W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiceminister Marek Niedużak przestał pełnić funkcję wiceministra w MRiT

30.12.2021

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Marek Niedużak ze skutkiem na dzień 31 grudnia 2021 r. złożył rezygnację ze sprawowanej przez siebie funkcji. W resorcie odpowiadał za obszar regulacji prawnych dla przedsiębiorców. Nadzorował m.in. prace legislacyjne nad ustawą dotyczącą tzw. Małego ZUS-u, wprowadzeniem Pakietu MŚP, Pakietu Przyjaznego Prawa, prostej spółki akcyjnej i nowego prawa zamówień publicznych.

Zdjęcie przedstawiające wiceministra Marka Niedużaka na szarym tle.

Niedużak odpowiadał za przygotowanie ustawy dotyczącej przeciwdziałania zatorom płatniczym i nowelizację Kodeksu Spółek Handlowych. Koordynował w ministerstwie prace nad – związanymi z pandemią COVID-19 – ustawami określanymi mianem tzw. pierwszej i czwartej odsłony rządowej Tarczy antykryzysowej.

Bardzo dziękuję Panu ministrowi za lata pracy w Ministerstwie Rozwoju i Technologii na rzecz polskich przedsiębiorców. Przygotowane pod kierunkiem ministra Niedużaka rozwiązania prawne przyczyniły się do ułatwienia w prowadzeniu biznesu i uproszczenia wielu procedur, zwłaszcza dotyczących działalności małych i średnich firm

– powiedział minister rozwoju i technologii Piotr Nowak.

Wiceminister Niedużak planował zakończenie sprawowania swojej funkcji już kilku miesięcy temu, jednak praca nad realizacją powierzonych zadań spowodowała, że odejście z resortu zostało przełożone na koniec 2021 r. 

Oto wykaz kluczowych rozwiązań prawnych, za które odpowiadał wiceminister rozwoju i technologii Marek Niedużak.

Pakiet MŚP

Wprowadził wiele uproszczeń w podatkach, obowiązkach administracyjnych i w zasadach organizacji spółek handlowych, dzięki którym w kieszeniach przedsiębiorców zostanie przez 10 lat blisko 4 mld zł.

Rozszerzył od 1 stycznia 2020 r. status "małego podatnika” w PIT i CIT na firmy o sprzedaży do 2 mln euro rocznie (wcześniej było to 1,2 mln euro), dzięki czemu uzyskały one prawo do ułatwień w amortyzacji oraz rzadszego obowiązku wpłacania zaliczek na podatki dochodowe.

Pakiet wprowadził możliwość wliczenia w koszty uzyskania przychodu wartości pracy małżonka oraz małoletniego dziecka.

Skrócił ze 150 do 90 dni termin uprawniający wierzyciela, który nie otrzymał należności, do skorzystania z ulgi na złe długi w VAT.

Zniósł obowiązek przeprowadzania okresowych szkoleń BHP w branżach, które są najmniej wypadkowe dla ok. 5 mln pracowników.

Zderegulował niektóre obowiązki informacyjne dla przedsiębiorców, m.in. dotyczące okresu zawieszania wykonywania działalności lub prowadzenia księgi przychodów i rozchodów dla potrzeb rozliczania podatku dochodowego.

Pakiet Przyjazne Prawo

Pakiet Przyjazne Prawo to zmiany w ponad 60 ustawach i kilkadziesiąt punktowych ułatwień dla biznesu. Pakiet wyeliminował przypadki niekonsekwencji czy nadmiernej restrykcyjności polskiego prawa. Dotyczy różnych branż, od pocztowej, telekomunikacyjnej, lotniczej, energetycznej, hotelarskiej, aż po usługi płatnicze.

PPP wprowadził:

  • „prawo do popełnienia błędu” (odstąpienie przez organ od wymierzania kary pieniężnej lub mandatu wobec początkujących przedsiębiorców w przypadku mniejszych naruszeń prawa);
  • ochronę konsumencką dla przedsiębiorców (rozszerzenie niektórych elementów uprawnień konsumenckich także na przedsiębiorców wpisanych do CEIDG);
  •  korzystniejsze warunki rozliczania VAT w imporcie;
  • ułatwienia dla rzemieślników (rzemieślnikami mogą być także spółki, a nie jak dotąd jedynie osoby fizyczne, ponadto w CEIDG udostępniana jest informacja o kwalifikacjach rzemieślnika, obniżono też opłaty za egzamin zawodowy);
  • ograniczenie obowiązków administracyjnych (np. cyfryzacja niektórych obowiązków sprawozdawczych dla podmiotów dostarczających paliwa).

Mały ZUS/ Mały ZUS Plus

Od stycznia 2019 r. obowiązywał tzw. „Mały ZUS”, tj. rozwiązanie uzależniające wysokość składek na ubezpieczenia społeczne najmniejszych przedsiębiorców od wysokości przychodu osiągniętego rok wcześniej. Od 1 lutego 2020 r. ulgę tę rozszerzono (tzw. „Mały ZUS Plus”).

Przykładowo, przedsiębiorca, którego średniomiesięczny dochód w 2020 r. wyniósł 3 tys. zł, w 2021 r. zapłacił na ubezpieczenia społeczne ok. 474 zł miesięcznie, a więc zaoszczędził ok. 524 zł w stosunku do tzw. pełnego ZUS-u.

Mały ZUS Plus cieszy się dużym zainteresowaniem – obecnie korzysta z niego ok. 325 tys. uprawnionych.

Prosta Spółka Akcyjna

Spółki tego typu można zakładać od 1 lipca 2021 r. Prosta Spółka Akcyjna (PSA) to połączenie cech spółki z o.o. z zaletami spółki akcyjnej.

Przedsiębiorca, który ma pomysł na biznes, może założyć PSA w 24 godziny, przez internet lub tradycyjnie. Nie ogranicza go „zamrożony” kapitał zakładowy. Jest wolny od zobowiązań, które wiążą się ze statusem spółki publicznej. Akcje PSA nie są notowane na giełdzie. Przedsiębiorca może skorzystać z uproszczonego e-rejestru akcjonariuszy, który poprowadzi np. firma inwestycyjna lub notariusz.

W PSA zarząd może być 1-osobowy, nie trzeba tworzyć rady nadzorczej. Z akcjonariuszami można komunikować się za pomocą mniej formalnych środków przekazu, elektronicznie podczas  podejmowania uchwały lub podczas zgromadzeń.

Według stanu na 6 grudnia 2021 r. w KRS zarejestrowanych jest już ponad 330 prostych spółek akcyjnych.

Nowe Prawo zamówień publicznych

To bardziej przejrzyste i uproszczone procedury udzielania zamówień publicznych, które obowiązują od 1 stycznia 2020 r. Wzmocniliśmy pozycję i ochronę interesów wykonawców i podwykonawców, w tym zabezpieczyliśmy ich przed problemami z płynnością finansową. Zmiana przepisów ma przełożyć się na konkretne korzyści:

  • w przetargach będzie startowało więcej małych i średnich przedsiębiorców;
  • poprawi się jakość towarów i usług zamawianych przez administrację;
  • polska gospodarka będzie bardziej  innowacyjna.

Polityka zakupowa państwa

Polityka zakupowa wprowadza szereg zaleceń dla uczestników rynku zamówień:

  • dzielenie zamówienia na części lub dopuszczenia składania ofert częściowych;
  • stawiania wykonawcom proporcjonalnych wymagań, w tym proporcjonalnych wymagań finansowych;
  • zapewnienia czasu na przygotowanie się do udziału w postępowaniu;
  • wydłużenie czasu na złożenie oferty;
  • udzielanie zaliczek i częściowych płatności również w umowach zawieranych na okres krótszy niż 12 miesięcy;
  • mechanizm certyfikacji wykonawców.

Ustawa dot. przeciwdziałaniu zatorom płatniczym

Ustawa weszła w życie 1 stycznia 2020 r. Skróciła do 30 dni termin zapłaty w transakcjach, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny. Wprowadziła maksymalny 60-dniowy termin zapłaty w transakcjach, w których wierzycielem jest MŚP, a dłużnikiem duży przedsiębiorca.

Ustanowiła możliwość nakładania przez Prezesa UOKiK administracyjnych kar pieniężne na tych przedsiębiorców, którzy w sposób szczególnie rażący i celowo opóźniają się w płatnościach wobec swoich biznesowych kontrahentów.

Wprowadziła tzw. ulgi na złe długi w PIT i w CIT (czyli możliwość pomniejszenia przez wierzyciela podstawy opodatkowania o wierzytelność i obowiązek podwyższenia podstawy opodatkowania przez dłużnika).

Pomoc przedsiębiorcom z Tarczy antykryzysowej

Wiceminister Marek Niedużak koordynował prace legislacyjne nad przygotowaniem pierwszej i czwartej tarczy antykryzysowej. Były to pakiety zmian ustawowych wprowadzających podstawę prawną dla licznych instrumentów wsparcia oferowanych przez polski rząd przedsiębiorcom w ramach walki z gospodarczymi skutkami pandemii COVID-19.

Życiorys Marka Niedużaka

Marek Niedużak ma 40 lat i pochodzi z Opola. Studiował prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim i Uniwersytecie Cambridge. Jest doktorem nauk prawnych i adwokatem specjalizującym się w prawie cywilnym i gospodarczym.

Od 17 sierpnia 2021 r. pełnił funkcję podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.

Od 19 października 2020 r. pełnił funkcję wiceministra rozwoju, pracy i technologii. Wcześniej – od grudnia 2019 r. był  wiceministrem rozwoju.

W poprzedniej kadencji Sejmu – od lutego 2019 r. był wiceministrem przedsiębiorczości i technologii.

Wcześniej, od 2016 r. był zastępcą dyrektora Departamentu Prawnego Ministerstwa Rozwoju, następnie, od 2017 r. dyrektorem Departamentu Oceny Ryzyka Regulacyjnego Ministerstwa Rozwoju, a od 2018 r. dyrektorem Departamentu Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Marek Niedużak ma wieloletnie doświadczenie w pracy z wiodącymi kancelariami prawnymi. Jako adwokat z indywidualną praktyką współpracował m.in. z Biurem Analiz Sejmowych. Wykładał w Kolegium Prawa Akademii Leona Koźmińskiego i prowadził zajęcia z prawa gospodarczego. Wchodzi w skład rady nadzorczej Banku Gospodarstwa Krajowego. Należy do Polskiego Stowarzyszenia Ekonomicznej Analizy Prawa oraz Oxford and Cambridge Society of Poland. Zasiada w radzie Fundacji im. Abrahama Jakuba Sterna. Jest fellow’em Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Maturę M. Niedużak zrobił w Downside School w Wielkiej Brytanii. W 2006 r. ukończył prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Doktoryzował się na tej samej uczelni (2013 r.). W 2012 r. uzyskał tytuł magistra praw (LL.M.) na Uniwersytecie Cambridge. Odbył aplikację adwokacką przy Izbie Warszawskiej.

{"register":{"columns":[]}}