Branżowe Centra Umiejętności – nowa jakość kształcenia zawodowego w Polsce
06.09.2023
Wśród tematów podejmowanych podczas tegorocznej edycji Forum Ekonomicznego w Karpaczu znalazła się reforma kształcenia zawodowego. Prelegenci dyskutowali m.in. o Branżowych Centrach Umiejętności, wspieraniu polityki edukacyjnej województw na potrzeby przygotowania kadr dla gospodarki regionu oraz koordynacji działań w zakresie doradztwa zawodowego dla uczniów, studentów i dorosłych. Ministerstwo Edukacji i Nauki reprezentowała Sekretarz Stanu w MEiN Marzena Machałek.
Szkolnictwo branżowe i techniczne – zmiany systemowe
Ministerstwo Edukacji i Nauki z powodzeniem kontynuuje reformę kształcenia zawodowego rozpoczętą w 2019 roku. O działaniach resortu edukacji w tym zakresie mówiła podczas panelu dyskusyjnego wiceminister Marzena Machałek. - Współpraca z pracodawcami i samorządami trwa już od lat. Ta współpraca była konieczna dlatego, by jeszcze mocniej i w sposób bardziej zdecydowany powiązać szkoły zawodowe z pracodawcami. Kształcenie zawodowe i branżowe zmieniło się nie do poznania. 58,5% młodych ludzi po szkole podstawowej wybiera kształcenie branżowe i techniczne. A wybiera je dlatego, że ono jest dobre i znakomicie przygotowuje do przyszłego życia i podjęcia pracy. Bo praca jest jednym z celów, który ma przyświecać dobremu i spełnionemu życiu. Jeśli ma się dobrą pracę i się dobrze zarabia, to ma się poczucie bezpieczeństwa, można mieć rodzinę, można myśleć o innych też celach. I ta dobra praca jest bardzo istotna. To co absolutnie było niezbędne i konieczne, to było właśnie przygotowanie kadr dla polskiej gospodarki – powiedziała wiceminister Marzena Machałek.
Branżowe Centra Umiejętności wsparciem dla rozwoju kształcenia zawodowego
Branżowe Centra Umiejętności będą łączyły poszczególne branże, pracodawców, szkoły i uczelnie. Jednostki te pozwolą na kształcenie zarówno młodzieży, jak i dorosłych. Umożliwią również podnoszenie kwalifikacji nauczycieli, dając dostęp do najnowocześniejszych w danej dziedzinie technologii.
Ogólnopolskie placówki integrujące edukację z biznesem mają przyczynić się do przygotowania i rozwoju kadr w 120 dziedzinach gospodarki. Ich indywidualny charakter polega na zaangażowaniu przedstawicieli branż, szkolnictwa zawodowego i szkolnictwa wyższego we wspólne działania na rzecz rozwoju umiejętności uczniów, studentów, nauczycieli zawodu, wykładowców i pracowników firm w konkretnych dziedzinach. BCU będą zatem zwieńczeniem reformy kształcenia zawodowego wdrażanej przez MEiN od czterech lat. Celem tych zmian jest włączenie pracodawców w przygotowanie kadr na potrzeby nowoczesnej gospodarki.
Do głównych zadań BCU należą: branżowe szkolenia dla uczniów, studentów, doktorantów, wykładowców i przedstawicieli firm, łączenie edukacji z biznesem, transfer wiedzy i nowych technologii, a także doradztwo zawodowe i promocja zawodów.
Działania te mają na celu wsparcie gospodarki w pozyskiwaniu kadr, wzrost zainteresowania młodzieży kształceniem zawodowym, zwiększenie udziału pracodawców w takim kształceniu, upowszechnienie najnowszych technologii, wsparcie szkół i uczelni w nawiązywaniu relacji z biznesem oraz zwiększenie lokalnego i regionalnego potencjału inwestycyjnego.
Branżowe Centra Umiejętności zostaną utworzone w następujących dziedzinach: automatyka, robotyka, mechatronika, przemysł motoryzacyjny, przemysł lotniczy, energetyka odnawialna, transport, spedycja i logistyka, czy przetwórstwo spożywcze.
Dzięki zaangażowaniu poszczególnych branż możliwe będzie jeszcze lepsze połączenie biznesu z edukacją zawodową.
Działalność Branżowych Centrów Umiejętności
BCU będą prowadziły cztery rodzaje działalności:
- Edukacyjno-szkoleniową, m.in. w postaci:
- branżowych szkoleń zawodowych dla uczniów i studentów, firmowanych i certyfikowanych przez branżę, dotyczących najbardziej aktualnych rozwiązań w danej dziedzinie,
- przygotowania nowych kwalifikacji sektorowych dla osób dorosłych zainteresowanych uzyskaniem kwalifikacji lub przekwalifikowaniem się,
- kursów przygotowujących do uzyskania kwalifikacji sektorowej,
- egzaminów zawodowych i egzaminów prowadzących do potwierdzenia kwalifikacji sektorowych,
- szkoleń branżowych dla nauczycieli zawodu
- wspierającą współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami,
- innowacyjno-rozwojową, upowszechniającą wiedzę, innowacje i nowe technologie oraz transformację ekologiczną i cyfrową,
- wspierającą realizację doradztwa zawodowego dla uczniów i aktywizację zawodową studentów, doktorantów i absolwentów studiów.
Panel „Branżowe centra umiejętności – nowa jakość kształcenia zawodowego w Polsce”
W panelu „Branżowe centra umiejętności – nowa jakość kształcenia zawodowego w Polsce” wzięli udział: Marzena Machałek - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki, pełnomocnik rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej oraz kształcenia zawodowego, Marek Makuch - dyrektor naczelny ds. zarządzania zasobami ludzkimi, KGHM Polska Miedź S.A, Stanisław Grześko - Starosta Zamojski oraz Krzysztof Świerk - dyrektor zarządzający, Polska Izba Motoryzacji.