W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Innowacja w świecie pożarnictwa. Elektryczny wóz strażacki z dodatkowym silnikiem diesla

Na zdjęciu elektryczny wóz strażacki Rosenbauer RT, w głębi budynek magazynowy Centralnej Szkoły PSP

18 sierpnia 2022 roku na terenie Centralnej Szkoły PSP zaprezentowano jeden z najnowocześniejszych pojazdów ratowniczych świata.

Pojazd ten, to Rosenbauer RT, wyposażony w napęd elektryczny, posiadający wszystkie koła skrętne oraz osiągający prędkość 110 km/h w zaledwie 30 sekund.

Prezentowany samochód ratowniczy wykorzystywany jest w służbie m.in. w Berlinie, Amsterdamie czy Dubaju. Do Centralnej Szkoły PSP w Częstochowie samochód zawitał w celach demonstracyjnych, będąc prezentowanym funkcjonariuszom, kursantom oraz kadetom CS PSP.

Nasi szkolni ratownicy po raz pierwszy obejrzeli wóz strażacki, w którym główne źródło napędu stanowią silniki elektryczne. To dwie jednostki o łącznej mocy 272 KM, przekazujące napęd na wszystkie cztery koła. Jedno ładowanie baterii pozwala na 100 kilometrów jazdy lub na godzinę pracy pompy stacjonarnej. Po tym czasie wymagane jest ładowanie (od 45 minut do 4,5 godziny), w zależności od źródła zasilania. W pojeździe jest również możliwość wykorzystania także trzeciego silnika, już spalinowego. To 3-litrowa jednostka turbodiesel marki BMW, powszechnie znana z aut osobowych i pełniąca rolę pokładowego generatora prądu. Silnik ten w momencie osiągnięcia przez baterie poziomu 20% naładowania, załącza się w pełni automatycznie celem bieżącego doładowywania akumulatorów, z których napędzany jest samochód oraz autopompa, dzięki czemu zasięg zwiększa się do 600 km, bądź do 6 godzin nieprzerwanej pracy podczas postoju. Jeśli natomiast naładowanie akumulatorów nie spadnie do wspomnianego poziomu (np. przy bliższych akcjach, w odległości do kilku kilometrów od jednostki), to wówczas się nie załączy.

Wśród głównych zalet prezentowanego pojazdu ratowniczego Rosenbaure RT wymienia się wspomniane już przyspieszenie oraz układ skrętny wszystkich kół. Ten ostatni ograniczył średnicę zawracania do zaledwie 12,5 metra. Ponadto wszystkie koła mają niezależne zawieszenie, o całkowicie pneumatycznym układzie. W efekcie prześwit między podwoziem a nawierzchnią drogi można regulować w czterech poziomach: od 17,5 do 47 centymetrów. W opcjach produkowanego pojazdu znajduje się zbiornik wodny od 1 tysiąca do 4 tysięcy litrów wody. W elektrycznym Rosenbauerze znajduje się również zbiornik na środek pianotwórczy. Z kolei w kabinie połączonej z przedziałem dla ratowników znajdują się miejsca dla kierowcy, dowódcy, trzech rot oraz dodatkowego pomocnika, co daje imponujący wynik 9 osób potencjalnie biorących udział w działaniach ratowniczo-gaśniczych. W pojeździe wykorzystano oświetlenie LED-owe, natomiast mnogość skrytek i intuicyjność ich otwierania pozytywnie zaskakuje, gdyż skrytki otwierane są za pomocą przycisków w sposób automatyczny, elektryczny.

Z tyłu wozu na próżno szukać autopompy, gdyż jest ona zamontowana wewnątrz pojazdu, co powoduje zmniejszenie hałasu i dodatkowe miejsce na sprzęt ratowniczy. Zestaw drabin znajdujący się na dachu pojazdu jest opuszczany do poziomu terenu za pomocą elektrycznych siłowników, dzięki czemu ratownik nie musi wchodzić na dach celem ich wykorzystania podczas akcji. Także skrzynia na sprzęt (zlokalizowana na dachu) może być opuszczana w sposób podobny do drabin (tj. siłownikami napędzanymi elektrycznie). Wyposażenie samochodu stanowi również sprzęt elektryczny na baterie (doładowywane akumulatory), w tym m.in. zestaw hydrauliczny, wentylator oraz zestaw najaśnic.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}