Wspólnie przeciw nieuczciwej konkurencji chińskich gigantów e-commerce
16.07.2024
Ochrona polskich konsumentów i przedsiębiorców przed nieuczciwą konkurencją azjatyckich platform sprzedażowych to jeden z priorytetów MRiT. O tym jak chronić polskich przedsiębiorców i jak wykorzystać w tym procesie m.in. regulacje unijne, rozmawiali dziś przedstawiciele administracji rządowej i organizacji społecznych. W spotkaniu zorganizowanym w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, uczestniczył wiceminister Ignacy Niemczycki.
Problem nieuczciwej konkurencji w handlu internetowym narasta. Chcemy zapewnić polskim przedsiębiorcom równe warunki konkurencji. Spotykamy się w gronie ekspertów z ministerstw i urzędów oraz organizacji skupiających biznes, żeby wypracować najszybsze i najskuteczniejsze rozwiązania
– podkreślił w trakcie spotkania wiceminister rozwoju i technologii Ignacy Niemczycki.
Spotkanie jest odpowiedzią na oczekiwania strony społecznej, sygnalizującej nieuczciwe praktyki stosowane przez chińskie marketplace’y. Polscy przedsiębiorcy zwracają uwagę, że azjatyccy giganci e-commerce, coraz mocniej wchodzą na europejski rynek i nie stosują się do obowiązujących w Unii Europejskiej przepisów, a to nie pozostaje bez znaczenia dla ich konkurencyjności.
W dzisiejszym spotkaniu, obok ekspertów z Ministerstw: Rozwoju i Technologii, Finansów, Cyfryzacji, Klimatu i Środowiska, Zdrowia oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także Urzędu Ochrony Danych Osobowych, uczestniczyli przedstawiciele przedsiębiorców, organizacji zrzeszających pracodawców i branży gospodarki cyfrowej, a także organizacji dbającej o interesy konsumentów.
Słyszymy wyraźne głosy biznesu nawołujące do wzmocnienia instytucji nadzoru rynku. Ich skuteczne działanie pomoże zapewnić uczciwe warunki konkurencji
– dodał wiceminister
W trakcie spotkania, które było wymianą doświadczeń, oceniono aktualną sytuację oraz propozycje możliwych rozwiązaniach, zarówno krajowych, jak i europejskich. Eksperci rozmawiali m.in. o metodach wprowadzenia i skutecznego egzekwowania m.in. regulacji unijnych. Inicjatywy legislacyjne dotyczą m.in. zniesienia ulg podatkowych, z których dziś korzystają chińskie firmy e-commerce, przepisów z zakresu nadzoru rynku i bezpieczeństwa produktów czy regulacji dotyczących odpadów tekstylnych.