Ministerstwo Rozwoju dla edukacji młodzieży w sferze sztucznej inteligencji
06.12.2019
Minister Jadwiga Emilewicz uczestniczyła w pokazie projektów wykorzystujących Sztuczną Inteligencję zrealizowanych przez 100 licealistów z Poznania i Gdańska. To efekt programu Intel® AI pilot program for youth i wielomiesięcznego szkolenia prowadzonego przez trenerów z Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego (PCSS). Podczas wydarzenia podpisano też porozumienie o współpracy pomiędzy MR a Intelem dotyczące m.in. wspólnego szerzenia edukacji z zakresu Sztucznej Inteligencji w Polsce.
Polska jest jednym z trzech pierwszych krajów na świecie, w którym Intel przeprowadził pilotażowe szkolenia z wykorzystaniem materiału Intel® AI pilot program for youth.
- Idea nowatorskiej edukacji, żywo korespondującej z rzeczywistością społeczną i technologiczną, jest jednym z naszych priorytetów i zajmuje bardzo wysokie miejsce w naszym ekosystemie innowacji. Nie uda się zbudować trwale innowacyjnej gospodarki bez edukacji przesiąkniętej kulturą innowacyjności już na najwcześniejszym etapie szkolnym. Z tą myślą podjęliśmy się projektu „Szkoła dla innowatora” i również w tym duchu jesteśmy gotowi do współpracy z firmą Intel wokół nauczania sztucznej inteligencji w szkołach średnich i zawodowych. Zależy nam, aby tak wartościowe programy jak Intel® AI pilot program for youth, docierały do jak największej liczby uczniów, dlatego podpisujemy dziś list intencyjny otwierający nowe możliwości dla wspólnych projektów – zapowiedziała minister Jadwiga Emilewicz.
Z kolei, Kirsty Macdonald – wiceprezes Intela, podkreśla, że w jej firmie wierzy się, że bycie katalizatorem zmian wiąże się z odpowiedzialnością przygotowania świata na transformacje technologiczne, które współtworzymy.
- To zadanie nigdy nie było tak ważne, jak w przypadku sztucznej inteligencji (AI). Sztuczna Inteligencja to zdolność maszyn do uczenia się na podstawie doświadczeń, z wykorzystaniem predefiniowanych algorytmów, w celu wykonywania funkcji poznawczych na kształt tych zachodzących w ludzkim umyśle. Jest to dyscyplina nadrzędna - forma inteligencji, rodzaj technologii i dziedzina studiów. AI jest traktowany przez ekspertów na całym świecie jako nowa energia elektryczna – stwierdza wiceprezes Intel.
O Programie
Intel® AI pilot program for youth to kompleksowy program szkoleniowy ze Sztucznej Inteligencji, skierowany do uczniów szkół średnich lub zawodowych w wieku 13–20 lat. Intel wdraża go we współpracy z rządami na całym świecie w celu jak najlepszego przygotowania młodzieży na nadejście rewolucji związanej ze Sztuczną Inteligencją. Opracowany przez ekspertów AI oraz edukatorów program szkoleniowy przeprowadza uczniów przez etapy inspiracji i zafascynowania AI, poznawania mechanizmów działania AI i algorytmów. W dużej mierze koncentruje uwagę uczniów na zastosowaniu AI w konkretnych dziedzinach, w szczególności w obszarze zadań wynikających z celów zrównoważonego rozwoju. Składa się z czterech etapów, podczas których młodzież stopniowo zdobywa podstawowe umiejętności potrzebne do wykorzystania Sztucznej Inteligencji w ujęciu aplikacyjnym.
Dalej minister Emilewicz zauważa:
- Chcemy, aby młodzi ludzie biorący udział dziś w takich projektach jak Intel® AI pilot program for youth, stawali się twórcami rozwiązań, które będą miały wpływ na społeczeństwo, ponieważ sztuczna inteligencja z pewnością wywrze głęboki wpływ na gospodarkę i sposób wykonywania pracy przez ludzi, uwalniając przy tym dodatkowy ogromny potencjał ekonomiczny.
Najlepsze Zespoły
Do ostatniego etapu programu zakwalifikowało się 12 najlepszych Zespołów, które następnie były mentorowane przez inżynierów z centrum badawczo-rozwojowego Intela w Gdańsku.
Laureatami programu zostali:
- Zespół Jakuba Rapsiewicza i Ignacego Stępki, który stworzył program umożliwiający obsługę komputera za pomocą wzroku bez konieczności używania klawiatury i myszki.
- Zespół Eweliny Tymy i Pawła Woźniaka, który opracował program komputerowy ułatwiający życie osobom głuchoniemym dzięki funkcji tłumaczenia języka migowego.
- Zespół Alicji Lis i Szymona Pernaka, który opracował aplikację dla nauczycieli przyspieszającą sprawdzanie kartkówek i testów.
- Zespół Mateusza Śmiech i Filipa Ziętara, który opracował aplikację pozwalającą ocenić poziom stresu maturzystów bazując m.in. na czasie poświęconym na sen, na naukę oraz ilości spożywanych płynów.
Pozostałe projekty
- Program rozpoznający jak wygląda twarz użytkownika. Potrafi odróżnić ją od twarzy innej osoby, oraz odczytuje emocje. Na podstawie odczytanych emocji poleca filmy. Autor: Olha Babicheva.
- Program, którego efektem jest kod określający prawdopodobieństwo zdiagnozowania raka piersi na podstawie danych pacjenta. Autor: Nina Wrona.
- Program rozpoznający stworzenia na podstawie zdjęcia. Dzięki temu można określić czy napotkane stworzenie jest szkodliwe czy nie lub podjąć odpowiednie działania po ukąszeniu. Autor: Mateusz Krzyżostanek.
- Program włączający ogrzewanie w domu, biurze, szkole. Na podstawie kilku czynników, jest w stanie podjąć trafną decyzję, a zwizualizowany w postaci strony internetowej, daje odbiorcy prosty, szybki dostęp do rozwiązania. Autor: Kinga Konopczyk
- Program przewidujący zanieczyszczenie powietrza, oparty na danych pogodowych. Bazuje on na drzewku decyzyjnym, które przetwarza dane i podaje stężenie pyłów PM2.5, PM5, PM10. Autor: Józef Godlewski.
- Projekt zakładający stworzenie programu służącego do anonimizacji osobowej. Celem rozpoznanie twarzy dowolnej osoby w kategoriach: płeć, wiek i rasa, a następnie zamiana jej na anonimową, wygenerowaną przez Al, posiadającą takie same cechy. Autor: Jakub Jaruszewski.
- Program przewiduje wyniki meczów piłkarskich oraz statystyk w lidze angielskiej. Prognozuje na podstawie ostatnich starć między danymi drużynami, wykorzystując bazę danych posiadającą prawie 3000 rezultatów i statystyk z ostatnich siedmiu lat. Autor: Jakub Florkowski i Antoni Marcinek.
Porozumienie
Dziś też podpisano Porozumienie na rzecz współpracy w propagowaniu wiedzy w obszarze Sztucznej Inteligencji pomiędzy MR a Intelem. Zakłada ono współpracę w zakresie:
- podnoszenia kompetencji cyfrowych związanych z AI wśród pracowników administracji publicznej oraz przedsiębiorstw;
- zwiększanie świadomość przedsiębiorców odnośnie Przemysłu 4.0;
- wspieranie wdrożenia pilotażowego program szkoleniowego AI dla uczniów szkół średnich w Polsce na bazie doświadczeń zebranych w programie Intel® AI pilot program for youth oraz promocji przedsiębiorczości wśród młodzieży szkolnej z wykorzystaniem Sztucznej Inteligencji;
- współpracę z Centrum Badawczo-Rozwojowym Intela w Gdańsku
Intel® jest znakiem towarowym firmy Intel Corporation lub jej spółek zależnych.