Dyrektywa maszynowa
Informacje o dyrektywie
Dyrektywa maszynowa 2006/42/WE (dalej: Dyrektywa) została zmieniona Rozporządzeniem 596/2009/WE i Dyrektywą 2009/127/WE zawierającą dodatkowe wymagania dla maszyn do stosowania pestycydów.
Dyrektywa maszynowa, dostępna jest w bazie aktów prawnych Unii Europejskiej EUR-Lex:
- dyrektywa 2006/42/WE - wersja pierwotnie opublikowana
- dyrektywa 2006/42/WE - wersja skonsolidowana
- dyrektywa 2009/127/WE - dodatkowe wymagania dla maszyn do stosowania pestycydów
Rozporządzenie krajowe wdrażające Dyrektywę maszynową 2006/42/WE oraz jego zmianę można pobrać z bazy aktów prawnych Sejmu:
- rozporządzenie krajowe wdrażające dyrektywę maszynową (Dz.U. z 2008 r. nr 199, poz. 1228)
- zmiana do rozporządzenia krajowego wdrażającego dyrektywę maszynową (Dz.U. z 2011 r. nr 124, poz. 701)
Rozporządzenie krajowe wdrażające Dyrektywę maszynową 2006/42/WE należy czytać łącznie z ustawą o systemie oceny zgodności (Dz.U. z 2022 r. poz. 1854), którą można pobrać z bazy aktów prawnych Sejmu.
Przepisy unijne wynikające z Dyrektywy maszynowej określają tzw. wymagania zasadnicze dla maszyn. Niemniej konkretny produkt może podlegać przepisom nawet kilku aktów prawnych dot. bezpieczeństwa wyrobów.
W dniu 26 lipca 2019 r. weszło w życie rozporządzenie 2019/1243, którego przepisy umożliwiają KE w ramach tzw. procedury regulacyjnej z zastrzeżeniem, wydawanie w zakresie dyrektywy maszynowej aktów delegowanych.
Ww. przepisy opublikowano w Dzienniku Urzędowym UE (nr OJ L 198, 25.7.2019, str. 241: zob. https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2019/1243/oj).
Nowe rozporządzenie 2023/1230/UE, które od 20 stycznia 2027 r. zastąpi dyrektywę maszynową 2006/42.
Nowe rozporządzenie 2023/1230/UE w sprawie uchylenia dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Rady 73/361/EWG ustanawia ramy prawne dotyczące wprowadzania do obrotu w Unii Europejskiej bezpiecznych maszyn i obejmuje nowe zagrożenia związane z powstającymi technologiami.
Zachęcamy do zapoznania się z treścią.
Rozporządzenie gwarantuje również pewność prawa poprzez doprecyzowanie zakresu stosowania tego aktu. Na przykład, oprócz maszyn przemysłowych i do użytku dla konsumentów, obejmuje również niewielkie pojazdy do użytku osobistego i lekkie pojazdy elektryczne, takie jak skutery i rowery, ponieważ są one popularne, a mogą być niebezpieczne dla użytkowników z punktu widzenia bezpieczeństwa technicznego lub przemysłowego.
Rozporządzenie wprowadza także obowiązek przeprowadzania oceny zgodności przez osobę trzecią w odniesieniu do sześciu kategorii maszyn „wysokiego ryzyka (patrz załącznik numer I). Informacje na temat bezpieczeństwa będą musiały być przekazywane wraz z każdym produktem, ale domyślnie stosowane będą instrukcje w formacie cyfrowym.
Kiedy rozporządzenie zacznie obowiązywać.
Rada UE przyjęła nowe przepisy 22 maja 2023 r. Wejdą w życie dwudziestego dnia po publikacji.
W Polsce i pozostałych państwach UE, przepisy zaczną obowiązywać 42 miesiące (3 i pół roku) od ich wydania – 20 stycznia 2027 r. Rozporządzenie UE nie wymaga transpozycji rozporządzeniem ministra ds. gospodarki, jak obecnie obowiązująca dyrektywa 2006/42/WE i będzie obowiązywać bezpośrednio. Uwaga: w związku z błędnymi datami podanymi w pierwszej wersji rozporządzenia 2023/1230/UE wydano CORRIGENDUM https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32023R1230R(01) - podane wcześniej daty obowiązywania zostały przesunięte na terminy późniejsze - o 6 dni.
Jakie są najważniejsze zmiany, jakie wprowadza rozporządzenie ws. maszyn 2023/1230/UE, w stosunku do dyrektywy maszynowej 2006/42/WE?
- Dostosowanie do Nowych Ram Prawnych” (z ang. NLF - New Legislative Framework);
- Zmiany edycyjne w kolejności artykułów i załączników (np. dotychczasowy załącznik nr IV teraz będzie załącznikiem nr I);
- Dodano moduł procedury oceny zgodności (do już obowiązujących modułów A, B+C, H doszedł moduł G);
- Wprowadzono nowe definicje (m.in. „istotna modyfikacja”) i zmienione definicje niektórych pojęć;
- Dopuszczono możliwość dostarczania elektronicznej wersji instrukcji obsługi. Instrukcje w wersji papierowej nadal będą udostępniane – jak dotychczas, ale wyłącznie na prośbę klientów;
- Wprowadzono wymagania odnoszące się do przepisów cyberbezpieczeństwa i sztucznej inteligencji;
- Dodano ogólnie sformułowane wymagania dotyczące sztucznej inteligencji.
Komisja Europejska planuje wydanie Przewodnika wdrażania rozporządzenia ws. maszyn oraz sukcesywne wydawanie (przez normalizatorów) norm zharmonizowanych (przede wszystkim w nowych obszarach) przed 20 stycznia 2027 r., czyli przed datą stosowania ww. rozporządzenia.
O wszelkich nowościach na temat ww. rozporządzenia UE i związanych z jego stosowaniem będziemy Państwa sukcesywnie informować.
Zobacz, jak kształtowały się dotychczasowe prace nad rewizją dyrektywy maszynowej - poniżej.
Konsultacje publiczne ws. rewizji Dyrektywy maszynowej
Poniżej historia powstania rozporządzenia UE.
Komisja Europejska zakończyła etap zgłaszania uwag ws. rewizji Dyrektywy Maszynowej.
Informacje na ten temat dostępne są na stronie:
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/initiatives/ares-2018-6426989_en#plan-2018-2979
Wstępna ocena skutków miała na celu poinformowanie o planach KE dot. rewizji Dyrektywy, tak aby zainteresowani mogli w przyszłości skutecznie uczestniczyć w konsultacjach. KE zachęcała do przesyłania opinii na temat problematycznych zagadnień i ich możliwych z uwzględnieniem zastosowania różnych wariantów zmian Dyrektywy.
Zmiana Dyrektywy niezależnie od wariantu, powinna dążyć do przejrzystości prawa, uproszczenia i dostosowania do postępu przepisów do postępu technicznego.
Celem rewizji jest rozwiązanie następujących problemów:
-
brak spójności z szerszymi ramami UE i trudności w egzekwowaniu przepisów dot. nadzoru – Dyrektywa nie jest zgodna z "nowymi ramami prawnymi" (zob. Decyzja nr 768/2008/WE), co generuje obciążenia administracyjne i dodatkowe koszty dla podmiotów gospodarczych, organów nadzoru rynku i instytucji UE (np. procedura postępowania z klauzulami ochronnymi, forma i treść dokumentacji itp.);
-
brak przejrzystości prawnej co do zakresu i definicji - W szczególności definicja "maszyny nieukończonej" powoduje niepewność prawną i dodatkowe koszty dla podmiotów gospodarczych i organów krajowych. Ponadto niektóre kategorie produktów, które są wyraźnie wyłączone z zakresu, nie są zdefiniowane w taki sposób, aby zapewnić wyraźne rozgraniczenie od innych mających zastosowanie przepisów, np. Dyrektywy niskonapięciowej;
-
obciążenia administracyjne i dodatkowe koszty dla podmiotów spowodowane wymogami dotyczącymi posiadania dokumentacji papierowej - w Dyrektywie nie jest jasne, czy dokumentacja towarzysząca produktom może mieć format cyfrowy;
-
wyzwania związane z postępem technicznym w cyfryzacji, np. Sztuczna Inteligencja i Internet Rzeczy.
Zgodnie z powyższymi celami i w oparciu o wnioski z przeprowadzonej oceny, KE rozważa następujące opcje rozwiązań:
-
opcja 0 - scenariusz podstawowy (bez zmian);
-
opcja 1 - dostosowanie Dyrektywy do "nowych ram prawnych", bez zmiany istoty aktu prawnego (zakres, definicje, zasadnicze wymogi w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa);
-
opcja 2 - dostosowanie Dyrektywy do "nowych ram prawnych" ze zmianami w:
-
jej zakresie i definicjach, np. dostosowanie wykazu wyłączonych produktów niskonapięciowych i udoskonalenie definicji „maszyny nieukończonej”; i / lub
-
wymaganiach BHP, tak aby:
-
umożliwić stosowanie cyfrowej dokumentacji; i / lub
-
wyraźnie odnieść się do aspektów związanych z powstającymi technologiami cyfrowymi, np. Sztuczna Inteligencja, Cyberbezpieczeństwo, Internet Rzeczy.
-
-
-
opcja 3 - dostosowanie zakresu i definicji Dyrektywy i / lub zasadniczych wymagań BHP (jak w przypadku wariantu 2) bez dostosowania jej do "nowych ram prawnych";
-
opcja 4 (wraz z opcją 1, 2 lub 3) - przekształcenie Dyrektywy w rozporządzenie.
KE otrzymała 115 uwag – głównie od różnych organizacji reprezentujących przemysł, organów nadzoru rynku, osób prywatnych i in. Publiczna dyskusja nad nimi odbędzie się w drugim kwartale 2019 r.
W styczniu 2019 r. KE zleciła prace mające na celu ocenę skutków stosowania Dyrektywy maszynowej. Wykonawcy firma VVA (Valdani Vicari & Associati) oraz ECORYS mają na to 13 miesięcy. Badania będą polegały m.in. na przeprowadzeniu otwartych konsultacji publicznych, wywiadów, ankiet on-line skierowanych do różnych kategorii interesariuszy jak: instytucje UE, władze krajowe, przedstawiciele CEN/CENELEC, jednostki notyfikowane, organizacje reprezentujące przemysł, pracowników, pracodawców, konsumentów, jednostki nadzoru rynku, grupy ekspertów wysokiego szczebla ds. Sztucznej inteligencji oraz przedsiębiorcy.
Otwarte konsultacje publiczne dotyczące przeglądu dyrektywy 2006/42/WE w sprawie maszyn trwały do 30 sierpnia 2019 r. a konsultacje w Polsce do 20 kwietnia 2020 r.
W dniu 30 czerwca 2020 r. odbyło sie kolejne posiedzenie Grupy Roboczej z którego skrót załaczony jest w zakładce Materiały.
Projekt:
Projekt rewizji dyrektywy maszynowej z kwietnia 2021 r., który Komisja Europejska przekazała pod obrady Grupy Harmonizacji Technicznej przy Radzie UE.
"Projekt rewizji dyrektywy maszynowej"
Odnośniki:
Strona Komisji Europejskiej (KE) poświęcona dyrektywie maszynowej, z której można pobrać m.in. wytyczne. Wytyczne nie są prawnie wiążące.
Strona Komisji Europejskiej (KE) - baza nando zawierająca informacje o jednostkach notyfikowanych do aktów unijnych.
Materiały
Wykaz norm zharmonizowanych opublikowany w marcu 2019Wykaz norm zharmonizowanych opublikowanych w marcu 2019 .pdf 0.41MB Skrót z posiedzenia Grupy roboczej w dniu 30 czerwca 2020 r.
Skrót_z_posiedzenia_Grupy_Roboczej_w_dn_30_czerwca_2020_r_OZ.pdf 0.16MB Unijny przewodnik dot. systemu oceny zgodności BLUE GUIDE
Blue_Guide_2022_PL.pdf 2.64MB Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/436 z dnia 18 marca 2019 r. w sprawie norm zharmonizowanych dla maszyn, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Zobacz inne ciekawe strony:
- Oznakowanie CE
- Strona UOKiK-u poświęcona oznakowaniu CE
- Strona UOKiK-u z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania (FAQ)
- Punkt Kontaktowy ds. Produktów
Kontakt
W sprawach Dyrektywy i aktów wdrazajacych (w tym kwestie omawiane na posiedzeniach Grup Roboczych w Brukseli) - Departament Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego (DOT) - email: sekretariatDOT@mrit.gov.pl
W sprawach norm zharmonizowanych prosimy o kontakt z Polskim Komitetem Normalizacyjnym (www.pkn.pl)
- Ostatnia modyfikacja:
- 21.08.2024 10:33 Jarosław Skarżyński
- Pierwsza publikacja:
- 07.06.2019 14:51 Monika Waćkowska-Kabaczyńska