Ogłoszenie Wojewody Łódzkiego o naborze wniosków na dofinansowanie zadań jednorocznych na rok 2023 mających na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, polegających w szczególności na budowie, przebudowie lub remoncie dróg dla pieszych, dróg dla pieszych i rowerów, dróg dla rowerów, przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerów, peronów przystankowych wraz z dojściami do tych peronów w województwie łódzkim z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
03.03.2023
OGŁOSZENIE WOJEWODY ŁÓDZKIEGO
2 marca 2023 r.
Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 23 października 2018 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 505 ze zm.),
ogłaszam
nabór wniosków na dofinansowanie zadań jednorocznych na rok 2023 mających na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, polegających w szczególności na budowie, przebudowie lub remoncie dróg dla pieszych, dróg dla pieszych i rowerów, dróg dla rowerów, przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerów, peronów przystankowych wraz z dojściami do tych peronów w województwie łódzkim
z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
wysokość środków przeznaczonych na dofinansowanie zadań powiatowych oraz zadań gminnych w ramach naboru 53 208 216,60 zł. w tym na:
Zadania powiatowe – 25 000 000,00 zł
Zadania gminne – 28 208 216,60 zł
- W ramach ogłaszanego naboru dofinansowanie może zostać udzielone dla zadań mających na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, polegających w szczególności na budowie, przebudowie lub remoncie dróg dla pieszych, dróg dla pieszych i rowerów, dróg dla rowerów, przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerów, peronów przystankowych wraz z dojściami do tych peronów w województwie łódzkim, zwane dalej „zadaniami powiatowymi”, lub „zadaniami gminnymi”.
- Dofinansowaniem mogą zostać objęte zadania realizowane tylko w trybie jednorocznym, których przewidywany czas realizacji jest krótszy niż 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy z wykonawcą robót.
- Dofinansowanie realizacji zadań nie obejmuje kosztów nabywania nieruchomości pod pasy drogowe.
- W ramach naboru o dofinansowanie nie można ubiegać się na realizację zadań na drogach publicznych zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa.
- Jednostka samorządu terytorialnego może otrzymać dofinansowanie na zadania powiatowe lub zadania gminne w wysokości do 80% kosztów kwalifikowalnych realizacji tego zadania.
- Wysokość dofinansowania ustala się, biorąc pod uwagę dochody podatkowe gmin i powiatów, o których mowa w art. 20 ust. 3 i art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2267), ustalone z uwzględnieniem art. 32 ust. 1 i 3 tej ustawy, pomniejszone o wpłaty danej jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa odpowiednio w art. 29 i art. 30 tej ustawy i powiększone o przysługujące danej jednostce samorządu terytorialnego część wyrównawczą i część równoważącą subwencji ogólnej, przeliczone na mieszkańca tej jednostki, w stosunku do sumy dochodów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego danego rodzaju w skali kraju, pomniejszonych o sumę wpłat jednostek samorządu terytorialnego danego rodzaju, o których mowa w art. 29 i art. 30 tej ustawy, i powiększonych o sumę przysługujących im części wyrównawczych i równoważących subwencji ogólnej, przeliczonych na mieszkańca jednostek samorządu terytorialnego danego rodzaju.
- Podstawę do wyliczenia dochodów stanowią:
a) dochody podatkowe, ustalone za rok poprzedzający rok bazowy, a także część wyrównawcza i część równoważąca subwencji ogólnej oraz wpłaty do budżetu państwa ustalone na rok bazowy;
b) liczba mieszkańców zamieszkałych na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego i obszarze kraju, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok bazowy, ustalona przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do dnia 31 maja roku bazowego.
- Wojewoda przeprowadza nabór przy pomocy komisji, która dokonuje oceny wniosków o dofinansowanie zadań powiatowych oraz zadań gminnych, zwanej dalej „komisją”.
- Wniosek o dofinansowanie zadania powiatowego albo zadania gminnego składa właściwy zarządca drogi powiatowej albo drogi gminnej, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do ogłoszenia o naborze BRD.
- W ramach ogłaszanego naboru ustanawia się limit składanych wniosków (zadań):
a) GMINY – 2 wnioski, przy czym łączna wartość zadań z dwóch wniosków nie może przekroczyć limitu 3 000 000,00 zł kosztów kwalifikowalnych;
b) POWIATY – 2 wnioski, przy czym łączna wartość zadań z dwóch wniosków nie może przekroczyć limitu 5 000 000,00 zł kosztów kwalifikowalnych;
*Klasyfikację wydatków bieżących i majątkowych (inwestycyjnych) określa art. 124 i art. 236 Ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.).
*ZŁOŻENIE WIĘKSZEJ ILOŚCI WNIOSKÓW LUB NIEZASTOSOWANIE SIĘ DO ZASAD I LIMITÓW OKREŚLONYCH W PKT 10 SPOWODUJE WYELIMINOWANIE Z OCENY FORMALNEJ I MERYTORYCZNEJ WSZYSTKICH ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW.
- We wniosku o dofinansowanie określa się przewidywany koszt i czas realizacji zadania oraz termin dokonywania wypłat na rzecz wykonawcy zadania.
*Dofinansowanie na rok 2023 zostanie wypłacone do 20 grudnia 2023 r.
- Do wniosku o dofinansowanie zadania należy załączyć:
a) mapę poglądową umożliwiającą zlokalizowanie przedmiotu inwestycji w terenie, w szczególności względem innych dróg w okolicy wraz z zaznaczonymi elementami mającymi wpływ na ocenę merytoryczną wniosku, sporządzoną w skali oraz w sposób umożliwiający ich identyfikację i właściwą ocenę inwestycji;
b) harmonogram rzeczowo - finansowy zadania;
c) oświadczenie o realizacji inwestycji zgodnie z warunkami technicznymi określonymi m.in. w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1518) – nie dotyczy remontu;
d) wniosek musi być podpisany elektronicznym podpisem kwalifikowalnym przez osoby uprawnione do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych w imieniu Beneficjenta. W przypadku pełnomocnictwa, musi być ono udzielone w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Z treści pełnomocnictwa musi jednoznacznie wynikać zakres umocowania do czynności związanych ze złożeniem wniosku o dofinansowanie (aplikowania o środki).
- W ramach złożonych wniosków można podać dowolną liczbę obiektów punktowych (przejścia dla pieszych, przejazdy dla rowerów, perony przystankowe wraz z dojściami do tych peronów) oraz obiektów liniowych (drogi dla pieszych, drogi dla pieszych i rowerów, drogi dla rowerów). Należy jedynie pamiętać, aby nie przekroczyć dopuszczalnego limitu kosztów kwalifikowalnych. Dodatkowo, obiekty liniowe nie muszą łączyć się ze sobą.
- W ramach jednego wniosku nie można łączyć zadań realizowanych na drogach gminnych wraz z zadaniami realizowanymi na drogach powiatowych. W tym celu należy złożyć dwa odrębne wnioski.
- W ramach jednego wniosku nie można łączyć zadań polegających na remoncie wraz budową lub przebudową.
- Istnieje możliwość złożenia dwóch wniosków dotyczących remontów lub dwóch wniosków dotyczących budowy, przebudowy.
- Niedopuszczalna jest realizacja zadania polegającego na remoncie, budowie lub przebudowie w pasie drogi wewnętrznej.
- W tytule wniosku należy podać ogólną nazwę zadań realizowanych w złożonym wniosku (np. Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu na terenie gminy … polegająca na remoncie drogi dla pieszych oraz peronów). Przy złożeniu dwóch wniosków należy pamiętać, aby tytuły wniosków różniły się.
- W tytule zadania należy wpisać zakres robót, którymi objęty jest dany rodzaj inwestycji (np. Przebudowa drogi dla rowerów w miejscowości … ).
- Tablicę informacyjną umieszcza się w miejscu realizacji zadania w momencie rozpoczęcia prac budowlanych lub innych działań zmierzających bezpośrednio do realizacji zadania. Na podstawie art. 38 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg do informowania użytkowników dróg, stosuje się odpowiednio przepisy art. 35a i art. 35d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych przy czym na tablicy informacyjnej nie umieszcza się wyrazów „budżet państwa'' oraz ,,państwowy fundusz celowy''. Jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadanie dofinansowane ze środków RFRD, w celu umieszczenia tablicy informacyjnej o wymiarach 90x60 cm musi posiadać opinię organu zarządzającego infrastrukturą drogową oraz zgodę Ministra Infrastruktury.
- Koszty niekwalifikowalne realizacji zadania obejmują w szczególności:
- infrastruktura techniczna niezwiązana z drogą, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1518);
- koszty nabywania nieruchomości pod pasy drogowe;
- roboty oraz koszty robót realizowanych poza pasem drogowym drogi będącej przedmiotem wniosku;
- roboty oraz koszty, które powinny być wykonywane w ramach utrzymania drogi.
- Wniosek nie spełnia wymogów formalnych, gdy:
- wnioskodawca nie zastosował się do wzorów określonych dla danego zadania;
- nie zawiera wszystkich wymaganych danych lub nie dołączono do niego wszystkich wymaganych załączników;
- został złożony po terminie zakończenia naboru wniosków;
- dotyczy zadania niepolegającego na budowie, przebudowie lub remoncie dróg dla pieszych, dróg dla pieszych i rowerów, dróg dla rowerów, przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerów, peronów przystankowych wraz z dojściami do tych peronów;
- dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi niebędącej drogą publiczną zaliczoną do kategorii dróg powiatowych lub dróg gminnych, w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1693 ze zm.). Drogi objęte złożonym wnioskiem muszą mieć nadany status drogi publicznej na dzień składania wniosku;
- dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi, dla której wnioskodawca (w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie), zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 19 ust. 2), nie jest właściwym zarządcą drogi;
- dotyczy zadania złożonego przez dwóch wnioskodawców obejmującego swym zakresem dwa (lub więcej) odcinki dróg, dla których zarządcy są różni;
- nie został podpisany przez osoby uprawnione do reprezentowania wnioskodawcy.
- W przypadku, gdy wniosek o dofinansowanie:
a) nie spełnia wymogów formalnych lub określonych w ogłoszeniu o naborze;
b) zawiera oczywiste omyłki,
Komisja wzywa wnioskodawcę, w terminie 10 dni od dnia otrzymania wniosku, do jego uzupełnienia lub poprawienia w nim oczywistych omyłek, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
- Wnioskodawca, uzupełniając lub poprawiając wniosek o dofinansowanie nie może załączyć dokumentów datowanych na dzień po złożeniu wniosku, o czym komisja poucza wnioskodawcę, kierując do niego wezwanie.
- Komisja dokonuje oceny wniosków o dofinansowanie biorąc pod uwagę poprawę:
a) jakości życia mieszkańców;
b) stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego niechronionych uczestników ruchu.
- Ocena wniosku jest dokonywana w terminie 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, albo jego uzupełnienia lub poprawienia.
- Komisja w celu usunięcia wątpliwości dotyczących treści wniosku o dofinansowanie, może wystąpić do wnioskodawcy o udzielenie informacji lub wyjaśnień w wyznaczonym terminie. W przypadku podania kwot w niepełnych złotych, Komisja zastrzega sobie prawo do dokonania korekty do pełnych złotych.
- Na podstawie oceny, Komisja ustala listę zadań powiatowych oraz zadań gminnych rekomendowanych do dofinansowania ze środków Funduszu, która zawiera w szczególności:
- przyznane miejsce na liście, uszeregowane od najbardziej do najmniej priorytetowego zadania rekomendowanego do dofinansowania;
- nazwę jednostki samorządu terytorialnego będącej beneficjentem dofinansowania;
- nazwę zadania;
- przewidywany koszt realizacji zadania, ustalony na podstawie informacji zawartej we wniosku o dofinansowanie;
- przewidywany okres realizacji zadania;
- proponowany procent dofinansowania zadania.
- Komisja pisemnie informuje wnioskodawcę o umieszczeniu zadania na liście.
- Beneficjenci, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o przyznaniu dofinansowania zobligowani są do pisemnego potwierdzenia gotowości do zawarcia umowy o dofinansowanie, poprzez akceptację przyznanego poziomu i kwoty dofinansowania.
- Lista, o której mowa wyżej może ulec zmianie wyłącznie w przypadku:
a) rezygnacji wnioskodawcy z udzielonego dofinansowania;
b) zmniejszenia wysokości dofinansowania w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia na realizację zadania objętego wnioskiem o dofinansowanie.
- W przypadku zmiany listy, zadanie o najwyższym priorytecie do dofinansowania umieszczone na liście rezerwowej jest przenoszone na listę podstawową, do wysokości środków przeznaczonych na dofinansowanie w danym województwie.
- Na podstawie listy zadań powiatowych oraz listy zadań gminnych przeznaczonych do dofinansowania w danym województwie, Wojewoda zawiera z wnioskodawcami umowy o udzielenie dofinansowania zadania powiatowego albo zadania gminnego.
- Umowa stanowi zapewnienie dofinansowania określonego w niej zadania powiatowego albo zadania gminnego oraz oznacza zaciągnięcie przez Wojewodę zobowiązania do wysokości wskazanej w umowie.
- Beneficjent w terminie do 30 dni od daty zawarcia umowy z Wojewodą zobowiązany jest do rozpoczęcia:
a) robót budowlanych w celu realizacji zadania objętego wnioskiem o dofinansowanie- w przypadku gdy na roboty te nie jest prowadzone postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego;
b) postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na realizację zadania objętego wnioskiem o dofinansowanie - w pozostałych przypadkach. W przypadku niedopełnienia w/w obowiązku umowa o dofinansowanie wygasa z mocy prawa.
- Umowa, o której mowa w pkt 33, o udzielenie dofinansowania zadania, którego przewidywany czas realizacji jest nie dłuższy niż 12 miesięcy, wygasa z mocy prawa, jeżeli wnioskodawca w terminie do dnia 15 grudnia roku, na który w planie finansowanym Funduszu przeznaczono środki na dofinansowanie tego zadania, nie zawrze umowy na realizację zadania objętego wnioskiem o dofinansowanie.
- Dofinansowanie może zostać przekazane wnioskodawcy po zawarciu przez niego umowy na realizację zadania objętego wnioskiem o dofinansowanie.
- Do procedury udzielania dofinansowania zadań powiatowych oraz zadań gminnych ze środków Funduszu, w tym do:
a) składania wniosków o dofinansowanie i ich oceny;
b) ustalania list;
c) wprowadzania na listach zmian oraz zatwierdzania tych list,
nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.), z wyjątkiem przepisów dotyczących doręczeń i sposobu obliczania terminów.
- Obowiązujące dokumenty dotyczące naboru zostały umieszczone na stronie internetowej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi pod adresem: https://www.gov.pl/web/uw-lodzki/ogloszenia.
Termin składania wniosków: 30 dni od dnia ogłoszenia naboru.
Wnioski złożone po tym terminie nie będą rozpatrywane (decyduje data wpływu do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi).
Wnioski o dofinansowanie należy składać WYŁĄCZNIE: w wersji elektronicznej za pomocą platformy ePUAP: /lodzuw/skrytka.
Wnioski powinny zostać przesłane w taki sposób, aby załączony był edytowalny formularz wniosku oraz harmonogramu w formacie Excel oraz oświadczenie w formacie Word. Jeżeli po złożeniu podpisu elektronicznego wniosek zmieni format na „pdf” należy dołączyć również wniosek w formacie Excel bez podpisu elektronicznego. Wniosek podpisany w sposób tradycyjny i zeskanowany NIE JEST wnioskiem opatrzonym kwalifikowalnym podpisem elektronicznym!!!
Zapraszam wszystkie samorządy z terenu województwa łódzkiego do indywidualnego kontaktu z Łódzkim Urzędem Wojewódzkim w Łodzi.
- Maria Tałajko - Kierownik Oddziału Inwestycji - (42) 664 15 24
- Pracownicy Wydziału Rolnictwa i Transportu, Oddziału Inwestycji:
(42) 664 12 13 - Paulina Ceglarek, Adam Lesiak, Marzenna Krawczyk;
(42) 664 12 43 - Elżbieta Kulawińska;
(42) 664 11 59 - Marcin Bucewka, Iwona Ciepłuch;
(42) 664 11 97 - Izabela Fidor;
(42) 664 12 60 - Daniel Adamiec,
- Sekretariat Wydziału Rolnictwa i Transportu - (42) 664 11 85.
Materiały
Ogłoszenie o naborze - BRD - 2023Ogłoszenie_o_naborze_-_BRD_2023.docx 0.03MB Wniosek BRD - 2023 - remont
Wniosek_BRD_-_2023_-_remont.xls 0.11MB Harmonogram BRD - budowa, przebudowa, rozbudowa
Harmonogram_BRD_-_budowa_przebudowa_rozbudowa.xlsx 0.01MB Harmonogram BRD - remont
Harmonogram_BRD_-_remont.xlsx 0.01MB Oświadczenie o realizacji inwestycji zgodnie z warunkami technicznymi
oświadczenie_o_realizacji_inwestycji_zgodnie_z_warunkami_technicznymi.docx 0.02MB Wniosek BRD - 2023 - budowa przebudowa rozbudowa
Wniosek_BRD_-_2023_-_budowa_przebudowa_rozbudowa.xls 0.11MB
- Pierwsza publikacja:
- 03.03.2023 10:10 Łukasz Ślusarz
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Łukasz Ślusarz
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Ogłoszenie Wojewody Łódzkiego o naborze wniosków na dofinansowanie zadań jednorocznych na rok 2023 mających na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, polegających w szczególności na budowie, przebudowie lub remoncie dróg dla pieszych, dróg dla pieszych i rowerów, dróg dla rowerów, przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerów, peronów przystankowych wraz z dojściami do tych peronów w województwie łódzkim z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg | 1.0 | 03.03.2023 10:10 Łukasz Ślusarz |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP