Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112
09.02.2024
Ponad milion dwieście tysięcy połączeń odebrali w 2023 roku operatorzy numeru alarmowego. Zgłoszenia pod 112 z całego województwa przyjmowane są w Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które mieści się w budynku ZUW w Szczecinie. - Nasi operatorzy odbierają połączenia alarmowe przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Ich praca jest nieoceniona, ponieważ odciąża służby do których operatorzy - po wstępnej weryfikacji, kierują tylko te zgłoszenia, które wymagają interwencji - mówi wojewoda zachodniopomorski Adam Rudawski.
Średnio 153 zgłoszenia dziennie
W Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Szczecinie zatrudnionych jest 66 certyfikowanych operatorów. Na zmianie dziennej, w zależności od potrzeby pracuje ich od 10 do 12 – więcej zgłoszeń przyjmują w dni wolne i wakacje. Jeden operator na zmianie przyjmuje średnio 153 zgłoszenia.
Tylko jedna trzecia telefonów pod 112 jest zasadna, czyli wymaga interwencji zespołów ratownictwa medycznego, strażaków, policjantów lub innych służb. Z okazji przypadającego 11 lutego Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112 warto przypomnieć, w jakich sytuacjach dzwonimy pod numer alarmowy.
Tylko jedna trzecia zgłoszeń jest zasadna
- Większość połączeń, które odbieramy nie wymaga pilnych działań. To pytania w sprawie adresów instytucji, korków na drogach, czy dziur w drogach. Prawie jedna trzecia, to przypadkowe, głuche połączenia nawiązywane, np. przez bawiące się telefonami dzieci - mówi Marta Rajewicz, operator numeru alarmowego 112.
Najwięcej zasadnych zgłoszeń wymaga działania zespołów ratownictwa medycznego. W ubiegłym roku nasi operatorzy skierowali do Policji ponad 167 tys. zgłoszeń. Do dyspozytorów medycznych zostało przekierowanych ponad 145,5 tys. zdarzeń, natomiast do Państwowej Straży Pożarnej 20 tysięcy.