Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego
Wniosek o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego.
Wymagane dokumenty
Dokumenty poświadczające dane zawarte we wniosku, a w szczególności:
-
dla osób posiadających ważny paszport lub dowód osobisty: kserokopie tych dokumentów, dowód wniesienia opłaty skarbowej,
-
dla osób, których polski paszport utracił ważność, a posiadających inne obywatelstwo: zagraniczny paszport, odpisy aktów stanu cywilnego w tym aktu stanu cywilnego na obecnie noszone nazwisko /może zajść konieczność wpisania zagranicznego aktu stanu cywilnego do polskich ksiąg stanu cywilnego/, paszport na którym osoba zainteresowana opuściła Polskę, nieważny polski dowód osobisty, decyzja o zmianie nazwiska lub imienia za granicą, jeśli taka zmiana nastąpiła, dowód wniesienia opłaty skarbowej, ewentualnie polskie dokumenty tożsamości rodziców (w przypadku gdy wniosek dotyczy małoletniego – polskie dokumenty tożsamości rodziców obowiązkowo), książeczka wojskowa, akt nabycia obywatelstwa obcego,
-
dla osób które w latach 1951-1984 wyjechały z Polski na podstawie dokumentu podróży lub Uchwał Rady Państwa dla wyjeżdżających na pobyt stały do Państwa Izrael lub wyjeżdżających jako repatrianci do Niemiec: zaświadczenie o dacie nabycia obywatelstwa obcego, aktualny dokument potwierdzający tożsamość, odpisy aktów stanu cywilnego w tym aktu stanu cywilnego na obecnie noszone nazwisko i aktu stanu cywilnego na nazwisko na którym nastąpił wyjazd z Polski, dokument na którym osoba zainteresowana opuściła Polskę, inne dokumenty ułatwiające potwierdzenie posiadania obywatelstwa, tj. świadectwa szkolne, dokumenty rodzinne, dowód wniesienia opłaty skarbowej.
Pozostałe wymogi
Wniosek sporządzony na druku urzędowo określonym składany jest osobiście lub pocztą. Do wglądu należy przedstawić oryginały dokumentów. W przypadku przesyłania wniosku drogą pocztową, kopie dokumentów winny zostać poświadczone za zgodność z oryginałem.
Miejsce złożenia dokumentów – jednostka odpowiedzialna
Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie
Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
ul. Wały Chrobrego 4 72-502 Szczecin
faks 91 422 57 12
informacja w sprawach obywatelstwa polskiego - telefon 91 43 03 779
Godziny urzędowania:
- poniedziałek: od 8:00 do 18:00
- wtorek - piątek: od 8:00 do 15:00
Uwaga!
- wniosek można złożyć za pośrednictwem internetowej rejestracji do kolejki (Szczecin), wybierając kolejkę R - Sprawy obywatelstwa (poświadczenia, uznanie, nadanie) + świadczenie pieniężne
lub
- wysłać email z prośbą o umówienie wizyty osobistej
Delegatura Urzędu w Koszalinie
ul. Władysława Andersa 34 70-950 Koszalin
Godziny urzędowania:
- poniedziałek: od 8:00 do 18:00
- wtorek - piątek: od 8:00 do 15:00
Uwaga!
- wniosek można złożyć za pośrednictwem internetowej rejestracji do kolejki (Koszalin), wybierając kolejkę R - Sprawy obywatelstwa (poświadczenia, uznanie, nadanie) + świadczenie pieniężne
lub
- wysłać email z prośbą o umówienie wizyty osobistej
Termin i sposób załatwiania sprawy
Czas przyjmowania pojedynczego wniosku:
-
Ad 1- około 10 min.
-
Ad 2 - około 20 min.
-
Ad 3 - około 30-40 min.
Okres oczekiwania na wydanie poświadczenia i postępowanie wyjaśniające
-
Ad 1 - 30 dni – postępowanie wymaga dokonania sprawdzeń w rejestrach informatycznych;
-
Ad 2 – min. 2 miesiące – postępowanie wyjaśniające wymaga zapytania polskich konsulatów o okoliczność składania wniosku o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego, w wyjątkowych przypadkach postępowanie wymaga wystąpienia do Instytutu Pamięci Narodowej o akta paszportowe - wówczas okres oczekiwania może wynosić min. 3 miesiące,
-
Ad 3 – min. 3 miesiące – postępowanie wyjaśniające wymaga wystąpienia do Instytutu Pamięci Narodowej o akta paszportowe, do urzędów gminy o archiwalne zapisy, oraz do innych instytucji posiadających archiwa niezbędne do prowadzonego postępowania.
O właściwości miejscowej Wojewody decyduje kolejno: miejsce zamieszkania, miejsce ostatniego zamieszkania. W razie braku tych podstaw właściwy jest Wojewoda Mazowiecki.
Wojewoda może przed wydaniem decyzji wezwać wnioskodawcę do złożenia wyjaśnień oraz dostarczenia dodatkowych dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia sprawy.
Tryb odwoławczy
Od decyzji Wojewody Zachodniopomorskiego służy odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem Wojewody Zachodniopomorskiego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Opłaty
Opłata skarbowa za wydanie poświadczenia obywatelstwa polskiego w kwocie 58 zł, wnoszona jest przed złożeniem wniosku.
Opłatę wnosi się w kasie organu podatkowego – Urząd Miasta Szczecin lub na rachunek tego organu:
Urząd Miasta Szczecin
Wydział Podatków i Opłat Lokalnych
Pl. Armii Krajowej 1; 70 – 456 Szczecin
20 1020 4795 0000 9302 0277 9429
Wpisując tytuł wpłaty „za poświadczenie obywatelstwa polskiego”
Materiały
Wniosek o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiegowniosek_o_stwierdzenie_posiadania_utraty_obywatelstwa_polskiego.pdf 3.25MB
Podstawa prawna
art. 55 ustawy z dnia 2 kwietnia 2009r. o obywatelstwie polskim (Dz.U. 2022 poz. 465)
ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. 2022 poz. 2142)