Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR)
07.03.2024
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR, ang. European Bank for Reconstruction and Development, EBRD) – międzynarodowa instytucja finansowa, z siedzibą w Londynie, która została utworzona podczas obrad Rady Europejskiej w Strasburgu w dniach 8–9 grudnia 1989 roku, rozpoczęła działalność w 1991 r. Głównym celem powołania EBOR było wsparcie procesu transformacji gospodarczej w państwach Europy Środkowej i Wschodniej. Bank wspiera realizację reform strukturalnych i sektorowych (demonopolizacja, decentralizacja i prywatyzacja) a także sektor prywatny. Do 2024 r. EBOR zainwestował ponad 190 mld Euro w realizację blisko 7000 projektów.
EBOR liczy 74 członków (72 państwa, Europejski Bank Inwestycyjny i Unia Europejska). Każdy członek jest kredytodawcą, a 32 państwa członkowskie są również kredytobiorcami. EBOR prowadzi działania w 36 państwach na trzech kontynentach. Większość inwestycji Banku (ok 75-80%) trafia do sektora prywatnego. Od kwietnia 2022 r. EBOR zawiesił swoje działania na terytorium Rosji i Białorusi, aczkolwiek te kraje pozostają udziałowcami banku.
Zakres działalności:
- Udziela pożyczek i gwarancji.
- Dokonuje inwestycji kapitałowych.
- Świadczy usługi w zakresie doradztwa finansowego i biznesowego.
- Prowadzi program ułatwiania handlu zagranicznego: udziela gwarancji międzynarodowym bankom, podejmując polityczne i finansowe ryzyko związane z międzynarodowymi transakcjami handlowymi.
- Działa w zakresie: produkcji żywności, energii (w tym energetyki jądrowej), instytucji finansowych, sektora ICT, sektora przemysłu, zasobów naturalnych, transportu, nieruchomości i turystyki.
- Jednym z ważniejszych obszarów działalności EBOiR jest Green Economy Transition: strategia pomocy krajom budującym niskoemisyjne gospodarki. Finansowane projekty obejmują obszary: energii odnawialnej, oszczędności energetycznej, zrównoważony transport, minimalizację produkcji odpadów.
- EBOR działa w zakresie gospodarki inkluzywnej, poprzez inwestycje w sektorach produkcji, handlu detalicznego i infrastruktury, tworzące miejsca pracy dla młodych ludzi, kobiet i na obszarach słabo rozwiniętych. Prowadzone są też projekty inwestycyjne, ułatwiające zaopatrzenie w wodę.
Od 1 stycznia 2020 r. wszystkie ogłoszenia o zamówieniach EBOR obejmujących zakup towarów, prac lub usług doradczych finansowanych z pożyczek lub grantów EBOR są publikowane za pośrednictwem portalu ECEPP
Oferty przetargowe mogą być przeglądane bez rejestracji. W celu bezpłatnego zapoznania się z dokumentacją przetargową i udziału w elektronicznym postepowaniu potencjalni dostawcy i wykonawcy muszą jednak zarejestrować się na portalu ECEPP.
Informacje o szerokim spektrum oferty biznesowej EBOR dostępne są pod linkiem: EBOR postepowania przetargowe
Ogłoszenia o zamówieniach na towary, roboty publiczne i usługi doradcze, które nie zostały zamówione za pośrednictwem ECEPP, są dostępne pod linkiem: EBOR zakupy
Zamówienia w projektach finansowanych przez EBOR:
Zasady udzielania zamówień zostały opisane w dokumentach Procurement Policies and Rules oraz Corporate Procurement Policy.
W projektach finansowanych przez EBOR zastosowanie mają różne tryby przetargowe:
- Przetarg nieograniczony (open tendering) – najczęstszy tryb udzielania zamówień w projektach finansowanych przez EBOR: dla przedmiotu zamówienia o wartości co najmniej: 250 000 EUR na dostawy towarów i 7,5 mln EUR na roboty budowlane.
- Uproszczony przetarg nieograniczony (simplified open tendering) - stosowany wyłącznie w przypadku zamówień, których wartość nie przekracza ww. progów.
- Otwarta procedura wielostopniowa (multi-stage open tendering) (wymagana akceptacja EBOR) – dotyczy w szczególności dużych, skomplikowanych projektów, projektów innowacyjnych w tym tzw. projektów pod klucz (turnkey contracts). Dostawca w pierwszej kolejności dostarcza klientowi ofertę techniczną projektu. Na podstawie ofert korygowana jest dokumentacja przetargowa i konsekwentnie składane są finalne oferty techniczne oraz cenowe.
- Zamówienia bezpośrednie (direct contracting) (wymagana akceptacja EBOR) – przewidują zaproszenie firmy do złożenie oferty bez publikacji ogłoszenia. Tryb ten jest stosowany np., gdy istnieje potrzeba kontynuacji zawartego kontraktu; nie wyłoniono wykonawcy w innych trybach; wyłącznie jeden dostawca może zaoferować wymagany produkty; istnieje pilna potrzeba realizacji zamówienia.
W uzasadnionych sytuacjach, za zgodą EBOR, mogą być stosowanie inne tryby przetargowe, oparte na prawodawstwie państwa klienta, w przypadku np.: małych wartości zamówień, uzasadnienia ekonomicznego; dostawy w cenie niższej niż na rynkach międzynarodowych są możliwe z rynku lokalnego ...
Stroną kontraktu nie jest EBOR, lecz klient Banku, który odpowiada za przeprowadzenie procedury przetargowej. Rolą Banku jest monitorowanie prawidłowości procedury przetargowej i rozpatrywanie ew. skarg – uznanie skargi za zasadną nie skutkuje jednak zmianą wyników przetargu. Przed złożeniem skargi, oferent ma możliwość i powinien skorzystać z procedury debriefingu, umożliwiającej zapoznanie się z przyczynami odrzucenia oferty: EBRDDebriefing@ebrd.com
Monitorowanie przegranego przetargu jest możliwe w dwóch etapach:
- prośby o przegląd pod adresem: ProcurementReview@ebrd.com
- skargi pod adresem: procurementcomplaint@ebrd.com
Ogólne zapytania dot. zamówień można kierować pod adresem:
EBRD Procurement Policy and Advisory Department
European Bank for Reconstruction and Development
One Exchange Square
London EC2A 2JN
United Kingdom
Email: Procurement@ebrd.com