Handel zagraniczny Polski po 4 miesiącach 2018 r.
11.06.2018
Według wstępnych danych GUS, po 4. miesiącach br. eksport towarów z Polski osiągnął 70 mld EUR, co oznacza wzrost o 5% (r/r), a import 70,7 mld EUR, czyli zwiększył się o 7,9%. Deficyt obrotów towarowych wyniósł 0,7 mld EUR wobec nadwyżki 1,1 mld EUR przed rokiem.
Wykres. Obroty towarowe Polski wraz w dynamiką (r/r) w okresie I 2017 – IV 2018 r.
Źródło: DAG MPiT na podstawie wstępnych danych GUS.
Warto spojrzeć na dynamikę obrotów przez pryzmat walut. Dynamika po 4 miesiącach br. w złotych jest wyraźnie niższa niż w EUR czy USD, co wynika z aprecjacji złotego (o 2,8% w stosunku do EUR i o ok. 15% do USD, r/r).
Tabela. Obroty towarowe Polski ogółem w okresie I-IV 2017 r. i I-IV 2018 r. wyrażone w USD, EUR i PLN.
Źródło: DAG MPiT na podstawie wstępnych danych GUS.
Eksport do UE wzrósł o 5,4% (do 56,3 mld EUR), w tym do Niemiec o 6,8%, Czech o 3,8%, Francji o 5,6% oraz Niderlandów o 5,9%. Spadek natomiast zanotowano w sprzedaży m.in. do Wielkiej Brytanii (o 1,2%) oraz Włoch (o 4,5%).
Sprzedaż na pozostałe (pozauniujne) rynki rozwinięte gospodarczo wzrosła o 2,1% (do 4,7 mld EUR). Na ten wynik złożyły się z jednej strony dynamiczne wzrosty sprzedaży m.in. do USA (o ok. 15%) oraz Izraela (o ok. 8,5%), z drugiej zaś jego spadki do Norwegii (o 7,5%), Szwajcarii (o ok. 6%) oraz Kanady (o ok. 8,5%).
Pierwsze 4 miesiące br. to okres dalszego odbudowywania pozycji krajów WNP w naszym eksporcie. W analizowanym okresie sprzedaż do tej grupy państw wzrosła o 7,2% (do 4,1 mld EUR), co zaowocowało zwiększeniem ich udziału w naszej całkowitej sprzedaży do 5,8%. Wśród ważniejszych krajów WNP najszybciej zwiększył się wywóz do Rosji (o 12,6%) oraz Kazachstanu (o ok. 7%).
Wolniej niż przeciętnie zwiększył się eksport do pozostałych rynków słabiej rozwiniętych (spoza WNP), tj. o 1,5% (do blisko 5 mld EUR). Tradycyjnie w tej grupie państw istniały duże dysproporcje w dynamice sprzedaży. Np. spadła ona do Chin (o 9,5%) czy Zjednoczonych Emiratów Arabskich (o ok. 15%), a z drugiej strony dynamicznie wzrosła do Arabii Saudyjskiej (o 23,5%), Indii (o ok. 13%) czy Tajlandii (ponad 2-krotnie). Na główny rynek z tej grupy krajów, Turcji sprzedaż z kolei wzrosła o 3,5%.
W przekroju towarowym szybko rosła sprzedaż kotłów, maszyn i urządzeń mechanicznych i ich części (o 11,5%), tworzyw sztucznych i artykułów z nich (o 8,7%), wyrobów z żeliwa i stali (o 11%), paliw mineralnych (o 10,7%) oraz mięsa i podrobów jadalnych (o ok. 13,5%).
- Ostatnia modyfikacja:
- 11.06.2018 10:48 administrator gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 11.06.2018 10:48 administrator gov.pl