W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Rejestracja urodzenia lub zgonu, dla którego nie został sporządzony akt stanu cywilnego

Gdzie załatwisz sprawę?

Wniosek możesz złożyć we właściwym terytorialnie urzędzie konsularnym RP.

Pamiętaj! Na Ukrainie istnieje sprawnie działający system rejestracji akt stanu cywilnego. W związku z tym, sprawy związane z rejestrowaniem zdarzeń dotyczących stanu cywilnego, dla których nie został sporządzony akt stanu cywilnego, są rzadko spotykane .

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Tak, dokumenty musisz złożyć osobiście. 

Jak umówisz się na spotkanie?

Wydział Konsularny Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Kijowie
Wizyty w sprawach prawnych umawiane są telefonicznie pod numerem telefonu +38 044 284 00 35  lub mailowo pod adresem: kijow.amb.wk@msz.gov.pl 

Konsulat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej w Winnicy
W celu umówienia wizyty należy zatelefonować pod numer telefonu: +380 432 507 413

Konsulat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej w Charkowie
W celu umówienia wizyty należy zatelefonować pod numer telefonu: +380 577 578 801

Konsulat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej we Lwowie
Wizyty w sprawach dot. stanu cywilnego umawiane są telefonicznie pod numerem telefonu +38 032 29 57 975 lub mailowo pod adresem: lwow.kg.wsppk@msz.gov.pl.

Konsulat Generalny RP w Łucku

W celu umówienia wizyty należy zatelefonować pod numer +38 0332 280 640 lub wysłać maila na adres: kg.luck@msz.gov.pl

Konsulat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej w Odessie
Wizyty w sprawach prawnych umawiane są telefonicznie pod numerem telefonu +38 048 718 24 80  lub mailowo pod adresem: odessa.kg.sekretariat@msz.gov.pl 

Jakie dokumenty musisz złożyć?
  1. wniosek do kierownika urzędu stanu cywilnego (dostępny w urzędzie konsularnym),
  2. inne niż akty stanu cywilnego dokumenty stanowiące dowód nastąpienia zdarzenia za granicą, wydane przez właściwy podmiot zagraniczny,
  3. tłumaczenie dowodów nastąpienia zdarzenia za granicą;
  4. ważny polski paszport lub dowód osobisty. 

Pamiętaj! Dokumenty sporządzone w języku obcym musisz złożyć wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonywanym przez:

  • tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości,
  • tłumacz przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG),
  • konsula.
Ile zapłacisz?

Opłata wynosi 50 EUR

Jaki jest termin realizacji?

Konsul niezwłocznie przekaże Twój wniosek do wskazanego przez Ciebie kierownika urzędu stanu cywilnego. 

Jak odbierzesz dokumenty?

Polski odpis aktu  odbierzesz osobiście w konsulacie albo może zostać wysłany pocztą. 

Najczęściej zadawane pytania

W jakich przypadkach mogę złożyć wniosek o rejestrację urodzenia lub zgonu w polskim rejestrze stanu cywilnego?

Urodzenie lub zgon, które nastąpiły za granicą i nie zostały zarejestrowane w zagranicznych księgach stanu cywilnego, można zarejestrować w polskim rejestrze  stanu cywilnego.

Rejestracja urodzenia lub zgonu, dla którego nie został sporządzony zagraniczny akt stanu cywilnego może mieć miejsce w dwóch sytuacjach: 

  • jeżeli w państwie urodzenia albo zgonu nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego (nie dotyczy Ukrainy), 
  • jeżeli w państwie urodzenia albo zgonu, w którym jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, ale zdarzenie nie zostało odnotowane w prowadzonych rejestrach.
{"register":{"columns":[]}}