Weź udział w konsultacjach publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego
27.06.2019
Rządowy proces legislacyjny
Rządowy proces legislacyjny to ogół działań związanych z przygotowaniem przez administrację rządową projektów aktów prawnych (m.in. ustaw i rozporządzeń) wraz z ich uzasadnieniami oraz oceną przewidywanych skutków ich wprowadzenia (tzw. oceną skutków regulacji). Działania te obejmują m.in.:
- planowanie działań legislacyjnych - wpis projektu do wykazu prac legislacyjnych:
- uzgadnianie stanowisk między ministrami wchodzącymi w skład Rady Ministrów (uzgodnienia międzyresortowe),
- zasięganie opinii i prowadzenie dialogu społecznego (opiniowanie projektów oraz konsultacje publiczne).
Konsultacje publiczne
Konsultacje publiczne służą uwzględnieniu opinii społeczeństwa obywatelskiego w procesie stanowienia prawa. Do najważniejszych korzyści z prowadzenia konsultacji należą:
- lepsze rozpoznanie stanowisk różnych grup odbiorców proponowanego rozwiązania,
- poprawa rozwiązania będącego przedmiotem konsultacji,
- nowe propozycje rozwiązań,
- upowszechnienie informacji o prowadzonych działaniach i większa akceptacja społeczna.
Zasady prowadzenia konsultacji publicznych zostały określone w Wytycznych do przeprowadzania oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego.
Kto i w jaki sposób może wziąć udział w konsultacjach publicznych?
Wszelkie dokumenty dotyczące prac nad projektami udostępniane są w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny (RPL) Każdy obywatel może zapoznać się z projektami aktów prawnych i zgłosić do nich uwagi.
Oprócz udostępnienia projektu w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny, informacja o prowadzonych konsultacjach publicznych może być przesyłana przez ministerstwo pisemnie do organizacji społecznych lub innych zainteresowanych podmiotów albo instytucji. Aby wspierać organy administracji w zakresie doboru podmiotów do konsultowania konkretnych projektów aktów prawnych, MRiT prowadzi wykaz podmiotów pomocny w procesie konsultacji publicznych projektów aktów prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji, które repezentują przedsiębiorców. Lista podmiotów jest wykorzystywana przez ministerstwa i urzędy, które prowadzą prace legislacyjne i przeprowadzają konsultacje publiczne. Do podmiotów z listy mogą być wysyłane zaproszenia do udziału w konsultacjach. Wykaz jest katalogiem otwartym.
Materiały
Wykaz podmiotów do wykorzystania w prociesie konsultacji publicznychWykaz_podmiotów_do_konsultacji_publicznych_01102024.xlsx 0.21MB
Wpis do Wykazu
Jeżeli są Państwo zainteresowani wpisem do Wykazu, proszę przekazać informacje za pomocą dedykowanego formularza - link do webankiety.
Podmioty wpisane do Wykazu mogą zostać z niego wykreślone na swój wniosek wysłany na adres: sekretariatDPG@mrit.gov.pl
Wykaz przygotowano z myślą przede wszystkim o organizacjach, które reprezentują przedsiębiorców. Podmioty inne niż organizacje (osoby fizyczne i przedsiębiorstwa) mogą uczestniczyć w procesie konsultacji poprzez portal Rządowego Procesu Legislacyjnego. Mogą zalogować się do portalu i ustawić indywidulane subskrypcje - wybrać projekty m.in. ze względu na rodzaj, wnioskodawcę, dział administracji rządowej i hasła. Dzięki temu będą otrzymywać bieżące informacje o projektach, które ich interesują.
Na portalu Rządowego Procesu Legislacyjnego można również zgłaszać uwagi do projektów aktów prawnych poprzez opcję „wyślij komentarz do projektu”, która znajduje się po lewej stronie, nad informacjami o projekcie.
W załączonym wykazie podmiotów do wykorzystania w procesie konsultacji publicznych podmioty gospodarcze, które zgłaszają się poprzez formularz, są umieszczone w oddzielnym arkuszu.
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii w rządowym procesie legislacyjnym
Realizując przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), informujemy o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych.
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych przetwarzanych w Ministerstwie jest Minister Rozwoju i Technologii. Kontakt z Administratorem:
- Ministerstwo Rozwoju i Technologii
Plac Trzech Krzyży 3/5
00-507 Warszawa - e-mail: kancelaria@mrit.gov.pl
- Adres skrytki na ePUAP: /MRPiT/SkrytkaESP
- tel.: +48 222 500 123
- Ministerstwo Rozwoju i Technologii
- Współadministratorami danych osobowych przetwarzanych w związku z udziałem w rządowym procesie legislacyjnym są: Rządowe Centrum Legislacji, które jest jednocześnie administratorem systemu teleinformatycznego gdzie publikowane są uwagi zgłaszane w ramach konsultacji publicznych oraz organy upubliczniające informacje i dokumenty w ramach tego systemu.
- Jeśli ma Pani/Pan pytania dotyczące przetwarzania Pani/Pana danych osobowych w zakresie działania Ministerstwa, a także przysługujących Pani/Panu praw, może się Pani/Pan kontaktować z Inspektorem Ochrony Danych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii e-mail: iod@mrit.gov.pl
- Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu:
- przygotowania projektu dokumentu rządowego, przygotowania i prowadzenia uzgodnień, konsultacji publicznych, opiniowania tego projektu oraz jego rozpatrywania w ramach rządowego procesu legislacyjnego – zgodnie z art. 39b ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów oraz w związku z uchwałą nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin Pracy Rady Ministrów.
- realizacji zasady jawności procesu legislacyjnego, tj. w celu spełnienia obowiązku publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa oraz art. 8 ust. 3 w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 1) lit. b) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
- archiwizacji, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
- Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych może być każdy w związku z nieograniczonym kręgiem odbiorców w ramach realizacji zasady jawności procesu stanowienia prawa oraz z uwagi na udostępnienie dokumentów dotyczących prac nad projektami aktów prawnych w Biuletynie Informacji Publicznej.
- Pani/Pana dane osobowe nie zostaną usunięte, ale będą przechowywane wiecznie, w związku z art. 3 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, ponieważ są to dokumenty dotyczące prowadzenia procesu legislacyjnego.
- W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przysługują Pani/Panu następujące prawa:
- prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii zgodnie z art. 15 RODO;
- prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych zgodnie z art. 16 RODO;
- prawo do ograniczenia przetwarzania danych zgodnie z art. 18 ust. 1 RODO, z zastrzeżeniem, że do ograniczenia przetwarzania danych zastosowanie będzie miał art. 18 ust. 2 RODO, uwzględniający możliwość przetwarzania danych z uwagi na ważne względy interesu publicznego Unii lub państwa członkowskiego.
- W przypadku powzięcia informacji o niezgodnym z prawem przetwarzaniu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Pani/Pana danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego w sprawach ochrony danych osobowych tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
- Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegać zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
- Pani/Pana dane nie będą przekazywane do państw trzecich, ani do organizacji międzynarodowych.
- Podanie przez Panią/Pana danych osobowych w rządowym procesie legislacyjnym jest dobrowolne.
Podstawa prawna
Ustawa z 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów Dz.U. z 1996 r. nr 106, poz. 492 z późn. zm.
Ustawa z 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa Dz. U. z 2017 r. poz. 248
Ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej Dz. U. z 2022 r. poz. 902
Ustawa z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach Dz. U. z 2020 r. poz. 164
Uchwała Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin Pracy Rady Ministrów M.P. z 2022 r. poz. 348
- Ostatnia modyfikacja:
- 26.11.2024 10:43 Joanna Pohl
- Pierwsza publikacja:
- 16.07.2019 16:26 Monika Waćkowska-Kabaczyńska