W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Program Interreg V-A Litwa-Polska 2014-2020

interreg

Podstawowe informacje

Program Interreg V-A Litwa-Polska jest następcą Programu Współpracy Transgranicznej Litwa-Polska 2007-2013. Jego celem jest przyczynienie się do wzrostu gospodarczego i jakości życia na obszarze przygranicznym Polski i Litwy poprzez bliższą współpracę między ludźmi i instytucjami.

Obszar wsparcia to 5 obwodów ze strony litewskiej:

  • mariampolski
  • olicki
  • tauroski
  • kowieński
  • wileński (z wyłączeniem miasta stołecznego Wilna)

oraz 3 obszary ze strony polskiej:

  • podregion białostocki (powiaty białostocki, sokólski i Miasto Białystok)
  • podregion ełcki (powiaty ełcki, giżycki, gołdapski, olecki, piski, węgorzewski)
  • podregion suwalski (powiaty augustowski, grajewski, moniecki, sejneński, suwalski i Miasto Suwałki)

Wsparcie dla Programu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 51.488.135 EUR.

Szczegółowe informacje dotyczące Programu znajdują się na stronie internetowej - PRZEJDŹ DO STRONY

Informujemy, iż Komisja Europejska opracowała poradnik "Zamówienia publiczne - porady dla osób odpowiedzialnych za udzielanie zamówien publicznych dotyczące unikania najczęstszych błędów popełnianych w projektach finansowanych z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych". Dokument jest skierowany do beneficjentów dotacji UE oraz urzędników odpowiedzialnych za udzielanie zamówień publicznych. Zachęcamy do wykorzystywania poradnika w bieżącej pracy.
Wersja elektroniczna dokumentu jest dostępna na stronie Komisji Europejskiej - PRZEJDŹ DO DOKUMENTU

Przykłady naruszeń ustawy Pzp stwierdzone podczas przeprowadzenia kontroli

W związku z nadzwyczajną sytuacją, prosimy o zapoznanie się z komunikatem dot. niestosowania zasady konkurencyjności w zamówieniach realizowanych w projektach, niezbędnych do przeciwdziałania skutkom COVID-19.
 

Konflikt interesów

Konflikt interesów występuje w sytuacji, gdy bezstronna i obiektywna decyzja związana z wydatkowaniem środków UE jest zagrożona z uwagi interes osobisty tego, kto podejmuje tę decyzję. Konflikt interesów w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego obejmuje każdą sytuację, gdy bezstronność i niezależność osoby, która podejmuje decyzję w związku z postępowaniem, jest zagrożona z uwagi na interes osobisty. Interes osobisty może obejmować względy rodzinne, emocjonalne, sympatie polityczne lub związki z jakimkolwiek krajem, interes gospodarczy lub jakikolwiek inny.

W sekcji „Materiały” udostępniamy dokument zawierający informacje o zasadach/procedurach/podejściu do zarządzania konfliktem interesów i konieczności podjęcia działań w celu naprawy sytuacji w przypadku wystąpienia konfliktu interesów na etapie realizacji projektu.
Dodatkowo udostępniamy „Wytyczne dotyczące unikania konfliktów interesów i zarządzania takimi konfliktami na podstawie rozporządzenia finansowego” (2021/C 121/01) zawierające szczególne uregulowania Komisji Europejskiej dotyczące tematyki konfliktu interesów.

 

Nadużycie finansowe

Nadużyciem finansowym jest jakiekolwiek celowe działanie lub zaniechanie naruszające interesy finansowe Wspólnot Europejskich w odniesieniu do wydatków, polegające na:

  • wykorzystaniu lub przedstawieniu fałszywych, nieścisłych lub niekompletnych oświadczeń lub dokumentów, które ma na celu sprzeniewierzenie lub bezprawne zatrzymanie środków z budżetu UE,
  • nieujawnieniu informacji z naruszeniem szczególnego obowiązku, w tym samym celu,
  • niewłaściwym wykorzystania korzyści uzyskanej zgodnie z prawem, w tym samym celu,
  • niewłaściwym wykorzystaniu takich środków do celów innych niż te, na które zostały pierwotnie przyznane.

Wykrywanie nadużyć finansowych możliwe jest dzięki systemowi zarządzania i kontroli oraz mechanizmom wspomagającym wykrywanie nadużyć. Do takich mechanizmów zalicza się:

  1. kontrole systemowe i kontrole projektów;
  2. audyty operacji i audyty systemu;
  3. mechanizmy wspierające system zarządzania i kontroli, takie jak: wymiana informacji o nadużyciach, wykwalifikowany personel, sygnały ostrzegawcze i analiza danych.

Zgłaszanie informacji o nadużyciach przez sygnalistów

Sygnaliści to osoby, które w dobrej wierze i w trosce o dobro publiczne ujawniają nieprawidłowości i nadużycia. Sygnały takie w programie mogą dotyczyć działania przedstawicieli instytucji programowych i podmiotów, które realizują projekty, np. beneficjentów. Mogą również dotyczyć innych nieprawidłowości i nadużyć przy realizacji programu czy projektu.

Jeśli spotkali się Państwo z jakąkolwiek formą nadużycia finansowego, korupcji i/lub konfliktu interesów w związku z wdrażaniem Programu Interreg V-A Litwa-Polska, prosimy o zgłoszenie tego faktu:

Zgłoszenia można dokonać anonimowo. Zapewniamy poufność osobom zgłaszającym. Jeśli chcieliby Państwo dowiedzieć się jakie działania zostały podjęte w ramach zgłoszenia, prosimy o pozostawienia kontaktu do siebie, np. w formie adresu e-mail.

Poniżej przedstawiamy zasady postępowania ze zgłoszeniami:

  1. rozpatrzymy każde zgłoszenie zgodnie z procedurami obowiązującymi w programie oraz przepisami prawa;
  2. Każdej osobie, która zgłosi sygnał, przekażemy potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, informację o podjętych działaniach następczych oraz rozstrzygnięciu sprawy;
  3. Każde zgłoszenie, które zostanie dostarczone na podaną skrzynkę e-mailową, obejmiemy ochroną przed udostępnieniem osobom nieuprawnionym. Informacje, które mogłyby umożliwić identyfikację sygnalisty, obejmiemy ochroną na etapie wyjaśniania sprawy, podczas prowadzenia ewentualnych działań następczych oraz w przyszłości. Informacje takie będziemy udostępniać wyłącznie uprawnionym urzędnikom oraz funkcjonariuszom odpowiednich służb;
  4. Zanonimizujemy zgłoszenie, jeśli osoba, która je przekazała, wyrazi chęć pozostania anonimową. Oznacza to, że przed ewentualnym przekazaniem zgłoszenia właściwym służbom w celu wyjaśnienia sprawy, ze zgłoszenia usuniemy dane osobowe i inne cechy, które pozwoliłyby zidentyfikować tożsamość sygnalisty.
     

Ochrona sygnalistów

W Programie zostały wprowadzone środki ochrony sygnalistów, co oznacza, że osoba, która zgłasza nadużycie, nie będzie ponosić żadnych negatywnych skutków swojego zgłoszenia. Gwarantujemy:

  1. zachowanie w poufności tożsamości sygnalisty;
  2. ochronę przed nieautoryzowanym dostępem rejestru zgłoszeń i wszelkich informacji, które dotyczą zgłoszeń;
  3. ochronę sygnalisty przed działaniami odwetowymi (takimi, jak naruszenie stabilności stosunku pracy, ograniczanie możliwości rozwoju zawodowego, nieuzasadnione stosowanie środków dyscyplinarnych, czy wywieranie presji na sygnalistę np. poprzez zastraszanie, obrażanie czy stosowanie przemocy).

 

Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w sekcji „Materiały” poniżej.
 

Kontakt

Oddział Europejskiej Współpracy Terytorialnej

Telefony:
+48 857439263
+48 857439220
+48 857439287

Fax:
+48 857439220

 

Materiały

Przykłady naruszeń ustawy Pzp stwierdzone podczas przeprowadzenia kontroli
Przykłady​_naruszeń​_ustawy​_Pzp​_stwierdzone​_podczas​_przeprowadzenia​_kontroli.docx 0.01MB
Komunikat dot. niestosowania zasady konkurencyjności
Komunikat​_dot​_niestosowania​_zasady​_konkurencyjnosci.pdf 0.18MB
Komunikat o uruchomieniu nowej aplikacji Bazy konkurencyjności
Komunikat​_o​_uruchomieniu​_nowej​_aplikacji​_Bazy​_konkurencyjnosci.doc 0.04MB
Wytyczne KE
wytyczne-ke-konflikt-interesow-2.pdf 1.32MB
Konflikt interesów
Konflikt​_interesow.doc 0.04MB
Klauzula informacyjna EWT - art 13
Klauzula​_informacyjna​_EWT​_-​_art13.doc 0.04MB
Klauzula informacyjna EWT - art 14
Klauzula​_informacyjna​_EWT​_-​_art14.doc 0.04MB
Klauzula informacyjna sygnaliści art 13
Klauzula​_informacyjna​_sygnalisci​_art13.doc 0.04MB
{"register":{"columns":[]}}