W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zadania Wydziału

Do szczegółowego zakresu działania Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców należy:

W zakresie spraw obywatelskich:

  1. nadzór nad wykonywaniem przez jednostki samorządu terytorialnego zadań określonych w ustawach: prawo o aktach stanu cywilnego, o ewidencji ludności, o dowodach osobistych i o zmianie imienia i nazwiska;
  2. prowadzenie postępowań administracyjnych II instancji w sprawach ewidencji ludności, dotyczących dowodów osobistych, zmiany imienia i nazwiska oraz I i II instancji w sprawach rejestracji stanu cywilnego;
  3. wydawania decyzji w sprawach o unieważnienie jednego z dwóch aktów stanu cywilnego stwierdzających to samo zdarzenie;
  4. wydawanie postanowień w sprawie wyniesienia akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego niesporządzonych w formie dokumentu elektronicznego oraz ksiąg stanu cywilnego poza urząd stanu cywilnego;
  5. zaopatrywanie urzędów stanu cywilnego w formularze druków ścisłego zarachowania do sporządzania odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczeń;]
  6. przygotowywanie do aprobaty Wojewody wniosków do ministra właściwego do spraw wewnętrznych o zmianę okręgu rejestracji stanu cywilnego;
  7. zasilanie rejestru PESEL w dane dotyczące obywatelstwa albo uzyskania statusu bezpaństwowca oraz dane dotyczące aktualnego paszportu;
  8. \występowanie o nadanie numeru PESEL dla obywateli polskich zamieszkujących stale poza granicami RP, którzy ubiegają się o wydanie polskiego dokumentu tożsamości; powiadamianie właściwych organów o stwierdzeniu niezgodności danych zawartych w rejestrze PESEL;
  9. przydzielanie dostępu do IMI (Systemu Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym) dla gmin realizujących zadania w sferze spraw obywatelskich i zarządzania tymi użytkownikami;
  10. weryfikacja wniosków o nadanie medali za długoletnie pożycie małżeńskie w celu przekazania do Kancelarii Prezydenta RP oraz przekazywanie inicjatorom nadanych medali;
  11. prowadzenia spraw związanych z przekazywaniem listów gratulacyjnych Prezesa Rady Ministrów osobom obchodzącym jubileusz 100 rocznicy urodzin;
  12. opracowywanie sprawozdań gmin z liczby czynności wykonanych z zakresu dowodów osobistych, ewidencji ludności oraz rejestracji stanu cywilnego dla potrzeb udzielania i rozliczania dotacji celowej na realizację przez gminy powyższych zadań;
  13. wykonywanie zadań wynikających z przepisów ustawy o gwarancjach sumienia i wyznania oraz ustaw o stosunku Państwa do kościołów i związków wyznaniowych w Rzeczypospolitej Polskiej;
  14. obsługa organizacyjno-techniczna Pełnomocnika ds. Mniejszości Narodowych i Etnicznych realizującego między innymi zadania:
    1. prowadzenia spraw dotyczących mniejszości narodowych i etnicznych, w tym współpracy z organizacjami mniejszości narodowych i etnicznych oraz innymi instytucjami administracji publicznej w województwie,
    2. prowadzenia spraw związanych z dotacją z rezerwy celowej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczącej Programu integracji społeczności romskiej w Polsce na terenie województwa zachodniopomorskiego;
  15. obsługa organizacyjno-techniczna Pełnomocnika do Spraw Równego Traktowania, realizującego między innymi zadania:
    1. koordynacji działań międzyresortowych i podejmowania działań służących promowaniu zasad równego traktowania na terenie województwa,
    2. współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz równego traktowania oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji.

W zakresie repatriacji:

  1. wydawanie decyzji o uznaniu za repatrianta;
  2. udzielanie powiatom oraz gminom dotacji na realizację zadań określonych w ustawie oraz kontrola prawidłowości ich wykorzystania, zawieranie porozumień w tym zakresie;
  3. rozpatrywanie odwołań od decyzji wydawanych przez starostów w zakresie przyznania i ustalenia wysokości pomocy na częściowe pokrycie kosztów remontu i adaptacji lokalu mieszkalnego w miejscy osiedlenia się, poniesionych przez repatrianta;
  4. przyjmowanie wniosków o wydanie kart pobytu dla małżonka repatrianta;
  5. weryfikowanie zaproszeń kierowanych do repatriantów przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opiniowanie wniosków dotyczących wizy repatriacyjnej;
  6. rejestracja danych dotyczących repatriantów i ich małżonków w krajowym zbiorze rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców.

W zakresie Karty Polaka:

  1. przyjmowanie wniosków i wydawanie decyzji o przyznaniu lub przedłużeniu Karty Polaka i w tym zakresie:
    1. przyjmowanie deklaracji o przynależności do narodu polskiego,
    2. wydawanie Kart Polaka,
    3. przekazywanie Ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych informacji o wydanych decyzjach;
  2. przyjmowanie wniosków i wydawanie decyzji o przyznaniu świadczenia pieniężnego;
  3. unieważnianie Karty Polaka;
  4. prowadzenie rejestrów w powyższym zakresie;
  5.  współpraca z Wydziałem Finansów i Budżetu w zakresie przekazywania dotacji na wypłatę świadczeń pieniężnych.

W zakresie obywatelstwa polskiego:

  1. przyjmowanie wniosków i wydawanie decyzji o uznaniu za obywatela polskiego;
  2. przyjmowanie wniosków o poświadczenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego i wydawanie decyzji w tym zakresie;
  3. przyjmowanie wniosków do Prezydenta RP o nadanie obywatelstwa polskiego i o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego; sporządzanie opinii w tych sprawach, przekazywanie wniosków właściwym organom wraz z opinią Wojewody; wręczanie postanowień Prezydenta RP w tych sprawach;
  4. prowadzenie rejestrów dotyczących obywatelstwa polskiego.

W zakresie dokumentów paszportowych:

  1. wydawanie paszportów i paszportów tymczasowych, w tym:
    1. przyjmowanie wniosków o wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego wraz z niezbędnymi załącznikami;
    2. przyjmowanie oświadczeń o utracie, zniszczeniu lub odnalezieniu paszportu oraz dokonywanie aktualizacji prowadzonej ewidencji paszportowej;
  2. sporządzanie paszportów tymczasowych;
  3. wydawanie decyzji o unieważnieniu i odmowie wydania paszportu i paszportu tymczasowego;
  4. prowadzenie ewidencji wydanych i unieważnionych dokumentów paszportowych i postanowień w zakresie zakazu opuszczania kraju oraz przetwarzanie danych zawartych w tych ewidencjach, w tym:
    1. udostępnianie uprawnionym organom, w zakresie niezbędnym do wykonywania ustawowych zadań – danych przetwarzanych w centralnej ewidencji paszportowej,
    2. prowadzenie depozytu dokumentów paszportowych zatrzymanych przez uprawnione organy;
  5. opiniowanie wydawania książeczek żeglarskich.

W zakresie ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach i ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o cudzoziemcach i niektórych innych ustaw:

  1. przyjmowanie wniosków i wydawanie decyzji administracyjnych oraz postanowień w sprawach:
    1. wpisu zaproszenia do ewidencji zaproszeń,
    2. przedłużenia wizy,
    3. umieszczanie w wymienionym dokumencie podróży naklejki wizy krajowej,
    4. zezwolenia na: pobyt czasowy i pobyt czasowy i pracę, pobyt stały, pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej,
    5. przedłużenia i odmowy przedłużenia okresu pobytu cudzoziemca przebywającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umowy międzynarodowej o zniesieniu obowiązku wizowego lub wobec którego stosuje się częściowe lub całkowite zniesienie obowiązku wizowego;
  2. prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach cofnięcia wydanych zezwoleń;
  3. wydawanie decyzji stwierdzających wygaśnięcie zezwolenia na pobyt czasowy i pracę;
  4. wydawanie i wymiana dokumentów, w tym: zaproszeń, kart pobytu, polskich dokumentów podróży dla cudzoziemców, tymczasowych polskich dokumentów podróży dla cudzoziemców i polskich dokumentów tożsamości cudzoziemców;
  5. wnioskowanie do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców o wpis, przedłużenie oraz wykreślenie danych osobowych z wykazu cudzoziemców, których pobyt na terytorium RP jest niepożądany;
  6. prowadzenie rejestrów ewidencji zaproszeń i w sprawach cudzoziemców;
  7. rejestracja i weryfikacja danych osobowych cudzoziemców w krajowym zbiorze rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców (Pobyt v.2);
  8. potwierdzanie danych osobowych cudzoziemców podróżujących w ramach wycieczek szkolnych;
  9. prowadzenie kontroli legalności pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie niezbędnym do prowadzenia postępowań w sprawach cudzoziemców i sposobu wykorzystania przez cudzoziemca zezwolenia na pobyt czasowy i pracę;
  10. sprawdzanie danych cudzoziemców w Systemie Informatycznym Schengen (SIS) oraz zasięganie za pośrednictwem Komendanta Głównego Policji opinii, o której mowa w art. 25 ust. 1 Konwencji Wykonawczej Schengen;
  11. weryfikacja danych cudzoziemca w wizowym Systemie Informatycznym (VIS) dla ustalenia, czy warunki wjazdu i pobytu są spełnione oraz wprowadzenie do systemu VIS informacji na temat przedłużonej wizy;
  12. realizowanie obowiązków wynikających z art. 8-13 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o cudzoziemcach i niektórych innych ustaw i w związku z tym:
    1. udzielanie zezwolenia na pobyt czasowy,
    2. wydawanie decyzji stwierdzającej wygaśnięcie zezwolenia na pobyt czasowy,
    3. przeprowadzanie kontroli sposobu korzystania przez cudzoziemca z udzielanego zezwolenia na pobyt czasowy.

W zakresie ustawy o wjeździe i pobycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej oraz członków ich rodzin:

  1. przyjmowanie wniosków i wydawanie decyzji administracyjnych i postanowień w sprawach:
    1. zarejestrowania pobytu obywatela UE oraz członka jego rodziny na terytorium RP,
    2. udzielenia prawa stałego pobytu obywatelowi UE oraz członkowi jego rodziny na terytorium RP;
  2. prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach unieważnienia wydanych zezwoleń;
  3. wydawanie i wymiana dokumentów, w tym potwierdzenia zarejestrowania pobytu, karty stałego pobytu oraz karty pobytowej członka rodziny obywatela UE;
  4. prowadzenie rejestrów w sprawach obywateli UE i członków ich rodzin niebędących obywatelami UE;
  5. rejestracja i weryfikacja danych osobowych obywateli Unii Europejskiej oraz członków ich rodzin w krajowym zbiorze rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców.

W zakresie zatrudniania cudzoziemców na terytorium RP:

  1. przyjmowanie wniosków i wydawanie decyzji w sprawach zezwoleń na pracę oraz przedłużania zezwoleń na pracę cudzoziemców;
  2. prowadzenie postepowań administracyjnych w sprawach uchylenia wydanych zezwoleń;
  3. kontrola powiatowych urzędów pracy w zakresie realizacji zadań związanych z badaniem i analizowaniem sytuacji na lokalnym rynku pracy;
  4. ustalanie, po zasięgnięciu opinii Marszałka Województwa lub Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy, kryteriów wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców;
  5. prowadzenie i aktualizacja rejestru ZC;
  6. udostępnianie danych z prowadzonych rejestrów na wniosek właściwych organów.

W zakresie przepisów o grobach i cmentarzach wojennych:

  1. prowadzenie spraw dotyczących ogólnego zarządu cmentarzy wojennych, a w szczególności związanych z ewidencją, remontem i utrzymaniem grobów i cmentarzy wojennych;
  2. wydawanie zezwoleń w sprawie przeprowadzania robót ziemnych, wznoszenie pomników i innych urządzeń na cmentarzach i grobach wojennych:
    1. w sprawie zgody na przeprowadzanie badań sondażowych,
    2. zezwolenia na przeprowadzanie robót ziemnych, wznoszenie pomników i innych urządzeń na cmentarzach i grobach wojennych;
  3. przeprowadzenie spraw dotyczących dotacji celowych przeznaczonych na remont, konserwacje i inwestycje cmentarzy wojennych;
  4. sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem obowiązku utrzymywania grobów i cmentarzy wojennych, przez fundacje, stowarzyszenia i instytucje społeczne, którym Minister właściwy do spraw kultury i dziedzictwa narodowego powierzył taki obowiązek utrzymania grobów i cmentarzy wojennych.

W zakresie aktualizacji rejestru wyborców obejmujących obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, stale zamieszkujących na obszarze gminy i uprawnionych do korzystania z praw wyborczych:

  1. w przypadku braku warunków technicznych umożliwiających aktualizację danych w systemie dostępnym w gminie, udostępnienie organom gmin możliwości wprowadzania danych obywateli UE do systemu w siedzibie urzędu;
  2. przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji, zbiorczych informacji o danych obywateli UE, wpisanych przez organy gmin do rejestru wyborców.
{"register":{"columns":[]}}