W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zadania Wydziału

Oddział Ratownictwa Medycznego prowadzi sprawy w zakresie:

  1. Planowania, organizowania, koordynowania oraz sprawowania nadzoru nad systemem PRM na terenie województwa;

  2. Sporządzania wojewódzkiego planu działania systemu PRM i jego aktualizacji oraz prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem i aktualizacją Wojewódzkiego Planu Działania Systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne (PRM);

  3. Prowadzenia:

    • w systemie teleinformatycznym ewidencji szpitalnych oddziałów ratunkowych, centrów urazowych, centrów urazowych dla dzieci i jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego i przekazywania danych objętych tymi ewidencjami do systemu informacji o ochronie zdrowia,

    • w formie elektronicznej, rejestru jednostek współpracujących z systemem PRM i przekazywania danych objętych tym rejestrem do systemu informacji o ochronie zdrowia;

  4. Wydawania decyzji administracyjnych dotyczących wpisania lub wykreślenia lub odmowy wpisu jednostek z rejestru jednostek współpracujących z systemem PRM;

  5. Podejmowania działań organizacyjnych zmierzających do zapewnienia parametrów czasu dotarcia na miejsce zdarzenia dla zespołów ratownictwa medycznego od chwili przyjęcia zgłoszenia przez dyspozytora medycznego, określonych w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym;

  6. Finansowania lub dofinansowania nakładów na inwestycje związane
    z działalnością zespołów ratownictwa medycznego, szpitalnych oddziałów ratunkowych, centrów urazowych i stanowisk pracy dyspozytorów medycznych;

  7. Podejmowania działań związanych z przygotowaniem analiz na podstawie, których dyrektor właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w porozumieniu z Wojewodą podejmuje decyzje
    o rozwiązaniu umowy na wykonywanie medycznych czynności ratunkowych w związku z niewywiązywaniem się lub nienależytym wywiązywaniem się zespołów ratownictwa medycznego z obowiązków wynikających z zawartej umowy;

  8. Zatwierdzania, odmowy zatwierdzenia programów kursów w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz cofania zatwierdzenia programów;

  9. Zapewnienia całodobowego dyżuru wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego w tym rozstrzyganie sporów oraz wydawanie decyzji administracyjnej dotyczącej przyjęcia do szpitali osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego;

  10. Rozpatrywania odwołań od decyzji administracyjnej w sprawie rozstrzygania sporów dotyczących przyjęcia do szpitali osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego;

  11. Nakładania, w formie decyzji administracyjnej, na podmioty wykonujące działalność leczniczą obowiązku pozostawania w stanie podwyższonej gotowości w celu przyjęcia osób znajdujących się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego oraz podejmowania działań organizacyjnych mających na celu zapewnienie wdrożenia rozwiązań umożliwiających właściwe funkcjonowanie tych podmiotów w przypadku zaistnienia zdarzenia masowego;

  12. Rozpatrywania roszczeń wobec Skarbu Państwa z tytułu szkód w mieniu, powstałych w następstwie udzielania pierwszej pomocy;

  13. Organizacji obchodów Dnia Ratownictwa Medycznego;

  14. Planowania i prowadzenia kontroli dysponentów jednostek systemu, jednostek współpracujących z systemem, podmiotów prowadzących kursy
    w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy;

  15. Realizacji zadań wynikających z Umowy ramowej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o współpracy transgranicznej
    w ratownictwie medycznym;

  16. Ustalania harmonogramu funkcjonowania jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego, w warunkach zwiększonej gotowości do udzielania świadczeń opieki zdrowotnej na rzecz osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego;

  17. Sporządzania dla ministra właściwego do spraw zdrowia założeń finansowania wsparcia psychologicznego dyspozytorów medycznych
    i dyspozytorni medycznej;

  18. Przesyłania do ministra właściwego do spraw zdrowia, na jego żądanie, informacji dotyczących funkcjonowania systemu PRM na terenie województwa.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego prowadzi sprawy w zakresie:

  1. Tworzenia i funkcjonowania Centrum Powiadamiania Ratunkowego, wchodzącego w skład jednolitego systemu do obsługi zgłoszeń alarmowych, kierowanych do numerów alarmowych 112, 997 i 998, umożliwiającego przekazanie zgłoszenia alarmowego w celu zaangażowania właściwych zasobów ratowniczych;

  2. Stosowania zasady wzajemnej zastępowalności centrów w razie miejscowej awarii systemu teleinformatycznego bądź jego przeciążenia;

  3. Współpracy z podmiotami ratowniczymi w celu podjęcia działań ratowniczych w związku z otrzymanym zgłoszeniem alarmowym z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego i sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych lub innej sieci teleinformatycznej;

  4. Upowszechniania wiedzy o numerach alarmowych oraz promowania poprawnego ich wykorzystania dla bezpieczeństwa obywateli;

  5. Wydawania upoważnień do przetwarzania danych osobowych w systemie teleinformatycznym dla podległych pracowników realizujących zadania z zakresu powiadamiania ratunkowego;

  6. Udostępniania danych przetwarzanych w systemie teleinformatycznym na wniosek sądu, prokuratury lub Policji;

  7. Obsługi zgłoszeń alarmowych;

  8. Wprowadzania do systemu teleinformatycznego i ewidencjonowania w tym systemie danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych, w tym nagrań rozmów telefonicznych obejmujących całość zgłoszenia alarmowego, danych osób zgłaszających i innych osób wskazanych w trakcie przyjmowania zgłoszenia, pozycji geograficznych, informacji o miejscu zdarzenia i jego rodzaju oraz skróconego opisu zdarzenia;

  9. Wykonywania analiz związanych z funkcjonowaniem systemu na obszarze obsługiwanym przez centrum oraz tworzenia statystyk w zakresie liczby, rodzaju oraz czasów realizacji zgłoszeń alarmowych;

  10. Współpracy oraz wymiany informacji z centrami zarządzania kryzysowego;

  11. Wymiany informacji i danych, z wyłączeniem danych osobowych i nagrań rozmów telefonicznych, z podmiotami ratowniczymi, na potrzeby analiz.

W przypadku braku możliwości przekazania zgłoszenia alarmowego w ramach systemu i gdy jest to uzasadnione charakterem tego zgłoszenia, centrum podejmuje działania mające na celu przekazanie informacji o tym zgłoszeniu do podmiotów, do których zadań należy ochrona życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego, mienia lub środowiska, których numery telefoniczne nie są obsługiwane w ramach systemu.

Od 18 grudnia 2013 dzwoniący pod numer alarmowy 112 z terenu całego województwa połączą się z operatorami przyjmującymi zgłoszenia w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Szczecinie.

Od 2018 roku w Centrum Powiadamiania Ratunkowego obsługiwane są zgłoszenia kierowane na numer 997, w 2021 roku przełączono numer alarmowy 998 do 112.

Oznacza to, że dzwoniąc na numery alarmowe 997, 998 zostaniemy połączeni z operatorem CPR, który przyjmie zgłoszenie i przekaże je do właściwych służb. Dążąc do zapewnienia jednolitości systemu w Polsce, docelowo również numer alarmowy 999 będzie obsługiwany w centrach powiadamiania ratunkowego.

System powiadamiania ratunkowego działa z zastosowaniem zasady wzajemnej zastępowalności centrów w razie miejscowej awarii systemu teleinformatycznego bądź jego przeciążenia. W praktyce oznacza to, że w przypadku awarii lub gwałtownego wzrostu liczby zgłoszeń w danym centrum powiadamiania ratunkowego, połączenia telefoniczne, których nie są w stanie obsłużyć operatorzy numerów alarmowych tego centrum, automatycznie zostają skierowane do wolnych operatorów numerów alarmowych w pozostałych centrach powiadamiania ratunkowego na terenie kraju.

Aplikacja mobilna Alarm112

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji uruchomiło aplikację mobilną Alarm112 do wysyłania zgłoszeń alarmowych do Centrum Powiadamiana Ratunkowego.

Aplikacja mobilna Alarm112 umożliwia w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego przekazanie zgłoszenia alarmowego do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, przez osoby, które nie mogą wykonać połączenia głosowego, w szczególności osoby głuche i niedosłyszące. W Alarm112 możliwe jest poprzez wybór odpowiednich piktogramów określenie rodzaju i miejsca zdarzenia oraz wskazanie służby, której pomoc jest konieczna.  

Pobierz aplikację mobilną Alarm112

Dyspozytornia Medyczna prowadzi sprawy w zakresie:

  1. Działania Dyspozytorni Medycznej w celu zapewnienia całodobowej obsługi zgłoszeń alarmowych i powiadomień o zdarzeniach;

  2. Realizacji zadań Dyspozytorni Medycznej zgodnie z postanowieniami umowy międzynarodowej dotyczącej współpracy transgranicznej w ratownictwie medycznym;

  3. Współpracy z Policją, Państwową Strażą Pożarną i Centrami Powiadamiania Ratunkowego oraz innymi podmiotami w celu podejmowania działań ratowniczych w związku z realizacją zadań dyspozytora medycznego, przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego i sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych, przyjmowania i obsługi powiadomień o zdarzeniach oraz zgłoszeń alarmowych przekazywanych z centrum powiadamiania ratunkowego przez dyspozytora medycznego;

  4. Zapewniania utrzymania i funkcjonowania Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego na terenie województwa;

  5. Przetwarzania i udostępniania danych zarejestrowanych w SWD PRM, na wniosek sądu, Prokuratury, Policji, Rzecznika Praw Pacjenta lub Narodowego Funduszu Zdrowia;

  6. Współadministrowania danymi osobowymi przetwarzanymi w SWD PRM, w tym nadawania i cofania upoważnień do przetwarzanie danych w systemie SWD PRM;

  7. Rejestrowania i przechowywania oraz niszczenia nagrań rozmów prowadzonych na stanowisku dyspozytora medycznego oraz wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego z wykorzystaniem łączności radiowej;

  8. Sporządzania analiz ilości i czasu obsługi zgłoszeń przyjmowanych przez dyspozytorów medycznych oraz sporządzania analiz ilości obsługiwanych zdarzeń;

  9. Zastosowania zasady wzajemnej zastępowalności dyspozytorni medycznej w razie miejscowej awarii systemu teleinformatycznego bądź jego przeciążenia, awarii SWD PRM, łączności radiowej lub telefonicznej.

{"register":{"columns":[]}}