W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dyskusje na temat kondycji psychicznej w środowisku akademickim

10.06.2024

W Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego odbyło się sympozjum naukowe „Kondycja psychiczna w środowisku akademickim w Polsce – stan obecny i perspektywy”. Spotkanie zainaugurowało cykl konferencji organizowanych w resorcie nauki przez Departament Analiz Strategicznych i Popularyzacji Nauki. W wydarzeniu wziął udział podsekretarz stanu w MNiSW Maciej Gdula.

Zdjęcie zbiorowe, pod ścianą stoi duża grupa osób, przed nimi ustawione w czworokąt stoły. Pośrodku grupy wiceminister Gdula.

Dyskusje na temat kondycji psychicznej w środowisku akademickim

Kondycja psychiczna jest jednym z priorytetowych wyzwań dla systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Resort nauki wychodzi naprzeciw tym potrzebom, stwarzając przestrzeń do dzielenia się wiedzą i wspólnego poszukiwania nowych rozwiązań na rzecz poprawy jakości życia w środowisku akademickim w Polsce.

- Kondycja psychiczna środowiska akademickiego to temat niezwykle ważny dla Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Obok istotnego merytorycznego wkładu, który państwo tutaj wniosą, ważny jest także sygnał płynący od całego środowiska naukowego. Resort nauki chce zająć się tą tematyką, organizując tego typu spotkania i dyskusje, ale również dążąc do systemowych rozwiązań i wprowadzenia takich reguł instytucjonalnych, które sprawią, że kondycja psychiczna na uczelniach będzie się poprawiać – powiedział podczas spotkania wiceminister Maciej Gdula.

Konferencja naukowa organizowana przez MNiSW jest próbą podjęcia analiz na temat jeszcze lepszej organizacji działalności w podmiotach systemu szkolnictwa wyższego i nauki, aby zadbać o dobrostan osób studiujących, badaczy oraz osób na stanowiskach dydaktycznych, a także pozostałych osób funkcjonujących w środowisku akademickim.

- Uczelnie są specyficznym środowiskiem. Zależy nam na tym, aby relacje miedzy ludźmi były nieobarczone dominacją, przemocą, nadużyciami, manipulacją. Z drugiej strony to jest środowisko, w którym istnieje dyskusja, konkurencja i spory. Chcemy dążyć do tego, aby było jak najwięcej współpracy, kooperacji, aby nie instrumentalizować drugiego człowieka. Nie możemy przestać myśleć o działalności naukowej także jako przestrzeni rywalizacji i sporu, w której porusza się trudne tematy. Pojawia się pewna tendencja na wyższych uczelniach, aby o tematach kontrowersyjnych nie mówić. A uczelnie są miejscem, gdzie te trudne tematy powinny się pojawiać – dodał podsekretarz stanu w MNiSW.

Analiza dobrostanu psychicznego środowiska akademickiego

Sympozjum naukowe „Kondycja psychiczna w środowisku akademickim w Polsce – stan obecny i perspektywy” zainaugurowało cykl spotkań organizowanych w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego przez Departament Analiz Strategicznych i Popularyzacji Nauki. Inicjatywa ma pomóc we wnikliwej analizie stanu psychicznego całego środowiska.

- Zebraliśmy z uczelni dane dotyczące działań podejmowanych przez środowisko akademickie na rzecz dobrostanu psychicznego. Resort nauki będzie te dane opracowywać. Mamy plan, aby zgromadzić materiały z tych analiz i dzisiejszego spotkania, by przygotować pełny dokument, który będzie punktem wyjścia do dyskusji na temat dobrostanu psychicznego na uczelniach – powiedział wiceminister Maciej Gdula.

- Mam nadzieję, że to spotkanie będzie okazją do wzajemnego poznania i zbudowania między sobą relacji. Liczę na to, że powstaną tutaj pomysły na realizacje projektów badawczych. Pragnę zadeklarować, że Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego jest otwarte na współpracę ze wszystkimi, którzy chcą badać kondycje psychiczną na uczelniach. To jest ważny dla nas temat. Liczymy również na propozycje, które będą przekraczać granice dyscyplin, uczelni i będą skupiać ludzi z różnych środowisk – dodał.

Uczestnicy sympozjum

Zaproszenie do udziału w sympozjum zostało skierowane do zainteresowanych poprawą warunków psychicznych w środowiskach akademickich:

  • nauczycieli akademickich oraz pracowników uczelni zaangażowanych w działania na rzecz poprawy dobrostanu psychicznego,
  • studentów – liderów samorządów studenckich oraz członków inicjatyw skupiających się na wsparciu psychicznym,
  • badaczy zajmujących się problematyką psychiczną w systemie szkolnictwa wyższego i nauki.

Tematyka konferencji

Podczas sympozjum podjęto następujące tematy:

  • Strategie radzenia sobie z sytuacjami stresowymi a dobrostan studentów – diagnoza sytuacji
  • Neuroróżnorowność na polskich uczelniach – doświadczane trudności i potencjalne rozwiązania
  • Rozpoznawanie zaburzeń psychicznych w świetle aktualnych badań
  • Zdrowie psychiczne w przestrzeni akademickiej – refleksje teoretyczno-praktyczne
  • Organizacja wsparcia psychologicznego na uczelniach w Polsce – dylematy i wyzwania
  • Podsumowanie kondycji psychicznej młodych oraz przegląd udzielanego wsparcia psychologicznego w uczelniach w Polsce okiem studentów
  • Działalność Centrum Pomocy Psychologicznej UW
  • Akademicka Pomoc Psychologiczna i Edukacyjna (APPiE) – systemowa pomoc psychologiczna dla studentów i pracowników Uniwersytetu Medycznego w Lublinie
  • Wpływ problemów prawnych na kondycję psychiczną doktorantek i doktorantów
  • Raport o stanie zdrowia psychicznego doktorantów w Polsce: międzynarodowy przegląd danych oraz kluczowe założenia metodologii badawczej
  • Raport o stanie zdrowia psychicznego doktorantów w Polsce: analiza wpływu wsparcia instytucjonalnego i interpersonalnego
  • Zdrowie psychiczne osób ubiegających się o uzyskanie stopnia doktora – wyzwania i dobre praktyki Uniwersytetu SWPS
  • Zawód na A: kondycja psychiczna w środowisku akademickim architektury
  • Zdrowie psychiczne, społeczno – emocjonalne i radzenie sobie ze stresem przez studentów. Wielowymiarowa analiza uwarunkowań dobrostanu psychicznego osób uczących się
  • Zjawisko molestowania seksualnego na uczelni. Badania i rekomendacje w kontekście bezpieczeństwa i kondycji psychicznej społeczności akademickiej
  • Predykatory samobójczości wśród polskich studentów podczas pandemii COVID-19
  • Rola wykładu adaptacyjnego dla pierwszego roku jako element profilaktyki uniwersalnej na uniwersytecie w kontekście kondycji psychicznej studentów
  • System przeciwdziałania mobbingowi na uczelni jako element wsparcia w środowisku akademickim
  • Przejawy resentymentu w środowisku akademickim w Polsce
  • Dbałość o zdrowie pracownika jako jeden z podstawowych obowiązków pracodawcy – aktualne ograniczenia prawne i wnioski de lege ferenda
  • Wypalenie zawodowe wśród studentów szkół wyższych
  • Polska ścieżka do kompetencji kulturowych w odniesieniu do osób o różnorodnej seksualności: adaptacja i walidacja kwestionariusza oceny kompetencji kulturowych CVIMS a wpływ na poprawę kondycji i dobrostanu psychicznego studentów
  • O potrzebie tworzenia holistycznych jednostek wsparcia specjalistycznego dla studentów i nauczycieli
  • Problem 4 ciał – popularyzacja nauki z perspektywy godzenia ról
  • Zagadnienie dobrostanu psychicznego z perspektywy badań nad konfliktem politycznym.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}