Call center i soboty informacyjne
Ogromny wpływ na realizowane sprawy cudzoziemców ma wojna na Ukrainie, co istotnie zwiększyło zainteresowanie legalizacją pobytu. W 2023 r. niezbędne stało się niezwłoczne wprowadzenie zmian w organizacji pracy w obszarze obsługi cudzoziemców. W 2023 r. w systemie POBYT zarejestrowano 39 653 wniosków o legalizacje pobytu cudzoziemców, z czego aż około 74% (29.343) wniosków jest w trakcie rozpatrywania. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że klienci wolą korzystać z innych kanałów komunikacji niż osobista wizyta w urzędzie. Dodatkowo zgłaszają oni liczne potrzeby kontaktu z urzędem poza standardowymi godzinami pracy. W ramach działania planuje się rozbudowę infolinii stacjonarnej dla cudzoziemców z obszaru państw trzecich. Planowana rozbudowa infrastruktury infolinii, opiera się na poszerzeniu istniejącej infolinii telefonicznej Call Center. Dzięki poszerzeniu infolinii i stworzeniu jej stacjonarnego odpowiednika, zwiększona zostanie liczba (OPT), którzy będą mogli uzyskać podstawowe informacje dotyczące procedury legalizacji pobytu. Zatrudnieni konsultanci w ramach swoich działań telefonicznie lub za pośrednictwem wysłania wiadomości e-mail, listownie lub osobiście będą udzielać informacji klientom lub umawiać klientów na organizowane soboty informacyjne. Informacje te głównie będą dotyczyć upowszechnieniu wiedzy na temat uzyskania zezwoleń pobytowych, przysługujących prawach i wymaganych obowiązkach, w tym w dostępie do zatrudnienia i usług publicznych. W trakcie wizyt bezpośrednich OPT będą mieli możliwość otrzymać szczegółowe informacje w swoich sprawach, złożenia osobiście dokumentów uzupełniających do swoich postępowań (po wcześniejszym przekazaniu np. telefonicznie informacji o brakach wniosku), Dzięki przyjęciu organizacji pracy, której założeniem będzie rejestracja wpływających od cudzoziemców z różnych źródeł zgłoszeń, możliwe stanie się rozdzielenie wszystkich żądań uprawnionym konsultantom, zatrudnionym w ramach tego działania. Spowoduje to uporządkowanie bardzo istotnego obszaru w procesie legalizacji pobytu, jakim jest udzielenie właściwej informacji grupie zainteresowanych cudzoziemców. Realizacja działania będzie polegać na zatrudnieniu konsultantów na umowę o prace (40h tygodniowo) oraz na umowę zlecenie na organizowane soboty informacyjne. Dodatkowo planowana jest wypłata dodatków zadaniowych dla pracowników koordynujących call-center i organizację sobót dla cudzoziemców.