Zadania Wydziału
Do zadań Oddziału Rynku Pracy, Egzekucji i Inwestycji w Sektorze Zdrowia należy:
W zakresie ochrony zdrowia - prowadzenie spraw dotyczących:
- Prowadzenia postępowań egzekucyjnych w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym dotyczących obowiązkowych szczepień ochronnych dzieci.
- Powoływania i odwoływania konsultantów wojewódzkich w ochronie zdrowia.
- Obsługi administracyjnej konsultantów wojewódzkich w ochronie zdrowia.
- Zlecania konsultantom wojewódzkim w ochronie zdrowia przeprowadzenia kontroli podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
- Wyznaczania przedstawicieli Wojewody do udziału w radach społecznych podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami.
- Sprawowania nadzoru nad realizacją zobowiązania lekarza odbywającego szkolenie specjalizacyjne w trybie rezydentury do wykonywania zawodu lekarza na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w podmiocie wykonującym działalność leczniczą, który udziela świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w tym wydawania decyzji w przedmiocie nałożenia kary w przypadku niewywiązania się z zobowiązania lub zaprzestania realizacji programu specjalizacji.
- Monitoringu sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotów leczniczych z terenu województwa, określonych w ustawie o systemie informacji w ochronie zdrowia.
- Przeprowadzania badań statystycznych, pozyskiwania dodatkowych danych, dokonywania analiz i opracowywania publikacji oraz zestawień zbiorczych z zakresu zdrowia i ochrony zdrowia.
- Regionalnej polityki zdrowotnej, w tym:
- określania w mapie potrzeb zdrowotnych rekomendowanych kierunków działań dla województwa zachodniopomorskiego,
- ustalania wojewódzkiego planu transformacji,
- sporządzania informacji z realizacji wskaźników działań określonych w wojewódzkim planie transformacji,
- sporządzania sprawozdania śródokresowego i końcowego z realizacji wojewódzkiego planu transformacji.
- Wydawania opinii o celowości inwestycji przy użyciu Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia (IOWISZ).
- Powoływania i odwoływania członków rady oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia oraz zwoływania pierwszego posiedzenia rady.
W zakresie promocji zatrudnienia - prowadzenie spraw dotyczących:
- Sprawowania kontroli i nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez Marszałka Województwa lub starostę, Wojewódzki lub powiatowe urzędy pracy oraz inne podmioty.
- Wykonywania zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach związanych z realizacją przez starostów zadań dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia.
- Organizowania i finansowania szkoleń pracowników Urzędu Wojewódzkiego oraz Wojewódzkiego i powiatowych urzędów pracy.
W zakresie zatrudnienia socjalnego – prowadzenie spraw dotyczących:
- Nadawania, przedłużania oraz stwierdzenia utraty statusu centrum integracji społecznej.
- Sprawowania nadzoru nad działalnością centrum integracji społecznej w zakresie prawidłowości realizacji reintegracji zawodowej i społecznej, zgodności prowadzonej działalności z wymaganiami stanowiącymi podstawę przyznania statusu centrum integracji społecznej oraz w zakresie wypełniania obowiązku sprawozdawczego.
- Prowadzenia rejestru jednostek, którym nadany został status centrum integracji społecznej oraz rejestru klubów integracji społecznej.
- Sprawozdawczości centrum integracji społecznej oraz klubów integracji społecznej.
Zapewnienie obsługi:
- Wojewódzkiej Komisji do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych.
- Wojewódzkiej Rady do Spraw Potrzeb Zdrowotnych.
Do zadań Oddziału Ochrony Zdrowia, Rehabilitacji Zawodowej i Społecznej należy:
W zakresie ochrony zdrowia - prowadzenie spraw dotyczących:
- Prowadzenia rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
- Przeprowadzania kontroli podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie zgodności wykonywanej działalności z przepisami określającymi warunki jej wykonywania lub w oparciu o informację organu Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej.
- Wydawania decyzji w sprawie czasowego zaprzestania działalności podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
- Wydawania decyzji w sprawie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie:
- przepisu art. 34 ustawy o działalności leczniczej,
- przepisów art. 87 ust. 5 i 6 ustawy Prawo Farmaceutyczne,
- przepisu art.107 ust.1 ustawy o działalności leczniczej.
- Zapobiegania i zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych oraz postępowania w razie stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii, w tym sporządzania projektu wojewódzkiego planu działania na wypadek wystąpienia epidemii.
- Realizacji Krajowego Programu Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS;
- Kontroli wykonywania i dokumentowania badań oraz orzeczeń lekarskich i psychologicznych dla osób ubiegających się lub posiadających pozwolenie na broń, osób ubiegających się lub posiadających licencję detektywa oraz osób ubiegających się o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub posiadających taki wpis.
- Wyznaczania psychologa uprawnionego do rozpatrywania odwołań od orzeczeń psychologicznych, wnoszonych przez osoby ubiegające się lub posiadające pozwolenie na nabywanie oraz przechowywanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego.
- Nadzoru nad odbywaniem stażu podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów oraz w zakresie spełniania przez podmioty prowadzące staż ustawowych wymagań i warunków.
- Nadzoru nad lecznictwem uzdrowiskowym.
- Oceny realizacji zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej.
- Realizacji zadań wynikających z ustawy o zdrowiu publicznym.
- Kształcenia podyplomowego w zakresie specjalizacji lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów, fizjoterapeutów i osób odbywających specjalizację w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia.
- Organizacji opieki zdrowotnej nad matką i dzieckiem.
- Wydawania opinii w przedmiocie zgodności planowanego programu polityki zdrowotnej realizowanego przez jednostkę samorządu terytorialnego z wojewódzkim planem transformacji oraz celami operacyjnymi Narodowego Programu Zdrowia.
- Współpracy z Centrum Egzaminów Medycznych przy organizacji i przeprowadzaniu Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego oraz zgłaszania kandydatów do Komisji Egzaminacyjnej przeprowadzającej Lekarski Egzamin Końcowy i Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy oraz do Komisji Egzaminacyjnej, przed którą składa się Państwowy Egzamin Fizjoterapeutyczny.
- Prowadzenie spraw wynikających z art. 30a ust. 4 i 5 ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
W zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych – prowadzenie spraw dotyczących:
- Przyznawania lub utraty statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej.
- Zwolnienia na czas określony prowadzącego zakład pracy chronionej od spełnienia warunku określonego w ustawie.
- Przeprowadzania kontroli w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej w zakresie spełniania warunków i obowiązków określonych w ustawie.
- Prowadzenia rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych uprawnionych do organizowania turnusów i rejestru ośrodków uprawnionych do przyjmowania zorganizowanych grup turnusów osób niepełnosprawnych.
- Prowadzenia kontroli ośrodków posiadających wpis do rejestru ośrodków i kontroli organizatorów turnusów rehabilitacyjnych posiadających wpis do rejestru organizatorów turnusów.
Realizacja zadań wynikających z ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania się, w tym prowadzenie rejestru tłumaczy polskiego języka migowego, systemu językowo-migowego i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych.
Realizacja zadań wynikających z ustawy o ekonomii społecznej.
Do zadań Oddziału Pomocy Społecznej należy:
W zakresie pomocy społecznej - prowadzenie spraw dotyczących:
- Ustalania sposobu wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Stwierdzania zgodności programów naprawczych w zakresie osiągania standardów w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz ocena stopnia ich realizacji.
- Wydawania i cofania zezwoleń lub zezwoleń warunkowych na prowadzenie domów pomocy społecznej oraz wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej.
- Prowadzenia rejestru domów pomocy społecznej, rejestru mieszkań treningowych i wspomaganych, rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym oraz przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, rejestru miejsc udzielania tymczasowego schronienia oraz rejestru jednostek specjalistycznego poradnictwa.
- Koordynowania działań w zakresie integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielony w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, oraz prowadzenia rejestru zatwierdzonych indywidualnych programów integracji.
- Realizacji lub zlecania jednostkom samorządu terytorialnego lub podmiotom uprawnionym, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zadań wynikających z programów rządowych lub programów ustanowionych przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
- Nadzoru nad realizacją zadań samorządu gminnego, powiatowego i Województwa, w tym nad jakością działalności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz nad jakością usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami.
- Kontroli jakości usług oraz zgodności zatrudnienia pracowników z wymaganymi kwalifikacjami, o których mowa w pkt 7, wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umowy z organami administracji rządowej i samorządowej.
- Kontroli jakości usług oraz zgodności zatrudnienia pracowników z wymaganymi kwalifikacjami, o których mowa w pkt 7, wykonywanych przez domy pomocy społecznej, prowadzone nie na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego przez podmioty niepubliczne, o których mowa w art. 57 ust. 1 pkt 2-4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
- Kontroli placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonym na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, w zakresie standardów usług socjalno-bytowych i przestrzegania praw tych osób, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników z wymaganymi kwalifikacjami.
- Analizy stanu i skuteczności pomocy społecznej w oparciu o ocenę zasobów pomocy społecznej, przyjętą przez Samorząd Województwa, z uwzględnieniem założeń przewidzianych w strategii.
- Sporządzania sprawozdawczości oraz przekazywania jej ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego.
- Finansowego wspierania programów w określonym przez Wojewodę obszarze pomocy społecznej, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub podmioty uprawnione, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
- Koordynowania, w ramach systemu pomocy społecznej, działań w zakresie zapobiegania handlowi ludźmi oraz wsparcia udzielanego ofiarom handlu ludźmi.
Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.
Do zadań Oddziału Budżetu i Sprawozdawczości należy:
- Sporządzanie sprawozdawczości w zakresie pomocy społecznej oraz świadczeń rodzinnych, świadczenia wychowawczego i pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz składania ich ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego.
- W zakresie pomocy społecznej prowadzenie spraw dotyczących realizacji zadań określonych przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, w zakresie utrzymania i rozwoju systemu informatycznego w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej w województwie oraz współfinansowania i sprawowania nadzoru nad jego funkcjonowaniem.
- Prowadzenie spraw dotyczących planowania potrzeb finansowych, finansowania, dofinansowania i rozliczania środków na realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne pomocy społecznej oraz podmioty niepubliczne zadania należące do właściwości Wydziału.
- Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz resortowych i rządowych programów rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
- Realizacja zadań wsparcia rodzin wielodzietnych, wynikających z ustawy o Karcie Dużej Rodziny.
- Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.
- Realizacja zadań wynikających z ustawy o Funduszu Solidarnościowym.
- W zakresie ochrony zdrowia prowadzenie spraw dotyczących zawierania, rozwiązywania i aneksowania umów z kierownikami podmiotów prowadzących szkolenie specjalizacyjne, dotyczących finansowania przez Wojewodę dodatku do wynagrodzenia dla kierowników specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów.
Do zadań Oddziału Wspierania Rodziny, Systemu Pieczy Zastępczej i Przeciwdziałania Przemocy należy:
W zakresie świadczeń rodzinnych, świadczenia wychowawczego oraz pomocy osobom uprawnionym do alimentów – prowadzenie spraw dotyczących realizacji przez samorządy gminne zadań z zakresu świadczeń rodzinnych, świadczenia wychowawczego oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
W zakresie przeciwdziałania przemocy domowej – prowadzenie spraw dotyczących:
- Opracowywania projektów materiałów instruktażowych, zaleceń i procedur postępowania interwencyjnego w sytuacjach kryzysowych, związanych z przemocą domową, dla osób realizujących te zadania.
- Monitorowania zjawiska przemocy domowej.
- Monitorowania realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej przy pomocy Wojewódzkiego Koordynatora Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej.
- Nadzoru nad wykonywaniem zadań realizowanych przez samorząd gminny, powiatowy i Województwa.
- Kontroli realizacji zadań wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umów z organami administracji rządowej i samorządowej.
W zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej – prowadzenie spraw dotyczących:
- Prowadzenia rejestrów placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych oraz rejestrów wolnych miejsc w tych jednostkach.
- Wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie jednostek wymienionych w pkt 1;
- Kontroli nad:
- realizacją zadań z zakresu wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
- zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami.
- Zasięgania informacji o sposobie realizacji zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przez samorząd gminny, powiatowy i województwa.
- Gromadzenia informacji o liczbie miejsc w rodzinnej pieczy zastępczej na terenie danego powiatu.
- Udziału, w roli obserwatora, w posiedzeniach ośrodka adopcyjnego dotyczących kwalifikowania dziecka do przysposobienia, dokonywania wstępnej oceny kandydata do przysposobienia dziecka oraz wydawania opinii kwalifikacyjnej kandydata do przysposobienia dziecka w celu kontroli zapewnienia odpowiedniej jakości prowadzonych procedur przysposobienia.
- Gromadzenia sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej przekazywanych przez gminy, powiaty i samorządy województw oraz przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw rodziny.
- Współdziałania z ministrem właściwym do spraw rodziny przy opracowywaniu, realizacji i finansowaniu programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.