W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Najczęściej zadawane pytania

1. Czy wniosek o dofinansowanie na sporządzenie, uchwalenie i ogłoszenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gmina może złożyć przed ogłoszeniem planu ogólnego? 

Zgodnie z § 6 ust 8 regulaminu naboru istnieje możliwość złożenia wniosku 
o dofinansowanie po uchwaleniu i ogłoszeniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Natomiast należy mieć na względzie, że stosownie z § 5 ust 13 regulaminu naboru, wsparcie z KPO na sporządzenie, uchwalenie i ogłoszenie miejscowego planu zagospodarowaniu przestrzennego będzie wypłacane pod warunkiem uchwalenia i ogłoszenia planu ogólnego gminy w terminie do dnia 30 czerwca  2026 r.

2. Gmina wyłoniła wykonawcę planu ogólnego. Czy po podpisaniu umowy będzie możliwe staranie się o dofinansowanie?

Zgodnie § 6 ust 8 regulaminu naboru, aby móc starać się o dofinansowanie, gmina powinna mieć uchwalony i ogłoszony plan ogólny w dzienniku urzędowym województwa.

3. Czy dopuszcza się możliwość wnioskowania o środki jedynie w formie refundacji?

Stosownie do § 6 ust 8 regulaminu naboru, Wniosek o dofinansowanie składa się po uchwaleniu i ogłoszeniu planu ogólnego gminy lub miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub po uchwaleniu gminnego programu rewitalizacji.

Zgodnie z przywołanym regulaminem jedyną formą wsparcia jest refundacja wydatków związanych ze sporządzeniem poszczególnych dokumentów planowania przestrzennego.

4. Czy uchwała o przystąpieniu do sporządzenia planu ogólnego powinna zostać podjęta przed ogłoszeniem przetargu czy może być podjęta po rozstrzygniętej procedurze przetargowej?

Zgodnie z § 5 ust. 5 w ramach Inwestycji mogą być kwalifikowane wydatki poniesione nie wcześniej niż w dniu 1 lutego 2020 r. i nie później niż w dniu 30 czerwca 2026 r. 

W odniesieniu do planów ogólnych gminy uchwalonych i ogłoszonych nie później niż 30 czerwca 2026 r.

5. Czy gmina może składać kilka wniosków na różne dokumenty planowania przestrzennego?

Zgodnie § 6 ust 8 regulaminu naboru, wniosek o dofinansowanie może być złożony przez jedną gminę na różne dokumenty planowania przestrzennego. W sytuacji takiej należy złożyć oddzielnie wnioski w odniesieniu do odpowiedniego dokumentu planowania przestrzennego, tj.:

  1. planu ogólnego gminy,
  2. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  3. gminnego programu rewitalizacji.

Natomiast w przypadku miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, gmina może ubiegać się o Wsparcie z KPO na jeden lub więcej planów, przy czym wówczas może składać je w formie jednego Wniosku o dofinansowanie lub wielu.

6. W jakiej wysokości będzie możliwe dofinansowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?

Zgodnie z regulaminem naboru § 5 ust. 3 pkt 2 maksymalna wysokość dofinansowania (refundacji) miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obliczana jest z uwzględnieniem następujących stawek odnoszących się do ustaleń tychże planów: 

  • 2500 PLN / ha dla terenów rolnictwa z zakazem zabudowy, terenów lasu, terenów wód oraz terenów zieleni naturalnej, 
  • 5000 PLN / ha dla pozostałych terenów.
7. W jakiej kolejności będą kwalifikowane wnioski do dofinansowania?

Zgodnie z § 6 ust. 1 nabór na przedsięwzięcie będzie otwarty począwszy od dnia ogłoszenia naboru tj. 21 maja 2024 r. do 30 czerwca 2026 r. Do tego momentu każda gmina będzie mogła złożyć wniosek o refundację na dokumenty planowania przestrzennego. Stosownie do regulaminu naboru wnioski o dofinansowanie ocenia się zgodnie z kolejnością ich złożenia, do wyczerpania alokacji przeznaczonej w ramach naboru.

8. Czy na dokumentach dotyczących postępowania przetargowego należy umieścić logotypy KPO, UE?

W ogłoszeniu o zamówienie jak również w postępowaniach, gmina nie jest zobowiązana wskazywać informacji o programach współfinansowanych ze środków Unii Europejskich, jak również umieszczać logotypów. Refundacja wydatków z KPO następuję dopiero po uchwaleniu i ogłoszeniu danego dokumentu planowania przestrzennego, więc po poniesieniu już wszystkich wydatków. Informację z logotypami należy umieścić na swojej stronie internetowej po otrzymaniu wsparcia. Wzór Umowy (załącznik nr 7 do regulaminu naboru) określa w § 7 działania komunikacyjne związane z informowaniem i rozpowszechnianiem informacji o Przedsięwzięciu.

9. Gdzie znajdę załączniki w formie edytowalnej do podpisania Umowy o objęcie wsparciem bezzwrotnym planu rozwojowego w ramach Naboru?

Załączniki do Umowy w wersji edytowalnej znajdują się na stronie dot. Naboru w materiałach (pod zał. 7_ wzór umowy).

10. Jaka jest pula środków finansowych przewidziana na wsparcie związane z przygotowaniem dokumentów planowania przestrzennego?

Zgodnie z regulaminem naboru § 5 ust. 1 budżet na realizację Inwestycji wynosi 896 180 tys. PLN (tj. 199 955 tys. EUR). Maksymalny poziom dofinansowania na przygotowanie planów ogólnych oraz gminnych programów rewitalizacji został określony indywidualnie dla każdej gminy. Dokładne informacje w tym zakresie znajdują się odpowiednio w załączniku nr 8 i nr 9 Regulaminu naboru.

11. Co powinien zawierać GPR zgodnie ze znowelizowaną ustawą?

Na podstawie § 5 ust. 5 regulaminu naboru należy mieć na uwadze, iż GPR ma być zgodny ze znowelizowaną ustawą o rewitalizacji, tj. zawierać w szczególności:

  • opis sposobu realizacji dokumentów strategicznych gminy,
  • opis sposobu zapewnienia udziału interesariuszy w procesie rewitalizacji, w tym w ramach Komitetu Rewitalizacji,
  • wskazanie sposobu realizacji gminnego programu rewitalizacji w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego. Należy wskazać zakres niezbędnych zmian w planie ogólnym gminy a w przypadku uchwalenia gminnego programu rewitalizacji przed dniem wejścia w życie planu ogólnego gminy w danej gminie. Należy wskazać zakres niezbędnych zmian w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
12. Jaką maksymalną kwotę wsparcia można otrzymać na przygotowanie i uchwalenie planu ogólnego?

Maksymalne kwoty wsparcia dla gmin w zakresie opracowania planu ogólnego obliczono na podstawie wzoru wskazanego w regulaminie naboru zgodnie z § 5 ust. 3 pkt 1, uwzględniającego liczbę ludności gminy, jej powierzchnię oraz powierzchnię lasów. Wskaźniki ustalono według danych Głównego Urzędu Statystycznego na dzień 31 grudnia 2022 r. Przedsięwzięcia będą rozliczane wedle faktycznie poniesionych wydatków w wysokości nie większej niż maksymalny poziom dofinansowania.

13. Gdzie znajdę instrukcję wypełniania formularza WOD2021?

Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie znajduje się na stronie Instrukcje CST21.

14. Czy załączniki do wniosku o dofinansowanie powinny być podpisane elektronicznie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta?

Regulamin naboru nie określa konieczności podpisania załączników do wniosku o dofinansowanie podpisem elektronicznym. 
W przypadku dokumentów niewytworzonych przez Wnioskodawcę, opatrzenie ich elektronicznym podpisem kwalifikowanym będzie równoznaczne z potwierdzeniem ich za zgodność z oryginałem.

15. Czy załączniki do wniosku o płatność powinny być podpisane elektronicznie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta?

Stosownie do § 14 ust. 12 regulaminu naboru wszystkie załączniki do wniosku o płatność (za wyjątkiem tych w formacie .xls, .xlsx) powinny zostać podpisane elektronicznym podpisem kwalifikowanym przez Wnioskodawcę lub osobę upoważnioną do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przypadku dokumentów niewytworzonych przez Wnioskodawcę, opatrzenie ich elektronicznym podpisem kwalifikowanym będzie równoznaczne z potwierdzeniem ich za zgodność z oryginałem.

16. GPR w formacie pdf. ma wielkość 15,4 mb. Generator nie jest w stanie wczytać pliku i załączyć do wniosku. Co zrobić w takim przypadku?

W sytuacji określonej w powyższym pytaniu należy dokonać przesłania plików w innym formacie np. ZIP.

17. W którym momencie składa się wniosek o płatność?

Zgodnie z regulaminem naboru § 14 ust. 10 wniosek o płatność generowany jest w systemie CST2021 dopiero po podpisaniu umowy o dofinansowanie. Na dzień dzisiejszy jeżeli Państwo będą starać się o refundację poniesionych wydatków na wykonanie planu ogólnego gminy/ gminnego programu rewitalizacji/ miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, należy złożyć wniosek o dofinansowanie w aplikacji WOD2021 w systemie CST2021.

18. Jakie załączniki należy dołączyć do wniosku o refundację dokumentów planowania przestrzennego?

We wniosku o dofinansowanie, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do regulaminu w zakładce K na stronie 19 zostały wymienione załączniki obligatoryjne, tj. raport z konsultacji społecznych, kopia dokumentu potwierdzającego umocowanie przedstawicieli gminy do złożenia wniosku do dofinansowania. 

W zależności od dokumentu, którego dotyczy wniosek należy dołączyć również POG, MPZP,GPR.

W przypadku składania wniosku o dofinansowanie przez pracownika gminy należy załączyć upoważnienie do reprezentowania wnioskodawcy.  

19. Czy protokoły z przebiegu dyskusji publicznej można załączyć do wniosku o dofinansowanie, jeżeli MPZP został sporządzony zgodnie z przepisami sprzed nowelizacji ustawy?

Tak, zgodnie z Regulaminem naboru § 5 ust. 5 pkt 2 w ramach Inwestycji mogą być kwalifikowane wydatki poniesione nie wcześniej niż w dniu 1 lutego 2020 r. i nie później niż w dniu 30 czerwca 2026 r. w odniesieniu do MPZP uchwalonych i ogłoszonych po 24 września 2023 r., pod warunkiem, że uchwała o przystąpieniu do sporządzania lub zmiany tych planów (uchwała intencyjna) została podjęta nie wcześniej niż w dniu 24 grudnia 2021 r. oraz, że zastosowano do nich art. 67 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2023.1688). 

Zgodnie z regulaminem naboru § 6 ust. 6 pkt 7 raport podsumowujący przebieg konsultacji społecznych jest obligatoryjny do złożenia wniosku o dofinansowanie. Ponadto stosownie do art. 67 ust. 3 zmiany upzp (Dz.U.2023.1688) do projektów planów miejscowych, do których przystąpiono przed 24 września 2023 r. co do zasady stosuje się dotychczasowe przepisy dotyczące procedury planistycznej, w tym w zakresie partycypacji społecznej. Wyjątek od tej reguły stanowi katalog organów opiniujących i uzgadniających określony w art. 17 pkt 6 upzp (Dz.U.2023.977 ze zm.), który należy zastosować w nowym brzmieniu, jeżeli nie wystąpiono jeszcze o opinie i uzgodnienia. W związku z powyższym wnioskodawca może załączyć protokoły z przebiegu dyskusji publicznej
 

20. Jakie wskaźniki wpisać we wniosku o dofinansowanie w aplikacji WOD2021?

Generator wniosku w aplikacji WOD2021 zawiera wskaźnik produktu, który należy oznaczyć jako „nie dotyczy”, zaś wskaźnikiem rezultatu w przypadku Planu Ogólnego Gminy będzie wskaźnik dodatkowy możliwy do wyboru o nazwie PROG-KPOD-0116-A16G, A17G Udział gmin, które uchwaliły ogólne plany zagospodarowania przestrzennego. W przypadku MPZP, GPR należy wybrać własny wskaźnik o nazwie adekwatnie MPZP lub GPR.

21. Co zrobić w sytuacji wystąpienia komunikatu w aplikacji WOD2021 „NIP gminy został już wykorzystany”?

W przypadku wystąpienia komunikatu dotyczącego wykorzystania numeru NIP przez inną osobę lub organizację należy mieć na względzie, iż gmina mogła kiedyś korzystać z aplikacji w celu skorzystania z dofinansowania na inne działanie. Dodatkowo po uzyskaniu wiadomości e-mali z informacją o wysłaniu prośby o dodanie do organizacji należy zwrócić się na adres e-mail administratora organizacji, który może dodać użytkownika do organizacji. 

22. Czy utworzenia konta w systemie teleinformatycznym CST2021 oznacza utworzenie konta w aplikacji WOD2021?

Utworzenie konta w systemie CST2021 nie oznacza utworzenia konta w aplikacji WOD2021. Konto w aplikacji można założyć poprzez stronę: https://wod.cst2021.gov.pl/registration

23. Czy datę kwalifikowalności wydatków 1.02.2020 r. należy interpretować jako data podpisania umowy, otrzymania faktury, zapłaty za fakturę czy inny fakt?

Zgodnie z regulaminem naboru § 5 ust. 5 okres kwalifikowalności wydatków odnosi się do wydatku poniesionego przez OOW, tj. daty opłacenia faktury czyli nie wcześniej niż 1 lutego 2020 r. i nie później niż 30 czerwca 2026 r. Wydatek kwalifikowalny to wydatek poniesiony przez OOW w związku z realizacją Przedsięwzięcia, który kwalifikuje się do refundacji zgodnie z Umową.

24. Czy planując udział w naborze należy stosować zasadę konkurencyjności do zamówień przekraczających kwotę 50 tys.zł netto?

Wyłonienie wykonawcy usług na opracowanie dokumentów planowania przestrzennego należy przeprowadzić zgodnie z ustawą Pzp, jak również wewnętrznymi regulaminami udzielania zamówień. W ramach przedmiotowego naboru nie ma wymogu publikacji zapytań na zakup usługi w Bazie Konkurencyjności BK2021.

25. Czy w zakresie udzielania zamówienia publicznego na opracowanie dokumentów planowania przestrzennego wystarczy powołać się na wewnętrzny regulamin składania ofert poniżej 130 000 zł?

Gmina zobligowana jest udzielać zamówienia zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zamówień publicznych, jak również z wewnętrznymi regulacjami, w tym z własnym regulaminem zamówień publicznych. Podstawowym aktem określającym zasady i procedury udzielania zamówień publicznych jest ustawa Pzp.

26. Czy zakup przez gminę licencji do oprogramowania obsługi aktów planowania przestrzennego będzie wydatkiem refundowanym?

Każdy poniesiony wydatek musi obligatoryjnie spełnić wszystkie kryteria określone w Załączniku nr 2 (wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków) do regulaminu naboru. W punkcie 1 załącznika określone zostały warunki, które muszą zostać spełnione, aby wydatek został uznany jako kwalifikowany. Należy w tym miejscu przede wszystkim wskazać, że planowana do zakupu licencja do oprogramowania musi być ściśle i bezpośrednio związana wyłącznie z realizacją Przedsięwzięcia dążąc do uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów. Ponadto środki finansowe nie powinny być przeznaczone na licencje oprogramowania, które są bezpłatne i powszechnie dostępne.

27. Jakie wydatki należy uznać za kwalifikowane?

Zgodnie z załącznikiem nr 2 do regulaminu naboru do wydatków kwalifikowalnych zalicza się wydatki niezbędne do sporządzenia, uchwalenia i ogłoszenia planu ogólnego gminy lub miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub wymagane do sporządzenia i uchwalenia gminnego programu rewitalizacji.

28. Czy w przypadku samodzielnej realizacji planu ogólnego, wystarczającym dokumentem do rozliczenia wydatków będzie skorygowany zakres czynności pracownika wraz ze wskazaniem % oddelegowania do realizacji planu ogólnego oraz listy płac z poszczególnych miesięcy dla pracowników?

Zgodnie z załącznikiem numer 2 do regulaminu naboru wydatki związane z prowadzeniem własnego biura/wydziału/komórki w zakresie planowania przestrzennego, w tym z wynagrodzeniami dla pracowników tego biura/wydziału/komórki, stanowią wydatki kwalifikowane w udokumentowanym okresie sporządzania dokumentu planowania przestrzennego, którego dotyczy wniosek o dofinansowanie. Powinny obejmować wydatki konieczne do wdrożenia przedsięwzięcia, polegającego na uchwaleniu i ogłoszeniu planu ogólnego, a nie zapewniać funkcjonowanie biura/wydziału/komórki. Podstawowy komplet dokumentów finansowanych wymaganych do rozliczenia wydatków, także 
w kontekście wynagrodzeń oddelegowanych pracowników określono w załączniku nr 2 do regulaminu naboru. Są to: karta czasu pracy (jeżeli dotyczy), zakres obowiązków, lista płac oraz potwierdzenie dokonania płatności.

29. Czy koszty wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji będą kwalifikowane?

Zgodnie z załącznikiem nr 2 do regulaminu naboru sporządzenia diagnozy służącej wyznaczeniu obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji mogą stanowić wydatek kwalifikowalny, jeżeli gminny program rewitalizacji spełnia  wymagania dotyczące terminu i treści uchwalonego dokumentu określone w § 5 ust. 5 pkt 3 regulaminu naboru. Szczegółowe wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków określa załącznik nr 2 do regulaminu naboru.

30. Czy koszty pozyskania map zasadniczych do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będą kosztem kwalifikowanym?

Koszty pozyskania map zasadniczych nie są wydatkiem kwalifikowanym. Gminy w celu realizacji zadań własnych związanych z kształtowaniem i prowadzeniem polityki przestrzennej mają uprawnienie do nieodpłatnego pozyskiwania map (art. 40a ust. 2 pkt 4 Prawa geodezyjnego i kartograficznego w związku z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej). 

31. Jak udokumentować koszty wynagrodzenia pracownika gminy, który wykonuje projekt w ramach tzw. dodatku specjalnego?

Zgodnie z załącznikiem nr 2 do regulaminu naboru w przypadku wykonywania zadań przez osobę zatrudnioną częściowo na rzecz przedsięwzięcia wskazanego we wniosku o dofinansowanie, a częściowo poza nim, konieczne jest ewidencjonowanie wykonywanych zadań i rozliczanie proporcjonalne wynagrodzenia w takiej części, która odpowiada zaangażowaniu danej osoby w jego realizację. Możliwe są dwa sposoby rozliczania wynagrodzenia w takim wypadku:

  1. rozliczanie kosztu wynagrodzenia na podstawie stawki godzinowej i liczby godzin przepracowanych według przejrzystej metodologii, np. na podstawie prowadzonej karty czasu pracy w ramach przedsięwzięcia;
  2. rozliczenie kosztu wynagrodzenia na podstawie % oddelegowania do realizacji przedsięwzięcia, np. przyjmując, że dana osoba 50% swojego czasu pracy poświęca na zadania związane z realizacją przedsięwzięcia, a 50% na zadania poza nim, rozliczenie na podstawie przejrzystej metodologii odzwierciedlającej rzeczywistość.

Kwalifikowalność dodatków będzie rozstrzygana indywidualnie na podstawie dokumentów załączonych do wniosku o dofinansowania.

32. Czy możliwe jest zrefundowanie wydatku na opracowanie GPR, który został zlecony w oparciu o wewnętrzny regulamin udzielania zamówień publicznych?

Gminy zobligowane są do udzielania zamówień zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zamówień publicznych, w szczególności określonymi w ustawie o Pzp, jak również z wewnętrznymi regulacjami, w tym z własnym regulaminem dotyczącym udzielania zamówień publicznych.

Beneficjent naboru może otrzymać refundację kosztów poniesionych w związku z opracowaniem gminnego programu rewitalizacji, jeżeli spełnia określone w § 5 ust. 5 pkt 3 regulaminu naboru wymagania dotyczące terminu i treści uchwalonego dokumentu. Za koszty kwalifikowalne, które można rozliczyć w ramach przyznanego wsparcia, należy uznać kategorie wydatków niezbędnych do przygotowania dokumentu, którego dotyczy wniosek o dofinansowanie, szczegółowo określone w załączniku nr 2 do regulaminu naboru.

33. Czy załączenie odrębnej faktury na opracowanie plików GML będzie uznane za wydatek kwalifikowany?

Za koszty kwalifikowalne, które można rozliczyć w ramach złożonego wniosku o dofinansowanie, należy uznać kategorie wydatków, w tym dokumentację i opracowania, konieczne do przygotowania dokumentów planowania przestrzennego, szczegółowo określone w załączniku nr 2 do regulaminu naboru. Kwalifikowalność wydatków na opracowanie plików GML będzie oceniania indywidualnie na podstawie dołączonych dokumentów. 

34. Czy aktualizacja opracowania ekofizjograficznego gminy jest wydatkiem kwalifikowanym?

Zgodnie z załącznikiem nr 2 do regulaminu naboru do wydatków kwalifikowalnych zalicza się wydatki niezbędne do sporządzenia, uchwalenia i ogłoszenia planu ogólnego gminy lub miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub wymagane do sporządzenia i uchwalenia gminnego programu rewitalizacji. 

35. Czy we wniosku należy dzielić wydatki na opracowanie ekofizjograficzne, OOŚ, POG, czy może to być jeden zagregowany koszt?

Zgodnie z § 5 ust. 2 przedsięwzięcia są rozliczane na podstawie faktycznie poniesionych wydatków w wysokości nie większej niż maksymalny poziom dofinansowania.

Wszystkie dokumenty księgowe powinny zawierać wyraźne odniesienie do zakresu działania związanego z opracowaniem dokumentów planowania przestrzennego.

Podstawowy komplet dokumentów wymaganych do rozliczenia wydatku obejmuje następujące dokumenty finansowe:

  1. dowód księgowy (faktura, rachunek),
  2. potwierdzenie dokonania płatności,
  3. umowa, jeśli była zawarta,
  4. protokół odbioru, jeśli był wymagany, 
  5. potwierdzenie wydatków związanych z wynagrodzeniem, w tym: Karta czasu pracy (jeżeli dotyczy), zakres obowiązków, lista płac, potwierdzenie dokonania płatności,
  6. w przypadku planu ogólnego gminy oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego odnośnik do dziennika urzędowego województwa, w którym go ogłoszono, natomiast w przypadku gminnego programu rewitalizacji uchwała rady gminy w sprawie jego uchwalenia/przyjęcia.
36. Czy kosztem kwalifikowalnym będzie wykonanie aktualizacji gminnego programu rewitalizacji?

Zgodnie z § 3 ust. 4 regulaminu naboru przez ogłoszenie planu ogólnego gminy i miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz przez uchwalenie gminnego programu rewitalizacji rozumie się także ogłoszenie lub uchwalenie ich zmian w oparciu o znowelizowaną ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym lub znowelizowaną ustawę o rewitalizacji. W związku z powyższym wydatki związane z aktualizacją gminnego programu rewitalizacji są wydatkiem kwalifikowalnym pod warunkiem spełnienia szczegółowych wytycznych określonych w § 5 ust. 5 regulaminu naboru oraz wymogów załącznika nr 2 do Regulaminu naboru.

37. Czy dokumenty dodatkowe np. ekofizjografia, potrzebna do sporządzenia POG, może być opracowywana przez inny podmiot niż POG? Jeśli tak to czy w takim przypadku należy złożyć dwa wnioski?

Nie ma przeciwskazań do tego aby dokumenty niezbędne do prawidłowej realizacji Przedsięwzięcia były wykonywane przez różne podmioty. Należy mieć wówczas na uwadze aby wszystkie zamówienia zostały zsumowane i  skumulowane w jednym wniosku o płatność.

38. Czy w ramach wsparcia możliwy jest zakup zestawu komputerowego: komputer wraz z oprogramowaniem oraz plotera?

Zgodnie z załącznikiem nr 2 do regulaminu naboru zakup plotera nie jest wydatkiem kwalifikowalnym, jedynie komputer z podstawowym oprogramowaniem operacyjnym. Należy wskazać, że planowana do zakupu licencja do oprogramowania musi być ściśle i bezpośrednio związana wyłącznie z realizacją Przedsięwzięcia mając na względzie fakt, dążenia do uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów. Ponadto środki finansowe nie powinny być przeznaczone na licencje do oprogramowania, które są bezpłatne i powszechnie dostępne.

39. Czy organizujecie Państwo szkolenie z działania A1.3.1 „Wdrożenie reformy planowania i zagospodarowania przestrzennego” - wsparcie dla gmin?

Departament Planowania Przestrzennego przeprowadził szkolenia związane z realizacją  Inwestycji A1.3.1 w każdym województwie w terminie od lutego do kwietnia 2024 r. W dniach 18-19 października 2023 r. oraz 4 lipca 2024 r. w siedzibie MRiT odbyła się konferencja dotyczącą „Wdrożenia reformy planowania przestrzennego”. Konferencje dotyczyły praktycznego aspektu tworzenia planu ogólnego, wraz z prezentacją działania Wtyczki APP 2 i Przeglądarki danych planistycznych, a także zasad naboru wniosków w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Planujemy w 2024 r.  realizację cyklu konferencji, w tym w siedzibie MRiT dn. 05.09.2024 r., dedykowaną do przedstawicieli organów opiniujących dokumenty planowania przestrznnego. Mając na uwadze potrzebę dotarcia do jak największej liczby zainteresowanych, planujemy przeprowadzenie cyklu stacjonarnych konferencji zlokalizowanych na terenie całego kraju. Konferencje zaplanowane zostały na wrzesień i październik 2024 roku. Celem spotkań jest poruszenie głównie zagadnień związanych z: 

  • planem ogólnym (wraz z przeglądem najważniejszych informacji z praktycznymi wskazówkami i przykładami), 
  • narzędziami potrzebnymi do tworzenia i weryfikacji planu ogólnego,
  • możliwościami wsparcia finansowego w ramach KPO.

Terminarz planowanych konferencji zostanie opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii z zakładce Aktualności.
 

40. Czy termin na aplikowanie ze środków z KPO będzie przedłużony?

Nie ma planów zmiany Regulaminu w zakresie dotyczącym wydłużenia terminu naboru.  Samorządy zgodnie ze znowelizowaną ustawą zobligowane są do przyjęcia planów ogólnych do końca 2025 r. 

Zachęcamy jednak do bieżącego śledzenia naszej strony internatowej na której przedstawiamy wszystkie aktualne informacje dotyczące naboru wniosków.

41. Czy oświadczenie dotyczące „zapewnienia długoterminowych efektów i nie ma charakteru wydatku bieżącego” jest tożsame z definicją wydatku bieżącego ujętego w ustawie o finansach publicznych?

Używane we wniosku sformułowanie, zawarte w punkcie J oświadczenia: 
„Oświadczam, że Przedsięwzięcie objęte wnioskiem zapewnia długoterminowe efekty 
i nie ma charakteru wydatku bieżącego” nie jest tożsame z definicją wydatku bieżącego ujętego w ustawie o finansach publicznych. 

Składając ww. oświadczenie, jednostka samorządu terytorialnego potwierdza, że otrzymane środki zostaną wydatkowane na działania, które zapewnią długotrwałe efekty. Wymóg takiego oświadczenia wynika z horyzontalnych zasad i kryteriów wyboru przedsięwzięć dla Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.

Należy podkreślić, że właściwością Ministerstwa Rozwoju i Technologii nie jest wskazywanie klasyfikacji budżetowej dla wydatków związanych z uchwaleniem planu ogólnego jednostki samorządu terytorialnego. W przypadku wątpliwości, należy skierować zapytanie do Regionalnej Izby Obrachunkowej, właściwej dla jednostki samorządu terytorialnego.

 

{"register":{"columns":[]}}