres wykonania fazy i jej okres przejściowy.
- Ile maksymalnie zadań może obejmować projekt?
Każdy projekt składa się z 3 faz, których realizacja następuje kolejno po sobie. Fazy te mogą obejmować:
faza I – od dwóch do czterech zadań realizowanych w okresie wykonania fazy, przy czym wynikiem pierwszego zadania tej fazy musi być przygotowanie zbiorów danych, które Wykonawca przekazuje do Centrum nie później niż 6 miesięcy od rozpoczęcia realizacji projektu.
faza II – od dwóch do czterech zadań realizowanych w okresie wykonania fazy
faza III – od dwóch do czterech zadań realizowanych w okresie wykonania fazy.
W okresach przejściowych Wykonawca może realizować prace związane wyłącznie z udoskonalaniem baz danych. W okresie tym może być realizowane tylko jedno zadanie (w przypadku projektu realizowanego indywidualnie) lub maksymalnie jedno zadanie na konsorcjanta (w przypadku projektu realizowanego w konsorcjum)
Wnioskodawca nie może łączyć badań podstawowych, badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych ani prac przedwdrożeniowych w ramach tego samego zadania
- Czy jest wymóg wdrożenia wyników projektu przez Wykonawcę?
Wykonawca jest zobowiązany do wdrożenia wyników projektu w terminie do 3 lat od zakończenia projekt, zgodnie z postanowieniami Umowy. W przypadku projektu realizowanego w konsorcjum, wdrożenia musi dokonać Lider konsorcjum. Dodatkowe wdrożenie może być realizowane przez konsorcjantów.
- Wymaganiem jest anonimizacja danych, jednocześnie należy wywnioskować numer sprawy i dane interesanta, jeżeli dane te nie są podane wprost? Czy mamy założyć, że pracujemy na danych zanonimizowanych? Czy anonimizujemy jedynie do przekazania dokumentów? Jeżeli tak, jak będą testowane i porównywane narzędzia między uczestnikami konkursu? Czy wymaganiem jest więc pełna anonimizacja (zaczernienie/wycięcie treści) czy też pseudoanonimizacja?
Anonimizacja danych dotyczy danych udostępnianych Centrum na potrzeby oceny. Dane przedstawiane NCBR nie powinny naruszać praw osób trzecich. System powinien funkcjonować na danych rzeczywistych, z uwzględnieniem zasad etyki w zakresie sztucznej inteligencji. Testowanie będzie odbywało się na danych poddanych anonimizacji, co nie powinno wykluczać działania systemu pod względem większości jego funkcjonalności. Dopuszcza się, że w takim wypadku nie będzie działało przypisywanie sprawy do konkretnej osoby identyfikowanej z Imienia i Nazwiska, jednak sprawa powinna zostać przypisane do właściwej osoby pod względem jej zakresu obowiązków.
- Pojawia się sformułowanie "skieruje ją do właściwego urzędnika lub pracownika korporacji" - czy są ograniczenia i wymagania co do instytucji/urzędów/przedsiębiorstw, w jaki sposób należy definiować urząd/korporację?
Regulamin nie określa takich ograniczeń
- Czy produkt fazy I POC musi posiadać wszystkie funkcjonalności opisane w załączniku 3 Zakres tematyczny konkursu - cel projektu?
Produkt fazy proof of concept nie musi zawierać wszystkich docelowych funkcjonalności. Podczas przejścia z fazy I do II ocenie podlega jednak innowacyjność rozwiązania (w tym liczba i aplikacyjność zaproponowanych funkcjonalności)
- TEMAT 8. Asystent petenta w instytucjach użyteczności publicznej ( konkursem objęte są kontakty z min. jednym z wymienionych urzędów: Urzędem Gminy, Urzędem Stanu Cywilnego lub Urzędem Skarbowym. Czy jako petenta należy rozumieć wyłącznie osobę fizyczną, czy również osoby prowadzące działalność gospodarczą?
Regulamin nie określa wytycznych w tym zakresie.
- W sytuacji, w której projekt nie przejdzie 1 etapu, czy konieczne jest zrealizowanie audytu we własnym zakresie?
Zgodnie z zapisami umowy: Projekt, w którym wartość dofinansowania przekracza 3 mln zł, podlega obowiązkowemu audytowi zewnętrznemu za wyjątkiem przypadku wygaśnięcia Umowy po realizacji fazy I lub fazy II, o którym mowa w § 14 ust. 11, gdy wartość przyznanego dofinansowania na realizację odpowiednio fazy I albo łącznie fazy I i II była niższa niż 3 mln zł,
- Czy w okresie oceny kierownik musi pracować?
Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie są tu dwie opcje:
- Kierownik B+R jest pracownikiem Wnioskodawcy/Lidera/Członka konsorcjum, zatrudnionym na podstawie kodeksu pracy lub zaangażowanym na podstawie umowy zlecenie/o dzieło
- Jeśli osoba wskazana we wniosku o dofinansowanie, jako kierownik B+R nie jest pracownikiem Wnioskodawcy/Lidera/Członka konsorcjum, należy oświadczyć, że z została z nią zawarta umowa warunkowa o współpracy.
- Prace przedwdrożeniowe będą realizowane w 3 fazie (za 3 lata) czyli pomoc de minimis będzie liczona dla okresu, w którym będzie pobierana a nie dla dnia złożenia wniosku?
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i szkolnictwa Wyższego w sprawie udzielania pomocy publicznej za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „pomoc de minimis może zostać udzielona przedsiębiorcy, jeżeli wartość brutto tej pomocy łącznie z wartością brutto innej pomocy de minimis, udzielonej mu w okresie 3 lat podatkowych, nie przekroczy kwoty stanowiącej równowartość 200 000 euro” (paragraf 11 ust. 6). Z kolei, zgodnie z zapisami paragrafu 9 ust. 4 pkt 2) a) do wniosku o udzielenie pomocy de minimis należy dołączyć „wszystkie zaświadczenia o udzieleniu pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku podatkowym, w którym ubiega się o pomoc, i w okresie dwóch poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.” Zatem wysokość możliwej do udzielenia pomocy de minimis zależna jest od wysokości pomocy już udzielonej przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.
- Czy testowanie modelu zakłada najpierw nauczenie modelu na danych pochodzących od konkurencyjnego wykonawcy?
W trakcie przejścia z fazy do fazy ocenie podlega elastyczność rozwiązania, w tym możliwość uruchomienia rozwiązania na danych dostarczonych przez pozostałych wykonawców. Założeniem jest zatem uruchomienie systemu na danych innych Wykonawców bez przetrenowywania. W szczególnych przypadkach, gdy otrzymamy szereg niespójnych zbiorów od wykonawców, dopuszczamy możliwość przetrenowania systemu.
- Jak należy interpretować pkt 5.5.2. Regulaminu konkursu INFOSTRATEG IV –„liderem konsorcjum musi być podmiot, który będzie realizował wdrożenie wyników projektu”? Czy w przypadku konsorcjum składającego się z jednostek naukowych i przedsiębiorstwa, gdzie liderem jest jednostka naukowa wdrożenie wyników projektu może polegać na wprowadzeniu wyników prac B+R do działalności gospodarczej konsorcjanta będącego przedsiębiorcą? Czy regulamin dopuszcza przypadek wdrożenia polegającego na wprowadzeniu wyników prac B+R do działalności gospodarczej w przypadku konsorcjum, gdzie liderem nie jest przedsiębiorca? Czy możliwy jest przypadek, że lider konsorcjum – jednostka naukowa wdraża wyniki projektu u konsorcjanta będącego przedsiębiorcą?
Podstawowe wdrożenie wyników projektu musi być realizowane przez Lidera konsorcjum. Dodatkowe wdrożenie może realizować konsorcjant. Wdrożenie powinno przyjąć jedną z form określonych w Umowie o dofinansowanie projektu:
- wprowadzenie wyników prac B+R do własnej działalności gospodarczej Beneficjenta będącego przedsiębiorcą poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenia usług na bazie uzyskanych wyników Projektu
- udzielenie licencji na korzystanie z przysługujących Beneficjentowi praw do wyników prac B+R w działalności gospodarczej prowadzonej przez innego przedsiębiorcę
- sprzedaż praw do wyników prac B+R w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy.
Dokumenty
-
Rozwiń tekst
Zasady konkursu
-
Rozwiń tekst
Wniosek o dofinansowanie projektu wraz z załącznikami
-
Rozwiń tekst
Umowa o wykonanie i finansowanie projektu- umowa o dofinansowanie
-
Rozwiń tekst
Listy rankingowe
-
Rozwiń tekst
Realizacja projektów
-
Rozwiń tekst
Dokumenty archiwalne
-
Kontakt
Punkt Informacyjny
Tel. 48 22 39 07 170
Tel. 48 22 39 07 191
E-mail: info@ncbr.gov.pl
Strona www: https://www.gov.pl/web/ncbr/punkt-informacyjny
- Pierwsza publikacja:
- 28.04.2022 11:51 Szymon Iwańczuk
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Szymon Iwańczuk
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 32.0 | 25.09.2024 16:02 Maciej Buźniak |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 31.0 | 14.05.2024 13:45 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 30.0 | 19.04.2024 16:21 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 29.0 | 18.04.2024 09:39 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 28.0 | 03.01.2024 09:26 Maciej Buźniak |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 27.0 | 14.08.2023 15:16 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 26.0 | 23.06.2023 13:55 Maciej Buźniak |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 25.0 | 21.06.2023 12:45 Maciej Buźniak |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 24.0 | 15.06.2023 14:54 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 23.0 | 13.12.2022 10:49 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 22.0 | 13.12.2022 10:38 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 21.0 | 23.11.2022 08:54 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 20.0 | 23.11.2022 08:48 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 19.0 | 14.10.2022 13:34 Maciej Buźniak |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 18.0 | 05.10.2022 11:03 Maciej Buźniak |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 17.0 | 13.09.2022 09:46 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 16.0 | 18.08.2022 16:00 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 15.0 | 03.08.2022 11:13 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 14.0 | 02.08.2022 14:16 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 13.0 | 27.07.2022 09:05 Paweł Kęska |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 12.0 | 18.07.2022 09:48 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 11.0 | 11.07.2022 08:36 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 10.0 | 11.07.2022 08:35 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 9.0 | 21.06.2022 15:05 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 8.0 | 21.06.2022 13:12 Paweł Kęska |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 7.0 | 21.06.2022 13:08 Paweł Kęska |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 6.0 | 15.06.2022 15:23 Paweł Kęska |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 5.0 | 15.06.2022 14:42 Paweł Kęska |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 4.0 | 03.06.2022 15:14 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 3.0 | 27.05.2022 00:00 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 2.0 | 19.05.2022 15:29 Szymon Iwańczuk |
IV konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 1.0 | 28.04.2022 11:51 Szymon Iwańczuk |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP