Zadania Wydziału
Oddział Kontroli Finansowej
Do głównych zadań oddziału należy prowadzenie kontroli w zakresie finansowym, które obejmują:
a) prawidłowość realizacji dochodów budżetu państwa;
b) gospodarkę finansową jednostek organizacyjnych podległych Wojewodzie w zakresie:
-
oceny legalności, gospodarności, celowości i rzetelności ponoszonych wydatków oraz realizacji właściwych procedur;
-
realizacji zadań finansowanych z budżetu państwa pod kątem prawidłowości, wydajności efektywności i skuteczności;
-
efektywności i skuteczności realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów;
-
prowadzenia kontroli zarządczej, w szczególności w zakresie nadzoru nad zasobami osobowymi, rzeczowymi i finansowymi;
c) działalność organów samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów w zakresie wykonywania zadań finansowanych dotacją z budżetu państwa – pod względem:
-
wykorzystania dotacji zgodnie z przeznaczeniem;
-
prawidłowości pobrania i rozliczenia dotacji;
-
prawidłowości oraz efektywności wykonania zadań;
d) zadania finansowane z państwowych funduszy celowych oraz innych funduszy, które zgodnie z obowiązującym stanem prawnym podlegają kontroli Wojewody;
e) działalność jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zarządzania ruchem na drogach wojewódzkich, powiatowych, gminnych, publicznych, położonych w miastach na prawach powiatu oraz wewnętrznych położonych w strefach ruchu lub strefach zamieszkania.
Oddział Koordynacji i Realizacji Kontroli
Do głównych zadań oddziału należy prowadzenie kontroli zewnętrznych, które obejmują:
a) jednostki samorządu terytorialnego w odniesieniu do:
-
przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków na podstawie przepisów ustawy Kodeks postępowania administracyjnego;
-
przygotowania wyborów ławników na podstawie przepisów ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych;
-
przekazywania danych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej na podstawie przepisów ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy;
-
prowadzenia kwalifikacji wojskowej na podstawie przepisów ustawy o obronie Ojczyzny;
-
realizacji zadań określonych w przepisie art.122 ust.1 ustawy o kierujących pojazdami;
-
prowadzenia rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów na podstawie przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym;
-
gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa;
-
prowadzenia rejestrów działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych na podstawie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
-
organizacji na terenie powiatu punktów udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej na podstawie przepisów ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej;
b) organy rządowej administracji zespolonej w województwie oraz jednostki podległe i nadzorowane przez te organy - w zakresie zadań wynikających z ustaw i innych aktów prawnych na podstawie upoważnień w nich zawartych, ustaleń Rady Ministrów oraz wytycznych i poleceń Prezesa Rady Ministrów;
c) organy niezespolonej administracji rządowej - w zakresie zadań wynikających z ustaw i innych aktów prawnych wydanych na podstawie upoważnień zawartych w tych ustawach;
d) działalność tłumaczy przysięgłych - w zakresie prawidłowości i rzetelności w zakresie prowadzenia repertoriów oraz pobierania wynagrodzenia za tłumaczenia wykonane na żądanie sądu, prokuratora, Policji oraz organów administracji publicznej;
e) działanie systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych pod względem zgodności z minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych oraz minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej;
f) funkcjonowanie ośrodków szkolenia dla kierowców wykonujących przewóz drogowy na podstawie przepisów ustawy o transporcie drogowym.
Oprócz ww. zakresów przypisanych tematycznie do oddziałów, oddziały te, realizują również kontrole wewnętrzne w wydziałach i innych komórkach organizacyjnych Urzędu.
W związku z prowadzoną działalnością kontrolną do oddziałów należy:
a) opracowywanie i kierowanie do kontrolowanych podmiotów wystąpień pokontrolnych oraz czuwanie nad terminową i prawidłową ich realizacją;
b) opracowywanie projektów wniosków do właściwych organów o wszczęcie postępowania o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, karnego w sprawie o wykroczenie lub przestępstwo, a także skarbowego w sprawie o wykroczenie lub przestępstwo;
c) badanie spraw zlecanych przez Wojewodę, I lub II Wicewojewodę i Dyrektora Generalnego Urzędu w ramach kontroli doraźnych.
Wykonywane zadania przez Oddział Kontroli Finansowej oraz Oddział Koordynacji i Realizacji Kontroli głównie skupiają się na przeprowadzaniu kontroli, co zobowiązuje je dodatkowo do sporządzania, po zakończeniu każdego roku, sprawozdania z prowadzonej działalności kontrolnej oraz przygotowania zbiorczego sprawozdania z prowadzonej działalności kontrolnej w Urzędzie.
Wieloosobowe stanowisko do spraw kontroli zarządczej
Zakres działalności wydziału realizowany przez wieloosobowe stanowisko do spraw kontroli zarządczej obejmuje:
a) koordynację zadań z zakresu kontroli zarządczej, zgodnie z przepisami dla jednostek sektora finansów publicznych oraz obowiązującymi w Urzędzie Zasadami funkcjonowania kontroli zarządczej w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie i Procedurą zarządzania ryzykiem w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie;
b) sprawowanie nadzoru i koordynowanie stanu realizacji zaleceń pokontrolnych przekazanych przez organy kontroli zewnętrznej;
c) realizowanie zadań określonych w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, w tym przyjmowanie zgłoszeń dotyczących naruszenia prawa oraz prowadzenie rejestru zgłoszeń;
d) gromadzenie i udostępnianie wydziałom według właściwości wyników kontroli przeprowadzanych przez organy kontroli zewnętrznej w jednostkach administracji zespolonej oraz innych jednostkach organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez wojewodę oraz zbieranie informacji zwrotnych o podjętych działaniach.