Struktura organizacyjna
Biuro Dyrektora Generalnego (BDG)
Dyrekcja
Dyrektor: Olga Jarmołowicz
Zastępca dyrektora: Joanna Robak
Zastępca dyrektora: Łukasz Teterycz
Kontakt
tel. (22) 52 92 725
e-mail: sekretariat.bdg@mnisw.gov.pl
Zadania
BDG odpowiada za realizowanie zadań w zakresie zapewnienia ciągłości funkcjonowania Ministerstwa, w tym zadań z zakresu organizacji wewnętrznej Ministerstwa, prawa pracy i realizacji polityki personalnej.
Do zakresu działania BDG należy w szczególności:
- opracowywanie i wdrażanie rozwiązań w zakresie polityki personalnej, zarządzanie zasobami ludzkimi, w tym sprawy związane z rozwojem zawodowym oraz nawiązaniem, trwaniem i ustaniem stosunku pracy pracowników Ministerstwa, sprawy związane z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych oraz projektowanie, analiza i kontrola bieżącego wydatkowania środków z funduszu wynagrodzeń, a także zapewnienie działania służby bezpieczeństwa i higieny pracy;
- realizacja procesu udzielania zamówień publicznych w Ministerstwie;
- prowadzenie spraw dotyczących organizacji Ministerstwa, w tym opracowywanie projektu statutu, regulaminu organizacyjnego, zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa i zmian tych aktów oraz wykazu jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra, prowadzenie ewidencji upoważnień i pełnomocnictw oraz opiniowanie regulaminów wewnętrznych komórek organizacyjnych i monitorowanie ich aktualności;
- koordynowanie spraw z zakresu bezpieczeństwa informacji, w tym dotyczących ochrony danych osobowych w Ministerstwie;
- budowa, rozwój i utrzymanie systemów teleinformatycznych w Ministerstwie i zapewnienie ich bezpieczeństwa oraz realizowanie zadań w zakresie cyberbezpieczeństwa;
- funkcjonowanie i rozwój systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją;
- koordynowanie przygotowania i modyfikowanie usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego, usług udostępnianych przez Ministra na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (ePUAP) lub usług w innym systemie teleinformatycznym, w tym przygotowywanie wniosków o umieszczenie lub zaktualizowanie wzorów dokumentów elektronicznych w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych oraz administrowanie kontem Ministerstwa na ePUAP;
- zapewnienie obsługi finansowej Ministra jako dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia, w tym prowadzenie rachunkowości, księgowości, sprawozdawczości i obsługi bankowej oraz naliczanie wynagrodzeń pracowników i rozliczanie umów zlecenia;
- obsługa administracyjno-logistyczna komórek organizacyjnych, w tym dokonywanie zakupów na potrzeby Ministerstwa;
- gospodarowanie mieniem Ministerstwa i zarządzanie nieruchomościami pozostającymi w trwałym zarządzie Ministerstwa, w tym planowanie i realizacja inwestycji i remontów oraz prowadzenie spraw związanych z bieżącą eksploatacją nieruchomości;
- zapewnienie ochrony fizycznej budynku Ministerstwa, w tym funkcjonowania systemu monitoringu wizyjnego w Ministerstwie, oraz ochrony przeciwpożarowej;
- prowadzenie kancelarii ogólnej Ministerstwa i archiwum zakładowego Ministerstwa;
- koordynowanie obsługi w Ministerstwie osób doświadczających trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się, w tym zapewnienie środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2023 r. poz. 20);
- prowadzenie rejestru aktów prawnych wydawanych przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
- prowadzenie i redagowanie stron intranetowych Ministerstwa.
BDG zapewnia obsługę:
- działalności komisji dyscyplinarnej dla członków korpusu służby cywilnej i rzecznika dyscyplinarnego Ministerstwa;
- organizacyjną i wspiera w realizacji zadań inspektora ochrony danych, który podlega bezpośrednio Ministrowi.
Biuro Ministra (BM)
Dyrekcja
Dyrektor: Rafał Tomasik
Zastępca dyrektora: Aneta Śliwińska
Kontakt
tel. (22) 52 92 687
e-mail: sekretariat.bm@mnisw.gov.pl
Zadania
BM odpowiada za koordynację spraw związanych z zapewnieniem obsługi członków Kierownictwa Ministerstwa oraz prowadzenie spraw z zakresu kształtowania polityki informacyjnej i promocyjnej Ministra i Ministerstwa, w tym medialnej.
Do zakresu działania BM należy w szczególności:
- koordynowanie opracowywania materiałów, informacji i zestawień zbiorczych dla Ministra i pozostałych członków Kierownictwa Ministerstwa, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla innych komórek organizacyjnych;
- koordynowanie spraw parlamentarnych, w tym współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, ich organami oraz posłami i senatorami, a także koordynowanie udzielania odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie;
- prowadzenie wykazu prac legislacyjnych Ministra i sprawozdawczości w tym zakresie;
- koordynowanie zgłaszania projektów aktów prawnych i dokumentów programowych opracowanych w Ministerstwie do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów oraz do wykazu prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów;
- koordynowanie prac nad projektami dokumentów rządowych opracowanymi w Ministerstwie na etapie Komitetu Społecznego Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Rady Ministrów;
- koordynowanie opiniowania projektów dokumentów rządowych opracowywanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej, przekazanych na etapie uzgodnień, Komitetu Społecznego Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Rady Ministrów;
- obsługa udziału Ministra, Sekretarza Stanu lub podsekretarzy stanu w posiedzeniach Komitetu Społecznego Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Rady Ministrów;
- realizacja zadań wynikających z przepisów o ochronie informacji niejawnych i podejmowanie działań dotyczących współpracy Ministerstwa w tym zakresie z właściwymi organami lub podmiotami, w tym zapewnienie ochrony informacji niejawnych;
- prowadzenie spraw dotyczących zarządzania kryzysowego, obronności i bezpieczeństwa państwa w dziale administracji rządowej – szkolnictwo wyższe i nauka;
- koordynowanie spraw dotyczących składania wniosków o nadanie orderów i odznaczeń państwowych pracownikom jednostek nadzorowanych przez Ministra oraz prowadzenie spraw dotyczących przyznawania medali „Zasłużony dla Nauki Polskiej Sapientia et Veritas”;
- obsługa funkcjonowania niektórych organów pomocniczych Ministra, w tym Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Komitetu Polityki Naukowej;
- delegowanie przedstawicieli Ministra do międzyresortowych zespołów oraz komisji, komitetów i rad powoływanych przez podmioty zewnętrzne, z wyłączeniem międzyresortowych zespołów, o których mowa w § 25 ust. 2 pkt 2;
- realizacja zadań związanych z nadzorem Ministra nad fundacjami, dla których Minister został wskazany jako organ nadzorujący;
- koordynowanie w Ministerstwie postępowania z podmiotami wykonującymi działalność lobbingową w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248);
- wykonywanie zadań wynikających z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1090);
- zapewnianie obsługi sekretariatów członków Kierownictwa Ministerstwa;
- prowadzenie i udostępnianie rejestru instytucji kultury, których organizatorem jest Minister;
- koordynowanie realizacji zadań wynikających z przepisów o dostępie do informacji publicznej;
- koordynowanie spraw związanych z przyznawaniem patronatów Ministra lub z uczestnictwem Ministra w komitetach honorowych;
- realizacja zadań związanych z komunikacją zewnętrzną i wewnętrzną;
- organizowanie konferencji prasowych członków Kierownictwa Ministerstwa;
- obsługa prac rzecznika prasowego Ministra;
- współpraca z jednostkami nadzorowanymi przez Ministra w zakresie działań promocyjnych;
- opracowywanie materiałów oraz wydawnictw informacyjnych i promocyjnych;
- monitorowanie obecności problematyki szkolnictwa wyższego i nauki oraz innych tematów z zakresu działalności Ministerstwa w środkach masowego przekazu;
- współpraca z Centrum Informacyjnym Rządu i komórkami informacyjnymi innych urzędów i instytucji;
- prowadzenie i redagowanie stron internetowych Ministerstwa oraz strony podmiotowej Ministra w Biuletynie Informacji Publicznej.
3. Realizację zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych zapewnia pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, który podlega bezpośrednio Ministrowi.
Departament Analiz Strategicznych i Popularyzacji Nauki (DAP)
Dyrekcja
Dyrektor: Barbara Szelewa-Kropiwnicka
Zastępca dyrektora: Ewelina Walendziak-Genco
Kontakt
tel. (22) 52 92 605
e-mail: sekretariat.dap@mnisw.gov.pl
Zadania
DAP odpowiada za koordynowanie spraw związanych z prowadzeniem analiz strategicznych i planowaniem strategicznym na potrzeby Ministra i Ministerstwa oraz popularyzację nauki.
Do zakresu działania DAP należy w szczególności:
- koordynowanie spraw związanych z prowadzeniem analiz i programowaniem zmian systemowych w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki;
- realizacja zadań związanych z popularyzacją nauki i wyników działalności naukowej, w tym wyników badań naukowych i osiągnięć naukowych;
- zwiększanie świadomości i zainteresowania społeczeństwa działalnością naukową, w tym rozwojem technologicznym i odkryciami naukowymi;
- realizacja inicjatyw Ministra w zakresie popularyzacji nauki i wyników działalności naukowej, niezastrzeżonych do właściwości innych komórek organizacyjnych, oraz współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami działającymi na rzecz szkolnictwa wyższego i nauki, w tym jednostkami samorządu terytorialnego;
- oordynowanie przygotowywania planu działalności Ministra i sprawozdania z jego wykonania;
- koordynowanie realizacji spraw z zakresu zarządzania ryzykiem;
- prowadzenie spraw dotyczących programu Nauka dla Ciebie oraz inicjatywy SOWA, realizowanych we współpracy z Centrum Nauki Kopernik;
- przyznawanie i rozliczanie środków finansowych w ramach zadań zleconych przez Ministra, a także realizację inicjatyw Ministra niezastrzeżonych do właściwości innych komórek organizacyjnych;
- prowadzenie spraw dotyczących przyznawania i rozliczania środków finansowych na finansowanie projektów w ramach programów i przedsięwzięć Ministra dedykowanych wsparciu humanistyki.
Departament Budżetu i Finansów (DBF)
Dyrekcja
Dyrektor: Jarosław Oliwa
Zastępca dyrektora: Katarzyna Iracka
Zastępca dyrektora: Hanna Żarnowska
Zastępca dyrektora: Elżbieta Żebrowska
Kontakt
tel. (22) 52 92 319
e-mail: sekretariat.dbf@mnisw.gov.pl
Zadania
DBF odpowiada za obsługę Ministra i Ministerstwa pod względem finansowym.
- zapewnienie obsługi finansowej Ministra jako dysponenta części budżetowych 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka, 67 – Polska Akademia Nauk oraz 90 – Akademia Kopernikańska, w tym:
- opracowywanie planu dochodów i wydatków budżetu państwa oraz monitorowanie stopnia realizacji tych planów,
- prowadzenie rachunkowości, księgowości i sprawozdawczości oraz obsługi bankowej, z wyłączeniem spraw z zakresu dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia;
- realizacja zadań Ministra w zakresie przyznawania:
- subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz na utrzymanie i rozwój potencjału badawczego, a także dokonywania zwiększeń wysokości tych subwencji, z wyłączeniem zwiększeń subwencji na działalność bieżącą instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz,
- dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej oraz jej rozliczania;
- obsługa finansowa decyzji, umów i innych dokumentów, na podstawie których Minister przyznał środki finansowe na:
- inwestycje związane z działalnością naukową oraz z kształceniem w uczelniach publicznych,
- projekty realizowane w ramach programów i przedsięwzięć Ministra,
- zadania z zakresu międzynarodowej współpracy naukowej,
- projekty realizowane z udziałem środków finansowych pochodzących z funduszy Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych na lata 2014–2020 oraz perspektywy finansowej na lata 2021–2027;
- finansowanie działalności Centrum GovTech i Instytutu Badań nad Renesansem i Barokiem im. Jana i Piotra Kochanowskich;
- finansowanie działalności Krajowej Reprezentacji Doktorantów;
- prowadzenie spraw dotyczących programów naprawczych realizowanych w uczelniach publicznych;
- finansowanie działalności Narodowego Centrum Nauki, Centrum Łukasiewicz i Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.
Departament Innowacji i Rozwoju (DIR)
Dyrekcja
Dyrektor: Michał Doligalski
Zastępca dyrektora: Andrzej Dorociuk
Zastępca dyrektora: Michał Goszczyński
Zastępca dyrektora: Izabela Najda-Jędrzejewska
Kontakt
Tel. (22) 52 92 517
Email: sekretariat.dir@mnisw.gov.pl
Zadania
DIR odpowiada za prowadzenie spraw z zakresu innowacji, polityki rozwoju i informatyzacji w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki oraz realizację programu „Horyzont Europa 2021–2027”.
- opracowywanie, aktualizacja i opiniowanie dokumentów strategicznych i programowych z zakresu innowacyjności;
- realizowanie zadań związanych z działalnością centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;
- realizowanie, w zakresie właściwości Ministra, reformy A2.4 oraz zadań wynikających z pełnienia roli instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie inwestycji A2.4.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
- prowadzenie spraw dotyczących rozwoju infrastruktury informatycznej szkolnictwa wyższego i nauki, w tym koordynowanie funkcjonowania i rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on oraz Zintegrowanego Systemu Usług dla Nauki – Obsługa Strumieni Finansowania;
- zarządzanie dostępem użytkowników oraz obsługa ich kont w systemach teleinformatycznych, o których mowa w pkt 4, oraz innych systemach przygotowywanych przez Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy na potrzeby systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
- realizacja zadań w ramach Programu GovTech Polska w zakresie właściwości Ministra;
- koordynacja realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;
- realizacja zadań związanych z rozwojem ekosystemu sztucznej inteligencji w Polsce w zakresie właściwości Ministra;
- koordynowanie wspierania stosowania nowych technologii, innowacji i narzędzi cyfrowych w podmiotach systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
- wdrażanie rozwiązań w zakresie dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych, wydawanych w postaci elektronicznej;
- obsługa przedstawiciela Ministra w:
- Komitecie do Spraw Umów Offsetowych i Komitecie Offsetowym, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi oraz jednostkami nadzorowanymi przez Ministra,
- Komitecie Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji;
- koordynowanie opiniowania projektów dokumentów rządowych na etapie rozpatrywania ich przez komitet, o którym mowa w pkt 11 lit. b;
- prowadzenie spraw dotyczących programu „Doktorat wdrożeniowy” oraz innych programów i przedsięwzięć Ministra, niezastrzeżonych do właściwości innych komórek organizacyjnych;
- realizacja obowiązków wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 1409);
- prowadzenie spraw z zakresu organizacji i funkcjonowania instytutów badawczych, w tym obsługi komisji dyscyplinarnej do spraw pracowników naukowych i badawczo-technicznych instytutów badawczych przy ministrze właściwym do spraw szkolnictwa wyższego i nauki;
- programowanie i wdrażanie perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata:
a) 2014–2020, w tym programu „Horyzont 2020” i „Euratom 2019–2020”,
b) 2021–2027, w tym programu „Euratom 2021–2025” i „Horyzont Europa 2021–2027”; - realizacja regionalnych programów operacyjnych w ramach funduszy europejskich na lata 2021–2027 (RPO) oraz realizacja projektów w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG), z wyłączeniem projektów realizowanych przez DPI, o których mowa w § 24 ust. 2 pkt 3;
- prowadzenie spraw dotyczących strategicznej infrastruktury badawczej.
- Centrum GovTech;
- Centrum Łukasiewicz;
- Narodowym Centrum Badań i Rozwoju;
- Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym.
Departament Kontroli i Audytu (DKA)
Dyrekcja
Dyrektor: Monika Rytel
Zastępca dyrektora: Jolanta Tryszkiewicz
Kontakt
tel. (22) 529 25 70
e-mail: sekretariat.dka@mnisw.gov.pl
Zadania
DKA odpowiada za realizację zadań związanych z prowadzeniem kontroli i audytu wewnętrznego.
Do zakresu działania DKA należy w szczególności:
- prowadzenie kontroli:
- jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra,
- podmiotów, które otrzymały środki budżetu państwa z części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka, 67 – Polska Akademia Nauk oraz 90 – Akademia Kopernikańska,
- podmiotów, w stosunku do których Minister uzyskał uprawnienia kontrolne na podstawie przepisów odrębnych lub zawartych umów;
- koordynowanie spraw związanych z kontrolami zewnętrznymi przeprowadzanymi w Ministerstwie;
- monitorowanie realizacji zaleceń pokontrolnych wydanych w związku z kontrolami, o których mowa w pkt 1 i 2;
- prowadzenie kontroli zleconych przez Prezesa Rady Ministrów, o których mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 224);
- koordynowanie realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem korupcji;
- przyjmowanie skarg, wniosków i petycji wpływających do Ministerstwa oraz koordynowanie ich rozpatrywania i załatwiania;
- prowadzenie spraw dotyczących odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich, w tym obsługa komisji dyscyplinarnej przy ministrze właściwym do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, komisji dyscyplinarnej przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz rzeczników dyscyplinarnych powołanych przez Ministra.
W strukturze DKA działa funkcjonalnie niezależna i wyodrębniona komórka audytu wewnętrznego, do której zadań należy w szczególności:
- prowadzenie audytu wewnętrznego;
- koordynowanie realizacji spraw z zakresu kontroli zarządczej, dotyczących samooceny kontroli zarządczej i oświadczenia Ministra o stanie kontroli zarządczej;
- obsługa organizacyjna komitetu audytu dla działu administracji rządowej – szkolnictwo wyższe i nauka.
Departament Nauki (DN)
Dyrekcja
Dyrektor: Krzysztof Bakuła
Zastępca dyrektora: Patrycja Gutowska
Zastępca dyrektora: Tomasz Piotrowski
Kontakt
Tel. (22) 529 23 29
E-mail: sekretariat.dn@mnisw.gov.pl
Zadania
DN odpowiada za finansowanie i organizację systemu prowadzenia działalności naukowej.
Do zakresu działania DN należą w szczególności sprawy:
- przyznawania i rozliczania środków finansowych w ramach programów i przedsięwzięć Ministra dedykowanych wsparciu międzynarodowej współpracy naukowej, których obsługa jest powierzona DN;
- przyznawania i rozliczania środków finansowych na:
- finansowanie inwestycji związanych z działalnością naukową,
- finansowanie utrzymania aparatury naukowo-badawczej lub stanowisk badawczych, unikatowych w skali kraju oraz specjalnej infrastruktury informatycznej, mających istotne znaczenie dla realizacji polityki naukowej państwa;
- ewaluacji jakości działalności naukowej i przyznawania kategorii naukowych, sporządzania wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych oraz wykazu wydawnictw recenzowanych monografii naukowych uwzględnianych przy tej ewaluacji, a także współpracy z Komisją Ewaluacji Nauki;
- programów „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”, „Regionalna inicjatywa doskonałości” i „Wsparcie dla czasopism naukowych” oraz przedsięwzięcia „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”;
- kształcenia doktorantów, w tym ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich;
- nadawania stopni i tytułu w systemie szkolnictwa wyższego i nauki, w tym realizacji zadań wynikających z uprawnień kontrolnych Ministra nad Radą Doskonałości Naukowej;
- ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym obsługi Krajowej Komisji Etycznej do Spraw Doświadczeń na Zwierzętach;
- Polskiej Akademii Nauk, jej instytutów naukowych i innych jednostek organizacyjnych w zakresie należącym do właściwości Ministra.
DN realizuje zadania dotyczące spraw związanych z etyką w prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych oraz koordynuje współpracę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w zakresie umów o udzielenie pożyczek na finansowanie badań naukowych i prac rozwojowych.
DN prowadzi sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad:
- Instytutem Badań nad Renesansem i Barokiem im. Jana i Piotra Kochanowskich;
- Centrum Nauki Kopernik, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;
- Narodowym Centrum Nauki;
- Narodowym Muzeum Techniki w Warszawie, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury.
Departament Organizacji Uczelni, Kształcenia i Spraw Studenckich (DSW)
Dyrekcja
Zastępca dyrektora: Monika Kubiak
Zastępca dyrektora: Marzena Rosadzińska
Zastępca dyrektora: Szymon Sala
Kontakt
Tel. (22) 529 23 20
E-mail: sekretariat.dsw@mnisw.gov.pl
Zadania
DSW odpowiada za realizowanie zadań w zakresie zapewnienia warunków organizacyjnoprawnych funkcjonowania uczelni i kształcenia na studiach, systemu stypendialnego dla studentów oraz nadzoru nad zgodnym z prawem działaniem uczelni, z wyłączeniem spraw wynikających z nadzoru Ministra nad Szkołą Główną Mikołaja Kopernika.
Do zakresu działania DSW należą w szczególności sprawy:
- uczelni, w zakresie ich organizacji, systemu kształcenia na studiach, w tym spełniania warunków do prowadzenia studiów oraz udzielania pozwoleń na utworzenie studiów, a także zgodności działania uczelni z prawem;
- tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;
- tworzenia, przekształcania i likwidacji federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
- przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa oraz legitymacji studenckich;
- studentów;
- świadczeń finansowanych ze środków finansowych na szkolnictwo wyższe i naukę dla studentów;
- kredytów studenckich;
- stypendiów Ministra dla studentów i wybitnych młodych naukowców;
- pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;
- wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;
- nagród za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku.
Departament Prawny (DP)
Dyrekcja
Dyrektor: Patrycja Pastuszko-Bitka
Zastępca dyrektora: Mariusz Lenard
Zastępca dyrektora: Iwona Grochowalska
Kontakt
tel. (22) 52 92 525
e-mail: sekretariat.dp@mnisw.gov.pl
Zadania
DP odpowiada za obsługę Ministra i Ministerstwa pod względem legislacyjnym i prawnym.
Do zakresu działania DP należy:
- obsługa legislacyjna Ministra i Ministerstwa, w szczególności:
- opracowywanie projektów ustaw, rozporządzeń i aktów wewnętrznych wydawanych przez Prezesa Rady Ministrów i Radę Ministrów, jeżeli ich opracowanie należy do właściwości Ministra, oraz rozporządzeń wydawanych przez Ministra, a także prowadzenie prac legislacyjnych dotyczących tych projektów,
- opiniowanie pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym projektów:
- zarządzeń, informacji, komunikatów, obwieszczeń i ogłoszeń wydawanych przez Ministra, podlegających ogłoszeniu w dzienniku urzędowym,
- komunikatów Ministra o ustanowieniu programów i przedsięwzięć,
- aktów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa,
- opracowywanie projektów obwieszczeń w sprawie ogłoszenia tekstów jednolitych aktów normatywnych,
- przedkładanie do podpisu Ministra projektów aktów prawnych oraz projektów obwieszczeń w sprawie ogłoszenia tekstów jednolitych aktów normatywnych,
- kierowanie do ogłoszenia aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz obwieszczeń w sprawie ogłoszenia tekstów jednolitych aktów normatywnych,
- prowadzenie redakcji Dziennika Urzędowego Ministra Nauki;
- obsługa prawna Ministra i Ministerstwa, w szczególności:
- opiniowanie wykładni przepisów prawnych, dokonywanej przez inne komórki organizacyjne w ramach ich zadań,
- sporządzanie opinii prawnych na potrzeby komórek organizacyjnych,
- opiniowanie, na wniosek komórek organizacyjnych, spraw indywidualnych, skomplikowanych pod względem prawnym, w tym projektów decyzji i innych aktów administracyjnych,
- prowadzenie spraw sądowych Ministra i Ministerstwa oraz spraw przed Trybunałem Konstytucyjnym,
- opiniowanie projektów umów i porozumień, których stroną jest Minister lub Ministerstwo, z wyjątkiem umów i porozumień sporządzonych według ustalonego wzoru lub przez komórki organizacyjne mające zapewnioną obsługę prawną radcy prawnego;
- koordynowanie opracowywania i uzgadniania projektów stanowisk w sprawach prowadzonych przez Komisję Europejską oraz w sprawach przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Trybunałem Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA).
Departament Programów Naukowych i Inwestycji (DPI)
Dyrekcja
Dyrektor: Alicja Steć
Zastępca dyrektora: Dariusz Juszczyński
Zastępca dyrektora: Grzegorz Kusy
Zastępca dyrektora: Agnieszka Wierzbicka
Kontakt
Tel. (22) 529 23 41
email: sekretariat.dpi@mnisw.gov.pl
Zadania
DPI odpowiada za ustanawianie oraz obsługę programów i przedsięwzięć Ministra, finansowanie inwestycji związanych z kształceniem w uczelniach publicznych, programowanie i wdrażanie projektów finansowanych w ramach funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz realizację inicjatyw Ministra, niezastrzeżonych do właściwości innych komórek organizacyjnych.
Do zakresu działania DPI należy w szczególności:
- prowadzenie spraw dotyczących przyznawania i rozliczania środków finansowych:
- na finansowanie projektów w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w ramach programów i przedsięwzięć Ministra, niezastrzeżonych do właściwości innych komórek organizacyjnych,
- stanowiących pomoc de minimis, przyznanych w ramach programów i przedsięwzięć Ministra,
- na finansowanie projektów realizowanych przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz inne jednostki organizacyjne działające na rzecz upowszechniania nauki – w ramach programów i przedsięwzięć Ministra z zakresu upowszechniania nauki,
- na finansowanie inwestycji związanych z kształceniem w uczelniach publicznych.
- rozliczanie środków finansowych stanowiących pomoc de minimis, przyznanych na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87) na działalność upowszechniającą naukę;
- projektowanie i wdrażanie projektów finansowanych w ramach funduszy strukturalnych Unii Europejskiej), niezastrzeżone do właściwości innych komórek organizacyjnych.
- realizacja inicjatyw Ministra, niezastrzeżonych do właściwości innych komórek organizacyjnych, w tym podejmowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami działającymi na rzecz szkolnictwa wyższego i nauki.
Departament Współpracy Międzynarodowej (DWM)
Dyrekcja
Dyrektor: Magdalena Maciejewska
Zastępca dyrektora: Wojciech Dziedzic
Zastępca dyrektora: Przemysław Skrodzki
Kontakt
Tel. (22) 529 22 66
e-mail: sekretariat.dwm@mnisw.gov.pl
Zadania
DWM odpowiada za obsługę Ministra i Ministerstwa pod względem współpracy międzynarodowej w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki oraz realizację programu „Erasmus+”.
Do zakresu działania DWM należy w szczególności:
- projektowanie i podejmowanie działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą, w tym działań mających na celu wzmocnienie umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki;
- koordynowanie udziału przedstawicieli Ministra w pracach międzyresortowych zespołów odpowiedzialnych za współpracę międzynarodową;
- realizacja zadań Ministra w zakresie systemu poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego i koordynacji działań związanych z nauką języka polskiego w szkołach wyższych za granicą;
- realizacja zadań Ministra w zakresie systemu uznawalności wykształcenia i koordynowania systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w Polsce;
- współpraca z krajowymi i zagranicznymi podmiotami w zakresie polityki migracyjnej;
- prowadzenie spraw dotyczących Akademii Kopernikańskiej, w tym:
- planowanie i realizacja budżetu państwa w części 90 – Akademia Kopernikańska,
- zatwierdzanie rocznego planu finansowego i rocznego sprawozdania finansowego,
- ocena sprawozdania z działalności,
- przyznawanie i rozliczanie środków finansowych;
- prowadzenie spraw dotyczących Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika w zakresie jej organizacji, kształcenia na studiach, w tym spełniania warunków do prowadzenia studiów oraz udzielania pozwoleń na utworzenie studiów, a także zgodności jej działania z prawem;
- realizacja współpracy z Polsko-Amerykańską Komisją Fulbrighta w zakresie międzynarodowej wymiany akademickiej;
- prowadzenie spraw dotyczących Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, w tym rozwoju europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego i Procesu Bolońskiego;
- obsługa przedstawiciela Ministra w Komitecie do Spraw Europejskich;
- koordynowanie opiniowania projektów dokumentów rządowych na etapie rozpatrywania ich przez komitet, o którym mowa w pkt 10;
- organizacja zagranicznych podróży służbowych realizowanych na potrzeby Ministra.
DWM prowadzi sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad:
- Akademią Kopernikańską;
- Narodową Agencją Wymiany Akademickiej;
- Szkołą Główną Mikołaja Kopernika.
Gabinet Polityczny Ministra (GPM)
Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra (GPM) należy zapewnienie politycznej obsługi Ministra, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu w Ministerstwie.
Damian Wojciech Syjczak - szef Gabinetu Politycznego Ministra
Informacja dotycząca pracownika zatrudnionego w GPM - dokument dostępny, skan
Adrian Godlewski - doradca w Gabinecie Politycznym Ministra
Informacja dotycząca pracownika zatrudnionego w GPM - dokument dostępny, skan
Urszula Nawrocka - doradca w Gabinecie Politycznym Ministra
Informacja dotycząca pracownika zatrudnionego w GPM - dokument dostępny, skan
UWAGA!
Informacje trafiają do departamentów za pośrednictwem ich sekretariatów albo za pośrednictwem sekretariatu Biura Ministra.
Prosimy o podpisywanie się (imię, nazwisko, instytucja) pod przesyłanymi pytaniami.
Materiały
Schemat organizacyjny MNiSW - stan na 27 czerwca 2024 r.20240628_Schemat_organizacyjny_MNiSW_062024.pdf 0.54MB
- Pierwsza publikacja:
- 08.01.2024 09:01 Piotr Zieliński
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- administrator.gov.pl
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Struktura organizacyjna | 52.0 | 16.12.2024 13:31 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 51.0 | 19.11.2024 08:30 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 50.0 | 18.10.2024 12:39 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 49.0 | 01.10.2024 14:42 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 48.0 | 02.09.2024 14:33 Anna Przyczka |
Struktura organizacyjna | 47.0 | 30.07.2024 09:38 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 46.0 | 04.07.2024 10:47 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 45.0 | 03.07.2024 08:31 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 44.0 | 01.07.2024 12:08 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 43.0 | 28.06.2024 14:20 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 42.0 | 19.06.2024 12:40 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 41.0 | 07.06.2024 10:17 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 40.0 | 16.05.2024 07:52 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 39.0 | 25.04.2024 12:09 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 38.0 | 18.04.2024 12:58 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 37.0 | 04.04.2024 13:15 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 36.0 | 04.04.2024 13:07 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 35.0 | 02.04.2024 07:18 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 34.0 | 28.03.2024 14:56 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 33.0 | 28.03.2024 07:56 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 32.0 | 27.03.2024 11:17 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 31.0 | 13.03.2024 07:50 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 30.0 | 07.03.2024 11:06 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 29.0 | 06.03.2024 16:10 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 28.0 | 04.03.2024 13:11 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 27.0 | 01.03.2024 14:08 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 26.0 | 28.02.2024 10:45 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 25.0 | 27.02.2024 11:12 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 24.0 | 22.02.2024 15:14 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 23.0 | 12.02.2024 09:19 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 22.0 | 09.02.2024 14:37 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 21.0 | 09.02.2024 12:06 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 20.0 | 09.02.2024 10:40 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 19.0 | 09.02.2024 10:12 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 18.0 | 09.02.2024 09:44 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 17.0 | 08.02.2024 16:36 Ewelina Stanios-Korycka |
Struktura organizacyjna | 16.0 | 06.02.2024 07:11 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 15.0 | 05.02.2024 11:00 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 14.0 | 02.02.2024 14:34 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 13.0 | 01.02.2024 11:26 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 12.0 | 01.02.2024 07:48 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 11.0 | 23.01.2024 14:07 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 10.0 | 22.01.2024 13:53 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 9.0 | 19.01.2024 11:32 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 8.0 | 18.01.2024 14:00 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 7.0 | 12.01.2024 14:42 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 6.0 | 10.01.2024 15:24 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 5.0 | 09.01.2024 07:39 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 4.0 | 08.01.2024 12:22 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 3.0 | 08.01.2024 11:44 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 2.0 | 08.01.2024 09:02 Piotr Zieliński |
Struktura organizacyjna | 1.0 | 08.01.2024 09:01 Piotr Zieliński |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP