W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ewaluacja 2015

W 2015 r. badanie ewaluacyjne współpracy rozwojowej koordynowanej przez Ministra Spraw Zagranicznych dotyczyło wybranych działań Fundacji Solidarności Międzynarodowej (FSM) oraz programów i projektów na rzecz Mołdawii, zrealizowanych w latach 2012-2014.

Badanie zostało przeprowadzone na terenie Polski oraz Gruzji, Tunezji, Ukrainy i Mołdawii.

Głównym celem ewaluacji było zidentyfikowanie czynników, które mają największy wpływ na efektywność polskiej pomocy rozwojowej, a także przedstawienie rekomendacji dotyczących działań planowanych na najbliższe lata. Projekty przestudiowane zostały pod kątem trafności, użyteczności, trwałości, efektywności i skuteczności.

Ocena została podzielona na dwa komponenty. W ramach Komponentu I. analizie podlegały inicjatywy prowadzone przez FSM w ramach zadań zlecanych przez Ministra SZ na mocy ustawy o współpracy rozwojowej. Komponent II. dotyczył polskiej pomocy w Mołdawii.

Analiza zrealizowanych przedsięwzięć pokazała, że:

Komponent I

  1. Inicjatywy pomocowe związane ze wspieraniem demokracji były kierowane zazwyczaj do osób, które z racji wykonywanego zawodu będą dalej przekazywać zdobytą wiedzę i umiejętności. Efektem potwierdzającym trafność przeprowadzonych działań jest przede wszystkim widoczna zmiana postaw oraz stylu pracy, wynikające ze zdobycia nowych umiejętności i poznania nowych wzorów.
  2. Użyteczność projektów dla beneficjentów wynikała m.in. z wysokiej jakości prowadzonych działań, uwzględniania lokalnej specyfiki oraz cenionego przez odbiorców partnerskiego podejścia. Istotne jest również, że z uwagi na niedawne doświadczenia z transformacji, Polska w roli dawcy pomocy postrzegana jest jako kraj bardziej wiarygodny niż inni donatorzy.
  3. Dla trwałości wpływu projektów kluczowa jest kontynuacja działań projektowych po zakończeniu zewnętrznego dofinansowania, co wymaga dalszego organizacyjnego i finansowego angażowania się lokalnych partnerów. W przypadku części badanych inicjatyw te warunki nie zostały spełnione. Niekorzystnie na trwałość wielu projektów wpływa także jednoroczność finansowania.
  4. System instytucjonalny, w którym Fundacja realizowała zlecone przez MSZ zadania w Gruzji, Tunezji i Ukrainie, sprzyjał wzrostowi efektywności i skuteczności polskiej pomocy rozwojowej.

 

W najbliższych latach rekomenduje się m.in.:

      • wprowadzanie rozwiązań systemowych usprawniających realizację projektów i współpracę z projektodawcami, w tym realizację projektów wieloletnich oraz zwiększenie ich skali;
      • przykładanie większej wagi do całościowej i systematycznej diagnozy potrzeb na etapie przygotowywania koncepcji projektów;
      • powrót do mechanizmów wsparcia polskich podmiotów w pozyskiwaniu finansowania
        na projekty rozwojowe ze źródeł innych niż budżet RP poprzez zapewnienie części wymaganego przez grantodawców wkładu własnego;
      • zwiększenie zaangażowania placówek dyplomatycznych w realizację działań polskiej pomocy, m.in. poprzez tworzenie stanowisk dedykowanych w krajach priorytetowych;
      • zwiększanie obecności FSM w krajach priorytetowych polskiej pomocy, w których prowadzone będą działania Fundacji;
      • konsekwentny podział zadań pomiędzy MSZ i FSM, co pozwoli uniknąć dublowania działań finansowanych z różnych źródeł;
      • zwiększenie synergii między projektami polskiej pomocy realizowanymi w danym kraju;
      • większe powiązanie efektów projektów z korzyściami biznesowymi polskich przedsiębiorców.

Komponent II

  1. Realizowane działania były zgodne z polityką wprowadzania przez Mołdawię reform mających na celu zbliżenie z Unią Europejską. Efekty najwyraźniej widać w projektach związanych z rozwojem rolnictwa oraz rozwojem przedsiębiorczości na obszarach wiejskich. Dotyczy to zarówno inicjatyw podejmowanych przez administrację, jak i polskie samorządy oraz organizacje pozarządowe. Projekty były w większości dobrze dopasowane do potrzeb odbiorców, co wynikało z dobrej znajomości realiów panujących w Mołdawii oraz doświadczenia poszczególnych koordynatorów. Osiągnięte rezultaty zachowują trwałość; to wiąże się przede wszystkim z dużym zaangażowaniem partnerów mołdawskich. Istotne dla prowadzonych działań było również postrzeganie Polski jako bardziej wiarygodnego niż inne kraje dawcy pomocy, z uwagi na niedawne doświadczenia z transformacji.
  2. Szczegółowej analizie zostały poddane efekty projektu dotyczącego stworzenia i prowadzenia Centrum Informacyjnego dla władz lokalnych w Ialoveni. Ewaluatorzy wysoko ocenili działalność tej placówki.
  3. Inicjatywy realizowane w Systemie Małych Grantów były trafne, użyteczne, efektywne i trwałe, jednak w przyszłości należy zwiększyć ich powiązanie z celami polskiej polityki rozwojowej.

W najbliższych latach rekomenduje się m.in.:

      • w projektach realizowanych przez administrację położenie nacisku na wsparcie przy tworzeniu aktów prawnych lub wdrażaniu już istniejącego prawa, przy jednoczesnym odchodzeniu od projektów skupiających się na podnoszeniu kompetencji pracowników instytucji;
      • kontynuowanie projektów wsparcia przedsiębiorczości na terenach wiejskich oraz wdrażania ekologicznych technologii;
      • realizację projektów wspierających walkę z korupcją;
      • wprowadzenie rozwiązań systemowych usprawniających realizację projektów, w tym wprowadzenie wieloletniego finansowania i wzmocnienie współpracy z projektodawcami;
      • zwiększanie potencjału organizacji polskich działających w Mołdawii, m.in. poprzez wspieranie ich w aplikowaniu o środki zewnętrzne;
      • zwiększenie zaangażowania Ambasady RP w Kiszyniowie w realizację polskiej pomocy;
      • dalsze wspieranie działalności Centrum Informacyjnego dla władz lokalnych w Ialoveni;
      • podjęcie działań mających na celu zaangażowanie polskiego biznesu w projekty rozwojowe;
      • poprawę działań informacyjno-promocyjnych dotyczących zarówno polskiej polityki rozwojowej, jak i poszczególnych projektów;
      • rozważenie zakończenia realizacji projektów z zakresu wsparcia demokracji w Mołdawii;
      • poprawę współpracy między MSZ a projektodawcami.

Materiały

Raport – Wyniki badania „Zbadanie wybranych inicjatyw zrealizowanych w ramach polskiej współpracy rozwojowej udzielanej za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w latach 2012-2014, w tym wybranych działań Fundacji Solidarności Międzynarodowej prowadzonych w ramach zadań zlecanych przez Ministra Spraw Zagranicznych na mocy Ustawy o współpracy rozwojowej oraz programów i projektów na rzecz Mołdawii”. Komponent I: działania Fundacji Solidarności Międzynarodowej
Ewaluacja2015​_Raport​_komponent​_I.pdf 1.10MB
Raport – Wyniki badania „Zbadanie wybranych inicjatyw zrealizowanych w ramach polskiej współpracy rozwojowej udzielanej za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w latach 2012-2014, w tym wybranych działań Fundacji Solidarności Międzynarodowej prowadzonych w ramach zadań zlecanych przez Ministra Spraw Zagranicznych na mocy Ustawy o współpracy rozwojowej oraz programów i projektów na rzecz Mołdawii”. Komponent II: programy i projekty na rzecz Mołdawii
Ewaluacja2015​_Raport​_komponent​_II.pdf 1.03MB
Raport metodologiczny 2015
Raport​_metodologiczny​_2015.pdf 1.96MB
Plan ewaluacji na rok 2015
Plan​_ewaluacji​_2015.pdf 14.32MB
{"register":{"columns":[]}}