10 mln zł wsparcia dla uczelni niepublicznych na nauczanie zdalne
21.01.2021
Minister Edukacji i Nauki przeznaczył dla uczelni niepublicznych 10 mln zł na zapewnienie odpowiednich warunków nauczania na odległość. Uczelnie mogą wykorzystać te środki m.in na zakup narzędzi niezbędnych do nauczania w trybie zdalnym czy szkolenia dla nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia. Szacujemy, że ze wsparcia skorzysta około 100 uczelni niepublicznych.
Które uczelnie mogą dostać wsparcie?
W ramach przedsięwzięcia wsparcie finansowe zostanie przyznane uczelniom:
- które w latach 2018–2020 nie otrzymały negatywnej oceny jakości kształcenia na żadnym z prowadzonych kierunków studiów;
- które kształciły co najmniej 100 studentów na studiach stacjonarnych (według stanu w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on na dzień 31 grudnia 2019 r.).
Wysokość wsparcia dla danej uczelni uzależniona będzie od liczby studentów studiów stacjonarnych.
Na co można przeznaczyć środki?
Otrzymane środki uczelnie niepubliczne mogą przeznaczyć na:
- zakup oprogramowania (w tym umożliwiającego wirtualizację laboratoriów specjalistycznych, licencje do programów do kształcenia zdalnego itp.),
- zakup sprzętu (m.in. laptopów, tabletów, serwerów, modemów, sprzętu potrzebnego do wyposażenia sal dydaktycznych w system wideokonferencji itp.),
- wynagrodzenia dla osób odpowiedzialnych za wsparcie wykładowców i studentów w kwestii zajęć online (w tym, m. in. programistów, metodyków, osób przygotowujących materiały multimedialne),
- szkolenia dla nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia.
Do kiedy i jak zgłosić udział?
Do 5 lutego 2021 r. uczelnie niepubliczne mogą składać wnioski o udzielenie wsparcia. Procedura zgłoszenia jest bardzo prosta. Wzór wniosku znajduje się na stronie internetowej MEiN.
Wsparcie dla uczelni publicznych
Wsparcie finansowe na zakup narzędzi do zdalnego nauczania otrzymały również wszystkie uczelnie publiczne nadzorowane przez Ministra Edukacji i Nauki oraz uczelnie niepubliczne finansowane na zasadach uczelni publicznych.
Szczegółowe informacje wraz z listą uczelni zakwalifikowanych do udziału w przedsięwzięciu oraz wzorem umowy można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Więcej informacji udziela Departament Innowacji i Rozwoju:
telefon (22) 629 89 73
e-mail: cyfra@nauka.gov.pl
Pytania i odpowiedzi
Ogólne warunki udziału
1. Kto może wziąć udział w przedsięwzięciu?
Uczelnie niepubliczne:
- które nie są postawione w stan likwidacji;
- które w latach 2018–2020 nie otrzymały negatywnej oceny jakości kształcenia na żadnym z prowadzonych kierunków studiów;
- które kształciły co najmniej 100 studentów na studiach stacjonarnych (według stanu w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on na dzień 31 grudnia 2019 r.);
- dla których środki finansowe przyznane w ramach przedsięwzięcia nie będą stanowiły pomocy państwa zgodnie z art. 107 i art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
2. Jakie są warunki udziału w przedsięwzięciu?
Warunkiem udziału w przedsięwzięciu jest przedstawienie przez uczelnię niepubliczną projektu obejmującego działania wspierające proces kształcenia na odległość:
- które nie są finansowane z innych środków pochodzących z budżetu państwa;
- których koszt nie przekracza:
- 40 000 zł – w przypadku uczelni kształcącej od 100 do 200 studentów na studiach stacjonarnych,
- 70 000 zł – w przypadku uczelni kształcącej od 201 do 500 studentów na studiach stacjonarnych,
- 90 000 zł – w przypadku uczelni kształcącej od 501 do 800 studentów na studiach stacjonarnych,
- 110 000 zł – w przypadku uczelni kształcącej od 801 do 1 100 studentów na studiach stacjonarnych,
- 130 000 zł – w przypadku uczelni kształcącej od 1 101 do 3 500 studentów na studiach stacjonarnych,
- 150 000 zł – w przypadku uczelni kształcącej powyżej 3 500 studentów na studiach stacjonarnych;
- podejmowane od dnia 1 lipca 2020 r. lub planowane do podjęcia do dnia 31 grudnia 2021 r.
3. Co oznacza zapis, że "warunkiem udziału w przedsięwzięciu jest przedstawienie przez uczelnię niepubliczną projektu obejmującego działania wspierające proces kształcenia na odległość: 1) które nie są finansowane z innych środków pochodzących z budżetu państwa” Uczelnia w sytuacji przedłużającego się stanu epidemii i konieczności zdalnego kształcenia studentów podjęła różne działania w celu pozyskania finansowania dla projektów wspierających kształcenie na odległość w ramach konkursów finansowanych ze środków UE.
Uczelnia nie może wykorzystywać otrzymanych w ramach przedsięwzięcia środków do realizacji zadań uczelni finansowanych już z innych źródeł (np. środków unijnych, w tym otrzymanych z NCBiR w ramach PO WER), wobec których zachodzi domniemanie podwójnego finansowania danego zadania. Uczelnia wraz z podpisaniem umowy o wsparcie zobowiązuje się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków związanej z realizacją przedsięwzięcia w sposób przejrzysty tak, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z realizacją przedsięwzięcia.
4. Czy o dofinansowanie może się formalnie starać jedynie uczelnia czy może również uczelniana spółka celowa, która obsługuje technicznie proces kształcenia zdalnego w tej uczelni?
O wsparcie w ramach przedsięwzięcia może się starać uczelnia niepubliczna spełniająca kryteria wskazane w Komunikacie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 20 stycznia 2021.
5. Jak intepretować zapis w Komunikacie, że środki trwałe nabyte ze środków finansowych przyznanych w ramach przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej?
Chodzi o kursy, szkolenia, studia podyplomowe, wszystko działania uczelnie, które nie są związane ze studiami stacjonarnymi i niestacjonarnymi. Wsparcie nauczania na kursach czy studiach podyplomowych nie jest celem Przedsięwzięcia i nie może być finansowane z jego środków.
Wydatki kwalifikowalne
1. Jakie zakupy mogą być finansowane w ramach wsparcia?
- zakup wykorzystywanych w procesie kształcenia na odległość:
- oprogramowania, w tym umożliwiającego wirtualizację laboratoriów specjalistycznych,
- licencji do programów;
- zakup:
- sprzętu informatycznego dla nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia, w tym laptopów, tabletów, modemów, kamerek internetowych i słuchawek,
- sprzętu potrzebnego do wyposażenia sal dydaktycznych w system do wideokonferencji,
- sprzętu umożliwiającego wirtualizację laboratoriów specjalistycznych,
- serwerów.
2. Jakie szkolenia/inne formy wsparcia mogą być finansowane w ramach przedsięwzięcia?
- Wsparcie nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia w prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość oraz studentów w aktywnym uczestnictwie w tych zajęciach.
- Ze środków finansowych przyznanych w ramach przedsięwzięcia mogą być pokryte koszty wynagrodzenia programistów, metodyków oraz osób przygotowujących materiały multimedialne dla nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia.
- Szkolenia dla nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia w zakresie metod i technik kształcenia na odległość.
3. Czy ograniczenie wartości jednostkowej sprzętu i serwerów do 10 000 PLN oznacza, że możemy kupić serwer o tej maksymalnej wartości, czy możemy kupić serwer droższy (np. za 12 000 PLN), ale sfinansowane zostanie wyłącznie 10 000 PLN?
W planie rzeczowo-finansowym uczelnia przedstawia planowane działania i zakupy. Uczelnia może zakupić sprzęty/serwery powyżej 10 tys. zł, lecz pozostały koszt zakupu od kwoty 10 tys. zł powinien być sfinansowany w ramach innych środków uczelni, np. środków własnych. Uczelnia przedstawia wtedy stosowne oświadczenie wpisując do tabeli wyższy koszt, niż ten z komunikatu.
4. Jak należy rozumieć zapis: "W przypadku działania, o którym mowa w ust. 2: pkt 4, ze środków finansowych przyznanych w ramach przedsięwzięcia mogą być pokryte koszty zakupu sprzętu i serwerów, których wartość jednostkowa nie przekracza 10 000 zł.” w odniesieniu do zestawu do prowadzenia telekonferencji, który składa się z kilku urządzeń, których wartość jednostkowa nie przekracza 10 000 zł, ale jest sprzedawany jako zestaw, którego wartość przekracza 10 000 zł.
Uczelnia może zakupić sprzęty/serwery powyżej 10 tys. zł (cena jednostkowa), lecz koszt zakupu od kwoty 10 tys. zł powinien być sfinansowany w ramach innych środków uczelni, np. środków własnych. Uczelnia przedstawia wtedy stosowane oświadczenie. W przywołanym przykładzie zestawu do telekonferencji zakup dotyczy kosztu jednostkowego jakim jest sprzęt do telekonferencji, który na fakturze zakupu może pojawić się jako jedna pozycja lub wykaz kosztów jednostkowych składających się na zestaw. To zależy w jaki sposób zostanie zaksięgowany zakup.
5. Czy we wniosku należy wpisać koszty realizacji działań maksymalnie na kwotę, o którą może wnioskować uczelnia (np. do 110 000 PLN) czy możemy we wniosku wpisać koszty, które przewyższają tę kwotę?
Uczelnia składająca wniosek powinna uwzględnić liczbę studentów studiów stacjonarnych według stanu w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on na dzień 31 grudnia 2019 r. i wnioskować o kwotę nie wyższą niż wskazana w ustępie 1 punkt 2 Warunków udziału w przedsięwzięciu, określonych w Komunikacie Ministra. Jednostka nie może wnioskować o kwotę wyższą, niż stanowi przedsięwzięcie, niemniej jednak, we wniosku można przedstawić informację o całkowitym, poniesionym koszcie zakupu.
6. Czy jeżeli licencje do programów kupowane były w różnych terminach, na różnych fakturach, mamy wpisać je jako jedno działanie z różnymi terminami realizacji czy jako osobne działania?
Zgodnie z Komunikatem finansowane w ramach wsparcia mogą być działania podejmowane od 1 lipca 2020 r. lub planowane do podjęcia do dnia 31 grudnia 2021 r. Komunikat nie precyzuje czy licencje muszą być kupowane w tym samym czasie, kwestia ta zostaje w kompetencji uczelni.
W części C wniosku o finansowanie można wpisywać zakup licencji jako jedno lub wiele działań, w zależności od tego czy uczelnia nabywała licencje na potrzeby jednego zadania lub kilku. Kwestia pozostaje do wewnętrznej decyzji uczelni.
7. Czy środki te uczelnie mogą przeznaczyć na dokształcanie zdalne dla nauczycieli w zakresie języków obcych?
Zgodnie z Komunikatem Ministra z dnia 20.01.2021 o ustanowieniu przedsięwzięcia „Wsparcie uczelni niepublicznych w zakresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość” działania, które mogą być finansowane przez uczelnię w kontekście wsparcia obejmują te wymienione w ustępie 2 Warunków udziału w przedsięwzięciu.
Należy przez to rozumieć, że jeżeli uczelnia będzie potrzebowała wsparcia w tłumaczeniu materiałów online, to uczelnia może je sfinansować z otrzymanego wsparcia. To w jaki sposób uczelnie, w ramach działań przewidzianych Komunikatem, planują wykorzystać przyznane środki należy do decyzji uczelni i ich potrzeb. Wybór w zakresie współpracy dot. potrzebnego wsparcia również pozostaje w gestii uczelni. Natomiast w odniesieniu do dokształcania zdalnego dla nauczycieli w zakresie języków obcych to nie jest ono objęte zakresem wsparcia przewidzianym w Komunikacie.
8. Czy w ramach działań można wpisać do wniosku koszty związane z zakupem tworzenia materiałów multimedialnych, kontentów e-learningowych, zakup gotowych kontentów e-learningowych?
Określenie „wsparcie nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia…” użyte w ust. 2 pkt 2 Komunikatu jest szerokie. Skorzystanie z pomocy programistów, metodyków itd. jest jednym z elementów tego wsparcia, ale nie jedynym, więc nie należy wykluczać także form wsparcia, które zostały wskazane w pytaniu. Jeżeli w ramach wsparcia nauczycieli akademickich uczelnia potrzebuje zakupić zewnętrzne usługi, w tym wspomniane materiały multimedialne czy kontent e-learningowy, to ma taką możliwość. Należy jednak zwrócić uwagę, że koszty wynagrodzenia nauczycieli przygotowujących e-skrypty/e-podręczniki, które zawierałyby także filmy z eksperymentów/ doświadczeń/zabiegów lub prezentacje case study mogą być sfinansowane, o ile taki materiał nie stanowi przygotowania do przeprowadzenia własnego kursu, bo to leży w zakresie obowiązków danego nauczyciela akademickiego/osoby prowadzącej zajęcia.
9. Jak należy rozumieć zapis Komunikatu: "szkolenia dla nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia w zakresie metod i technik kształcenia na odległość"?
Szkolenia, które mogą być finansowane w ramach wsparcia mają służyć rozwijaniu niezbędnych kompetencji nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia w zakresie metod i technik kształcenia na odległość. Wybór i zakres szkoleń zależy od potrzeb uczelni. Zapis ten nie wyłącza możliwości przeprowadzenia tego typu szkoleń technikami i metodami na odległość, szczególnie w okresie zagrożenia epidemicznego, który ze względów bezpieczeństwa uniemożliwia lub w dużym stopniu ogranicza możliwości przeprowadzenia szkoleń stacjonarnych. Przykładem szkolenia, które może zostać sfinansowane jest np. podniesienie umiejętności przygotowywania prezentacji multimedialnych.
10. Czy w ramach działania "wsparcie nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia w prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość oraz studentów w aktywnym uczestnictwie w tych zajęciach" można sfinansować koszty wynagrodzenia nauczycieli przygotowujących e-skrypty/e-podręczniki, które zawierałyby także filmy z eksperymentów/ doświadczeń/zabiegów lub prezentacje case study. Z przygotowanego e-skryptu/e-podręcznika korzystaliby wszyscy nauczyciele przydzieleni do danego modułu prowadzący zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Do działania, o którym mowa w ust. 2 Warunków udziału w przedsięwzięciu określonych w Komunikacie Ministra, tj. "wsparcie nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia w prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość oraz studentów w aktywnym uczestnictwie w tych zajęciach", odnosi się ustęp 3 punkt 1 „ze środków finansowych przyznanych w ramach przedsięwzięcia mogą być pokryte koszty wynagrodzenia programistów, metodyków oraz osób przygotowujących materiały multimedialne dla nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia”. Kategoria ta jest szeroka i pozwala na uwzględnienie wielu działań wspierających dydaktyków na uczelniach w prowadzeniu zajęć online. Należy jednak zwrócić uwagę, że koszty wynagrodzenia nauczycieli przygotowujących e-skrypty/e-podręczniki, które zawierałyby także filmy z eksperymentów/ doświadczeń/zabiegów lub prezentacje case study mogą być sfinansowane, o ile taki materiał nie stanowi przygotowania do przeprowadzenia własnego kursu, bo to leży w zakresie obowiązków danego nauczyciela. Jeśli jednak taki materiał jest czymś dodatkowym, co będzie służyć również innym nauczycielom to tak, może wtedy być to sfinansowane w ramach wsparcia, jeśli wychodzi poza zakres obowiązków nauczyciela akademickiego.
11. Czy można zakupić licencję do oprogramowania wspierającego kształcenie zdalne w X.2021, która będzie dedykowana już na kolejny rok akademicki, tj. na rok 2021/22 (a więc licencja będzie wykorzystywana również po zamknięciu realizacji działań)?
Komunikat nie określa w jakim okresie powinny być wykorzystane te środki, tylko zakres czasowy kiedy mogą zostać zakupione te sprzęty/licencje itp. Czas na wykorzystanie środków do 31.12.2021 określa komunikat. Projekt ma na celu wsparcie nauczania zdalnego uczelni również w kolejnych latach, zakup sprzętu w tym roku nie oznacza, że uczelnie nie będą mogły z niego korzystać w kolejnych latach. Jest to poprawne z punktu widzenia efektywności wykorzystania zakupów.
12. Czy VAT dotyczący zakupów będzie kosztem kwalifikowanym projektu, czy też będzie można go odliczyć w deklaracji VAT?
Uczelnia nie może finansować ze środków otrzymanych w ramach przedsięwzięcia, podatku od towarów i usług (VAT) w wysokości, w której, zgodnie z obowiązującymi przepisami, Uczelni jako podatnikowi przysługuje prawo do jego odzyskania lub rozliczenia w deklaracjach składanych do urzędu skarbowego.
13. Czy materiały, o których mowa w Komunikacie, może przygotować nauczyciel który nie jest na etacie a ma lub miał umowę zlecenie?
Dla siebie nie, ale dla większej grupy tak jeśli ten materiał wykracza poza zakres obowiązków danego nauczyciela akademickiego. Taki wydatek jest wtedy kwalifikowalny. Jeśli materiał ma być na własne zajęcia to wydatek nie jest kwalifikowalny, bo przygotowanie się do zajęć należy do obowiązków osoby prowadzącej zajęcia.
Jeśli ktoś dla nauczyciela przygotowuje np. film czy inną rozbudowaną prezentację, np. nagrywa doświadczenia z laboratorium to jest to materiał, który wymaga specjalistycznego nakładu pracy, wiec może być wydatkiem kwalifikowalnym.
14. Czy możliwe jest zakupienie stanowisk komputerów stacjonarnych z przeznaczeniem do prowadzenia zajęć zdalnych (stanowiska multimedialne dla wykładowców)?
Tak. Taki zakup wpisuje się w cel Przedsięwzięcia i działania ujęte w Komunikacie.
15. Czy w ramach wsparcia można kupić dostęp do wirtualnej biblioteki?
Tak, jeśli taki zakup umożliwi studentom dostęp do publikacji elektronicznych czy e-podręczników, a dostęp do zasobów elektronicznych wesprze ich w pisaniu prac zaliczeniowych i przygotowaniu się do zajęć.
16. Czy możemy finansować zakup gotowych kursów? Np. na kierunku grafika?
Nie. Można zakupić narzędzia, żeby przeprowadzić kurs, nie finansujemy gotowych kursów. Dofinansowany może być np. zakup filmów instruktażowych w jaki sposób przygotować dany kurs, żeby można go było przeprowadzić w formie zajęć zdalnych.
17. Czy jest możliwość refinansowania części wynagrodzenia pracowników?
Nie, przygotowanie się do zajęć należy do obowiązków osoby prowadzącej zajęcia. Finansowane mogą być tylko dodatkowe zadania wspierające innych nauczycieli w prowadzeniu zajęć na odległość.
Wnioskowanie i rozliczanie wsparcia
1 .Jak możemy się zgłosić do udziału w przedsięwzięciu?
- Uczelnia niepubliczna składa wniosek wraz z oświadczeniami drogą elektroniczną (ePUAP)
- Wniosek i oświadczenia stanowią załącznik do Komunikatu.
- Dokumenty są opatrzone przez rektora albo osobę upoważnioną do reprezentowania uczelni niepublicznej kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
- Termin na składanie wniosków 5.02.2021 r.
2. Oświadczenia uczelni o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych ani z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne - jakie Ministerstwo ma oczekiwania względem ważności zaświadczeń o niezaleganiu z ZUS/US (np. miesiąc/trzy miesiące?)
Zaświadczenia z ZUS o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych ani z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne nie są wymagane przy składaniu wniosku o wsparcie. Uczelnia składa oświadczenia zgodnie z wzorem oświadczeń będących załącznikiem do Komunikatu. Oświadczenie składa się zgodnie ze stanem faktycznym w dacie złożenia wniosku. Minister może zlecić kontrolę w trybie i na zasadach określonych w przepisach o kontroli w administracji rządowej oraz w umowie.
3. Czy są jakieś przesłanki, które mogą spowodować odrzucenie wniosku, np. zbyt wysoka łączna kwota o jaką się wnioskuje lub zbyt wysoki/nieuzasadniony koszt działania, o którego dofinansowanie się wnioskuje?
Uczelnia składająca wniosek powinna uwzględnić liczbę studentów studiów stacjonarnych według stanu w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on na dzień 31 grudnia 2019 r. i wnioskować o kwotę nie wyższą niż wskazana w ustępie 1 punkt 2 Warunków udziału w przedsięwzięciu, określonych w Komunikacie MEiN. Na etapie wnioskowania nieprawidłowo złożony wniosek może zostać poprawiony przez uczelnię, po wstępnej weryfikacji przez MEiN.
4. W jaki sposób będzie wyglądało rozliczenie dofinansowania w ramach przedsięwzięcia? Beneficjent będzie przedkładał faktury lub inne dowody poniesienia wydatków?
Uczelnia biorąca udział w przedsięwzięciu jest zobowiązana złożyć raport będący raportem rzeczowo-finansowym. Raport ten powinien zawierać informacje o działaniach zrealizowanych w trakcie realizacji przedsięwzięcia. Przy ocenie raportu z wykorzystania środków brana jest pod uwagę zgodność zakresu merytorycznego realizacji przedsięwzięcia z planem realizacji przedsięwzięcia. Osoby składające podpisy pod raportem potwierdzają (pod rygorem odpowiedzialności karnej) jego zgodność z zapisami w księgach rachunkowych jednostki i stanem faktycznym. Odpowiedzialność za wykorzystanie finansowania zgodnie z przeznaczeniem ponosi podmiot, jednocześnie Minister ma prawo kontroli realizacji zadania i sposobu wydatkowania przyznanych środków finansowych. W ramach rozliczenia wsparcia Ministerstwo nie wymaga przedkładania faktur.
Uczelnia zobowiązuje się wraz z podpisaniem umowy do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków związanej z realizacją przedsięwzięcia w sposób przejrzysty tak, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z realizacją przedsięwzięcia. Uczelnia zobowiązuje się do takiego opisywania dokumentacji księgowej związanej z realizacją przedsięwzięcia, aby widoczny był jej związek z przedsięwzięciem.
5. Czy kwoty podawane w tabeli w tabeli C wniosku muszą być kwotami uwzględniającymi wszystkie narzuty podatkowe (tj. kwoty z uwzględnieniem VAT oraz dla wynagrodzeń kwoty brutto z narzutami pracodawcy tzw. kwoty brutto brutto)?
Kwoty w tabeli C powinny być kwotami brutto, a koszty od których uczelnie mogą uzyskać zwrot VAT (np. sprzęt komputerowy do celów dydaktycznych) kwotami netto.
6. Na jakiej podstawie możemy wyliczyć wysokość wsparcia, o które możemy się starać w ramach Przedsięwzięcia?
Uczelnia składająca wniosek powinna uwzględnić liczbę studentów studiów stacjonarnych według stanu w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on na dzień 31 grudnia 2019 r.
7. Czy termin realizacji działania to termin poniesienia wydatku, czy termin kiedy będą wykorzystywane zakupione sprzęty/oprogramowanie?
Termin realizacji działania to termin poniesienia wydatku oraz uruchomienia możliwości wykorzystania danego sprzętu. Zadaniem może być np. wyposażenie sali w sprzęt komputerowy niezbędny do prowadzenia zajęć w trybie zdalnym. Termin realizacji zadania to data, do której uczelnia zakłada, że dokona zakupu sprzętu, oprogramowania itp. i odda salę do użytku. Wszystkie elementy składowe danego zadania muszą być sfinansowane w terminie realizacji zadania. Datą graniczną jest 31.12.2021.
8. Czy zakupiony serwer może służyć np. do backupu nagrań z zajęć online?
Tak. Nie ma ku temu przeciwwskazań.
9. Co w przypadku zakupu dodatkowej licencji integrującej platformę e-learningową z istniejącym systemem na uczelni. W tym przypadku jest tylko jeden dostawca. Czy obowiązuje nas zasada konkurencyjności? To jest autorski projekt danej firmy i nie ma innej firmy, dostawcy.
Gdy istnieje tylko jeden wytwórca to nie ma jak wykazać konkurencyjności. Taki przypadek należy uargumentować we wniosku.
10 Czy zakupiony serwer może służyć jedynie do celów edukacyjnych, czy można go wykorzystywać np. do stawiania wirtualnych serwerów, które będą wykorzystywane do monitorowania infrastruktury informatycznej?
Nie, serwery mają służyć tylko szeroko pojętej dydaktyce na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych.
11. Co jeśli się pojawią oszczędności w trakcie realizacji umowy?
Umowa będzie przewidywać możliwość zawarcia aneksu zmieniającego plan rzeczowo - finansowy.
12. W jaki sposób mamy złożyć wniosek?
Wniosek musi zostać złożony na elektroniczną skrzynkę podawczą MEiN i podpisany przez rektora albo osobę upoważnioną do reprezentowania uczelni niepublicznej kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
13. Czy na finansowanie usług zewnętrznych obowiązują limity jak w przypadku sprzętu komputerowego i serwerów? Czy mogą być finansowane usługi programistów zewnętrznych?
Na usługi zewnętrznie nie ma limitu kwotowego. Usługi programistów zewnętrznych są kosztami kwalifikowalnymi, tak samo ja poprawa jakości sieci wifi czy przygotowanie stanowiska komputerów stacjonarnych, jeśli zawiera się w takiej usłudze.
Inne
1. Kiedy nastąpi przyznanie środków?
- Do 26 lutego 2021 r. MEiN r. przekaże uczelniom informacje o zakwalifikowaniu do udziału w przedsięwzięciu i o wysokości przyznanych środków finansowych.
- W terminie 14 dni od otrzymania informacji uczelnia składa na elektroniczną skrzynkę podawczą ministra podpisaną umowę wraz z załącznikami.
- Dokumenty są opatrzone przez rektora albo osobę upoważnioną do reprezentowania uczelni niepublicznej kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
- Wzór umowy minister udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej.
- W ciągu 21 dni od podpisania umowy przekazywane są środki.
2. Interesuje nas to, czy będą Państwo określali jakieś wymogi dot. trybu wyłaniania wykonawców czy praw autorskich itp.?
Ministerstwo nie planuje określać wymogów dot. trybu wyłaniania wykonawców czy praw autorskich. Wybór produktów i usług niezbędnych do realizacji zgłoszonych przez uczelnie zadań przebiega w sposób zgodny z zasadą konkurencyjności.
3. Czy będą jakieś szczególne wymagania co do praw autorskich jeśli chodzi o wypracowane produkty (np. utworzone kontenty e-learningowe) np. konieczność przeniesienia praw autorskich do nich przez daną uczelnię na MEiN?
Ministerstwo nie przewiduje konieczności przeniesienia praw autorskich w ramach przedsięwzięcia z ich twórców na MEiN. Uczelnia oświadcza, że wyłącznie jej przysługiwać będą autorskie prawa majątkowe do utworów w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych powstałe w wyniku realizacji przedsięwzięcia oraz, że wykonując umowę nie naruszy praw majątkowych osób trzecich. Uczelnia zobowiązana jest także w ramach działań informacyjno-promocyjnych prowadzonych w ramach przedsięwzięcia stosować się do Wytycznych w zakresie wypełniania obowiązków informacyjnych podczas realizacji programów rządowych. To co zostanie sfinansowane w ramach wsparcia powinno zostać oznakowane zgodnie z wytycznymi KPRM.
4. Czy obowiązują procedury uczelni czy też zasada konkurencyjności stosowana np. w projektach europejskich? jest to istotne zwłaszcza w przypadku kosztów już poniesionych.
Wsparcie nie jest finansowane ze środków europejskich. Obowiązują zasady rzetelnego rozeznania rynku i konkurencyjności.
Materiały
Przedsięwzięcie Ministra Edukacji i Nauki „Wsparcie uczelni niepublicznych w zakresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość” - prezentacja ze spotkania informacyjnego dla uczelniPrezentacja_Wsparcie_uczelni_niepublicznych_w_zakresie_prowadzenia_zajęć_z_wykorzystaniem_metod.pdf 0.92MB Pytania i odpowiedzi na temat przedsięzwzięcia „Wsparcie uczelni niepublicznych w zakresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość”
QA_dot_Przedsięwzięcia_Wsparcie_Uczelni_niepublicznych_w_prowadzeniu_kształcenia_na_odległość.pdf 0.72MB