Jak zakład pracy chronionej zwolniony z opłaty za wydanie zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18% alkoholu może uzyskać zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis
Kiedy możesz się ubiegać?
Jeżeli jesteś przedsiębiorcą posiadającym status zakładu pracy chronionej oraz zostałeś zwolniony z opłaty za udzielenie zezwolenia Ministra Rozwoju i Technologii na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18 %, a środki uzyskane z tego tytułu w części przekazałeś na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych (ZFRON) oraz rozdysponowałeś je na wydatki, które szczegółowo określa § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2007 w sprawie zakładowego funduszu osób niepełnosprawnych t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1145, możesz ubiegać się o wydanie przez Ministra Rozwoju i Technologii zaświadczenia o pomocy de minimis.
Pamiętaj:
Warunkiem uznania pomocy, jako pomocy de minimis jest uzyskanie zaświadczenia o pomocy de minimis wydanego przez organ uprawniony do pobierania opłaty. W przypadku opłaty za udzielenie zezwolenia na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi o zawartości powyżej 18 % organem właściwym jest Minister Rozwoju i Technologii.
Jakie dokumenty złożyć?
- Wniosek - Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 października 2014 r. Dz.U. z 2014 r., poz. 1543);
- informację o dokonaniu wydatku ze środków funduszu rehabilitacji;
- uzyskane zaświadczenia o pomocy de minimis, otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok kalendarzowy oraz dwa poprzedzające go lata kalendarzowe albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o niekorzystaniu z pomocy de minimis w tym okresie;
- informacje o każdej pomocy innej niż de minimis, jaką otrzymałeś w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się oraz na dany projekt inwestycyjny, z którym związana jest pomoc de minimis.
Pamiętaj:
Informację o dokonaniu wydatku ze środków funduszu rehabilitacji musisz złożyć w ciągu 30 dni od dnia jego dokonania. W przypadku złożenia informacji po tym terminie rozpatrzenie wniosku o wydanie zaświadczenia nie będzie możliwe.
Gdzie złożyć wniosek wraz z wymaganymi dokumentami?
- możesz złożyć osobiście w Kancelarii Ogólnej Ministerstwa Rozwoju i Technologii
- lub przesłać do nas pocztą na adres:
Ministerstwo Rozwoju i Technologii
Plac Trzech Krzyży 3/5
00-507 Warszawa
Kiedy nie uzyskasz zaświadczenia?
- Jeżeli nie przedstawisz Ministrowi Rozwoju i Technologii informacji o dokonaniu wydatku ze środków funduszu rehabilitacji w ciągu 30 dni od dnia jego dokonania;
- Jeżeli przeznaczysz środki funduszu rehabilitacji na inne rodzaje wydatków niż określone w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2007 w sprawie zakładowego funduszu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2015 r., poz. 1023);
- Jeżeli otrzymałeś pomoc inną niż de minimis w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą lub tego samego projektu inwestycyjnego, a łączna kwota pomocy spowodowałaby przekroczenie dopuszczalnej intensywności pomocy określonej w przepisach mających zastosowanie przy udzielaniu pomocy publicznej innej niż de minimis.
Istotne:
Nie uznaje się za dokonanie wydatku ze środków funduszu rehabilitacji wydatku, który został sfinansowany ze środków innych niż zgromadzone na rachunku zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, a następnie zrefundowany ze środków tego funduszu.
Jaki jest termin realizacji?
- do 30 dni od daty złożenia wniosku,
- do 2 miesięcy – jeśli Twoja sprawa będzie szczególnie skomplikowana.
Ile musisz zapłacić?
Postępowanie jest zwolnione z opłat.
Gdzie możesz odebrać zaświadczenie?
- wyślemy je do Ciebie listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru;
- możesz je odebrać osobiście, po uprzednim uzgodnieniu terminu z pracownikiem rozpatrującym Twój wniosek.
Jeśli chcesz osobiście odebrać zaświadczenie, umieść taką informację we wniosku, podaj także swój adres poczty elektronicznej i numer telefonu.
Kontakt z nami
Naczelnik Wydziału: Iwona Mazurkiewicz
tel. 22 411 94 57
Iwona.Mazurkiewicz@mrit.gov.pl
Zdzisława Łuniewska
tel. 22 411 94 55
Zdzislawa.Luniewska@mrit.gov.pl
Podstawa prawna
1. Rozporządzenie Komisji Europejskiej (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013 r., str. 1
2. Ustawa o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 702
3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis Dz.U. 2010 r., nr 53 poz. 311
4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis Dz.U. 2013 r., poz. 276
5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 października 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis Dz.U. 2014 r., poz. 1543
6. Rrozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie t.j. Dz.U. 2018 r., poz. 350
7. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych t.j. Dz.U. 2022 r., poz. 1145
8. Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Dz.U. 2023 r., poz. 100 z późn zm.
9. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi t.j. Dz.U. 2023 r., poz. 165 z późn. zm.
- Ostatnia modyfikacja:
- 19.07.2023 13:39 Justyna Filipczuk
- Pierwsza publikacja:
- 27.12.2018 14:43 Monika Waćkowska-Kabaczyńska