Rejestracja podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Rejestracja podmiotów wykonujących działalność leczniczą, zmiana wpisu w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Zachodniopomorskiego
Jak uzyskać wpis do rejestru?
Podmiot leczniczy jest obowiązany spełniać następujące warunki
- posiadać pomieszczenia lub urządzenia, odpowiadające wymaganiom określonym w art. 22 ustawy o działalności leczniczej,
- stosować wyroby odpowiadające wymaganiom ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 876 z późn. zm.),
- zapewniać udzielanie świadczeń zdrowotnych wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny oraz spełniające wymagania zdrowotne określone w odrębnych przepisach,
- zawrzeć umowę ubezpieczenia odpowiadającą wymaganiom określonym w art. 25 ustawy o działalności leczniczej tj. o odpowiedzialności cywilnej,
- posiadać 9 – cyfrowy numeru REGON dla podmiotu leczniczego i 14 – cyfrowy nr REGON dla zakładu leczniczego oraz numer NIP.
Jakie są skutki prawne wpisu do rejestru?
Podmiot leczniczy może rozpocząć działalność leczniczą dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru.
Podmiot wykonujący działalność leczniczą, wpisany do rejestru jest obowiązany zgłaszać organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych objętych rejestrem w terminie 14 dni od dnia ich powstania.
W przypadku nie zgłoszenia zmiany danych objętych rejestrem, organ prowadzący rejestr może, w drodze decyzji administracyjnej, nałożyć na podmiot wykonujący działalność leczniczą karę pieniężną w wysokości do dziesięciokrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
Jakie dokumenty są wymagane przy rejestracji podmiotu wykonującego działalność leczniczą?
- Wniosek o wpis do rejestru - składa podmiot, który zamierza wykonywać działalność leczniczą lub wniosek o zmianę w rejestrze lub wniosek o wykreślenie z rejestru,
- Wykaz przedsiębiorstw podmiotu leczniczego,
- Wykaz jednostek organizacyjnych,
- Wykaz komórek organizacyjnych,
- Oświadczenie o którym mowa w art. 100 ust. 2 i 3 ustawy o działalności leczniczej o treści:
„Oświadczam, że:
- dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą są kompletne i zgodne z prawdą;,
- znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności leczniczej w zakresie objętym składanym wnioskiem określone w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U .z 2022 r. poz. 633 ze zm.)".
Ile czasu trwa uzyskanie wpisu?
Organ prowadzący rejestr jest obowiązany dokonać wpisu do rejestru oraz wydać zaświadczenie o tym wpisie w terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku o wpis do rejestru wraz z oświadczeniem.
W przypadku podmiotu leczniczego zaświadczenie o wpisie obejmuje również nadane przez organ prowadzący rejestr podmiotowi leczniczemu oraz jednostkom i komórkom organizacyjnym jego przedsiębiorstwa resortowe kody identyfikacyjne zgodnie z zakresem udzielanych świadczeń zdrowotnych.
W przypadku stwierdzenia braków formalnych wniosku lub załączonych do niego dokumentów, organ prowadzący rejestr wzywa do ich uzupełnienia w terminie 7 dni i w terminie do 40 dni wydaje zaświadczenie lub decyzję o odmowie dokonania wpisu.
Jeżeli właściwy organ nie dokona wpisu w przewidzianym terminie a od dnia wpływu wniosku do tego organu upłynęło 40 dni, wnioskodawca może rozpocząć działalność po uprzednim zawiadomieniu o tym na piśmie organu, który nie dokonał wpisu. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał tego wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.
W jakim przypadku następuje odmowa wpisania do rejestru?
- wydano prawomocne orzeczenie zakazujące wnioskodawcy wykonywania działalności objętej wpisem,
- podmiot wykonujący działalność leczniczą wykreślono na podstawie art. 108 ust. 2 pkt 1, 3 lub 4 ustawy o działalności leczniczej w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku,
- wnioskodawca nie spełnia warunków, o których mowa w art. 17 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.
W jakim przypadku następuje wykreślenie z rejestru?
a. złożenia oświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym,
b. wydania prawomocnego orzeczenia zakazującego podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru,
c. rażącego naruszenia warunków wymaganych do wykonywania działalności objętej wpisem,
d. niezastosowania się do zaleceń pokontrolnych,
e. złożenia wniosku o wykreślenie z rejestru,
f. bezskutecznego upływu terminu podjęcia działalności wyznaczonego przez organ prowadzący rejestr, nie dłuższego niż 3 miesiące, jeżeli podmiot wykonujący działalność leczniczą w terminie 3 miesięcy od dnia wpisu do rejestru nie podjął działalności.
Podmiot wykonujący działalność leczniczą, który wykreślono z rejestru na podstawie lit. a, c i d, może uzyskać ponowny wpis do tego rejestru nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wykreślenia z rejestru.
Odmowa wpisu do rejestru, odmowa jego zmiany i wykreślenie wpisu z rejestru następuje w drodze decyzji administracyjnej.
Podmiot leczniczy wykonujący działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne może, w zakresie świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych na okres nieprzekraczający 6 miesięcy zaprzestać działalności leczniczej całkowicie lub częściowo w zakresie jednej lub więcej komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa tego podmiotu związanych bezpośrednio z udzielaniem tych świadczeń. Czasowe zaprzestanie działalności wymaga zgody wojewody, który wydaję lub odmawia jej wydania, w drodze decyzji administracyjnej w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Gdzie należy złożyć dokumenty?
Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie
ul. Wały Chrobrego 4
pokoje 142, 144, 145
Wydział Zdrowia i Polityki Społecznej
Od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do 15.30 - pokój 245,
telefon 91 43 03 222, fax 91 43 03 318, e-mail zps@szczecin.uw.gov.pl
W jaki sposób można odwołać?
Stronie od decyzji dot. czasowego zaprzestania działalności, odmowy wpisu do rejestru, odmowy jego zmiany i wykreślenia wpisu z rejestru przysługuje odwołanie za pośrednictwem Wojewody Zachodniopomorskiego do ministra właściwego do spraw zdrowia w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Jakie są opłaty?
Opłaty za:
- Wpis do rejestru (zaświadczenie) – w wysokości 10% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłaty nagród z zysku za ubiegły rok, ogłaszanego, w drodze obwieszczenia przez Prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", obowiązującego w dniu złożenia wniosku o wpis do rejestru, zaokrąglonego w górę do pełnego złotego.
- Zmianę wpisu (zaświadczenie) – w wysokości 50% wskazanej powyżej opłaty za wpis do rejestru.
należy wnosić na rachunek bankowy Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie:
Bank NBP Nr: 66 1010 1599 0055 9722 3100 0000
Tytułem: Opłata za dokonanie wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą – nazwa podmiotu lub bezpośrednio w kasie Urzędu
Opłatę skarbową za:
- Wydanie decyzji administracyjnej (o odmowie wpisu, o odmowie wpisu zmian, o wykreśleniu i czasowym zaprzestaniu działalności) -10,-zł.
- Od odpisu, wypisu, kopii- 5,00 zł (od każdej pełnej lub zaczętej stronicy, w przypadku Ksiąg rejestrowych podmiotów wykonujących działalność leczniczą).
wnosi się na rachunek bankowy:
Urzędu Miasta Szczecin – PKO Bank Polski Oddział Szczecin:
20 1020 4795 0000 9302 0277 9429
tytułem: „opłata skarbowa za Księgę rejestrową nr…………..”
Uwagi:
Dodatkowe informacje można uzyskać na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia - bezpośredni link na dole strony.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r., poz. 633 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 września 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru (tekst jednolity z 2014, poz. 325),
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 maja 2012 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych oraz szczegółowego sposobu ich nadawania (Dz. U. z 2012 r., poz. 594.),
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą (Dz. U. z 2012 r., poz. 739),
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 kwietnia 2012 r. w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz. U. z 2012 r., poz.452).
Materiały
klauzula informacyjna rpwdlklauzula informacyjna rpwdl.pdf 0.13MB bezpośredni link do rejestru podmiotów wykonujących dzialalność leczniczą