Konkurs na projekty z obszaru technologii i systemów wodorowych w ramach mechanizmu IPCEI
05.03.2021
Zapraszamy do udziału w konkursie i składania projektów z obszaru technologii i systemów wodorowych, których realizacja będzie możliwa dzięki uzyskaniu pomocy publicznej w ramach mechanizmu Komisji Europejskiej - Ważne Projekty Stanowiące Przedmiot Wspólnego Europejskiego Zainteresowania (Important Projects of Common European Interest - IPCEI).
Sposób zgłaszania i terminy
Zgłoszenie opisu projektów1 powinno nastąpić wg załączonego wzoru (maksymalnie do 50 stron). Prosimy o przekazanie go w formacie PDF (z możliwością przeszukiwania) drogą elektroniczną w terminie do 26 marca 2021 r. na adres e-mail: ipcei-wodor@mrpit.gov.pl
Etap krajowy konkursu – czas start
Rozpoczynamy procedurę oficjalnego naboru na projekty (etap krajowy). Konkurs jest przeznaczony dla podmiotów zainteresowanych danym obszarem technologicznym i gotowych do realizacji:
- projektów w zakresie działalności badawczej, rozwojowej i innowacyjnej, które muszą mieć wyraźnie innowacyjny charakter lub wnosić istotną wartość dodaną w tej dziedzinie w świetle najnowszych osiągnięć w danym sektorze – Projekty B+R+I2
- projektów obejmujących wykorzystanie przemysłowe, które powinny umożliwiać rozwijanie nowych produktów bądź usług o wysokiej zawartości badawczej i innowacyjnej lub wprowadzenie całkowicie innowacyjnych procesów produkcyjnych – Projekty PIERWSZEGO PRZEMYSŁOWEGO WDROŻENIA3
- projektów dotyczących środowiska, energii lub transportu o dużym znaczeniu dla strategii Unii w zakresie środowiska, energii – w tym bezpieczeństwa dostaw energii – lub transportu, bądź wnoszących znaczny wkład w rynek wewnętrzny, w tym, choć nie wyłącznie, w odniesieniu do tych sektorów – Projekty INFRASTRUKTURALNE4
Na jakie projekty czekamy?
Projekty złożone w ramach IPCEI powinny charakteryzować się:
- wysokim poziomem innowacyjności,
- pozytywnym wpływem na środowisko,
- przyczyniać się do wzrostu konkurencyjności całego europejskiego przemysłu.
Przewidywana do zastosowania technologia powinna wpisywać się w założenia nowej strategii przemysłowej Unii Europejskiej, a także w Europejski Zielony Ład oraz dawać podstawy do przemysłowego wdrożenia. Projekt powinien umożliwić osiągnięcie długotrwałej rentowności w przewidywalnej perspektywie czasowej. Korzyści płynące z projektu nie powinny ograniczać się tylko do danego przedsiębiorstwa lub sektora, powinny również tworzyć podstawy dla budowy nowego łańcucha wartości w UE i oddziaływać na rozwój w innych jego ogniwach.
Dlaczego stawiamy na technologię wodorowe?
„Strategic Forum for IPCEI”5 sformułowało wizję przemysłu europejskiego w 2030 r. i działań mających na celu:
- wzmocnienie konkurencyjności UE na rynku światowym,
- osiągnięcie stopniowej neutralności klimatycznej,
- zwiększenie autonomii i bezpieczeństwa UE oraz
- osiągniecie wiodącej pozycji UE w światowym przemyśle.
Forum wskazało Technologie i systemy wodorowe jako jeden z obszarów priorytetowych, o największym potencjale rozwojowym, wynikającym z obecnych uwarunkowań technologicznych i dotychczas podjętych decyzji w zakresie lokowania bazy przemysłowej. Potencjał ten został zidentyfikowany również na forum krajowym. Ministerstwo Klimatu i Środowiska prowadzi prace nad projektem Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r., a szereg innych urzędów centralnych rozszerza istniejące polityki o kwestie wodorowe.
Polska jako jeden z najbardziej uprzemysłowionych krajów Unii Europejskiej, ma ambicje ograniczenia emisyjności CO2 poprzez dekarbonizację przemysłu. Narzędziem, które pozwala na rozwiązanie wielu wyzwań w tym wymagającym procesie, są technologie i systemy wodorowe. Wodór stał się dziś de facto brakującym ogniwem do obniżenia emisji w sektorach, w których za pomocą innych metod jest to niezwykle trudne - np. w produkcji stali czy budownictwie. Wodór może pomóc ograniczyć, a docelowo wyeliminować węgiel i paliwa kopalne z procesów przemysłowych oraz ciężkiego transportu, kolei, samochodów ciężarowych i jednostek pływających. Jednocześnie w wodorze jako nośniku energii widzimy szczególną szasnę na dynamiczne przyspieszenie rozwoju elektromobliności we wszystkich obszarach transportowych.
Finansowanie
Realizacja projektów będzie możliwa w oparciu o udzieloną pomoc publiczną w ramach mechanizmu Important Projects of Common European Interest (IPCEI)6 , opisanego w Komunikacie Kryteria analizy zgodności z rynkiem wewnętrznym pomocy państwa na wspieranie realizacji ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania (Dz.Urz. UE. 2014/C 188/02) (zwanego dalej Komunikatem).
Projekt będzie miał szansę uzyskać wsparcie finansowe z zastrzeżeniem, że przedmiot projektu spełnia kryteria określone w pkt. 3 Komunikatu. Kosztami kwalifikowalnymi będą koszty wymienione w załączniku do Komunikatu, w granicach wyliczonej luki finansowej realizacji projektu.
Wyniki konkursu
Czas od zakończenia naboru wniosków do dnia publikacji list projektów wybranych i niewybranych do przeprowadzenia dalszej procedury, w ramach tworzenia wiązki projektowej oraz na poziomie KE to maksymalnie 60 dni. Wyniki konkursu zostaną opublikowane na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Sposób oceny wniosków
Wnioski złożone w konkursie będą weryfikowane formalnie, a następnie ocenione zgodnie z kryteriami stanowiącymi załącznik do przedmiotowego Zaproszenia.
Zastrzegamy sobie możliwość organizacji spotkania z wnioskodawcą, podczas którego wnioskodawca może odnieść się do pytań i ewentualnych wątpliwości przedstawionych przez MRPiT.
Ostateczna decyzja w zakresie zaakceptowania projektu do fazy współpracy międzynarodowej w ramach tworzenia wiązki projektowej w wodorowym łańcuch wartości, zostanie podjęta wspólnie przez Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministra Klimatu i Środowiska.
Wybór projektów na etapie krajowym nie jest jednoznaczny z przyznaniem dofinansowania. Wybór projektu na tym etapie rozpoczyna współpracę międzynarodową w ramach tworzenia wiązki projektowej na poziomie UE oraz formalną procedurę na poziomie Komisji Europejskiej, celem nadania projektowi statusu IPCEI7 8, a w dalszej kolejności umożliwia uczestnictwo w krajowej procedurze konkursowej na jego finansowanie przez państwo członkowskie9.
Konkurs IPCEI na projekty z obszaru technologii i systemów wodorowych - rozstrzygnięty
Rozstrzygnięto konkurs na projekty z obszaru technologii i systemów wodorowych w ramach mechanizmu IPCEI. Wnioski złożone w konkursie zostały zweryfikowane formalnie, a następnie ocenione zgodnie z kryteriami stanowiącymi załącznik do Zaproszenia z dnia 5 marca 2021 r.
Do Konkursu w terminie do dnia 26 marca br. wpłynęło 36 wniosków.
Minister Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Minister Klimatu i Środowiska zatwierdzili listę projektów do dalszej realizacji w ramach mechanizmu IPCEI.
Do dalszego procedowania zatwierdzono dziewięć projektów złożonych przez (w kolejności alfabetycznej):
- Ekoenergetyka – Polska S.A.
- LOTOS Asfalt Sp. z o.o.
- PGNiG S.A.
- PGNIG TERMIKA S.A.
- PKN ORLEN S.A.
- Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna
- Polenergia S.A.
- Synthos Dwory 7 Spółka z o.o. Spółka jawna (Grupa Synthos),
- TAURON Wytwarzanie S.A.
Otrzymanie pozytywnej oceny Komisji Konkursowej oraz zatwierdzenie przez wyżej wymienionych Ministrów nie jest jednoznaczne z przyznaniem dofinansowania projektu. Wybór projektu na etapie krajowym rozpoczyna formalną procedurę na poziomie Komisji Europejskiej celem nadania projektowi statusu IPCEI i tym samym możliwości na jego ewentualne dofinansowanie przez państwo członkowskie.
Przypisy:
1 Treść przesłanych założeń projektów uznana zostanie za tajemnicę przedsiębiorstwa tylko wówczas, gdy zgłaszający dokona wyraźnego zastrzeżenia na piśmie. Tożsamość podmiotów zgłaszających założenia projektów pozostanie informacją publiczną.
2 Zgodnie z brzemieniem art. 21 Komunikat Komisji Europejskiej dot. IPCEI - https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52014XC0620(01)&from=EN
3 Zgodnie z brzemieniem art. 22 Komunikat Komisji Europejskiej dot. IPCEI - https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52014XC0620(01)&from=EN https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52014XC0620(01)&from=EN
4 Zgodnie z brzemieniem art. 23 Komunikat Komisji Europejskiej dot. IPCEI - https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52014XC0620(01)&from=EN
5 30 stycznia 2018 Komisja Europejska powołała „Strategic Forum for IPCEI” zarządzane przez DG GROW składające się z 45 członków reprezentujących państwa członkowskie UE, przemysł i społeczność naukową.
6 Komunikat Komisji Europejskiej dot. IPCEI - https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52014XC0620(01)&from=EN
7 Etap prenotyfikacji - rozpoczyna się złożeniem wniosku prenotyfikacyjnego, a kończy przygotowanymi dokumentami do notyfikacji. W tym czasie KE prowadzi dialog z firmami i państwami członkowskimi dotyczący zgłoszonych dokumentów.
8 Etap notyfikacyjny - rozpoczyna się złożeniem wniosku notyfikacyjnego a kończy podjęciem decyzji dotyczącej projektu IPCEI. W tym czasie KE analizuje złożony wniosek i prowadzi wewnętrzne konsultacje.
9 Otrzymanie decyzji z KE nie jest jednoznaczne z przekazaniem finansowania przez Państwo członkowie (dalej PCz), które poparło projekt w KE. W decyzji KE jest określona maksymalna wysokość pomocy publicznej jaką PCz może przeznaczyć na dofinansowanie projektu.
Materiały
Dokumentacja IPCEI wodórDOKUMENTACJA_IPCEI_-_wodór_-Final_04_03_21.docx 0.14MB Kryteria wyboru projektów IPCEI wodór
Kryteria_wyboru_projektów_IPCEI_Hydrogen_Final_04_03_21_BL.pdf 0.48MB Opis sytuacji finansowej przedsiębiorcy IPCEI wodór
Załącznik_nr_2_Sytuacja_finansowa_przedsiębiorcy.xls 0.04MB