W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zezwolenie na pobyt czasowy dla dziecka cudzoziemca

Wniosek należy złożyć, jeżeli małoletnie dziecko cudzoziemca zamierza przebywać w Polsce dłużej niż 3 miesiące, a osoba, do której dołącza, stara się o uzyskanie pierwszego zezwolenia na pobyt czasowy lub posiada zezwolenie na pobyt czasowy przez okres krótszy niż 2 lata, nie posiada zezwolenia na pobyt stały ani zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE.

Zezwolenie na pobyt czasowy dla dziecka udzielane jest na czas odpowiadający okresowi ważności zezwolenia na pobyt czasowy rodzica, nie dłuższy jednak niż 3 lata.

Podstawa prawna: art. 187 pkt 8 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach wraz
z aktami wykonawczymi.

Sposób składania wniosku: osobiście  lub za pośrednictwem operatora pocztowego

Wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy w imieniu małoletniego cudzoziemca składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jedno z rodziców lub jeden
z ustanowionych przez sąd opiekunów
, nie później niż w ostatnim dniu legalnego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przy składaniu wniosku cudzoziemiec będący osobą małoletnią, która ukończyła 6. rok życia, ma obowiązek złożyć odciski linii papilarnych.

Jeśli wniosek nie zostanie złożony osobiście lub zostanie wysłany pocztą – po doręczeniu wniosku do wojewody, rodzic zostanie wezwany do osobistego stawiennictwa wraz
z małoletnim w terminie nie krótszym niż 7 dni od doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

W przypadku przesłania wniosku za pośrednictwem „Poczty Polskiej”, o tym czy wniosek złożono w trakcie legalnego pobytu, decyduje data nadania korespondencji w placówce pocztowej. .

 

Opłaty: za udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy – 340 zł,

za wydanie karty pobytu - 100 zł / 50 zł (małoletni, którzy nie ukończyli 16 lat)

Niezbędne dokumenty do otrzymania stempla w paszporcie (tzw. wymogi formalne):

  1. wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy (należy uzupełnić wszystkie rubryki zgodnie z pouczeniami);
  2. 4 aktualne fotografie biometryczne – nieuszkodzone, kolorowe, o wymiarach 35 x 45 mm, wykonane w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, mające dobrą ostrość oraz pokazujące wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80 % fotografii. Fotografie mają przedstawiać osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost
    z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy
    i zamkniętymi ustami;
  3. Okazanie ważnego dokumentu podróży (paszportu). Dla  celów utrwalenia dokonania tej czynności – załączenie kserokopii wszystkich stron dokumentu podróży. W szczególnie uzasadnionym przypadku, gdy cudzoziemiec nie posiada ważnego dokumentu podróży i nie ma możliwości jego uzyskania, może przedstawić inny dokument potwierdzający tożsamość.

Uwaga: Brak, któregokolwiek z ww. dokumentów spowoduje wezwanie cudzoziemca do jego uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni od doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

4) potwierdzenie dokonania opłaty za udzielenie zezwolenia – brak wniesienia opłaty skarbowej za wydanie zezwolenia spowoduje zwrot wniosku.

Dokumenty potrzebne do udzielenia zezwolenia tzw. dowodowe):

  1. akt urodzenia małoletniego cudzoziemca wraz z tłumaczeniem przysięgłym
    (w przypadku gdy akt został wydany poza granicami Polski);
  2. dokumenty poświadczające posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych lub potwierdzenie pokrycia przez ubezpieczyciela kosztów leczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  3. dokumenty potwierdzające posiadanie źródła stabilnego i regularnego dochodu wystarczającego na pokrycie kosztów utrzymania siebie i członków rodziny pozostających na utrzymaniu (z uwzględnieniem aktualnie obowiązujących stawek, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej);
  4. dokument potwierdzający posiadanie zapewnionego miejsca zamieszkania
    (np. poświadczenie zameldowania, umowa najmu mieszkania, inna umowa umożliwiająca władanie lokalem mieszkalnym, lub oświadczenie osoby uprawnionej do władania lokalem mieszkalnym o zapewnieniu cudzoziemcowi miejsca zamieszkania).

Uwaga!

  • W trakcie trwania postępowania należy aktualizować dokumenty dotyczące posiadania ubezpieczenia zdrowotnego, utrzymania, zapewnionego miejsca zamieszkania oraz adresu do korespondencji. 
  • Kserokopie dokumentów powinny być potwierdzone jako zgodne z oryginałami przez osobę do tego uprawnioną (pracownik urzędu, notariusz albo występujący w sprawie jako pełnomocnik strony: radca prawny, adwokat, rzecznik patentowy lub doradca podatkowy).
  • W przypadku potrzeby wyjaśnienia lub doprecyzowania posiadanych przez organ dowodów w sprawie w trakcie postępowania cudzoziemiec może być wzywany do dostarczenia innych dokumentów lub do składania zeznań potwierdzających okoliczności, o których mowa we wniosku.
{"register":{"columns":[]}}