W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dziś obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

11.02.2025

Satysfakcja z faktu pomagania innym, niezłe zarobki i wspaniały zespół ludzi, którzy wzajemnie się wspierają, to główne zalety pracy operatora numeru alarmowego 112, który przyjmuje zgłoszenia od osób potrzebujących pomocy. Mimo, że numer alarmowy 112 działa od 20 lat, to nie wszyscy wiedzą, że należy z niego korzystać tylko w przypadku zagrożenia zdrowia i życia.

wojewoda Adam Rudawski i operatorzy numeru alarmowego 112

O zaletach i wyzwaniach swojej pracy opowiedzieli podczas briefingu z wojewodą Adamem Rudawskim nasi operatorzy numeru alarmowego: Justyna i Dominik. Okazją był obchodzony dziś Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Wojewoda przedstawił statystyki pracy Centrum Powiadamiania Ratunkowego za ubiegły rok.

Milion połączeń

W ZUW w Szczecinie mieści się jedno z 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego, w którym przyjmowane są zgłoszenia alarmowe.

- W 2024 roku nasi operatorzy odebrali ponad 1 mln połączeń na 112. Ponad 400 tys. z nich była wezwaniami zasadnymi, a drugie tyle to zgłoszenia niezasadne, np. dotyczące tego w jakich godzinach otwarty jest urząd, czy w niedzielę czynne są sklepy, itp.  

-mówi wojewoda Adam Rudawski.

- Ponad 260 tys. połączeń było anulowanych - ktoś wykręcił 112 ale się rozłączył zanim operator odebrał. Najwięcej połączeń zasadnych nasi operatorzy przekazali do Policji, ponad 170 tys. i Pogotowia, ponad 150 tys. – dodaje wojewoda.

Satysfakcja z pracy

Cały czas prowadzimy nabór na stanowisko operatora 112.

- Nasza praca jest wymagająca, ale płynie z niej wiele satysfakcji. Zawsze możemy liczyć na pomoc naszych kolegów, trenerek i psychologa. Dzięki wsparciu całego zespołu stres, który nam towarzyszy w czasie dyżuru pozostawiamy w pracy, a do domu możemy przynieść satysfakcję z pomocy drugiej osobie

– mówi Pani Justyna, operatorka 112.

Aby zostać operatorem 112 trzeba m.in. mieć wykształcenie średnie, posługiwać się sprawnie językiem polskim oraz co najmniej jednym językiem obcym w stopniu komunikatywnym, ukończyć szkolenie podstawowe dla operatorów i zdać egzamin oraz być niekaranym. Ważne są także: odporność na stres, umiejętność pracy zespołowej i pracy pod presją czasu, odpowiedzialność i dyspozycyjność.

- Pod numer alarmowy dzwonimy wtedy, kiedy jest bezpośrednie zagrożenie zdrowia lub życia naszego, albo innej osoby. Zgłoszenia alarmowe, to takie, które wymagają działania służb w momencie połączenia. W trakcie rozmowy staramy się zweryfikować, czy w danym momencie jest potrzebna interwencja służb

– podkreśla Pan Dominik, operator 112. 

Materiały

Szczegóły dotyczące naboru na operatorów numeru alarmowego 112
{"register":{"columns":[]}}