W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Naczelny Sąd Administracyjny podzielił pogląd Prokuratorii Generalny istotny dla egzekucji należności publicznoprawnych.

28 października 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów, po rozpoznaniu zagadnienia prawnego dotyczącego organu właściwego do nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji wydanej przez naczelnika urzędu celno-skarbowego, podjął następującą uchwałę (II FPS 2/24):

W stanie prawnym obowiązującym od 1 marca 2017 r. organem podatkowym pierwszej instancji, w rozumieniu art. 239b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.), nadającym rygor natychmiastowej wykonalności decyzji wydanej przez naczelnika urzędu celno-skarbowego, o której mowa w art. 83 ust. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947 ze zm.), jest właściwy dla strony naczelnik urzędu skarbowego”.

Rozstrzygnięcie zagadnienia jest zgodne z poglądem (amicus curiae) przedstawionym przez Prokuratorię Generalną w trybie art. 15 ustawy o Prokuratorii Generalnej.

Prokuratoria w swoim stanowisku przede wszystkim wskazywała, że kompetencje naczelnika urzędu celno-skarbowego zostały ustawowo ograniczone wyłącznie do wymiaru, ustalania lub określania należności publicznoprawnych w drodze decyzji w ściśle określonych przypadkach. Zakres właściwości tego organu w postępowaniu, o którym mowa w art. 83 ust. 4 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, został określony jako przeprowadzenie postępowania podatkowego i wydanie decyzji. Wszelkie dalsze czynności, związane z szeroko rozumianym poborem i egzekucją danin, w tym z wykonaniem decyzji wymiarowych, leżą natomiast w wyłącznej właściwości naczelnika urzędu skarbowego. W konsekwencji to naczelnik urzędu skarbowego w postępowaniu incydentalnym - niezależnym od głównego postępowania podatkowego - na podstawie przesłanek niezwiązanych bezpośrednio z treścią decyzji wymiarowej naczelnika urzędu celno-skarbowego, zgodnie z art. 239b § 3 Ordynacji podatkowej, nadaje decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego rygor natychmiastowej wykonalności.

Prokuratoria Generalna może przedstawiać sądom powszechnym, sądom administracyjnym, Sądowi Najwyższemu oraz Trybunałowi Konstytucyjnemu poglądy istotne dla spraw przez nie rozpatrywanych, w których nie bierze udziału w postępowaniu. Możliwość ta pozwala występować w roli tzw. przyjaciela sądu (amicus curiae). Ma to na celu zwrócenie uwagi na istotne zagadnienia prawne, a także umożliwienie wypowiedzenia się w sprawach mających znaczenie dla ochrony praw i interesów Rzeczypospolitej Polskiej.

Materiały

KR-48-4​_24​_KKS
KR-48-4​_24​_KKS.pdf 0.14MB
{"register":{"columns":[]}}