Porozumienie w sprawie regulacji wewnętrznych w handlu usługami WTO
23.12.2021
Konkurowanie na bardziej wyrównanych zasadach, równy dostęp do informacji i reguł handlu to tylko niektóre zalety dla firm, które wynikają z porozumienia w sprawie regulacji wewnętrznych w handlu usługami. Porozumienie w sprawie regulacji wewnętrznych w handlu usługami (reference paper) zostało sfinalizowane 2 grudnia 2021 r. w Genewie.
Kto podpisał porozumienie?
Porozumienie odbywało się w ramach negocjacji plurilateralnych i udało się je domknąć mimo przełożenia 12 Konferencji Ministerialnej WTO. Podpisało je 67 krajów (w tym UE jako 27).
Terminy
Negocjacje w sprawie regulacji wewnętrznych trwały w sumie 24 lata, a ich zintensyfikowanie nastąpiło w 2017 r. w Buenos Aires. Rozmowy trwały tak długo ze względu na różnice zdań co do zakresu i treści porozumienia oraz brak zaangażowania państw rozwijających się.
Co obejmuje Porozumienie?
Jest to pierwsze porozumienie dotyczące usług wynegocjowane w ramach WTO od ponad 20 lat. Obejmuje 90% światowego handlu i stanowi 150 mld USD rocznie oszczędności dla światowej gospodarki. Porozumienie to jest odpowiedzią na potrzeby biznesu, który ma kłopoty z uzyskaniem informacji dotyczących m.in. procedur uzyskania licencji, kompletowania aplikacji, wniosków i dokumentacji, sposobu ich składania, czasu rozpatrywania, opłat oraz metod odwoławczych.
Rola Polski
Polska przez cały okres negocjowania porozumienia prezentowała stanowisko o tym, jak jest ono ważne w procesie wychodzenia z kryzysu pandemicznego, gdyż wzmacnia przewidywalność i efektywność dostarczania usług. Firmy potrzebują pewności prawnej w kraju eksportu usług, pewności dot. koniecznego czasu i kosztów potrzebnych do otwarcia działalności gospodarczej i informacji z wiarygodnych źródeł internetowych tworzonych przez rządy.
Słowniczek
Negocjacje plurilateralne - czyli negocjacje, w których uczestniczą nie wszyscy członkowie WTO, ale kilku lub kilkunastu członków.