W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych

Jednym z podstawowych zadań Zespołu do spraw Sygnalistów jest przyjmowanie, wstępna weryfikacja i przekazywanie właściwym organom publicznym zgłoszeń zewnętrznych sygnalistów o naruszeniach prawa w dziedzinach objętych ustawą zgodnie z procedurą przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych ustaloną przez Rzecznika Praw Obywatelskich.

Zgłoszenie zewnętrzne to przekazanie informacji o naruszeniu prawa bezpośrednio do RPO lub innego organu publicznego. Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez wcześniejszego dokonania zgłoszenia wewnętrznego do pracodawcy lub organizacji, w której jest zatrudniony lub z którym jest związany w kontekście pracy.

RPO będzie przyjmował zgłoszenia o naruszeniach prawa, wstępnie je weryfikował i przekazywał organom publicznym właściwym do podjęcia działań następczych. Rzecznik będzie również samodzielnie rozpoznawał zgłoszenia dotyczące konstytucyjnych praw i wolności, jeżeli żaden inny organ nie będzie właściwy w danej sprawie.

Osoba, która chce przekazać informacje o naruszeniu prawa, ma do wyboru trzy ścieżki zgłaszania:

  1. Może skorzystać ze zgłoszenia wewnętrznego, które polega na ustnym lub pisemnym przekazaniu informacji o naruszeniu w ramach podmiotu, w którym doszło do incydentu
  2. Alternatywnie, ma możliwość zgłoszenia zewnętrznego, co oznacza ustne lub pisemne przekazanie informacji Rzecznikowi Praw Obywatelskich lub innemu organowi publicznemu. 
  3. Inną opcją jest ujawnienie publiczne, które polega na podaniu informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej.
Jakie zgłoszenia przyjmuje Zespół do spraw Sygnalistów?

Rzecznik Praw Obywatelskich przyjmuje zgłoszenia zewnętrzne dotyczące wymienionych w ustawie naruszeń prawa.

Zgodnie z art. 3 ustawy naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:

  1. korupcji; 
  2. zamówień publicznych; 
  3. usług, produktów i rynków finansowych; 
  4. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu; 
  5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami; 
  6. bezpieczeństwa transportu; 
  7. ochrony środowiska; 
  8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego; Dziennik Ustaw Poz. 928 (wyjaśnić co się kryje pod tym dziennikiem ustaw)
  9. bezpieczeństwa żywności i pasz; 
  10. zdrowia i dobrostanu zwierząt; 
  11. zdrowia publicznego; 
  12. ochrony konsumentów; 
  13. ochrony prywatności i danych osobowych; 
  14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych; 
  15. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej; 
  16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych; 
  17. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–16.
Jakich zgłoszeń nie rozpatrujemy? 

Informacje przekazane do Rzecznika Praw Obywatelskich, które nie będą się mieściły w zakresie przedmiotowym ustawy o ochronie sygnalistów, nie będą kwalifikowane ani rejestrowane jako zgłoszenia zewnętrzne w rozumieniu ustawy o ochronie sygnalistów.

Za zgłoszenia zewnętrzne w rozumieniu ustawy nie będą również uznawane informacje o naruszeniu prawa uzyskane przez osobę zgłaszającą w kontekście niezwiązanym z pracą.

Rozpatrzeniu nie podlegają także zgłoszenia zawierające informacje objęte:

  • przepisami o ochronie informacji niejawnych oraz innych informacji, które nie podlegają ujawnieniu z mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego ze względów bezpieczeństwa publicznego;
  • tajemnicą zawodową zawodów medycznych oraz prawniczych;
  • tajemnicą narady sędziowskiej;
  • postępowaniem karnym – w zakresie tajemnicy postępowania przygotowawczego oraz tajemnicy rozprawy sądowej prowadzonej z wyłączeniem jawności.

Ponadto Rzecznik Praw Obywatelskich pozostawia bez rozpatrzenia zgłoszenia, jeśli odstąpił od przekazania wcześniejszego zgłoszenia organowi publicznemu właściwemu do podjęcia działań następczych, albo jeżeli w zgłoszeniu zewnętrznym dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia przez tego samego lub innego sygnalistę nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszeń prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem.

Kanały komunikacji

Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego do Rzecznika Praw Obywatelskich:

  • poprzez dedykowany formularz, dostępny na stronie Zespołu do spraw Sygnalistów (link poniżej),
  • pocztą tradycyjną,
  • za pomocą infolinii obsługującej zgłoszenia zewnętrzne.

Na wyraźny wniosek sygnalisty, po wcześniejszym umówieniu, możliwe jest dokonanie zgłoszenia także podczas bezpośredniego spotkania z pracownikami Zespołu do spraw Sygnalistów w siedzibie Biura Rzecznika Praw Obywatelskich

Proponowane wyżej kanały kontaktu dedykowane zgłoszeniom zewnętrznym zapewnią kompletność, poufność i integralność danych, w tym ich odpowiednie zabezpieczenie przed dostępem osób nieupoważnionych oraz pozwolą na trwałe przechowywanie informacji w celu umożliwienia prowadzenia dalszego postępowania wyjaśniającego w ramach kompetencji Zespołu do spraw Sygnalistów.

Odpowiedzialność za fałszywe zgłoszenie

Aby zapobiec fałszywym zgłoszeniom ustawa przewiduje możliwość nałożenia kary na osoby, które świadomie przekazują nieprawdziwe informacje o naruszeniach prawa. Za takie działania grozi grzywna, ograniczenie wolności lub kara więzienia do 2 lat (art. 57 ustawy). RPO ma obowiązek zawiadomić prokuraturę w przypadku celowo dokonanego zgłoszenia opartego o nieprawdziwe informacje.

Materiały

Formularz zgłoszenia zewnętrznego
{"register":{"columns":[]}}