Negocjacje w zakresie handlu usługami na forum WTO
13.06.2019
Na forum Światowej Organizacji Handlu (World Trade Organization - WTO) prowadzone są negocjacje mające na celu doprowadzić do ulepszenia tworzonych na świecie regulacji krajowych w sektorach usługowych.
Prowadzone one są w oparciu o Artykuł VI:4 Układu ogólnego w sprawie handlu usługami (General Agreement on Trade in Services - GATS) już od 24 lat.
Artykuł ten wzywa członków WTO do stworzenia zasad o zasięgu światowym mających na celu zapewnienie, że tworzone środki prawne odnoszące się do wymogów i procedur kwalifikacyjnych, standardów technicznych oraz wymogów i procedur licencyjnych nie będą tworzyły zbędnych barier dla świadczenia usług.
W dniu 23 maja 2019 r. z inicjatywy Unii Europejskiej, na marginesie Konferencji Ministerialnej w Paryżu, Ministrowie przyjęli Deklarację w imieniu 60 członków WTO stanowiących 75% światowego handlu. Zobowiązali się w niej do uzgodnienia Porozumienia ws. regulacji krajowych w handlu usługami do XII Konferencji Ministerialnej WTO w 2020 r. i wprowadzenia postanowień tego porozumienia w życie.
Porozumienie będzie zawierane jedynie pomiędzy zainteresowanymi członkami WTO.
Przedmiotem negocjacji są regulacje prawne obowiązujące w państwie docelowym i zawarte w prawie środki, które stanowią bariery dla usługodawców z innych krajów w uzyskaniu licencji, uznaniu kwalifikacji i spełnieniu obowiązujących w danym kraju standardów technicznych.
Porozumienie ws. regulacji krajowych w handlu usługami ma zapewnić, że efektem przygotowywanych, przyjmowanych i stosowanych środków prawnych nie będzie tworzenie niepotrzebnych barier dla handlu usługami oraz, że środki te nie będą bardziej uciążliwe niż to konieczne dla realizacji uzasadnionych celów takich jak ochrona konsumenta i jakość usług.
Porozumienie ws. regulacji krajowych będzie zawierało zestaw postanowień dotyczących:
- przejrzystości systemu regulacyjnego,
- zakresu sektorowego stosowanych zasad,
- zapewnienia odpowiedniego czasu na składanie aplikacji,
- możliwości składania aplikacji elektronicznie i potwierdzonych kopii wymaganych dokumentów,
- nie nadmiernie długiego czasu przetwarzania aplikacji,
- rozsądnych opłat,
- sprawnej oceny posiadanych kwalifikacji,
- uznawania kwalifikacji przy spełnieniu określonych w prawie warunków,
- niezależności organu w którym prowadzone jest postępowanie,
- publikacji niezbędnych informacji,
- funkcjonowania punktów kontaktowych,
- możliwości odwołania się w przypadku niekorzystnych rozstrzygnięć,
- stosowania standardów technicznych i
- tworzenia niedyskryminacyjnych środków.
Celem uzyskania bardziej szczegółowych informacji proszę kontaktować się z Sekretariatem Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej – sekretariatDHM@mpit.gov.pl.
- Ostatnia modyfikacja:
- 13.06.2019 11:21 Monika Waćkowska-Kabaczyńska
- Pierwsza publikacja:
- 13.06.2019 11:21 Monika Waćkowska-Kabaczyńska