Wicepremier Gowin rozmawiał dziś z wiceprzewodniczącą KE Margrethe Vestager o wyzwaniach dotyczących utrzymania konkurencyjności UE oraz o skutkach trwania pandemii Covid-19
21.10.2020
Przywrócenie równych warunków konkurencji na rynku platform cyfrowych pomiędzy aktorami europejskimi i tymi spoza UE; skutki trwania pandemii Covid-19 ; rozwiązania, które pozwolą na sprawiedliwą konkurencję z podmiotami z państw trzecich w kluczowych obszarach gospodarczych oraz ochrona Jednolitego Rynku – to główne tematy pierwszej rozmowy wicepremiera Jarosława Gowina, w nowej roli szefa resortu rozwoju, pracy i technologii, z Margrethe Vestager, wiceprzewodzniczącą Komisji Europejskiej.
Jak zauważa wicepremier Gowin:
Polski rząd jest orędownikiem silnego Jednolitego Rynku, na którym zarówno przedsiębiorcy, jak i obywatele, działają, nie będąc ograniczanymi przez bariery, a sam rynek stwarza im sprawiedliwe warunki budowania konkurencyjności w stosunku do konkurentów z krajów trzecich. Jednak na szybko zmieniających się globalnych i cyfrowych rynkach polityka konkurencji okazuje się być zbyt powolna i nieskuteczna, jeśli chodzi o przywracanie konkurencji.
I dodaje:
Tylko asertywna polityka przemysłowa jest gwarantem sprawnie funkcjonującego Jednolitego Rynku. Oznacza to, że potrzebujemy instrumentów, które umożliwią nam nawiązanie konkurencji na równych warunkach z podmiotami z państw trzecich – dotyczy to zarówno warunków pomocy publicznej, fuzji przedsiębiorstw, jak i kwestii środowiskowych, ochrony warunków pracy oraz bezpieczeństwa towarów. Musimy zarówno poprawić egzekwowanie tych przepisów, jak i wprowadzić nowe instrumenty ochronne.
Pomysły na wzmocnienie konkurencyjności UE
KE pracuje nad działaniami, które mają wzmocnić konkurencyjność unijnej gospodarki względem podmiotów z rynków pozaeuropejskich. Wśród proponowanych działań znajdują się m.in. takie, które dotyczą:
- ustanowienia nowego instrumentu konkurencji, tak zwanego New Competition Tool oraz instrumentu ex ante w ramach Aktu o Usługach Cyfrowych, który uaktualnia narzędzia polityki konkurencji w obszarze cyfrowym;
- modernizacji unijnych wytycznych dotyczących kontroli łączenia przedsiębiorstw, przy uwzględnieniu interwencji państw trzecich;
- eliminowania nadmiernej siły rynkowej dużych firm technologicznych;
- wzmocnienia europejskich joint ventures;
- wzmocnienia doradztwa i roli Rady COMPET w procesie decyzyjnym w obszarze polityki konkurencji.
Wicepremier Gowin odniósł się do również do sytuacji UE związanej z trwaniem pandemii w państwach członkowskich UE.
W obliczu drugiej, i jak się wydaje trudniejszej, fali pandemii doceniamy to, że udało się przedłużyć zgodnie z kierunkiem, jaki postulowała Polska, okres obowiązywania Tymczasowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19, które umożliwiają państwom członkowskim wykorzystanie pełnej elastyczności przewidzianej w przepisach dotyczących pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście epidemii COVID-19.
Z obrazu rozwijającej się pandemii, nie tylko w Polsce, wynika, że postulat ten miał głębokie uzasadnienie. Wszystko niestety wskazuje na to, że „druga fala” pandemii będzie miała dłuższy i głębszy wpływ niż pierwotnie przewidywano. Sygnały dochodzące z rynku jednoznacznie wskazują na dalszą potrzebę wsparcia ze strony rządu, stąd liczę na to, że służby Komisji monitorujące sytuację, w odpowiednim czasie i z wyprzedzeniem, podejmą stosowne kroki wydłużające możliwość udzielania wsparcia. Chociaż nie ukrywam, że wolałbym, aby taka sytuacja nie miała miejsca, bo oznaczałoby to, że pandemia została pokonana i gospodarka może przystąpić do procesu odbudowy, czego przecież wszyscy sobie życzymy.
– zaznaczył Jarosław Gowin.
Komisja Europejska przedłużyła okres obowiązywania Tymczasowych ram o pół roku – do 30 czerwca 2021 r, z zastrzeżeniem możliwości ponownego ich wydłużenia.
UE w obliczu kryzysu pandemicznego
Instrument Odbudowy i Odporności (Recovery and Resilience Facility - RRF) powstał jako odpowiedź wspólnoty europejskiej na kryzys wywołany pandemią COVID-19. Ma on pomóc państwom członkowskim złagodzić gospodarcze i społeczne konsekwencje pandemii koronawirusa i co ważne zbudować odporność europejskiej gospodarki w obliczu przyszłych kryzysów oraz chronić i tworzyć miejsca pracy.
Budżet Instrumentu Odbudowy i Odporności
Całkowita wielkość Instrumentu Odbudowy i Odporności – 672,5 mld EUR (w cenach stałych z 2018 r.), z czego:
- 312,5 mld EUR na wsparcie bezzwrotne (granty)
- 360 mld EUR na pożyczki
Alokacja dla Polski na:
- granty – 23,1 mld EUR, o ile potwierdzą się prognozy KE co do PKB w 2020 i 2021 r.:
- pożyczki – 34,2 mld EUR (maksymalna kwota dla PL)
Środki z nowego instrumentu będą wydatkowane w oparciu o Krajowy Plan Odbudowy, który przedstawi program reform i inwestycji publicznych:
- na rzecz realizacji krajowych priorytetów wynikających z Semestru europejskiego (Zalecenia CSR to szeroki zakres m.in. finanse publiczne, reformy ochrony zdrowia, rynku pracy, innowacje, kwalifikacje, polityki inwestycyjne, otoczenie biznesu)
- na rzecz wzmocnienia odporności gospodarki na potencjalne kryzysy oraz
- przyczyniają się do zielonej i cyfrowej transformacji.