Wicepremier Jarosław Gowin wziął udział w giełdowym debiucie Allegro
12.10.2020
Wejście Allegro na giełdę stanowi powiew optymizmu i nadziei, tak bardzo potrzebny nam wszystkim w obecnych trudnych okolicznościach spowodowanych pandemią koronawirusa – mówił wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin podczas poniedziałkowej uroczystości na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
Na warszawską giełdę wchodzi internetowy serwis, który zatrudnia około 2000 pracowników i wspiera ponad 4 miliony sprzedających. Dodatkowo w ostatnich miesiącach sprzyjający dla Allegro jest wzrost roli branży e-commerce, spowodowany tym, że w czasach pandemii zakupy przez Internet to przede wszystkim bezpieczna alternatywa
– podkreślał wicepremier Jarosław Gowin w swoim wystąpieniu na GPW.
Rozwój handlu internetowego pozytywnie wpływa na wiele innych branż – m.in. kurierską czy płatności elektronicznych
– zauważył.
Szef MRPiT zaznaczył zarazem:
Mam też jedno oczekiwanie – żeby w przyszłości Allegro było jeszcze szerzej otwartym wirtualnym oknem na świat i polskim sprzedającym umożliwiało rozwój ich biznesów zagranicą. Żeby stało się istotnym kanałem eksportowym.
Podziękował również Allegro za to, że było partnerem rządowego projektu „Przenieś swoją firmę do INTERNETU” – skierowanego do mikro, małych i średnich przedsiębiorców posiadających sklepy stacjonarne.
Jak dodał, polski rząd pracuje nad różnymi inicjatywami gwarantującymi jednolity rynek cyfrowy – sprawiedliwy i dostępny także dla małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą korzystać z platform takich jak Allegro. Chodzi o zapewnienie przedsiębiorcom możliwości skutecznego dochodzenia swoich praw.
Zapraszam przedstawicieli branży e-commerce do udziału w konsultacjach. Gwarantuję szczery i owocny dialog. Wierzę, że wspólnie wypracujemy optymalne rozwiązania – tak, aby prawa i interesy wszystkich stron zostały uwzględnione wedle zasady WIN-WIN
– zadeklarował.
W swoim wystąpieniu wicepremier Jarosław Gowin nawiązał też do dobrej, w ostatnich miesiącach, kondycji GPW:
W pierwszym półroczu 2020 r. Giełda Papierów Wartościowych odnotowała rekordowe obroty na rynku akcji. Na głównym parkiecie było to 131 mld zł, a na NewConnect – 4 mld złotych. Oczywiście sytuacja różni się w zależności od sektora. W czasie pandemii zyskały branże technologiczna i innowacyjna. Ucierpiały banki, chemia i paliwa, nieruchomości.
Na zakończenie zapewnił:
Nikogo nie pozostawimy samemu sobie. Tym przeżywającym gorszy okres – będziemy pomagać, żeby szybko się odbili. Tych rozwijających się będziemy wspierać, żeby rozwijali się jeszcze szybciej.
Rynek e-commerce w Polsce
Pandemia i przyjęte obostrzenia wpłynęły na zachowania konsumentów i zmianę ich nawyków zakupowych. Jednym z tego przejawów jest dynamicznie rosnąca popularność e-zakupów. O ile na początku roku udział sprzedaży internetowej w sprzedaży detalicznej (wg danych GUS) wyniósł 5,6%, to w okresie lockdownu zwiększył się do 11,9% w kwietniu. W marcu i kwietniu dynamika sprzedaży detalicznej była bezprecedensowo wysoka – odpowiednio 40,7% i 27,7% (m/m, w cenach bieżących).
Choć udział e-zakupów w sprzedaży detalicznej w ostatnich miesiącach obniżył się, co było naturalną konsekwencją powrotu do zakupów tradycyjnych, to można oczekiwać, że zainteresowanie tym kanałem zakupowym będzie nadal rosło, ponieważ na polskim rynku e-commerce nadal jest duża nisza do zagospodarowania.
Według najnowszych danych Bisnode w I półroczu br. powstało 5,5 tys. nowych sklepów internetowych. W rezultacie szacuje się, że obecnie na rynku zarejestrowanych jest ok. 40 tysięcy sklepów internetowych. Analitycy wskazują na to, że ogromną popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju platformy zakupowe, na których dynamicznie przybywa zarówno sprzedających, jak i kupujących.
Potwierdzają to rekordowe wartości e-zakupów Polaków. Z kolei według raportu eCommerce Europe i firmy RetailX polski rynek e-commerce wzrośnie o blisko 1/3 w bieżącym roku, osiągając rekordową wartość 15 mld euro, czyli ponad 60 mld zł. Dynamiczny wzrost tego rynku, a także aktualne sprzyjające uwarunkowania w kontekście bezpieczeństwa epidemicznego, pozwalają ekspertom szacować, że w najbliższych latach wartość handlu internetowego w Polsce osiągnie wartość 80 mld zł.