5-latki w wychowaniu przedszkolnym
Dlaczego do oddziału przedszkolnego w mojej miejscowości jest zapisanych 28 pięciolatków, skoro przepisy mówią o maksymalnej liczbie 25 dzieci? Pani dyrektor na ogólnym zebraniu stwierdziła, że podziału na grupy nie będzie, bo nie ma pieniędzy na drugą grupę.
Zgodnie z § 5 pkt 2 załącznika nr 1 Ramowy statut przedszkola rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. nr 61, poz. 624) liczba dzieci w oddziale przedszkolnym nie może przekraczać 25. Właściwy kurator oświaty w ramach sprawowanego nad przedszkolem nadzoru pedagogicznego wydaje dyrektorowi placówki zalecenia dotyczące dostosowania liczby dzieci w oddziale do obowiązujących przepisów prawa w tym zakresie.
Moja 5-letnia córka została przydzielona do grupy młodszej dzieci 3 i 4-letnich. Uważam, że jest to dla niej krzywdzące. Dziecko umie już pisać i czytać i ja nie zgadzam się z decyzją p. dyrektor. Czy w związku z nowelizacją ustawy o oświacie jest to zgodne z prawem?
Zgodnie z § 5 pkt. 1 załącznika nr 1 Ramowy statut przedszkola rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. nr 61, poz. 624 z późn. zm.) do oddziału przedszkolnego rekrutuje się dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Każdy nauczyciel pracując z dziećmi musi dobierać treści, metody i formy pracy kierując się zasadą indywidualizacji.
Należy jednak dodać, że istnieje również idea tworzenia oddziałów o tzw. strukturze rodzinkowej, grupujących dzieci w różnym wieku, które przebywając razem mogą się od siebie nawzajem wiele nauczyć.
Czy prawdą jest, że dzieci 5-letnie będą uczyły się w przedszkolu obowiązkowo języka angielskiego?
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 803), które weszło w życie 1 września 2014 r., podstawę programową wychowania przedszkolnego, w zakresie dotyczącym przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym, stosuje się obowiązkowo:
- od roku szkolnego 2015/2016 do dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne,
- od roku szkolnego 2017/2018 r. w stosunku do wszystkich dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego.
Oznacza to, że w najbliższym roku szkolnym wszystkie publiczne przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego muszą zapewnić dzieciom realizującym obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne obowiązkową, bezpłatną naukę języka obcego nowożytnego.
Czy dziecko realizujące obowiązek przedszkolny musi posiadać podręcznik?
Podstawą pracy w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej oraz w punkcie przedszkolnym lub zespole wychowania przedszkolnego powinna być zabawa i różnorodna działalność dziecka, związana z prawidłowym rozwojem procesów poznawczych, uzyskaniem dobrego poziomu koordynacji wzrokowo-ruchowej, gotowości do nauki pisania i czytania.
Zasadniczym celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie rozwoju intelektualnego i kształtowanie gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej, szczególnie poprzez różnego rodzaju zabawy i gry dydaktyczne. Zatem korzystanie z podręczników w wychowaniu przedszkolnym jest nie tylko niekonieczne, ale wręcz niezalecane.
- Ostatnia modyfikacja:
- 22.12.2023 20:57 administrator gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 22.12.2023 20:57 administrator gov.pl