W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu (PB-18)

Podstawa prawna
Art. 71 ust. 2 w zw. z ust. 2b ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane

Pojęcie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części
Przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się:

  • podjęcie bądź zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń
  • podjęcie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zaliczanej do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Wymagania dotyczące zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części
Co do zasady zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga zgłoszenia. Jeżeli zamierzona zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga wykonania robót budowlanych:

  • objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę – rozstrzygnięcie w sprawie zmiany sposobu użytkowania następuje w decyzji o pozwoleniu na budowę
  • objętych obowiązkiem zgłoszenia - do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 30 ust. 2-3 Prawa budowlanego, dotyczących zgłoszenia robót budowlanych.


Organ właściwy do rozpatrzenia wniosku
Wniosek składa się do organu administracji architektoniczno-budowlanej.
Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:

  • wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 Prawa budowlanego)

Wszystkie informacje dotyczące zgłoszenia, zawartości, załączników i opłat znajdziesz na serwisie e-Budownictwo:
Zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu (PB-18)

Jak załatwić sprawę?
Formularz wniosku można wypełnić w serwisie e-Budownictwo i przesłać drogą elektroniczną poprzez ePUAP.
Adres skrytki ePUAP ZUW Szczecin: /low5658fe1/skrytka

lub, złożyć dokumenty w formie papierowej:
Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie
Wydział Architektury i Gospodarki Przestrzennej
ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin

tel. 91 43 03 470
ap@szczecin.uw.gov.pl
od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00-14.00

Delegatura Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Koszalinie
Wydział Architektury i Gospodarki Przestrzennej
ul. Andersa 34, 75-626 Koszalin

tel. 94 34 28 375
tel. 94 34 28 376
od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00-14.00

Gdzie wnieść opłatę za pełnomocnictwo?
Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest Prezydent Miasta Szczecin,
Wydział Podatków i Opłat Lokalnych
Numer rachunku bankowego Nr 20 1020 4795 0000 9302 0277 9429.

Materiały

Zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu (PB-18)
zgloszenie​_zmiany​_sposobu​_uzytkowania​_obiektu​_budowlanego​_pb-18v1.docx 0.02MB
Zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu (PB-18) pdf
zgloszenie​_zmiany​_sposobu​_uzytkowania​_obiektu​_budowlanego​_pb-18v1.pdf 0.15MB
Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (PB-5)
{"register":{"columns":[]}}