W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zadania Wydziału

Do zadań Oddziału Rynku Pracy, Egzekucji i Inwestycji w Sektorze Zdrowia należy:

W zakresie ochrony zdrowia - prowadzenie spraw dotyczących:

  1. Prowadzenia postępowań egzekucyjnych w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym dotyczących obowiązkowych szczepień ochronnych dzieci.
  2. Powoływania i odwoływania konsultantów wojewódzkich w ochronie zdrowia.
  3. Obsługi administracyjnej konsultantów wojewódzkich w ochronie zdrowia.
  4. Zlecania konsultantom wojewódzkim w ochronie zdrowia przeprowadzenia kontroli podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
  5. Wyznaczania przedstawicieli Wojewody do udziału w radach społecznych podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami.
  6. Sprawowania nadzoru nad realizacją zobowiązania lekarza odbywającego szkolenie specjalizacyjne w trybie rezydentury do wykonywania zawodu lekarza na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w podmiocie wykonującym działalność leczniczą, który udziela świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w tym wydawania decyzji w przedmiocie nałożenia kary w przypadku niewywiązania się z zobowiązania lub zaprzestania realizacji programu specjalizacji.
  7. Monitoringu sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotów leczniczych z terenu województwa, określonych w ustawie o systemie informacji w ochronie zdrowia.
  8. Przeprowadzania badań statystycznych, pozyskiwania dodatkowych danych, dokonywania analiz i opracowywania publikacji oraz zestawień zbiorczych z zakresu zdrowia i ochrony zdrowia.
  9. Regionalnej polityki zdrowotnej, w tym:
  1. określania w mapie potrzeb zdrowotnych rekomendowanych kierunków działań dla województwa zachodniopomorskiego,
  2. ustalania wojewódzkiego planu transformacji,
  3. sporządzania informacji z realizacji wskaźników działań określonych w wojewódzkim planie transformacji,
  4. sporządzania sprawozdania śródokresowego i końcowego z realizacji wojewódzkiego planu transformacji.
  1. Wydawania opinii o celowości inwestycji przy użyciu Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia (IOWISZ).
  1. Powoływania i odwoływania członków rady oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia oraz zwoływania pierwszego posiedzenia rady.
W zakresie promocji zatrudnienia - prowadzenie spraw dotyczących:
  1. Sprawowania kontroli i nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez Marszałka Województwa lub starostę, Wojewódzki lub powiatowe urzędy pracy oraz inne podmioty.
  2. Wykonywania zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach związanych z realizacją przez starostów zadań dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia.
  3. Organizowania i finansowania szkoleń pracowników Urzędu Wojewódzkiego oraz Wojewódzkiego i powiatowych urzędów pracy.
W zakresie zatrudnienia socjalnego – prowadzenie spraw dotyczących:
  1. Nadawania, przedłużania oraz stwierdzenia utraty statusu centrum integracji społecznej.
  2. Sprawowania nadzoru nad działalnością centrum integracji społecznej w zakresie prawidłowości realizacji reintegracji zawodowej i społecznej, zgodności prowadzonej działalności z wymaganiami stanowiącymi podstawę przyznania statusu centrum integracji społecznej oraz w zakresie wypełniania obowiązku sprawozdawczego.
  3. Prowadzenia rejestru jednostek, którym nadany został status centrum integracji społecznej oraz rejestru klubów integracji społecznej.
  4. Sprawozdawczości centrum integracji społecznej oraz klubów integracji społecznej.
Zapewnienie obsługi:
  1. Wojewódzkiej Komisji do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych.
  2. Wojewódzkiej Rady do Spraw Potrzeb Zdrowotnych.

Do zadań Oddziału Ochrony Zdrowia, Rehabilitacji Zawodowej i Społecznej należy:

W zakresie ochrony zdrowia - prowadzenie spraw dotyczących:
  1. Prowadzenia rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
  2. Przeprowadzania kontroli podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie zgodności wykonywanej działalności z przepisami określającymi warunki jej wykonywania lub w oparciu o informację organu Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej.
  3. Wydawania decyzji w sprawie czasowego zaprzestania działalności podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
  4. Wydawania decyzji w sprawie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie:
  1. przepisu art. 34 ustawy o działalności leczniczej,
  2. przepisów art. 87 ust. 5 i 6 ustawy Prawo Farmaceutyczne,
  3. przepisu art.107 ust.1 ustawy o działalności leczniczej.
  1. Zapobiegania i zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych oraz postępowania w razie stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii, w tym sporządzania projektu wojewódzkiego planu działania na wypadek wystąpienia epidemii.
  2. Realizacji Krajowego Programu Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS;
  3. Kontroli wykonywania i dokumentowania badań oraz orzeczeń lekarskich i psychologicznych dla osób ubiegających się lub posiadających pozwolenie na broń, osób ubiegających się lub posiadających licencję detektywa oraz osób ubiegających się o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub posiadających taki wpis.
  4. Wyznaczania psychologa uprawnionego do rozpatrywania odwołań od orzeczeń psychologicznych, wnoszonych przez osoby ubiegające się lub posiadające pozwolenie na nabywanie oraz przechowywanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego.
  5. Nadzoru nad odbywaniem stażu podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów oraz w zakresie spełniania przez podmioty prowadzące staż ustawowych wymagań i warunków.
  6. Nadzoru nad lecznictwem uzdrowiskowym.
  7. Oceny realizacji zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej.
  8. Realizacji zadań wynikających z ustawy o zdrowiu publicznym.
  9. Kształcenia podyplomowego w zakresie specjalizacji lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów, fizjoterapeutów i osób odbywających specjalizację w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia.
  10. Organizacji opieki zdrowotnej nad matką i dzieckiem.
  11. Wydawania opinii w przedmiocie zgodności planowanego programu polityki zdrowotnej realizowanego przez jednostkę samorządu terytorialnego z wojewódzkim planem transformacji oraz celami operacyjnymi Narodowego Programu Zdrowia.
  12. Współpracy z Centrum Egzaminów Medycznych przy organizacji i przeprowadzaniu Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego oraz zgłaszania kandydatów do Komisji Egzaminacyjnej przeprowadzającej Lekarski Egzamin Końcowy i Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Końcowy oraz do Komisji Egzaminacyjnej, przed którą składa się Państwowy Egzamin Fizjoterapeutyczny.
  13. Prowadzenie spraw wynikających z art. 30a ust. 4 i 5 ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
W zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych – prowadzenie spraw dotyczących:
  1. Przyznawania lub utraty statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej.
  2. Zwolnienia na czas określony prowadzącego zakład pracy chronionej od spełnienia warunku określonego w ustawie.
  3. Przeprowadzania kontroli w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej w zakresie spełniania warunków i obowiązków określonych w ustawie.
  4. Prowadzenia rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych uprawnionych do organizowania turnusów i rejestru ośrodków uprawnionych do przyjmowania zorganizowanych grup turnusów osób niepełnosprawnych.
  5. Prowadzenia kontroli ośrodków posiadających wpis do rejestru ośrodków i kontroli organizatorów turnusów rehabilitacyjnych posiadających wpis do rejestru organizatorów turnusów.
Realizacja zadań wynikających z ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania się, w tym prowadzenie rejestru tłumaczy polskiego języka migowego, systemu językowo-migowego i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych.
Realizacja zadań wynikających z ustawy o ekonomii społecznej.

Do zadań Oddziału Pomocy Społecznej należy:

W zakresie pomocy społecznej - prowadzenie spraw dotyczących:
  1. Ustalania sposobu wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.
  2. Stwierdzania zgodności programów naprawczych w zakresie osiągania standardów w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz ocena stopnia ich realizacji.
  3. Wydawania i cofania zezwoleń lub zezwoleń warunkowych na prowadzenie domów pomocy społecznej oraz wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej.
  4. Prowadzenia rejestru domów pomocy społecznej, rejestru mieszkań treningowych i wspomaganych, rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym oraz przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, rejestru miejsc udzielania tymczasowego schronienia oraz rejestru jednostek specjalistycznego poradnictwa.
  5. Koordynowania działań w zakresie integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielony w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, oraz prowadzenia rejestru zatwierdzonych indywidualnych programów integracji.
  6. Realizacji lub zlecania jednostkom samorządu terytorialnego lub podmiotom uprawnionym, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zadań wynikających z programów rządowych lub programów ustanowionych przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
  7. Nadzoru nad realizacją zadań samorządu gminnego, powiatowego i Województwa, w tym nad jakością działalności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz nad jakością usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami.
  8. Kontroli jakości usług oraz zgodności zatrudnienia pracowników z wymaganymi kwalifikacjami, o których mowa w pkt 7, wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umowy z organami administracji rządowej i samorządowej.
  9. Kontroli jakości usług oraz zgodności zatrudnienia pracowników z wymaganymi kwalifikacjami, o których mowa w pkt 7, wykonywanych przez domy pomocy społecznej, prowadzone nie na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego przez podmioty niepubliczne, o których mowa w art. 57 ust. 1 pkt 2-4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
  10. Kontroli placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonym na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, w zakresie standardów usług socjalno-bytowych i przestrzegania praw tych osób, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników z wymaganymi kwalifikacjami.
  11. Analizy stanu i skuteczności pomocy społecznej w oparciu o ocenę zasobów pomocy społecznej, przyjętą przez Samorząd Województwa, z uwzględnieniem założeń przewidzianych w strategii.
  12. Sporządzania sprawozdawczości oraz przekazywania jej ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego.
  13. Finansowego wspierania programów w określonym przez Wojewodę obszarze pomocy społecznej, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub podmioty uprawnione, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
  14. Koordynowania, w ramach systemu pomocy społecznej, działań w zakresie zapobiegania handlowi ludźmi oraz wsparcia udzielanego ofiarom handlu ludźmi.
Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.

Do zadań Oddziału Budżetu i Sprawozdawczości należy:

  1. Sporządzanie sprawozdawczości w zakresie pomocy społecznej oraz świadczeń rodzinnych, świadczenia wychowawczego i pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz składania ich ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego.
  2. W zakresie pomocy społecznej prowadzenie spraw dotyczących realizacji zadań określonych przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, w zakresie utrzymania i rozwoju systemu informatycznego w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej w województwie oraz współfinansowania i sprawowania nadzoru nad jego funkcjonowaniem.
  3. Prowadzenie spraw dotyczących planowania potrzeb finansowych, finansowania, dofinansowania i rozliczania środków na realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne pomocy społecznej oraz podmioty niepubliczne zadania należące do właściwości Wydziału.
  4. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz resortowych i rządowych programów rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
  5. Realizacja zadań wsparcia rodzin wielodzietnych, wynikających z ustawy o Karcie Dużej Rodziny.
  6. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.
  7. Realizacja zadań wynikających z ustawy o Funduszu Solidarnościowym.
  8. W zakresie ochrony zdrowia prowadzenie spraw dotyczących zawierania, rozwiązywania i aneksowania umów z kierownikami podmiotów prowadzących szkolenie specjalizacyjne, dotyczących finansowania przez Wojewodę dodatku do wynagrodzenia dla kierowników specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów.

Do zadań Oddziału Wspierania Rodziny, Systemu Pieczy Zastępczej i Przeciwdziałania Przemocy należy:

W zakresie świadczeń rodzinnych, świadczenia wychowawczego oraz pomocy osobom uprawnionym do alimentów – prowadzenie spraw dotyczących realizacji przez samorządy gminne zadań z zakresu świadczeń rodzinnych, świadczenia wychowawczego oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

 

W zakresie przeciwdziałania przemocy domowej – prowadzenie spraw dotyczących:
  1. Opracowywania projektów materiałów instruktażowych, zaleceń i procedur postępowania interwencyjnego w sytuacjach kryzysowych, związanych z przemocą domową, dla osób realizujących te zadania.
  2. Monitorowania zjawiska przemocy domowej.
  3. Monitorowania realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej przy pomocy Wojewódzkiego Koordynatora Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej.
  4. Nadzoru nad wykonywaniem zadań realizowanych przez samorząd gminny, powiatowy i Województwa.
  5. Kontroli realizacji zadań wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umów z organami administracji rządowej i samorządowej.
W zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej – prowadzenie spraw dotyczących:
  1. Prowadzenia rejestrów placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych oraz rejestrów wolnych miejsc w tych jednostkach.
  2. Wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie jednostek wymienionych w pkt 1;
  3. Kontroli nad:
  1. realizacją zadań z zakresu wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
  2. zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami.
  1. Zasięgania informacji o sposobie realizacji zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przez samorząd gminny, powiatowy i województwa.
  2. Gromadzenia informacji o liczbie miejsc w rodzinnej pieczy zastępczej na terenie danego powiatu.
  3. Udziału, w roli obserwatora, w posiedzeniach ośrodka adopcyjnego dotyczących kwalifikowania dziecka do przysposobienia, dokonywania wstępnej oceny kandydata do przysposobienia dziecka oraz wydawania opinii kwalifikacyjnej kandydata do przysposobienia dziecka w celu kontroli zapewnienia odpowiedniej jakości prowadzonych procedur przysposobienia.
  4. Gromadzenia sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej przekazywanych przez gminy, powiaty i samorządy województw oraz przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw rodziny.
  5. Współdziałania z ministrem właściwym do spraw rodziny przy opracowywaniu, realizacji i finansowaniu programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.
{"register":{"columns":[]}}