W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zadania Wydziału

Oddział Spraw Obronnych prowadzi sprawy w zakresie:

  1. tworzenia warunków organizacyjnych i technicznych do planowania i realizacji zadań obronnych wykonywanych w województwie;
  2. opracowywania i aktualizowania planu operacyjnego funkcjonowania województwa w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny oraz nadzoru nad opracowywaniem takich planów przez organy samorządu terytorialnego i jednostki organizacyjne, na które nałożono zadania obronne;
  3. opracowywania programu i kwestionariusza pozamilitarnych przygotowań obronnych;
  4. planowania i realizacji w województwie zadań w zakresie przygotowania i wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa oraz organizacja współdziałania w tym zakresie z organami samorządowymi i innymi jednostkami organizacyjnymi realizującymi zadania obronne;
  5. organizowania współdziałania organów samorządowych, podmiotów leczniczych i innych jednostek organizacyjnych w planowaniu i realizacji zadań w ochronie zdrowia na potrzeby obronne państwa;
  6. organizowania systemu stałych dyżurów w województwie na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
  7. przygotowania stanowisk kierowania Wojewody oraz koordynowania przedsięwzięć w tym zakresie podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego i kierowników wojewódzkiej administracji zespolonej;
  8. organizowania, koordynowania i sprawowania nadzoru nad przygotowaniami gospodarczo-obronnymi przez organy wojewódzkiej administracji rządowej, samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne podporządkowane oraz nadzorowane przez Wojewodę, w tym przez przedsiębiorców;
  9. zabezpieczenia mobilizacyjnego rozwinięcia Sił Zbrojnych w zakresie akcji kurierskiej oraz koordynowania w województwie zadań w dotyczących planowania i nakładania obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych;
  10. zabezpieczenia realizacji zadań w stosunku do wojsk sojuszniczych wynikających z obowiązku państwa - gospodarza (Host Nation Support - HNS);
  11. zapewnienia realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego w ramach Systemu Reagowania Kryzysowego NATO (NCRS);
  12. planowania, wnioskowania o użycie poddziałów Sił Zbrojnych RP do zwalczania klęsk żywiołowych i likwidacji ich skutków, realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego. Monitorowania działań związanych z oczyszczaniem terenów z materiałów wybuchowych i niebezpiecznych pochodzenia wojskowego i wyznaczania miejsc do ich unieszkodliwienia;
  13. organizowania i przygotowania do przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej w województwie, w tym sprawowanie bieżącego nadzoru nad jej przebiegiem, opracowaniem sprawozdań po jej zakończeniu, ponadto opracowania zrządzeń Wojewody powołujących wojewódzkie i powiatowe komisje lekarskie, a także opracowanie wojewódzkiego planu kwalifikacji wojskowej;
  14. zapewnienie przeprowadzenia specjalistycznych badań dla potrzeb komisji lekarskich;
  15. planowania, tworzenia i nadzoru nad formowaniem i przygotowaniem do działania jednostek przewidzianych do militaryzacji;
  16. obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie oraz prowadzenia ich ewidencji;
  17. obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa państwa oraz szczególnej ich ochrony i prowadzenia ewidencji;
  18. wykonywania czynności związanych z realizacją zadań Wojewody wynikających z prowadzania stanu wojennego;
  19. rozpatrywania odwołań od decyzji administracyjnych wydanych przez wójtów, burmistrzów, prezydentów miast o nałożeniu obowiązku wykonania świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony;
  20. planowania i prowadzenia kontroli w zakresie:
  • zadań obrony cywilnej realizowanych przez szefów obrony cywilnej powiatów,
  • wykonywania zadań obronnych, realizowanych przez wydziały urzędu wojewódzkiego, wojewódzką administrację zespoloną, jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwa i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne realizujące zadania obronne nałożone na Wojewodę; 
  1. kierowania i koordynacji przygotowań oraz realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej na terenie województwa, a także ustalania zadań w tym zakresie dla szefów obrony cywilnej powiatów;
  2. współpracy z terenowymi organami administracji wojskowej;
  3. dokonywania oceny stanu przygotowań obrony cywilnej województwa oraz uzgadniania powiatowych planów obrony cywilnej;
  4. opracowywania, aktualizacji i wdrażania planu obrony cywilnej województwa oraz uzgadniania powiatowych planów obrony cywilnej;
  5. opracowania programów i planów szkolenia obronnego w województwie oraz koordynowanie ich opracowania w jednostkach samorządu terytorialnego i w jednostkach organizacyjnych realizujących zadania obronne;
  6. uzgadniania wojewódzkiego i powiatowych planów ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych;
  7. sporządzanie wieloletnich i rocznych planów działania województwa z zakresie obrony cywilnej oraz uzgadniania rocznych planów działania powiatów;
  8. koordynowania, planowania i organizowania wojewódzkich szkoleń i ćwiczeń w zakresie:
  • spraw obronnych i obrony cywilnej prowadzonych na szczeblu wojewódzkim,
  • dyrektorów wydziałów Urzędu oraz starostów powiatu na wyższych kursach obronnych,
  • udzielanie pomocy merytorycznej w zakresie opracowywanie planów i treningów i ćwiczeń jednostkom samorządu terytorialnego;
  1. przygotowania i zapewnienia działania pod względem techniczno- finansowym wojewódzkiego systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności o zagrożeniach;
  2. ustalania wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie wojewódzkiego planu obrony cywilnej;
  3. tworzenia i przygotowywania do działań wojewódzkich jednostek organizacyjnych obrony cywilnej;
  4. koordynowania przygotowań i organizacji do ewakuacji (przyjęcia) II i III stopnia ludności, zwierząt gospodarskich oraz mienia na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na obszarze województwa;
  5. koordynowania procesu szacowania strat w infrastrukturze technicznej jednostek samorządu terytorialnego powstałych na skutek zdarzeń noszących znamiona klęsk żywiołowych i uruchamiania środków finansowych z budżetu państwa na likwidację ich skutków;
  6. koordynowania, planowania i zapewnienia środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy  medycznej i społecznej dla ewakuowanej ludności;
  7. koordynowania działalności organu samorządu terytorialnego w zakresie zapewnienia ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem;
  8. wyznaczania zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pomocy medycznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia pomocy;
  9. koordynowania zapewnienia dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń  i celów przeciwpożarowych;
  10. zaopatrywania jednostek organizacyjnych obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany sprzętu oraz środków technicznych;
  11. współpracy z pełnomocnikiem wojewody do spraw ratownictwa medycznego i z terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie dotyczącym realizowanych zadań obrony cywilnej;
  12. opiniowania aktów prawa miejscowego w zakresie dotyczącym obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej;
  13. planowania i organizacji pracy Wojewódzkiej komisji ds. szacowania strat powstałych w infrastrukturze technicznej jednostek samorządu terytorialnego na skutek zdarzeń noszących znamiona klęsk żywiołowych.

Oddział Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności prowadzi sprawy w zakresie:

  1. współdziałania organów administracji rządowej i samorządowej działających w województwie i kierowania ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków;
  2. monitorowania, analizowania i prognozowania rozwoju zagrożeń oraz uruchamiania stosownych procedur reagowania kryzysowego;
  3. pozyskiwania i zbierania danych o występujących zagrożeniach i powstałych szkodach na terenie województwa i przekazania danych celem szacowania strat;
  4. pełnienia całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego;
  5. dostarczania niezbędnych informacji, dotyczących aktualnego stanu bezpieczeństwa:
  • Rządowemu i Wojewódzkiemu Zespołowi Zarządzania Kryzysowego,
  • Rządowemu Centrum Bezpieczeństwa,
  • w wyjątkowych sytuacjach, ministrom kierującym działami administracji rządowej, wybranym kierownikom urzędów centralnych oraz wojewodom z województw ościennych,
  • operatorom publicznych i zamkniętych systemów informacyjnych;
  1. współdziałania z centrami zarządzania kryzysowego szczebla centralnego, wojewódzkiego i powiatowego oraz ze stanowiskami dyżurnymi i dyspozytorami organów administracji publicznej;
  2. opracowywania, aktualizowania, uzgadniania i wdrażania wojewódzkich planów: zarządzania kryzysowego, postępowania awaryjnego na wypadek zdarzenia radiacyjnego, operacyjnego ochrony przed powodzią; nadzoru nad opracowywaniem i aktualizacją planów w organach samorządu powiatowego;
  3. opracowywania wytycznych, instrukcji, zaleceń, procedur w zakresie realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego;
  4. sporządzania oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego oraz wykonywania czynności związanych z przeciwdziałaniem i/lub likwidacją skutków powodzi;
  5. uzgadniania planów ochrony portów i obiektów portowych oraz rejonowych planów przedsiębiorców telekomunikacyjnych i operatorów pocztowych w sytuacjach szczególnych zagrożeń i;
  6. przygotowania i realizacji procedur dotyczących stopni alarmowych na wypadek wystąpienia zagrożenia terrorystycznego lub sabotażu;
  7. przygotowywania projektów:
    • wniosków do Rady Ministrów o wprowadzenie stanu klęski żywiołowej,
    • poleceń kierowanych do wojewódzkich organów administracji rządowej oraz samorządu terytorialnego, którymi Wojewoda reguluje realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego;
  8. planowania oraz koordynowania działań na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w zakresie:
    • imprez masowych, w tym szczególnie sportowych,
    • bezpieczeństwa na obszarach wodnych,
    • współpracy z organizacjami pozarządowymi i samorządu terytorialnego w ramach rządowego programu ograniczenia przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem Bezpieczniej”;
  9. prowadzenia spraw dotyczących wydawania, odmowy lub cofania przez Wojewodę pozwoleń na nabycie, przechowywanie lub używanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego;
  10. prowadzenia ewidencji koncesjonowanych podmiotów gospodarczych wykonujących na terenie województwa zachodniopomorskiego działalności w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym;
  11. wdrażania i utrzymywania w gotowości systemów techniczno- informacyjnych wspomagających proces podejmowania decyzji, monitorowania zagrożeń oraz powiadamiania i alarmowania ludności;
  12. zapewnienia obsługi kancelaryjnej Urzędu w czasie wolnym od pracy oraz w trybie całodobowym niejawnej poczty internetowej w systemie „Opal”;
  13. planowania i prowadzenia kontroli:
    • podmiotów, które otrzymały pozwolenie na nabywanie, przechowywanie lub używanie materiałów wybuchowych do użytku cywilnego,
    • straży gminnych (miejskich), w zakresie spraw podlegających nadzorowi Wojewody przy pomocy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Szczecinie,
    • urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk na stadionach, obiektach lub terenach, na których utrwalanie przebiegu imprezy masowej jest obowiązkowe;
  14. zapewnienia Wojewodzie możliwości kierowania akcją likwidacji zagrożenia radiacyjnego o zasięgu wojewódzkim i usuwania jego skutków;
  15. nadzoru nad działaniem systemu wykrywania  i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
  16. realizowania zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższenia gotowości obronnej państwa;
  17. zapewnienia obsługi Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz dokumentowania działań podejmowanych przez centrum;
  18. planowania i organizacji pracy :
    • Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
    • Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Koordynacji Programu „Razem bezpieczniej”,
    • Wojewódzkiego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Masowych Imprez Sportowych oraz innych zespołów, komisji powoływanych doraźnie w ramach realizowanych zadań przez Wydział;
  19. organizacji i planowania środków łączności radiowej systemu kierowania i zarządzania Wojewody;
  20. organizacji i planowania działań podejmowanych przez Wojewodę na rzecz poprawy bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej rozmieszczonej na obszarze województwa;
  21. opracowania i aktualizacji Planu wprowadzenia ograniczeń w zakresie obrotu paliwami i zmniejszenia zużycia paliw w województwie zachodniopomorskim wraz z wykazem podmiotów o szczególnym znaczeniu dla funkcjonowania państwa i gospodarki;
  22. zapewnienia realizacji zadań w zakresie postępowań uproszczonych w sprawach zgromadzeń;
  23. zapewnienia realizacji zadań w sprawach zgromadzeń organizowanych cyklicznie, w tym:
    • rozpatrywanie wniosków o wyrażenie zgody na cykliczne organizowanie zgromadzeń i wydawanie decyzji w tym zakresie,
    • wydawanie decyzji o cofnięciu zgody na cykliczne organizowanie zgromadzeń,
    • wydawanie zarządzeń zastępczych o zakazie zgromadzenia;
  24. informowania przez Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego właściwych organów o konieczności podjęcia działań określonych planem działań krótkoterminowych w przypadku wystąpienia w danej strefie przekroczenia poziomu alarmowego, informowania, dopuszczalnego lub docelowego substancji w powietrzu oraz powiadamiania, w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie, właściwych podmiotów oraz społeczeństwa o ryzyku wystąpienia lub przekroczenia ww. poziomów;
  25. określania zadań krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze województwa;
  26. koordynowania funkcjonowania systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze województwa;
  27. przygotowywania i obsługi stanowiska kierowania Wojewody krajowym systemem ratowniczo-gaśniczym w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń życia, zdrowia lub środowiska na obszarze województwa w ramach Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
  28. kontroli realizacji zadań krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze województwa;
  29. sporządzania projektu wojewódzkiego planu działania na wypadek wystąpienia epidemii.

Oddział Wsparcia Logistycznego i Budżetu prowadzi sprawy w zakresie:

  1. wsparcia logistycznego i finansowego na rzecz przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym oraz usuwania ich skutków na terenie województwa;
  2. wyposażania i utrzymywania wojewódzkiego magazynu przeciwpowodziowego, a w tym:
    • nadzoru nad stanem technicznym, logistycznym oraz rozwojem magazynu,
    • przyjmowania, dystrybucji i ewidencji środków ochrony osobistej oraz sprzętu,
    • wsparcia działań kryzysowych poprzez zarządzanie zasobami magazynowymi;
  3. szacowania strat w infrastrukturze technicznej jednostek samorządu terytorialnego powstałych na skutek zdarzeń noszących znamiona klęsk żywiołowych i uruchamiania środków finansowych z budżetu państwa na likwidację ich skutków, a w tym:
    • koordynacji działań związanych z naprawą i odbudową infrastruktury,
    • dokumentowania oraz archiwizacji wyników szacowania strat;
  4. przygotowania i zapewnienia działania wojewódzkiego systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności o zagrożeniach, a w tym:
    • zarządzania Wojewódzkim Systemem Wykrywania i Alarmowania,
    • przechowywania i konserwacji sprzętu dozymetrycznego,
    • monitorowania i analizy stanu środków chemicznych,
    • utrzymania magazynu dozymetrycznego,
    • wsparcia w sytuacjach kryzysowych związanych z zagrożeniami chemicznymi;
  5. koordynowania i zabezpieczenia środków łączności radiowej systemu kierowania i zarządzania Wojewody, a w tym:
    • organizacji i planowania środków łączności radiowej,
    • utrzymania, serwisowania i zabezpieczenia sprzętu łączności,
    • wsparcia Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego w zakresie łączności;
  6. gospodarki finansowej i materiałowo-technicznej, w tym:
    • planowania i realizacji środków finansowych na wydatki bieżące, majątkowe i dotacje na zadania realizowane przez wydział w zakresie: zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej, spraw obronnych,
    • zagadnień związanych z planowaniem, rozbudową i funkcjonowaniem infrastruktury technicznej dla potrzeb zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej i spraw obronnych,
    • zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej,
    • gospodarowania rzeczowymi składnikami majątku ruchomego będącego w użytkowaniu wydziału.

Materiały

Klauzula RODO
Klauzula​_RODO.pdf 0.30MB
{"register":{"columns":[]}}