W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Droga ku równym szansom fundamentem nowoczesnej nauki

19.12.2024

W ramach cyklu „Ministerialne Forum Debaty Akademickiej”, w siedzibie resortu nauki odbyło się sympozjum naukowo-praktyczne pod hasłem „Równe traktowanie w sektorze szkolnictwa wyższego i nauki”. W spotkaniu uczestniczyło szerokie grono uczestników – zarówno przedstawicieli środowisk akademickich, jak i reprezentantów instytucji publicznych zaangażowanych w działania na rzecz równości.

Zdjęcie zbiorowe, pod ścianą z pionowych listewek z wbudowanym wielkim ekranem stoi grupa kilkudziesięciu osób, przed nimi ustawione w czworokąt stoły, za nimi z lewej choinka.

W wydarzeniu uczestniczyli m.in. Magdalena Dropek, doradczyni ministry ds. równego traktowania, Dorota Olko, posłanka na Sejm RP, przewodnicząca podkomisji ds. nauki i szkolnictwa wyższego oraz Zuzanna Hazubska, pełnomocniczka ministra nauki ds. spójności polityki naukowej państwa i koordynatorka ds. równego traktowania w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Zagadnienie równego traktowania w sektorze szkolnictwa wyższego i nauki, a także integracja środowiska naukowego zaangażowanego w działania w tym zakresie na uczelniach to główny cel tego przedsięwzięcia. Dyskusja na ten temat jest potrzebna i oczekiwana przez środowisko akademickie, przede wszystkim  po to aby wspólnie zidentyfikować obszary, w których można systemowo podjąć działania wspierające. Ze względu na obszerną tematykę oraz złożoność problemu obrady i dyskusje trwały cały dzień.

Wspólna troska o równość w szkolnictwie wyższym i nauce

Znaczenie równości w funkcjonowaniu instytucji akademickich, dbałość o te wartości sprzyja sprawiedliwości społecznej, a ponadto bezpośrednio przekłada się na efektywność i jakość działań organizacji.

– Mamy potwierdzenie naukowe, że równość, partycypacja, uwzględnienie potrzeb członków wspólnot uczelni czy instytutów w tak specyficznych organizacjach, jakimi są instytucje szkolnictwa wyższego i nauki bardzo wpływa na wyniki organizacji i przekłada się bezpośrednio na poprawę jakości i wysoki poziom realizacji zadań. W tej dyskusji warto pamiętać że dbanie o tę równość to naukowo udowodniony sposób na poprawę jakości działania instytucji nauki i szkolnictwa wyższego jako organizacji. Zachęcam, abyśmy się odnosili do danych naukowych, pokazujących, że równe traktowanie jest sposobem i receptą na sukces naszych organizacji – mówiła Zuzanna Hazubska pełnomocniczka ministra nauki ds. spójności polityki naukowej państwa oraz koordynatorka ds. równego traktowania w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Droga ku równym szansom

Burzliwe rozmowy na Ministerialnym Forum Debaty Akademickiej to dowód, że temat równości w nauce jest wymagającym zaangażowania wyzwaniem i starań, mających na celu eliminowanie działań lub zachowań naruszających zasady równego traktowania będących pogwałceniem podstawowych praw i wolności człowieka. Równe traktowanie to nie tylko wyraz sprawiedliwości, ale także inwestycja w rozwój nauki i innowacji.

Podjęcie tego zagadnienia na forum Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego to początek dialogu, który pozwoli na stworzenie ewentualnych działań prewencyjnych czy naprawczych w tym obszarze.

Każde kolejne spotkanie w ramach forum i realizacja konkretnych działań przyniosą coraz więcej wymiernych rezultatów.  

Równość jako fundament nowoczesnej nauki

W podsumowaniu forum pojawiło się kilka wniosków. Pierwszy to ogromna potrzeba intensyfikacji działań prewencyjnych, szczególnie w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i nadużyciom seksualnym. Dobra komunikacja i współpraca między uczelniami pomagają skutecznie wdrażać wszelkie zmiany.

Kolejnym ważnym wnioskiem, jak podkreślali uczestnicy, jest potrzeba podejścia do równego traktowania w nauce w kontekście spełnienia norm prawnych, ale także jako troska o kulturę akademicką, która powinna być wolna od wszelkich form dyskryminacji. Jak zauważono, tylko w takim środowisku możliwe jest pełne wykorzystanie potencjału naukowego i innowacyjnego wszystkich członków społeczności akademickiej.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}