Zadania Wydziału
Oddział Spraw Obronnych prowadzi sprawy w zakresie:
- tworzenia warunków organizacyjnych i technicznych do planowania i realizacji zadań obronnych wykonywanych w województwie;
- opracowywania i aktualizowania planu operacyjnego funkcjonowania województwa w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny oraz nadzoru nad opracowywaniem takich planów przez organy samorządu terytorialnego i jednostki organizacyjne, na które nałożono zadania obronne;
- opracowywania programu i kwestionariusza pozamilitarnych przygotowań obronnych;
- planowania i realizacji w województwie zadań w zakresie przygotowania i wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa oraz organizacja współdziałania w tym zakresie z organami samorządowymi i innymi jednostkami organizacyjnymi realizującymi zadania obronne;
- organizowania współdziałania organów samorządowych, podmiotów leczniczych i innych jednostek organizacyjnych w planowaniu i realizacji zadań w ochronie zdrowia na potrzeby obronne państwa;
- organizowania systemu stałych dyżurów w województwie na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
- przygotowania stanowisk kierowania Wojewody oraz koordynowania przedsięwzięć w tym zakresie podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego i kierowników wojewódzkiej administracji zespolonej;
- organizowania, koordynowania i sprawowania nadzoru nad przygotowaniami gospodarczo-obronnymi przez organy wojewódzkiej administracji rządowej, samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne podporządkowane oraz nadzorowane przez Wojewodę, w tym przez przedsiębiorców;
- zabezpieczenia mobilizacyjnego rozwinięcia Sił Zbrojnych w zakresie akcji kurierskiej oraz koordynowania w województwie zadań w dotyczących planowania i nakładania obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych;
- zabezpieczenia realizacji zadań w stosunku do wojsk sojuszniczych wynikających z obowiązku państwa - gospodarza (Host Nation Support - HNS);
- zapewnienia realizacji przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego w ramach Systemu Reagowania Kryzysowego NATO (NCRS);
- planowania, wnioskowania o użycie poddziałów Sił Zbrojnych RP do zwalczania klęsk żywiołowych i likwidacji ich skutków, realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego. Monitorowania działań związanych z oczyszczaniem terenów z materiałów wybuchowych i niebezpiecznych pochodzenia wojskowego i wyznaczania miejsc do ich unieszkodliwienia;
- organizowania i przygotowania do przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej w województwie, w tym sprawowanie bieżącego nadzoru nad jej przebiegiem, opracowaniem sprawozdań po jej zakończeniu, ponadto opracowania zrządzeń Wojewody powołujących wojewódzkie i powiatowe komisje lekarskie, a także opracowanie wojewódzkiego planu kwalifikacji wojskowej;
- zapewnienie przeprowadzenia specjalistycznych badań dla potrzeb komisji lekarskich;
- planowania, tworzenia i nadzoru nad formowaniem i przygotowaniem do działania jednostek przewidzianych do militaryzacji;
- obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie oraz prowadzenia ich ewidencji;
- obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa państwa oraz szczególnej ich ochrony i prowadzenia ewidencji;
- wykonywania czynności związanych z realizacją zadań Wojewody wynikających z prowadzania stanu wojennego;
- rozpatrywania odwołań od decyzji administracyjnych wydanych przez wójtów, burmistrzów, prezydentów miast o nałożeniu obowiązku wykonania świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony;
- planowania i prowadzenia kontroli w zakresie:
- zadań obrony cywilnej realizowanych przez szefów obrony cywilnej powiatów,
- wykonywania zadań obronnych, realizowanych przez wydziały urzędu wojewódzkiego, wojewódzką administrację zespoloną, jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwa i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne realizujące zadania obronne nałożone na Wojewodę;
- kierowania i koordynacji przygotowań oraz realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej na terenie województwa, a także ustalania zadań w tym zakresie dla szefów obrony cywilnej powiatów;
- współpracy z terenowymi organami administracji wojskowej;
- dokonywania oceny stanu przygotowań obrony cywilnej województwa oraz uzgadniania powiatowych planów obrony cywilnej;
- opracowywania, aktualizacji i wdrażania planu obrony cywilnej województwa oraz uzgadniania powiatowych planów obrony cywilnej;
- opracowania programów i planów szkolenia obronnego w województwie oraz koordynowanie ich opracowania w jednostkach samorządu terytorialnego i w jednostkach organizacyjnych realizujących zadania obronne;
- uzgadniania wojewódzkiego i powiatowych planów ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych;
- sporządzanie wieloletnich i rocznych planów działania województwa z zakresie obrony cywilnej oraz uzgadniania rocznych planów działania powiatów;
- koordynowania, planowania i organizowania wojewódzkich szkoleń i ćwiczeń w zakresie:
- spraw obronnych i obrony cywilnej prowadzonych na szczeblu wojewódzkim,
- dyrektorów wydziałów Urzędu oraz starostów powiatu na wyższych kursach obronnych,
- udzielanie pomocy merytorycznej w zakresie opracowywanie planów i treningów i ćwiczeń jednostkom samorządu terytorialnego;
- przygotowania i zapewnienia działania pod względem techniczno- finansowym wojewódzkiego systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności o zagrożeniach;
- ustalania wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie wojewódzkiego planu obrony cywilnej;
- tworzenia i przygotowywania do działań wojewódzkich jednostek organizacyjnych obrony cywilnej;
- koordynowania przygotowań i organizacji do ewakuacji (przyjęcia) II i III stopnia ludności, zwierząt gospodarskich oraz mienia na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na obszarze województwa;
- koordynowania procesu szacowania strat w infrastrukturze technicznej jednostek samorządu terytorialnego powstałych na skutek zdarzeń noszących znamiona klęsk żywiołowych i uruchamiania środków finansowych z budżetu państwa na likwidację ich skutków;
- koordynowania, planowania i zapewnienia środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy medycznej i społecznej dla ewakuowanej ludności;
- koordynowania działalności organu samorządu terytorialnego w zakresie zapewnienia ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem;
- wyznaczania zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pomocy medycznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia pomocy;
- koordynowania zapewnienia dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i celów przeciwpożarowych;
- zaopatrywania jednostek organizacyjnych obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany sprzętu oraz środków technicznych;
- współpracy z pełnomocnikiem wojewody do spraw ratownictwa medycznego i z terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie dotyczącym realizowanych zadań obrony cywilnej;
- opiniowania aktów prawa miejscowego w zakresie dotyczącym obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej;
- planowania i organizacji pracy Wojewódzkiej komisji ds. szacowania strat powstałych w infrastrukturze technicznej jednostek samorządu terytorialnego na skutek zdarzeń noszących znamiona klęsk żywiołowych.
Oddział Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności prowadzi sprawy w zakresie:
- współdziałania organów administracji rządowej i samorządowej działających w województwie i kierowania ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków;
- monitorowania, analizowania i prognozowania rozwoju zagrożeń oraz uruchamiania stosownych procedur reagowania kryzysowego;
- pozyskiwania i zbierania danych o występujących zagrożeniach i powstałych szkodach na terenie województwa i przekazania danych celem szacowania strat;
- pełnienia całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego;
- dostarczania niezbędnych informacji, dotyczących aktualnego stanu bezpieczeństwa:
- Rządowemu i Wojewódzkiemu Zespołowi Zarządzania Kryzysowego,
- Rządowemu Centrum Bezpieczeństwa,
- w wyjątkowych sytuacjach, ministrom kierującym działami administracji rządowej, wybranym kierownikom urzędów centralnych oraz wojewodom z województw ościennych,
- operatorom publicznych i zamkniętych systemów informacyjnych;
- współdziałania z centrami zarządzania kryzysowego szczebla centralnego, wojewódzkiego i powiatowego oraz ze stanowiskami dyżurnymi i dyspozytorami organów administracji publicznej;
- opracowywania, aktualizowania, uzgadniania i wdrażania wojewódzkich planów: zarządzania kryzysowego, postępowania awaryjnego na wypadek zdarzenia radiacyjnego, operacyjnego ochrony przed powodzią; nadzoru nad opracowywaniem i aktualizacją planów w organach samorządu powiatowego;
- opracowywania wytycznych, instrukcji, zaleceń, procedur w zakresie realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego;
- sporządzania oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego oraz wykonywania czynności związanych z przeciwdziałaniem i/lub likwidacją skutków powodzi;
- uzgadniania planów ochrony portów i obiektów portowych oraz rejonowych planów przedsiębiorców telekomunikacyjnych i operatorów pocztowych w sytuacjach szczególnych zagrożeń i;
- przygotowania i realizacji procedur dotyczących stopni alarmowych na wypadek wystąpienia zagrożenia terrorystycznego lub sabotażu;
- przygotowywania projektów:
- wniosków do Rady Ministrów o wprowadzenie stanu klęski żywiołowej,
- poleceń kierowanych do wojewódzkich organów administracji rządowej oraz samorządu terytorialnego, którymi Wojewoda reguluje realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego;
- planowania oraz koordynowania działań na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w zakresie:
- imprez masowych, w tym szczególnie sportowych,
- bezpieczeństwa na obszarach wodnych,
- współpracy z organizacjami pozarządowymi i samorządu terytorialnego w ramach rządowego programu ograniczenia przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem Bezpieczniej”;
- prowadzenia spraw dotyczących wydawania, odmowy lub cofania przez Wojewodę pozwoleń na nabycie, przechowywanie lub używanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego;
- prowadzenia ewidencji koncesjonowanych podmiotów gospodarczych wykonujących na terenie województwa zachodniopomorskiego działalności w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym;
- wdrażania i utrzymywania w gotowości systemów techniczno- informacyjnych wspomagających proces podejmowania decyzji, monitorowania zagrożeń oraz powiadamiania i alarmowania ludności;
- zapewnienia obsługi kancelaryjnej Urzędu w czasie wolnym od pracy oraz w trybie całodobowym niejawnej poczty internetowej w systemie „Opal”;
- planowania i prowadzenia kontroli:
- podmiotów, które otrzymały pozwolenie na nabywanie, przechowywanie lub używanie materiałów wybuchowych do użytku cywilnego,
- straży gminnych (miejskich), w zakresie spraw podlegających nadzorowi Wojewody przy pomocy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Szczecinie,
- urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk na stadionach, obiektach lub terenach, na których utrwalanie przebiegu imprezy masowej jest obowiązkowe;
- zapewnienia Wojewodzie możliwości kierowania akcją likwidacji zagrożenia radiacyjnego o zasięgu wojewódzkim i usuwania jego skutków;
- nadzoru nad działaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
- realizowania zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższenia gotowości obronnej państwa;
- zapewnienia obsługi Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz dokumentowania działań podejmowanych przez centrum;
- planowania i organizacji pracy :
- Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
- Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Koordynacji Programu „Razem bezpieczniej”,
- Wojewódzkiego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Masowych Imprez Sportowych oraz innych zespołów, komisji powoływanych doraźnie w ramach realizowanych zadań przez Wydział;
- organizacji i planowania środków łączności radiowej systemu kierowania i zarządzania Wojewody;
- organizacji i planowania działań podejmowanych przez Wojewodę na rzecz poprawy bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej rozmieszczonej na obszarze województwa;
- opracowania i aktualizacji Planu wprowadzenia ograniczeń w zakresie obrotu paliwami i zmniejszenia zużycia paliw w województwie zachodniopomorskim wraz z wykazem podmiotów o szczególnym znaczeniu dla funkcjonowania państwa i gospodarki;
- zapewnienia realizacji zadań w zakresie postępowań uproszczonych w sprawach zgromadzeń;
- zapewnienia realizacji zadań w sprawach zgromadzeń organizowanych cyklicznie, w tym:
- rozpatrywanie wniosków o wyrażenie zgody na cykliczne organizowanie zgromadzeń i wydawanie decyzji w tym zakresie,
- wydawanie decyzji o cofnięciu zgody na cykliczne organizowanie zgromadzeń,
- wydawanie zarządzeń zastępczych o zakazie zgromadzenia;
- informowania przez Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego właściwych organów o konieczności podjęcia działań określonych planem działań krótkoterminowych w przypadku wystąpienia w danej strefie przekroczenia poziomu alarmowego, informowania, dopuszczalnego lub docelowego substancji w powietrzu oraz powiadamiania, w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie, właściwych podmiotów oraz społeczeństwa o ryzyku wystąpienia lub przekroczenia ww. poziomów;
- określania zadań krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze województwa;
- koordynowania funkcjonowania systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze województwa;
- przygotowywania i obsługi stanowiska kierowania Wojewody krajowym systemem ratowniczo-gaśniczym w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń życia, zdrowia lub środowiska na obszarze województwa w ramach Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
- kontroli realizacji zadań krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze województwa;
- sporządzania projektu wojewódzkiego planu działania na wypadek wystąpienia epidemii.
Oddział Wsparcia Logistycznego i Budżetu prowadzi sprawy w zakresie:
- wsparcia logistycznego i finansowego na rzecz przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym oraz usuwania ich skutków na terenie województwa;
- wyposażania i utrzymywania wojewódzkiego magazynu przeciwpowodziowego, a w tym:
- nadzoru nad stanem technicznym, logistycznym oraz rozwojem magazynu,
- przyjmowania, dystrybucji i ewidencji środków ochrony osobistej oraz sprzętu,
- wsparcia działań kryzysowych poprzez zarządzanie zasobami magazynowymi;
- szacowania strat w infrastrukturze technicznej jednostek samorządu terytorialnego powstałych na skutek zdarzeń noszących znamiona klęsk żywiołowych i uruchamiania środków finansowych z budżetu państwa na likwidację ich skutków, a w tym:
- koordynacji działań związanych z naprawą i odbudową infrastruktury,
- dokumentowania oraz archiwizacji wyników szacowania strat;
- przygotowania i zapewnienia działania wojewódzkiego systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności o zagrożeniach, a w tym:
- zarządzania Wojewódzkim Systemem Wykrywania i Alarmowania,
- przechowywania i konserwacji sprzętu dozymetrycznego,
- monitorowania i analizy stanu środków chemicznych,
- utrzymania magazynu dozymetrycznego,
- wsparcia w sytuacjach kryzysowych związanych z zagrożeniami chemicznymi;
- koordynowania i zabezpieczenia środków łączności radiowej systemu kierowania i zarządzania Wojewody, a w tym:
- organizacji i planowania środków łączności radiowej,
- utrzymania, serwisowania i zabezpieczenia sprzętu łączności,
- wsparcia Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego w zakresie łączności;
- gospodarki finansowej i materiałowo-technicznej, w tym:
- planowania i realizacji środków finansowych na wydatki bieżące, majątkowe i dotacje na zadania realizowane przez wydział w zakresie: zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej, spraw obronnych,
- zagadnień związanych z planowaniem, rozbudową i funkcjonowaniem infrastruktury technicznej dla potrzeb zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej i spraw obronnych,
- zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej,
- gospodarowania rzeczowymi składnikami majątku ruchomego będącego w użytkowaniu wydziału.
Materiały
Klauzula RODOKlauzula_RODO.pdf 0.30MB